ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ arrow ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ Τρίτη 29 Νοέ 2022
Μενού - Επιλογές
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
ΒΙΩΣΙΜΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΑΡΑΚΤΙΩΝ ΖΩΝΩΝ Εκτύπωση Αποστολή με e-mail
Μανόλης Βουτυράκης , Κυριακή, 27 Οκτώβριος 2002

ΒΙΩΣΙΜΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΑΡΑΚΤΙΩΝ ΖΩΝΩΝ

A. ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ: Από το προηγούμενο δημοσίευμα «ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΑΡΑΚΤΙΩΝ ΕΡΓΩΝ» και το φωτογραφικό υλικό του ΒΔ –μετώπου του Ν. Ηρακλείου, προκύπτει σαφώς ότι οι παράκτιες περιοχές αντιμετωπίζουν πληθώρα προβλημάτων από τις ολοένα αυξανόμενες ανθρώπινες επεμβάσεις (μεγάλης έκτασης καταπατήσεις και αυθαιρεσίες, αποτέλεσμα οικονομικών δραστηριοτήτων με σκοπό μόνο το κέρδος, προβλήματα ρύπανσης στους κλειστούς κόλπους και τα παράνομα λιμανάκια από τα οποία βρίθει κυριολεκτικά όλη η βόρειος παράκτια ζώνη του νομού, ενώ οι κακοτεχνίες σε παράκτια έργα μας οδήγησαν στην κατάρρευση της προβλήτας Νο 2 του εμπορικού μας λιμανιού.)

Η απουσία μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής για τη βιώσιμη διαχείριση των παράκτιων ζωνών της χώρας (και ειδικά του Ν. Ηρακλείου), είναι φανερή σε κάθε ενέργεια της πολιτικής εξουσίας, είτε αυτή αφορά σε νομοθετικές πρωτοβουλίες, είτε αφορά σε σχεδιασμό.

Αυτό αποδεικνύεται από την πρωτοβουλία της διαφθαρμένης εξουσίας, όπου στις 27 Νοεμβρίου 2001 ψήφισε στη Βουλή το νόμο «Αιγιαλού παραλίας και άλλων διατάξεων», μετά από μία διαδικασία κατά την οποία – ίσως για πρώτη φορά στα κοινοβουλευτικά χρονικά – βουλευτές έθεσαν με τέτοια ένταση θέματα επί της ουσίας και προκάλεσαν μια από τις εντονότερες συζητήσεις σε νομοσχέδιο, στο οποίο έγιναν τελικά δεκτές πενήντα επτά (57) τροποποιήσεις σε διάστημα 6 ωρών, με δεδομένη την έντονη κριτική και τις απειλές πολλών βουλευτών της συμπολίτευσης, ότι δεν θα ψήφιζαν το νομοσχέδιο.

Πέρα όμως από την αυστηρή κριτική, πρέπει να επισημάνουμε δύο πολύ σοβαρά θέματα επί της διαδικασίας που ακολουθήθηκε:

α) Την απουσία ενός συστηματικού διαλόγου με κοινωνικούς φορείς και κυρίως περιβαλλοντικές οργανώσεις πριν την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή αλλά και κατά τη διάρκεια της συζήτησης του στις επιτροπές και στην ολομέλεια.

β) Την αναθεώρηση του βασικότερου νόμου που με τις διατάξεις του μέχρι σήμερα «καθόριζε, προστάτευε, αξιοποιούσε και διαχειριζόταν» τον αιγιαλό και την παραλία, του νόμου δηλαδή 2344/40, τον οποίο μάλιστα ανέλαβε να διεκπεραιώσει κατά κύριο λόγο το Υπουργείο Οικονομικών, αγνοώντας τις αρχές της βιωσιμότητας και την ανάγκη «ολοκληρωμένης διαχείρισης της παράκτιας ζώνης»

Τότε πολλά ακούστηκαν για διαπλεκόμενα, ενώ στη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου για την εξυπηρέτηση με φωτογραφικές διατάξεις διάφορων ολυμπιακών έργων (π.χ. προσχώσεις για ολυμπιακό Κέντρο Ιστιοπλοΐας στον ¶γιο Κοσμά), αλλά και επωνύμων που έχουν καταλάβει αυθαίρετα τις ακτές – ακόμα και σήμερα στην Αττική και στην Κρήτη, εκτελούν έργα στις παραλίες, στο θαλάσσιο χώρο ακόμα και στον πυθμένα για να χτίσουν πολυτελή βίλα ή να φτιάξουν ένα προσωπικό ελικοδρόμιο, ή να περάσουν την ολυμπιακή οδό που οδηγεί στο Λίντο στο νομό μας δίπλα από την θάλασσα, το χειρότερο υπάρχουν εταιρείες επωνύμων που επιθυμούν διακαώς να αποκτήσουν νησάκια και βραχονησίδες (άρθρα 11, 12, 13, 14, 16) ενώ με το άρθρο 1, γίνεται φανερό ότι αγνοείται πλήρως η οικολογική σημασία της παράκτιας ζώνης.

B. Η ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΑΚΤΏΝ ΜΑΣ: Είναι αναμφισβήτητο ότι η Κρήτη διαθέτει το πιο εκτεταμένο νησιώτικο φυσικό τοπίο στη Μεσόγειο, με αμμώδεις παραλίες, βραχώδεις ακτές βότσαλα και ότι όλες αποτελούν ευαίσθητα οικοσυστήματα τα οποία διαμορφώθηκαν εκτεταμένο με τη δυναμική παρέμβαση της φύσης για χιλιάδες ή εκατομμύρια χρόνια (π.χ. όταν επισκέπτομαι την Πλάκα της Ελούντας μένω έκθαμβος μπροστά στα σμιλευμένα, χιλιάδες τώρα χρόνια βότσαλα μορφής αυγού, τα οποία θα ζήλευε και ο καλύτερος γλύπτης).

Την ομορφιά όμως που τόσο απλόχερα μας χάρισε η φύση σε τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, ήλθε ο άνθρωπος και κατέστρεψε σε ελάχιστο χρονικό διάστημα.

Η διάβρωση όπως φαίνεται και από τις φωτογραφίες εξαιτίας ανθρωπογενών παρεμβάσεων δεν έχει αφήσει παρά μια στενή λωρίδα αμμουδιάς, πλάτους όχι περισσότερο από 30 εκατοστά.

Η ακτή είναι μια ζώνη όπου συναντάται ξηρά και θάλασσα και τα οικολογικά χαρακτηριστικά της είναι αποτέλεσμα αυτής της συνάντησης. Το παράκτιο περιβάλλον είναι ένα εξαιρετικά πολύπλοκο και ευαίσθητο από οικολογική άποψη οικοσύστημα που περιλαμβάνει ξηρά που το πλάτος της ποικίλει από μερικές δεκάδες μέτρα έως και χιλιόμετρα – και θάλασσα έως το βάθος των 50 μέτρων. Η ποικιλομορφία των οικοσυστημάτων της παράκτιας ζώνης είναι μεγάλη. Απότομες ή σχετικά πιο ήπιες βραχώδεις ακτές (νότια του Νομού), μεγάλες ή μικρές αμμώδεις ακτές με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά (κυρίως στα Βόρεια) μικρές ή μεγάλες αμμοθίνες (Καλαμάκι Ηρακλείου), παράκτιοι υγρότοποι (Αποσελέμη, Αλμυρού, Αναποδάρη κ.α), συνθέτουν την εικόνα στην ξηρά. Εκτεταμένες αμμώδεις ή βραχώδεις περιοχές στο βυθό της θάλασσας, λιβάδια Ποσειδωνίας, ύφαλοι, ζώνες μακροφυκών συνθέτουν την θαλασσινή εικόνα.

Γ. ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΚΤΙΑΣ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΚΤΙΑΣ ΖΩΝΗΣ: Οι παράκτιες ζώνες μας, προσέλκυσαν την ανθρώπινη παρουσία λόγω του συνήθως ήπιου κλίματος, των περιοχών ιδιαίτερου φυσικού κάλους (Φοινικόδασος Βάι Σητείας). Μερικοί από τους πιο σημαντικούς πολιτισμούς γεννήθηκαν και αναπτύχθηκαν στην παράκτια ζώνη. Από την παράκτια ζώνη πολλοί πολιτισμοί διαδόθηκαν στο εσωτερικό των ηπειρωτικών περιοχών. Αντίστροφα οι δραστηριότητες στο εσωτερικό των ηπειρωτικών περιοχών επηρεάζουν σοβαρά την παράκτια ζώνη (χαρακτηριστικό η μεταφορά λυμάτων και υγρών αποβλήτων ελαιουργείων, λιπασμάτων, υπολειμμάτων φυτοφαρμάκων, υπεράντληση νερών που οδηγεί στην υφαλμύρωση) επηρεάζουν σοβαρά την παράκτια ζώνη. Ενώ η βίαιη αλλαγή του κλίματος (φαινόμενο θερμοκηπίου, προβλέπεται μέχρι το 2050 να ανυψώσει τη θάλασσα σε παράκτιες περιοχές μέχρι και 80 cm.

Δ. ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΓΙΑ ΜΙΑ ΒΙΩΣΙΜΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ: Το επίπεδο προστασίας και διαχείρισης των παράκτιων περιοχών της Κρήτης απέχει πολύ από ένα μοντέλο βιώσιμης διαχείρισης. Αυτό οφείλεται στους παρακάτω παράγοντες:

α) Η Ελληνική νομοθεσία όπως διαμορφώθηκε τελευταία δεν προσφέρει ένα ξεκάθαρο προσδιορισμό της παράκτιας ζώνης. Συγκεχυμένη επίσης είναι για τον αιγιαλό και τις παραλίες, που υπάγεται στο γενικότερο νομοθετικό πλαίσιο περί δημόσιας περιουσίας. Με τον τρόπο αυτό η παράκτια ζώνη διαχειρίζεται από διάφορους φορείς του δημοσίου και όχι μέσα από ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο που να λαμβάνει υπόψη περιβαλλοντικά, πολιτιστικά, κοινωνικο-οικονομικά, χωροταξικά και αναπτυξιακά χαρακτηριστικά.

β) Το κύριο πρόβλημα σε οργανωτικό επίπεδο είναι η έλλειψη μηχανισμών συντονισμού των διαφόρων φορέων που εμπλέκονται στη διαχείριση των παράκτιων ζωνών. Οι αρμοδιότητες για τον σχεδιασμό και διαχείριση της παράκτιας ζώνης είναι συγχυσμένα και άνισα κατανεμημένα ανάμεσα σε κεντρική διοίκηση και σε όλες τις βαθμίδες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται πολλά προβλήματα και να γίνεται έκδηλη η ανικανότητα του διοικητικού συστήματος να τα αντιμετωπίσει. Ο συντονισμός και η συνεργασία των φορέων, η αποκέντρωση αρμοδιοτήτων, η ανταλλαγή πληροφοριών η επίβλεψη και ρύθμιση, η ενημέρωση και συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών, προσεγγίζουν μια βιώσιμη διαχείριση των ακτών.

Ε. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΒΙΩΣΙΜΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΚΤΩΝ:

α) Η διαφύλαξη της μορφολογίας της ακτής. Πρωταρχικός σκοπός της νομικής προστασίας, που αφορά την τη διαφύλαξη της μορφολογίας των ακτών, είναι η απαγόρευση οποιασδήποτε κατασκευής ή διάνοιξης οδών κατά μήκος των ακτών και σε βάθος τουλάχιστον 100 μέτρων. Το όριο αυτό πρέπει να διπλασιάζεται σε ειδικά προστατευόμενες περιοχές. β) Η ελεύθερη πρόσβαση στις ακτές. Με το Ν. 1337/1983, αρ.23, απαγορεύεται η περίφραξη ιδιοκτησιών σε περιοχές εκτός σχεδίων πόλεων ή οικισμών προ του 1923 και σε ζώνη πλάτους 500 μέτρων από την ακτή. Επίσης δίνεται η αρμοδιότητα στις πολεοδομικές αρχές να διακόψουν εργασίες περίφραξης καθώς και να κατεδαφίσουν υπάρχουσες περιφράξεις, οι οποίες παρεμποδίζουν την πρόσβαση στην ακτή ή βλάπτουν το περιβάλλον, προσβάλλοντας την αισθητική του τοπίου γ) Οι ήπιες μορφές χρήσης των ακτών. Τεχνικά έργα που εκτελούνται τόσο στο χερσαίο μέρος, όσο και το θαλάσσιο της παράκτιας ζώνης συνιστούν διατάραξη του οικείου οικοσυστήματος. Πέρα από αυτό η χρήση για την οποία εκτελείται το έργο αποκλείει ή παρακωλύει άλλες νόμιμες χρήσεις και θίγει το αισθητικό κάλλος της γεωμορφολογίας των ακτών. Η εκτέλεση έργου επιτρέπεται μόνο για λόγους δημοσίου συμφέροντος και εφόσον το έργο είναι βιώσιμο και υφίσταται συνολικώς προγραμματισμός της επέμβασης αυτής. Με βάση τη πρόταση αυτή ακυρώνονται έργα τεχνικά, τα οποία επιχειρούνται σε ακτές, εφόσον η εκτέλεσή τους συνεπάγεται την εκτεταμένη και σοβαρή αλλοίωση της μορφής της ακτής και την προσβολή της αισθητικής του τοπίου της αλλά και τη βαθιά διατάραξη των αντιστοίχων χερσαίων και θαλασσίων οικοσυστημάτων. Επίσης ακυρώνονται βιομηχανικά έργα των οποίων η εγκατάσταση επιχειρείται σε κόλπους της χώρας (π.χ. Δ.Ε.Η στο κόλπο Λινοπεραμάτων). Τα ίδια εφαρμόζονται αναλόγως και στην περίπτωση της επέμβασης σε ακτές για λόγους οικιστικής ανάπτυξης. Οι Ακτές της Κρήτης είναι ήδη καταστρεμμένες λόγω αυθαίρετης δόμησης, η οποία έχει πραγματοποιηθεί ανοργάνωτα και χωρίς να θεμελιώνεται σε χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό μείζονος κλίμακας. Μέχρις στιγμής η διαμόρφωση και εφαρμογή παράκτιας πολιτικής είναι αδύναμη στο νησί μας. Το επίπεδο προστασίας και διαχείρισης των παράκτιων ζωνών μοιάζει περισσότερο με ουτοπία, παρά με προσδοκία. Και η προσφυγή στον εισαγγελέα για καταπάτηση και οικειοποίηση της ακτής για ίδιον όφελος, θα σκοντάψει στα παραθυράκια του πρόσφατου νόμου και των μεγάλων συμφερόντων. Η ΕΛΠΙΔΑ ΟΜΩΣ ΠΕΘΑΙΝΕΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΚΗΣ
ΦΥΣΙΚΟΣ - ΠΕΡΙΒ/ΓΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ Σ.Π.Α.Π.Ε.Κ.Ε.Ε.Κ.

.
ecocrete.gr .

Τελευτ. ενημέρωση ( Σάββατο, 12 Φεβρουάριος 2005 )
Τελευταίες δημοσιεύσεις:
Δημοφιλέστερα άρθρα:

ÌΓ ôçí ΓáãΓΓ­Γ©ΓÞ ÷ïñçãßΓʽ ôçò

¸íôáðç & ØçâéΓʽΓÞ ÅðéΓïéíùíßΓʽ
Είσοδος Χρήστη
Ψευδώνυμο

Κωδικός

Ξέχασες τον κωδικό;
Ξεχάσατε τον κωδικό σας?
Δεν έχετε λογαριασμό ακόμα? Δημιουργήστε τώρα!
Έχουμε 237 επισκέπτες σε σύνδεση
Επισκέπτες: 56125069
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:



ΛΑΦΟΝΗΣΙ S.O.S. Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Λαφονησιού. Συλλογή υπογραφών!

Cavo Sidero
facebook group!



Φουρόγατος 78 Μαρ-Απρ 08
Φουρόγατος 77 Ιαν-Φεβ 08
Φουρόγατος 76 Νοε-Δεκ 07
Φουρόγατος 75 Σεπ-Οκτ 07
Φουρόγατος 74 Ιουλ-Αύ 07
Φουρόγατος 73 Μάι-Ιούν 07
Φουρόγατος 72 Μαρ-Απρ 07
Φουρόγατος 71 Ιαν-Φεβ 07
Φουρόγατος 70 Νοε-Δεκ 06
Φουρόγατος 69 Σεπ-Οκτ 06
Φουρόγατος 68 Ιουλ-Αυ 06
Φουρόγατος 67 Μαι-Ιουν 06
Φουρόγατος 66 Μαρ-Απρ 06
Φουρόγατος 65 Ιαν-Φεβ 06


Οικολόγιο 5. 20.01.2010

Οικολόγιο 4. 27.03.2009

Οικολόγιο 3. 12.10.2008
Οικολόγιο 2. 25.07.2008
Οικολόγιο 1. 10.06.2008


Φυλλάδιο της Οικολογικής Πρωτοβουλίας Χανίων για τις επιπτώσεις από τα κινητά και τις κεραίες


 
Οι εισηγήσεις της Ημερίδας "Προοπτικές βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης και μεγάλες τουριστικές επενδύσεις"  9 Δεκ. 2006 στην 5η Συνάντηση του ΟικοΚρήτη

Κίνηση Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον
Κατεβάστε το ενημερωτικό φυλλάδιο για το Διαμετακομιστικό Σταθμό στον κόλπο της Μεσσαράς (.pdf 425k)

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΕΣΣΑΡΑΣ!
Κατά της εγκατάστασης ενός τεραστίου διαμετακομιστικού σταθμού στον κόλπο της Μεσσαράς στη Νότια Κρήτη!

Η Ημερίδα στη Σητεία (27.2.2006) για τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στην Ανατολική Κρήτη

 Γήπεδα Γκολφ
• Οι εισηγήσεις της ημερίδας για τα γήπεδα γκολφ
• ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΣΕ ΑΡΧΕΙΟ .doc ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ! (660k)
Γήπεδα Γκολφ: Παραπομπές
Ο Πόλεμος του Γκολφ στην Ιερή Κοιλάδα του Μεξικού

Φράγμα στο φράγμα Αποσελέμη!!!
 
Τα συμπεράσματα της επιστημονικής ημερίδας για το φράγμα στον Αποσελέμη (.doc)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Το φράγμα στον Αποσελέμη είναι διάτρητο!

ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ECOCRETE: Στην Κεντρική Σελίδα του ecocrete θα βρεις παραπομπές για τα 60 τελευταία άρθρα. Για να διαβάσεις παλαιότερα άρθρα, πήγαινε στις σελίδες των
οικολογικών ομάδων και στο αρχείο άρθρων όπου μπορείς να τα αναζητήσεις θεματικά. Μπορείς ακόμη να χρησιμοποιήσεις την ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ.
Θα βρεις επίσης πάνω από 700 παραπομπές στη σελίδα ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ | ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ | ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ | ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ! | ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ | ΒΙΒΛΙΑ-ΤΥΠΟΣ κ.α.
©2001 - 2004, Ecocrete, All Rights Reserved.
WebSite Created and Hosted by metrovista creative media, Heraklion.