ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ arrow ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ arrow Σ.Π.Α.Π.Ε.Κ.Ε.Ε.Κ. Κυριακή 07 Αύγ 2022
Μενού - Επιλογές
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Το λιμάνι του Ηρακλείου Εκτύπωση Αποστολή με e-mail
Σ.Π.Α.Π.Ε.Κ.Ε.Ε.Κ. - Ακτές - θάλασσα
Μανόλης Βουτυράκης , Δευτέρα, 25 Μάιος 2009

Το λιμάνι του Ηρακλείου
Περιβαλλοντική αλληλεπίδραση πόλης -λιμένα

1. Υφισταμένη κατάσταση:
To Λιμάνι του Ηρακλείου παρουσιάζει μέγιστο ενδιαφέρον, αφού βρίσκεται στην τομή των διεθνών ναυτιλιακών γραμμών Γιβραλτάρ-Σουέζ, Μαύρη θάλασσα - Μεσόγειος και της ειδικής θέσης του Ηρακλείου σχετικά με το νησί.
Το Λιμάνι λειτουργεί από το 2002 ως Ηome Port (Κύριο Λιμάνι), σε συνεργασία με το αεροδρόμιο Ηρακλείου "Νίκος Καζαντζάκης", για την εξυπηρέτηση των κρουαζιερόπλοιων και είναι το δεύτερο λιμάνι της χώρας μετά τον Πειραιά που προσφέρει υπηρεσίες ως λιμάνι έναρξης και κατάληξης κρουαζιέρας.
Σε δυναμικότητα το επιβατικό λιμάνι του Ηρακλείου είναι τρίτο (3ο) σε διακίνηση επιβατών στην Ελλάδα και εξυπηρετεί ετησίως περίπου 2 εκ. επιβάτες και πάνω από 300.000 οχήματα. Κάθε μέρα σε τακτική γραμμή προς το λιμάνι του Πειραιά, αναχωρούν τουλάχιστον τρία μεγάλα και σύγχρονα πλοία. Όταν υπάρχει κρουαζιερόπλοιο (σε συνδυασμό με τα επιβατικά), δημιουργείται πρόβλημα ελλιμενισμού, λόγω περιορισμένου χώρου.
Σχετικά με τις χρήσεις είναι ένα μεικτό παλαιό λιμάνι, με επέκταση στη προβλήτα 2 (νέος επιβατικός σταθμός, εμβαδού 2.500 τ.μ με υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις και υπηρεσίες (trolleys για τις αποσκευές των επιβατών, χώρος φύλαξης των αποσκευών, τηλεφωνικό δίκτυο, δίκτυο Data και ασύρματο δίκτυο internet, αντιτρομοκρατική υπηρεσία του ΕΚΑΒ).

2. Σχέση Λιμανιού με την πόλη :
Το λιμάνι του Ηρακλείου είναι η πύλη της πόλης προς την θάλασσα. Σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα, έχει παρατηρηθεί τεράστια αύξηση τη μεταφοράς εμπορευμάτων αφ' ενός με κοντέινερ και με νταλίκες, αφ' ετέρου επιβατικών με Ι.Χ. και φορτηγών ψυγείων, με αποτέλεσμα να υπάρχει ήδη απαίτηση χώρων στάθμευσης ειδικά στις ώρες αιχμής της λειτουργίας του.
Η αστική ανάπτυξη κατά τον 19ο αιώνα, συνοδεύτηκε από την υποβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος γύρω από τον αστικό ιστό. Η εξέλιξη του λιμανιού, ενός χώρου κατ' εξοχήν διακίνησης αγαθών, είναι όπως και η εξέλιξη των βιομηχανικών εγκαταστάσεων (κακή χωροθέτηση, ρυπογένεση, οικολογική υποβάθμιση και περιβαλλοντική αμέλεια στο βωμό της παραγωγικότητας και της κερδοφορίας).
Οι περιβαλλοντικές οχλήσεις που συνόδεψαν την ανάπτυξη του λιμανιού επηρεάζονται από την τοποθεσία, το μέγεθος, τις υποδομές, τη βιομηχανία και τα φορτία που εξυπηρετεί.
Οι περιβαλλοντικοί όροι που έπρεπε να τηρηθούν σύμφωνα με την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε) και τις δραστηριότητες του λιμένα έπρεπε να αναφέρονται κυρίως στις παρακάτω περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
-στο θόρυβο από την λειτουργία των μηχανημάτων και οχημάτων πάσης φύσεως
-στη σκόνη που παράγεται κυρίως στις περιοχές διακίνησης φορτίων και μπορεί να διαφεύγει στη πόλη
-στα καυσαέρια οχημάτων, μηχανημάτων, πλοίων που ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα
-στην υποβάθμιση της ποιότητας του νερού και των θαλασσίων οικοσυστημάτων γύρω και μέσα στο λιμένα, λόγω της μειωμένης κυκλοφορίας και ανανέωσης του νερού στις νηοδόχους μεταξύ προβλητών, της ρύπανσης από την φορτοεκφόρτωση φορτίων, την απόπλυση των κρηπιδωμάτων με την βροχή, την διαρροή πετρελαιοκηλίδων από τα πλοία λόγω ατυχήματος.
-στην κυκλοφοριακή συμφόρηση της παραλιακής από τ' αυτοκίνητα που εξυπηρετούνται κυρίως μέσα και γύρω από το λιμάνι.
-στην είσοδο και διασπορά στο χώρο του λιμένα λυμάτων, απορριμμάτων και άλλων αποβλήτων και καταλοίπων φορτίου από τα πλοία που έρχονται προς εξυπηρέτηση.
-στη προσάμμωση στο εσωτερικό του λιμένα λόγω μεταφοράς άμμου από συγκεκριμένα ρεύματα.
Η αδρή μορφολογία των λιμενικών υποδομών (κυματοθραυστών, κρηπιδωμάτων, κ.λπ.), των λιμενικών κτιριακών εγκαταστάσεων (αποθηκών, υπόστεγων, κ.λ.π) και του μηχανολογικού εξοπλισμού (γερανογέφυρες, γερανοί, κ.λ.π), είναι πάντα σε αντιδιαστολή με την αισθητική και επιφανειακή εμφάνιση της πόλης.
Το λιμάνι του Ηρακλείου για την διαμετακόμιση φορτίων από τα πλοία στη πόλη, προκαλεί μια ιδιαίτερη τοπική υπερφόρτωση του ήδη επιβαρημένου και περιορισμένου οδικού δικτύου. Η ανυπαρξία κάθετων οδεύσεων προς και από το λιμάνι για μεταφορική κίνηση σε συνδυασμό με την αστική και λιμενογενή κίνηση, οδηγεί σε πολλές περιπτώσεις σε κυκλοφοριακά προβλήματα με επακόλουθο την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των περιοχών πλησίον του λιμένα. Αντίθετα η προσφορά του λιμένα να περιλάβει στην έκταση του θέσεις στάθμευσης (από τον Ο.Λ.Η) για τους κινούμενους στην πόλη, μπορεί να συμβάλει θετικά στην επίλυση προβλημάτων στάθμευσης της πόλης.
Επίσης ο λιμένας, ενισχυμένος με έργα κυματοπροστασίας, δημιουργεί με την υπόσταση του θαλάσσιο υποσύνολο, με επακόλουθη την ευκολότερη υποβάθμιση της ποιότητας των νερών από τις αμέλειες στις λιμενικές δράσεις.
Συμπερασματικά η αλληλεπίδραση πόλης και λιμένα είναι στενή και ισχυρή. Η συνεργασία Λιμενικού Ταμείου και του Δήμου Ηρακλείου στην διαχείριση περιβαλλοντικών ζητημάτων που άπτονται της γειτνίασής τους, αντί να τους οδηγεί σε αντιδικία και στα δικαστήρια, μπορεί να φέρει πολλαπλά θετικά αποτελέσματα.

3. Ολοκληρωμένη περιβαλλοντική διαχείριση του λιμένα :
Από τη μέχρι σήμερα Ευρωπαϊκή αλλά και διεθνή πρακτική, η ολοκληρωμένη περιβαλλοντική διαχείριση του λιμένα Ηρακλείου είναι πρακτικά δύσκολη δεδομένης της πολυπλοκότητας των λιμενικών λειτουργιών και της άγνοιας πραγματοποίησης εφαρμοσμένων περιβαλλοντικών δράσεων της διοίκησης.
 Η δυναμική που διέπει τη πρόληψη, αντιμετώπιση και διαχείριση των περιβαλλοντικών ζητημάτων, έχει οδηγήσει πολλές διοικήσεις στο να εισάγουν σταδιακά την περιβαλλοντική διάσταση στην επιχειρηματική τους πολιτική με διάφορους τρόπους.
 -Όπως αντιμετωπίζοντας αυτόνομα και, ίσως, αποσπασματικά, κάθε περιβαλλοντικό ζήτημα, ανάλογα με τη σημασία του.
-Έχοντας προχωρήσει σε επίπεδο χώρας, ή και ηπείρου ακόμα, στη σύναψη στρατηγικών πρωτοβουλιών και συνενώσεων, που αφορούν την κοινή περιβαλλοντική διαχείρισή τους (π.χ. ΕCOPORTS).
Συνεπώς, η εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης περιβαλλοντικής πολιτικής στον λιμένα Ηρακλείου δεν είναι πρόσφορο να γίνει με τρόπο άμεσο και περιοριστικό, αλλά στο πλαίσιο σταδιακής ενσωμάτωσης των περιβαλλοντικών αρχών σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων και λειτουργιών του λιμένα, με τρόπο οικονομικά και επιχειρησιακά βιώσιμο.
Μετά από ερευνητικές πρωτοβουλίες των ECOPORTS και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού θαλασσίων Λιμένων (ESPO) ανακάλυψαν το περιβαλλοντικό σύστημα “PERS” (Port Environmental Review System),για την σωστή διαχείριση των λιμένων. Το PERS εξετάζει σφαιρικά όλα τα περιβαλλοντικά ζητήματα που αφορούν τον λιμένα και αποτελεί, ουσιαστικά, μια σαφής απόδειξη της ορθής περιβαλλοντικής πολιτικής που ακολουθεί κάποιος λιμένας.

4. Απαιτήσεις περιβαλλοντικής αναβάθμισης αλληλεπίδρασης λιμένα -πόλης :
Μεταξύ των άλλων απαιτείται κυρίως :
-η ανάδειξη και μελέτη των στοιχείων αλληλεπίδρασης μεταξύ λιμανιού - πόλης
-η διερεύνηση τρόπου μέσω του οποίου θα δεθούν σε ένα ενιαίο πολεοδομικό σύνολο η λιμενική ζώνη με τον πολεοδομικό ιστό που την περιβάλλει., διατηρώντας ταυτόχρονα την αυτονομία στις επί μέρους νέες λειτουργίες τόσο του λιμένος όσο και τη πόλης
- η δημιουργία υποδομών με αντίστοιχη εγκατάσταση λειτουργιών / χρήσεων από το Δημόσιο τομέα, έτσι ώστε να αναβαθμισθεί η περιοχή, να αυξηθεί η υπεραξία γης και να δημιουργηθούν ισχυρά κίνητρα για την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων
-η αρμονία του φυσικού περιβάλλοντος και της πόλης.

Συνεπώς, ως γενική αρχή απαιτείται : To Πολεοδομικό "δέσιμο" του Λιμανιού και της πόλης, ώστε να καταστεί πνεύμονας ζωής ολόκληρης της ευρύτερης περιοχής και παράγοντας αναβάθμισης για τις γύρω υποβαθμισμένες ζώνες. Η ουσιαστική και οργανική σύνδεση του λιμανιού με την πόλη δεν αποτελεί μόνο μια ορθή τεχνική λύση, αλλά κυρίως μια κεφαλαιώδους σημασίας πολιτική απόφαση που να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη από τις λιμενικές αρχές. Είναι απολύτως αναγκαίο να αξιοποιηθεί η ευκαιρία που παρουσιάζεται, ώστε τα έργα ανάπλασης - διαρρύθμισης της χερσαίας ζώνης του λιμένος Ηρακλείου να συντελέσουν στην αναβάθμιση όλων των ελληνικών παραθαλάσσιων πόλεων.

Μανόλης Βουτυράκης
Φυσικός Περιβ/γος
Πρόεδρος Σ.Π.Α.Π.Ε.Κ.Ε.Ε.Κ.

.
ecocrete.gr .


ÌΓ ôçí ΓáãΓΓ­Γ©ΓÞ ÷ïñçãßΓʽ ôçò

¸íôáðç & ØçâéΓʽΓÞ ÅðéΓïéíùíßΓʽ
Είσοδος Χρήστη
Ψευδώνυμο

Κωδικός

Ξέχασες τον κωδικό;
Ξεχάσατε τον κωδικό σας?
Δεν έχετε λογαριασμό ακόμα? Δημιουργήστε τώρα!
Έχουμε 86 επισκέπτες σε σύνδεση
Επισκέπτες: 54547735
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:



ΛΑΦΟΝΗΣΙ S.O.S. Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Λαφονησιού. Συλλογή υπογραφών!

Cavo Sidero
facebook group!



Φουρόγατος 78 Μαρ-Απρ 08
Φουρόγατος 77 Ιαν-Φεβ 08
Φουρόγατος 76 Νοε-Δεκ 07
Φουρόγατος 75 Σεπ-Οκτ 07
Φουρόγατος 74 Ιουλ-Αύ 07
Φουρόγατος 73 Μάι-Ιούν 07
Φουρόγατος 72 Μαρ-Απρ 07
Φουρόγατος 71 Ιαν-Φεβ 07
Φουρόγατος 70 Νοε-Δεκ 06
Φουρόγατος 69 Σεπ-Οκτ 06
Φουρόγατος 68 Ιουλ-Αυ 06
Φουρόγατος 67 Μαι-Ιουν 06
Φουρόγατος 66 Μαρ-Απρ 06
Φουρόγατος 65 Ιαν-Φεβ 06


Οικολόγιο 5. 20.01.2010

Οικολόγιο 4. 27.03.2009

Οικολόγιο 3. 12.10.2008
Οικολόγιο 2. 25.07.2008
Οικολόγιο 1. 10.06.2008


Φυλλάδιο της Οικολογικής Πρωτοβουλίας Χανίων για τις επιπτώσεις από τα κινητά και τις κεραίες


 
Οι εισηγήσεις της Ημερίδας "Προοπτικές βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης και μεγάλες τουριστικές επενδύσεις"  9 Δεκ. 2006 στην 5η Συνάντηση του ΟικοΚρήτη

Κίνηση Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον
Κατεβάστε το ενημερωτικό φυλλάδιο για το Διαμετακομιστικό Σταθμό στον κόλπο της Μεσσαράς (.pdf 425k)

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΕΣΣΑΡΑΣ!
Κατά της εγκατάστασης ενός τεραστίου διαμετακομιστικού σταθμού στον κόλπο της Μεσσαράς στη Νότια Κρήτη!

Η Ημερίδα στη Σητεία (27.2.2006) για τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στην Ανατολική Κρήτη

 Γήπεδα Γκολφ
• Οι εισηγήσεις της ημερίδας για τα γήπεδα γκολφ
• ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΣΕ ΑΡΧΕΙΟ .doc ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ! (660k)
Γήπεδα Γκολφ: Παραπομπές
Ο Πόλεμος του Γκολφ στην Ιερή Κοιλάδα του Μεξικού

Φράγμα στο φράγμα Αποσελέμη!!!
 
Τα συμπεράσματα της επιστημονικής ημερίδας για το φράγμα στον Αποσελέμη (.doc)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Το φράγμα στον Αποσελέμη είναι διάτρητο!

ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ECOCRETE: Στην Κεντρική Σελίδα του ecocrete θα βρεις παραπομπές για τα 60 τελευταία άρθρα. Για να διαβάσεις παλαιότερα άρθρα, πήγαινε στις σελίδες των
οικολογικών ομάδων και στο αρχείο άρθρων όπου μπορείς να τα αναζητήσεις θεματικά. Μπορείς ακόμη να χρησιμοποιήσεις την ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ.
Θα βρεις επίσης πάνω από 700 παραπομπές στη σελίδα ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ | ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ | ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ | ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ! | ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ | ΒΙΒΛΙΑ-ΤΥΠΟΣ κ.α.
©2001 - 2004, Ecocrete, All Rights Reserved.
WebSite Created and Hosted by metrovista creative media, Heraklion.