ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ arrow ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ Δευτέρα 26 Σεπ 2022
Μενού - Επιλογές
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗ: ΜΕΙΖΟΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΗΡΑ Εκτύπωση Αποστολή με e-mail
Μανόλης Βουτυράκης , Δευτέρα, 30 Αύγουστος 2004

ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗ:
ΜΕΙΖΟΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΓΙΑ ΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΜΑΣ

Εάν με ρωτούσε κάποιος να κατατάξω τις περιβαλλοντικές ενοχλήσεις σε Αθήνα και Ηράκλειο, πόλεις στις οποίες έχω ζήσει αρκετά χρόνια θα απαντούσα αυθόρμητα, ότι στην Αθήνα η ατμοσφαιρική ρύπανση καταλαμβάνει την πρώτη θέση στις επιπτώσεις που επηρεάζουν την ποιότητα ζωής και την υγεία των κατοίκων, ενώ στο Ηράκλειο η ηχορύπανση.

Ο χωροταξικός σχεδιοασμός των ακίνητων και κινητών πηγών εκπομπής θορύβου στην πόλη μας επηρεάζει όλο τον πληθυσμό, τόσο στο κέντρο, όσο και στην περιαστική ζώνη.

Ο θόρυβος απο το υφιστάμενο πολιτικό, αλλά και στρατιωτικό αεροδρόμιο, ο κυκλοφοριακός θέρυβος κάθε κατηγορίας τροχοφόρων, ο βιομηχανικός θόρυβος απο εγκαταστάσεις διάσπαρτων βιοτεχνιών, κλιματιστικών και υδραυλικών εγκαταστάσεων, ο θόρυβος απο τα κέντρα διασκέδασης χωρίς καμιά πρόνοια μόνωσης, ο εργοταξιακός θόρυβος απο κατασκευές έργων κ.λ.π, έχει αναγάγει τον αστικό θόρυβο σε μείζων περιβαλλοντικό και κοινωνικό πρόβλημα.

Αποτέλεσμα της συγκέντρωσης του πληθυσμού στην πόλη, της τεχνοκρατίας, του συναγωνισμού των τιμών και της κρατικής και ιδιωτικής άγνοιας ή αδιαφορίας έχει θέσει την ηχορύπανση ανάμεσα σ’ εκείνα τα προβλήματα από τη λύση των οποίων (αν μπορεί να υπάρξει) εξαρτάται η συνέχεια της κοινωνικής ζωής των κατοίκων ή η ριζική αλλαγή συνθηκών και καταστάσεων που μοιραία θα επιφέρουν την υποβάθμιση ή τουλάχιστον τη διαφοροποίση της μορφής αυτής.

Ο θόρυβος στην περιβαλλοντική του μορφή, τοποθετείται συνήθως μέσα στο γενικό πλαίσιο των προβλημάτων που συνδέονται με την υποβάθμιση του περιβάλλοντος, η οποία στο Ηράκλειο βρίσκεται σε πολύ χαμηλα επίπεδα. Σήμερα υπάρχουν σαφείς αποδείξεις για την υποστήριξη των ακολούθων σχετικά με τα αποτελέσματα που έχει στους ανθρώπους η έκθεση σε θόρυβο ικανής έντασης και διάρκειας:

- Ο θόρυβος μπορεί να προκαλέσει μόνιμη βλάβη του εσωτερικού μέρους του αυτιού, με αποτέλεσμα μόνιμη απώλεια ακουστικής οξύτητας που μπορεί να κλιμακωθεί από ελαφριά αναπηρία έως σχεδόν ολοκληρωτική κώφωση.

- Ο θόρυβος μπορεί να προκαλέσει παροδική απώλεια ακουστικής οξύτητας και επαναλαμβανόμενη έκθεση σ’ αυτόν μπορεί να οδηγήσει σε χρόνια απώλεια ακουστικής οξύτητας.

- Ο θόρυβος επεμβαίνει στην επικοινωνία των ανθρώπων μέσω ομιλίας και στην αντίληψη ακουστικών σημάτων.

- Ο θόρυβος επηρεάζει τους καρδιακούς παλμούς, το αναπνευστικό σύστημα, την αρτηριακή κυκλοφορία, την πέψη, τη μνήμη, την αυτοσυγκέντρωση, κυρίως όμως το νευρικό σύστημα.

Σε όλες τις περιοχές του κόσμου έχουν γίνει έρευνες, που αφορούν τις επιπτώσεις της ηχορύπανσης στον άνθρωπο. Τα αποτελέσματα της κοινωνικής έρευνας που έγιναν στην πόλης μας μέσα απο το Πρόγραμμα Ελέγχου Ρύπανσης Περιβάλλοντος (1975-1976), απέδειξαν ότι ο θόρυβος και άλλες καταστάσεις που συνδέονται μ’ αυτόν θεωρούνται σαν το σημαντικότερο πρόβλημα περιβάλλοντος. Τα ποσοστά των αυθορμήτων απαντήσεων στο ερώτημα «τι σας ενοχλεί περισσότερο στην περιοχή που κατοικείται ;» απάντησαν, το θόρυβο κατά 50% και την ατμοσφαιρική ρύπανση σαν δεύτερη κατά σειρά περιβαλλοντική ενόχληση κατά 27% αντίστοιχα. Και όταν ζητήθηκε η γνώμη τους ειδικά για τον θόρυβο, τα ποσοστά των ανθρώπων που απάντησαν ότι ενοχλούνται ήταν «λίγο» ήταν 38% και «πολύ» το 50%. Αυτό σημαίνει ότι ο μισός πληθυσμός της πόλης μας υποφέρει από το θόρυβο, που αποτελεί πρόβλημα για το 80% του πληθυσμού. Οι Γάλλοι, οι Βρετανοί, οι Αμερικανοί διαπίστωσαν ότι μείωση του θορύβου κατά 20 db(A) αυξάνει την απόδοση σ΄ ένα γραφείο κατά 10% και μειώνει τα λάθη κατά 30%. Οι Αμερικάνοι επίσης, διαπίστωσαν ότι χάνουν 4.000.000 δρχ. την ημέρα από τη μείωση της απόδοσης των εργαζομένων.

Με βάση την φυσιολογική έρευνα του Ινστιτούτου Max Plank της Γερμανίας και της μικτής επιτροπής από γιατρούς και τεχνικούς της διεθνούς ένωσης καταπολέμησης του θορύβου καθορίστηκαν ως μέσες ανεκτές στάθμες θορύβου αυτές που αναφέρονται στον παρακάτω πίνακα (I) και οι οποίες λαμβάνονται υπόψη διεθνώς από τα δικαστήρια, σε περιπτώσεις οχλήσεων από γειτονικούς θορύβους:

ΠΙΝΑΚΑΣ I
Μέσες ανεκτές τιμές θορύβου
Δωμάτια ύπνου (ανοικτό παράθυρο) 25-30 db (A)
Δωμάτια ασθενών 30-40 db (A)
Δωμάτια πνευματικώς εργαζομένων 20-30 db (A)
Χώροι συνηθισμένης εργασίας 50-70 db (A)
Θορυβώδη εργοστάσια > 80 db (A)
Χώροι κατοικιών την ημέρα 45 db (A)
Περιοχές αναρρωτηρίων – Κήποι Αναψυχής 30-40 db (A)


Μονάδα μέτρησης της στάθμης θορύβου είναι το Decibel (db). Σύμφωνα με αυτή τη μονάδα, το τελευταίο όριο της ανθρώπινης αντοχής είναι 140 db, ενώ οι συνεχείς θόρυβοι των 120 db προκαλούν μόνιμη ζημιά στην ανθρώπινη υγεία. Όπως αναφέρεται στο Π.Δ. 1180/81 τα επίπεδα θορύβου που αναγνωρίζονται στην ελληνική νομοθεσία είναι αυτά που ανφέρονται στο πίνακα ΙΙ και λαμβάνονται σοβαρά υπόψη στα δικαστήρια:

ΠΙΝΑΚΑΣ ΙΙ
Επιτρεπόμενες τιμές ανάλογα με τις περιοχές
Περιοχές στις οποίες επικρατεί το αστικό στοιχείο 50 db (A)
Περιοχές ημιαστικές 60 db (A)
Βιομηχανικές περιοχές 70-80 db (A)
Κατοικίες που βρίσκονται σε επαφή 45 db (A)


Για να γίνει κατανοητή η σχέση της μονάδας db με διάφορες πηγές θορύβου παραθέτουμε τον Πίνακα ΙΙΙ.
 
ΠΙΝΑΚΑΣ ΙΙΙ
ΕΝΤΑΣΗ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΘΟΡΥΒΩΝ
1. Ψύθιρος 20 db
2. Ομιλία 30 db
3. Κατοικίες χωρίς πολύ κυκλοφορία 40 db
4. Ησυχος δρόμος 50 db
5. Επιβατικό αυτοκίνητο 60 db
6. Κλάμα παιδιού 80 db
7. Θορυβώδης δρόμος 80 db
8. Σταθμός λεωφορείων 90 db
9. Βαρύ φορτηγό 93 db
10. Δισκοπρίονο 105 db
11. Μοτοσυκλέτα χωρίς σιγαστήρα 120 db
12. Απογείωση αεροπλάνου 110-120 db


Η αντιμετώπιση της ηχορύπανσης διαφέρει ανάλογα με την πηγή προέλευσης. Διαφορετικά αντιμετωπίζεται ο κυκλοφοριακός θόρυβος, από τον αεροπορικό και από τον βιομηχανικό.

Ο κυκλοφοριακός θόρυβος π.χ. αντιμετωπίζεται σε δύο επίπεδα. Το πρώτο αφορά τη μέιωση του θορύβου στην πηγή και έχει σχέση με τις τεχνικές βελτίωσης στα οχήματα και τη νομοθεσία για τον έλεγχο των ανωτάτων επιτρεπομένων ορίων εκπομπής για κάθε τύπο οχήματος, τόσο κατά τη φάση της έγκρισης τύπου του, όσο και κατά τη μετέπειτα ζωή του. Στην χώρα μας, η έγκριση τύπου οχημάτων ως προς το θόρυβο ακολουθεί τη σχετική νομοθεσία της Ε.Ε.

Το δεύτερο επίπεδο αντιμετώπισης του κυκλοφορικαού θορύβου, αφορά όλα εκείνα τα μέτρα που δεν έχουν σχέση με το ίδιο το όχημα, αλλά με την κυκλοφορία (ορθή κατανομή της από ακουστικής πλυράς, ομαλή ροή, πεζόδρομοι, κ.λ.π) και με τη διάδοση του θορύβου και τους τρόπου ανακοπής του (φράγματα, ηχομονώσεις κτιρίων, κ.λ.π)

Ο θόρυβος που προκαλεί ένα αεροπλάνο μας ενδιαφέρει από περιβαλλοντική σκοπιά, κυρίως κατά την προσγείωση και απογείωσή του. Είναι δυνατόν, μέσα σε περιορισμένα πλαίσια που καθορίζουν οι τεχνικές δυνατότητες και η ασφάλεια της πτήσης να ακολουθηθούν ειδικές διαδικασίες προσγείωσης και απογείωσης, ώστε η έκθεση στον θόρυβο των γειτονικών με το αεροδρόμιο περιοχών να έιναι όσο γίνεται μικρότερη, οι διαδικασίες αυτές ονομάζονται «διαδικασίες ελάχιστου θορύβου», οι οποίες όμως δεν μπορούν να εφαρμοστούν για την πόλη του Ηρακλείου, εκτός εάν το αεροδρόμιο μετεγκατασταθεί από την Αλικαρνασσό σε άλλη περιοχή εκτός της πόλεως και σε ικανή απόσταση.

Ο βιομηχανικός θόρυβος, μπορεί ν’ αντιμετωπιστεί σε τρία σημεία: στην πηγή, στο μέσο και στο δέκτη.

Σε κάθε περίπτωση ο θέρυβος είναι μια μορφή ρύπανσης που ενώ γίνεται άμεσα αντιληπτή, έχουμε την τάση να υποτιμούμε τη σημασία της. Τον θεωρούμε αναπόφευκτο κακό της σύγχρονης ζωής και προσπαθούμε να συμβιώσουμε με αυτόν. Όμως γνωρίζοντας τις επιπτώσεις που έχει στην υγεία μας θα πρέπει με κάθε τρόπο να τον αντιμετωπίσουμε.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΚΗΣ
ΦΥΣΙΚΟΣ - ΠΕΡΙΒ/ΓΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ Σ.Π.Α.Π.Ε.Κ.Ε.Ε.Κ.

.
ecocrete.gr .

Τελευτ. ενημέρωση ( Σάββατο, 12 Φεβρουάριος 2005 )
Τελευταίες δημοσιεύσεις:
Δημοφιλέστερα άρθρα:

ÌΓ ôçí ΓáãΓΓ­Γ©ΓÞ ÷ïñçãßΓʽ ôçò

¸íôáðç & ØçâéΓʽΓÞ ÅðéΓïéíùíßΓʽ
Είσοδος Χρήστη
Ψευδώνυμο

Κωδικός

Ξέχασες τον κωδικό;
Ξεχάσατε τον κωδικό σας?
Δεν έχετε λογαριασμό ακόμα? Δημιουργήστε τώρα!
Έχουμε 255 επισκέπτες σε σύνδεση
Επισκέπτες: 55085959
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:



ΛΑΦΟΝΗΣΙ S.O.S. Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Λαφονησιού. Συλλογή υπογραφών!

Cavo Sidero
facebook group!



Φουρόγατος 78 Μαρ-Απρ 08
Φουρόγατος 77 Ιαν-Φεβ 08
Φουρόγατος 76 Νοε-Δεκ 07
Φουρόγατος 75 Σεπ-Οκτ 07
Φουρόγατος 74 Ιουλ-Αύ 07
Φουρόγατος 73 Μάι-Ιούν 07
Φουρόγατος 72 Μαρ-Απρ 07
Φουρόγατος 71 Ιαν-Φεβ 07
Φουρόγατος 70 Νοε-Δεκ 06
Φουρόγατος 69 Σεπ-Οκτ 06
Φουρόγατος 68 Ιουλ-Αυ 06
Φουρόγατος 67 Μαι-Ιουν 06
Φουρόγατος 66 Μαρ-Απρ 06
Φουρόγατος 65 Ιαν-Φεβ 06


Οικολόγιο 5. 20.01.2010

Οικολόγιο 4. 27.03.2009

Οικολόγιο 3. 12.10.2008
Οικολόγιο 2. 25.07.2008
Οικολόγιο 1. 10.06.2008


Φυλλάδιο της Οικολογικής Πρωτοβουλίας Χανίων για τις επιπτώσεις από τα κινητά και τις κεραίες


 
Οι εισηγήσεις της Ημερίδας "Προοπτικές βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης και μεγάλες τουριστικές επενδύσεις"  9 Δεκ. 2006 στην 5η Συνάντηση του ΟικοΚρήτη

Κίνηση Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον
Κατεβάστε το ενημερωτικό φυλλάδιο για το Διαμετακομιστικό Σταθμό στον κόλπο της Μεσσαράς (.pdf 425k)

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΕΣΣΑΡΑΣ!
Κατά της εγκατάστασης ενός τεραστίου διαμετακομιστικού σταθμού στον κόλπο της Μεσσαράς στη Νότια Κρήτη!

Η Ημερίδα στη Σητεία (27.2.2006) για τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στην Ανατολική Κρήτη

 Γήπεδα Γκολφ
• Οι εισηγήσεις της ημερίδας για τα γήπεδα γκολφ
• ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΣΕ ΑΡΧΕΙΟ .doc ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ! (660k)
Γήπεδα Γκολφ: Παραπομπές
Ο Πόλεμος του Γκολφ στην Ιερή Κοιλάδα του Μεξικού

Φράγμα στο φράγμα Αποσελέμη!!!
 
Τα συμπεράσματα της επιστημονικής ημερίδας για το φράγμα στον Αποσελέμη (.doc)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Το φράγμα στον Αποσελέμη είναι διάτρητο!

ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ECOCRETE: Στην Κεντρική Σελίδα του ecocrete θα βρεις παραπομπές για τα 60 τελευταία άρθρα. Για να διαβάσεις παλαιότερα άρθρα, πήγαινε στις σελίδες των
οικολογικών ομάδων και στο αρχείο άρθρων όπου μπορείς να τα αναζητήσεις θεματικά. Μπορείς ακόμη να χρησιμοποιήσεις την ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ.
Θα βρεις επίσης πάνω από 700 παραπομπές στη σελίδα ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ | ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ | ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ | ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ! | ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ | ΒΙΒΛΙΑ-ΤΥΠΟΣ κ.α.
©2001 - 2004, Ecocrete, All Rights Reserved.
WebSite Created and Hosted by metrovista creative media, Heraklion.