ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΚΑΙ ΧΑΡΤΑ ΒΡΥΞΕΛΛΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ: Η ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΕΧΕΙ ΑΞΙΑ ΟΤΑΝ ΜΕΤΑΦΡΑΖΕΤΑΙ ΣΕ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ Στις 22 Σεπτεμβρίου, Πανευρωπαϊκή Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο, οι Οικολόγοι Πράσινοι είχαν "προσφέρει" συμβολικά στο Δήμαρχο Αθηναίων ένα αντίγραφο της Χάρτας των Βρυξελλών για το ποδήλατο, ζητώντας να την υιοθετήσει το δημοτικό συμβούλιο. Η Χάρτα, που δόθηκε στη δημοσιότητα τον περασμένο Μάιο και υπογράφεται ήδη από δεκάδες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις, διακηρύσσει τη δέσμευση στο φιλόδοξο στόχο να φθάσει η χρήση του ποδηλάτου στο 15% των συνολικών μετακινήσεων μέχρι το 2020. Η απάντηση του κ. Κακλαμάνη ήταν να δηλώσει, αμέσως μετά τις εκλογές, ότι προσυπογράφει ο ίδιος τη Χάρτα των Βρυξελλών και τους στόχους της. Η υπογραφή του ασφαλώς και είναι ευπρόσδεκτη, όπως και η εξαγγελία για δίκτυο ποδηλατόδρομων στο 4ο διαμέρισμα. Χωρίς όμως ευρύτερη και μονιμότερη συναίνεση για τις δεσμεύσεις που θα αναληφθούν, η προσωπική υπογραφή ενός δημάρχου περιορισμένη μόνο αξία μπορεί να έχει για στόχους που εκτείνονται σε βάθος τριών 4ετιών. Στις ευρωπαϊκές πόλεις η χρήση του ποδηλάτου καλύπτει κατά μέσο όρο το 5% των μετακινήσεων, όταν το αντίστοιχο ποσοστό στην Αθήνα είναι πολύ κάτω από 1%. • Τα άσχημα νέα είναι λοιπόν ότι, για να φθάσει τους στόχους της Χάρτας των Βρυξελλών, η Αθήνα θα πρέπει να πολλαπλασιάσει τις επιδόσεις της τουλάχιστον επί 20, ενώ οι λοιποί Ευρωπαίοι θα πρέπει απλώς να τις τριπλασιάσουν. • Τα καλά νέα είναι πάντως ότι, με ελάχιστες εξαιρέσεις, οι περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις ξεκίνησαν κι αυτές τη δεκαετία του ’90 από επιδόσεις αντίστοιχες με τις σημερινές της Αθήνας. Οι στόχοι λοιπόν της Χάρτας είναι εξαιρετικά φιλόδοξοι, αλλά και εφικτοί αν υπάρξει συντονισμένη διαχρονική προσπάθεια. Τα πρώτα απαραίτητα βήματα είναι ήδη σαφή: • Να δημιουργηθεί θέση Δημοτικού Υπεύθυνου για την Πολιτική Ποδηλάτου, όπως σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, και να καθοριστεί η διαδικασία και το χρονοδιάγραμμα για τη διαμόρφωση συνολικής πολιτικής του Δήμου για την προώθηση του ποδηλάτου. • Να ερευνηθούν οι παράγοντες που περιορίζουν σήμερα σε χαμηλά επίπεδα τη χρήση του ποδηλάτου στην Αθήνα, να υπάρξει διαβούλευση με τις συλλογικότητες των ποδηλατών. • Να αναλυθούν οι πολιτικές που εφαρμόστηκαν με επιτυχία σε άλλες μεσογειακές πόλεις και να επισημανθούν τα κοινά σημεία και οι διαφορές με τα ιδιαίτερα δεδομένα της Αθήνας. • Να σχεδιαστούν οι πολιτικές του δήμου, να καθοριστούν οι συνεργασίες με τους υπόλοιπους δημόσιους φορείς και να τεθούν βραχυπρόθεσμοι, μεσοπρόθεσμοι και μακροπρόθεσμοι στόχοι για το ποδήλατο. • Και, φυσικά, να υπάρχει στοιχειώδης πολιτική βούληση να διατεθεί στο ποδήλατο μέρος από το χώρο που σήμερα κατέχει το αυτοκίνητο. Μπορεί λοιπόν μια επιστολή ενός δημάρχου να διασφαλίσει οτιδήποτε από αυτά; Αν ο κ. Κακλαμάνης πιστεύει πραγματικά όσα υπογράφει, ας φέρει τη Χάρτα των Βρυξελλών στο Δημοτικό Συμβούλιο για υιοθέτηση: θα είναι το πρώτο βήμα για τις ευρύτερες συναινέσεις που απαιτούνται για μια φιλόδοξη πολιτική ποδηλάτου με ορίζοντα πολύ πέρα από τις δημοτικές εκλογές του 2010. Διαφορετικά η υπογραφή του στη Χάρτα θα θυμίζει τις προεκλογικές διακηρύξεις για "χορηγούς κατεδαφίσεων" που κατέληξαν στις γνωστές κατεδαφίσεις των ελεύθερων χώρων της οδού Πατησίων. Για περισσότερες πληροφορίες: Γιάννης Παρασκευόπουλος 6979 952070 Οικολογική Αθήνα Δημοτική Παρέμβαση για Βιώσιμη Πόλη Κολοκοτρώνη 31 10562 ΑΘΗΝΑ τηλ. 210 3241001-φαξ 210 3241825 www.ecoathens.gr e-mail: info@ecoathens.gr . ecocrete.gr . |