Χαρτογράφηση των θορύβων και ατμοσφαιρική ρύπανση κ. Δήμαρχε, Μιλάτε στα λόγια για πράσινη ανάπτυξη και ποιότητα ζωής, αλλά οκτώ χρόνια τώρα δεν έχετε κάνει τίποτα απολύτως με την αντιμετώπιση δύο πολύ σοβαρών περιβαλλοντικών προβλημάτων της πόλης, αυτών του θορύβου και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Το Ηράκλειο συγκαταλέγεται στις πέντε πιο θορυβώδεις πόλεις της χώρας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λαμία, Ηράκλειο, Βόλος). Αυτό είναι απόρροια του έντονου κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης και του τεράστιου αριθμού μετακινήσεων που γίνονται με Ι.Χ. - δίκυκλα και όχι με τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Η κυκλοφοριακή επιβάρυνση είναι αυτή που δημιουργεί τόσο την υπερβολική ηχορύπανση όσο και την ατμοσφαιρική ρύπανση, για την οποία πολύ λίγα γνωρίζουμε καθώς οι μετρήσεις όποτε και αν γίνονται στέλνονται απευθείας στο ΥΠΕΧΩΔΕ και δεν δημοσιοποιούνται - αξιολογούνται τοπικά. Τα δύο αυτά προβλήματα όμως συνυπάρχουν υποχρεωτικά, οφείλονται στον ίδιο λόγο και αντιμετωπίζονται ενιαία και ταυτόχρονα με μέτρα αντιμετώπισης του κυκλοφοριακού προβλήματος αλλά και αστυνόμευσης. • Από τον Μάιο του 2007 έχετε στα χέρια σας τη μελέτη "Αποτύπωση του ακουστικού περιβάλλοντος κι εφαρμογή δράσεων αντιθορυβικής προστασίας του Δ. Ηρακλείου", που συντάχθηκε στα πλαίσια του Επιχειρησιακού Προγράμματος "ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ" του ΥΠΕΧΩΔΕ, συγχρηματοδοτήθηκε δε από το Ταμείο Συνοχής. Το πρώτο σκέλος της μελέτης (η καταγραφή των θορύβων) όχι μόνο είναι σε ισχύ αλλά επιδεινώνεται, το δεύτερο σκέλος της όμως (δράσεις αντιθορυβικής προστασίας) ακόμα αναζητείται… Παραχωρήθηκε μάλιστα στο Δήμο όργανο μέτρησης των θορύβων, που είναι αυτόνομος σταθμός περιβαλλοντικών ακουστικών μετρήσεων, σύμφωνος με την νέα Ευρωπαϊκή Οδηγία Θορύβου. Οι μετρήσεις θορύβου που είχαν γίνει από το 1992 αλλά και το 2004, λόγω των Ολυμπιακών έργων που ήταν σε εξέλιξη, δεν ήταν δυνατό να καλύψουν τις αλλαγές στην κυκλοφορία που προέκυψαν με την ολοκλήρωσή τους. Γι΄ αυτό, το 2007, εκπαιδεύτηκε προσωπικό του Δήμου κι επιλέχθηκε να γίνουν οι μετρήσεις σε ώρες αιχμής στις οδούς: Πεταλοειδής, οδοί Μητσοτάκη, Παραλιακή, 25ης Αυγούστου, Κορωναίου, λεωφόρος Καλοκαιρινού και πλατεία Κοραή. Σημειωτέον πως, για καλή ποιότητα ύπνου ενδείκνυται η στάθμη συνεχούς υπόβαθρου θορύβου να μην υπερβαίνει τα 30 ντεσιμπέλ (dB) και για μεμονωμένα γεγονότα η στάθμη (Lmax) να μην υπερβαίνει τα 45 dB. Στην πεταλοειδή η κυκλοφορική επιβάρυνση επιδείνωσε τα προβλήματα θορύβου (Lmax 93-94 dB και Lmin 48-49 dB). Σημαντικότερα επιβαρύνθηκε η οδός Μητσοτάκη (Lmax 96,4 dB και Lmin 57,5 dB). Η παραλιακή δεν είχε δεχθεί ακόμα τότε την πλήρη κυκλοφοριακή επιβάρυνση αλλά ήδη είχαν επιβαρυνθεί οι δείκτες θορύβου (Lmax 86,5 έως 91,2 dB και Lmin 57,8 έως 58,7 dB). Στην οδό 25ης Αυγούστου, λόγω της πεζοδρόμησης, έχει βελτιωθεί η ηχητική επιβάρυνση (Lmax 79,7 έως 87,7 dB και Lmin 50,9 έως 51,2 dB), ενώ η οδός Κορωναίου έχει επιβαρυνθεί κυκλοφοριακά, αλλά με χαμηλές ταχύτητες και παρουσιάζει Lmax 81,3 dB και Lmin 51,8 dB. Η λεωφόρος Καλοκαιρινού, παρά την μειωμένη κυκλοφοριακή επιβάρυνση σε σχέση με την περίοδο 2001-2004, παρουσιάζει σοβαρή αύξηση των θορύβων με Lmax 88,4 έως 101,4 dB και Lmin 46,6 έως 70dB. Η πλατεία Κοραή, με μετρήσεις όλο το 24ωρο, παρουσιάζει μέσο Lmax 75dB και μέσο Lmin 45dB. Όμως οι αιχμές τους είναι 91,1 (στις 10 το βράδυ) και 60,7dB (στις 11.30 το βράδυ) αντίστοιχα. Εκτιμιέται πως ο θόρυβος προκαλεί σημαντικές οχλήσεις στους κατοίκους κατά τη διάρκεια του ύπνου, με άλλα λόγια η λειτουργία τόσων καταστημάτων διώχνει την κατοικία από την περιοχή. • Η σχετική Οδηγία (2002/49) της Ε.Ε. έπρεπε να είχε ενσωματωθεί στο ελληνικό δίκαιο από το 2006 και η χώρα είναι ήδη υπόλογη στα ευρωπαϊκά δικαστήρια, αλλά -ως συνήθως συμβαίνει- τελικά μόνο στις 21.7.2009 ο τότε υπ. ΠΕΧΩΔΕ υπέγραψε απόφαση διάθεσης 4 εκατ. ευρώ για τη χαρτογράφηση των επιπέδων θορύβου στα πολεοδομικά συγκροτήματα Πάτρας, Ηρακλείου, Βόλου, Λάρισας και Ιωαννίνων. Η χαρτογράφηση αυτή αποτελεί το πρώτο βήμα της Οδηγίας, που προβλέπει την εκπόνηση χαρτών θορύβου σε όλα τα πολεοδομικά συγκροτήματα και σε περιοχές που συνορεύουν με αεροδρόμια, αυτοκινητόδρομους με ημερήσια κυκλοφορία άνω των 16.500 οχημάτων και σιδηροδρομικά δίκτυα. Στο δεύτερο στάδιο η Οδηγία προβλέπει τη θέσπιση μέτρων ενάντια στην ηχορύπανση με καταληκτική ημερομηνία εφαρμογής τους την 30.06.2012. Με αντίστοιχη απόφαση, ο τότε υπ. ΠΕΧΩΔΕ διέθεσε ποσό 1,5 εκατ. ευρώ για την εγκατάσταση νέων σταθμών μέτρησης των ατμοσφαιρικών ρύπων ή αναβάθμισης των υπαρχόντων σταθμών, στις πόλεις Καβάλα, Λάρισα, Βόλο, Πάτρα, Ηράκλειο, Μεγαλόπολη και Μυτιλήνη, ώστε -όπως δήλωνε τότε- να πετύχουμε αξιοπιστία των μετρήσεων στο μεγαλύτερο δυνατό ποσοστό, την κάλυψη του μεγαλύτερου δυνατού συνολικού πληθυσμού και των οικοσυστημάτων που εκτίθενται στη ρύπανση καθώς και την καλύτερη δυνατή εκτίμηση του φαινομένου της διασυνοριακής ρύπανσης". • Στα πλαίσια της μελέτης "Περιβαλλοντικοί θόρυβοι στην πόλη του Ηρακλείου μέσω Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών" του ΤΕΙ Χανίων δημιουργήθηκαν χάρτες θορύβου έπειτα από 528 ηχομετρήσεις σε 132 σημεία 19 κεντρικών δρόμων της πόλης μας. Η μελέτη των αποτελεσμάτων τους έδειξε υπερβάσεις των ορίων ηχορύπανσης στους περισσότερους δρόμους, όπως στη Λεωφ. 62 Μαρτύρων, Δικαιοσύνης, Καλοκαιρινού, Παραλιακή κ.ά. Στις διασταυρώσεις δε Χανιόπορτας, πλ. 18 ¶γγλων, Έβανς και Δικαιοσύνης, Λεωφ. Δημοκρατίας και Παπανδρέου κ.ά. μετρήθηκαν στάθμες θορύβου πολύ πάνω από το ανώτατο όριο για κατοικημένες περιοχές, που είναι τα 67dB. Η μελέτη προτείνει μέτρα "παρά την οδό", κυρίως στα βαρέα οχήματα και τα δίκυκλα που ευθύνονται κατά κύριο λόγο για την ηχορύπανση. Ας σημειωθεί πως στο Ν. Ηρακλείου κυκλοφορούσαν 60.266 δίκυκλα (ένατι 48.188 στον Ν. Αχαΐα, 18.607 στο Ν. Λάρισας), τα περισσότερα των οποίων έχουν τροποποιημένες – θορυβώδεις εξατμίσεις και κινητήρες, ενώ δεν έχει γίνει αντικατάσταση των παλιών θορυβωδών ασφαλτικών οδοστρωμάτων με νέα αντιθορυβικά. • Είναι προφανές πως τα παραπάνω στοιχεία και μετρήσεις μαρτυρούν ένα απαράδεκτο καθεστώς ηχορύπανσης αλλά και ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην πόλη και σίγουρα θα έχουν επιδεινωθεί σήμερα. Δεν τα χρειάζονται όμως οι πολίτες και οι δημότες, γιατί βιώνουν οι ίδιοι καθημερινά μια αφόρητη κατάσταση που το καλοκαίρι ιδιαίτερα επιβαρύνεται γιατί τα σπίτια είναι ανοικτά, γιατί παρατείνεται η κυκλοφορία και εντείνεται η νυκτερινή ζωή, γιατί οι θορυβώδεις μηχανές αυτοκινήτων και δικύκλων ανταγωνίζονται στο θόρυβο, ενώ η μουσική στη διαπασών και η αντικοινωνική συμπεριφορά πολλών εποχούμενων αποτελεί πλέον γνώρισμα της πόλης. • Δεν χρειάζεται να αναλύσουμε τις συνέπειες αυτής της κατάστασης στην υγεία των δημοτών. Απαριθμούμε μόνο όσα οι επιστήμονες τεκμηριώνουν, σταδιακή εξασθένιση της ακοής, μείωση των ωρών ύπνου και συνεχείς διακοπές του, απόρροια ο εκνευρισμός και οι ψυχολογικές διαταραχές σε όλη τη διάρκεια της ημέρας. Αύξηση της αρτηριακής πίεσης, κεφαλαλγίες, ζάλη, ναυτία, βόμβοι κ.ά. Μετά όλα τα παραπάνω, μία και μοναδική είναι η ερώτηση προς τη δημοτική αρχή: Θα κάνετε επιτέλους κάτι με την ηχορύπανση, την ατμοσφαιρική ρύπανση, το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, πότε και τί, ή και αυτό το καλοκαίρι θα είναι αβίωτο για τους δημότες; Οι δημοτικοί σύμβουλοι Αλεξάκης Νίκος Τρουλλινός Θεόφιλος ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΠΟΛΗ ΓΡΑΦΕΙΑ : ΓΙΑΝΝΙΚΟΥ 32-34 ΤΗΛ. 2810.300632-2810.300633 FAX : 2810.300634 www.filopolis.gr, e-mail: info@filopolis.gr . ecocrete.gr . |