ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ arrow ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ arrow Κίνηση Πολιτών Μεσσαράς Σάββατο 20 Αύγ 2022
Μενού - Επιλογές
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Τα σκουπίδια δεν είναι για πέταμα! Εκτύπωση Αποστολή με e-mail
Κίνηση Μεσσαράς - Διαχείριση Απορριμμάτων
Κίνηση Πολιτών Μεσαράς για το Περιβάλλον , Σάββατο, 21 Ιούνιος 2008

Τα σκουπίδια δεν είναι για πέταμα!


Εισήγηση της Κίνησης Πολιτών Μεσαράς για το Περιβάλλον στην ημερίδα του Δήμου Τυμπακίου με θέμα ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ – Η ΠΡΟΚΛΗΣΗ!

Καλημέρα σε όλες και όλους εσάς που τιμάτε με την παρουσία σας όχι μόνο το δήμαρχο Τυμπακίου αλλά και εμάς που αποδεχθήκαμε την πρόσκληση του κ. Χαραλαμπάκη. Ευχαριστούμε λοιπόν το δήμαρχο και χαιρετίζουμε αυτή του την πρωτοβουλία ελπίζοντας ότι ο διάλογος, που έχει ανοίξει στην περιοχή μας, θα παράγει ιδέες και δράσεις που θα βοηθήσουν τις δημοτικές αρχές της Μεσαράς στην υιοθέτηση ουσιαστικών και ορθών πολιτικών διαχείρισης των απορριμμάτων.

Εμείς, η Κίνηση Πολιτών Μεσαράς για το περιβάλλον, συμμετέχουμε σήμερα με την ιδιότητα μας ως πολίτες που δεν θεωρούμε ότι κατέχουμε την αλήθεια, αλλά που πιστεύουμε ότι ο κάθε προβληματισμός για τη διαχείριση των απορριμμάτων, που έχει εξελιχθεί σε ένα από τα πιο σοβαρά προβλήματα της χώρας με σοβαρές περιβαλλοντικές, οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες, πρέπει να ξεκινά από το γεγονός ότι παράγουμε τεράστιες ποσότητες σκουπιδιών που δεν μπορούμε πλέον να πετάμε, να θάβουμε ή/και να καίμε ανεξέλεγκτα, αλλά ούτε και να εθελοτυφλούμε θεωρώντας ότι το πρόβλημα αφορά όλους τους άλλους εκτός από εμάς.

Στο γιγαντισμό του προβλήματος συντέλεσε και το γεγονός ότι έχουμε να αντιμετωπίσουμε αφενός μεν τις αργές διαδικασίες σε επίπεδο πολιτικής, σχεδιασμού και υποδομών για μια βιώσιμη διαχείριση των στερεών αποβλήτων, και αφετέρου τη ραγδαία αύξησή τους. Σήμερα έχουμε εντελώς διαφορετικά σκουπίδια: Περισσότερα σκουπίδια, περισσότερα άχρηστα και ρυπογόνα υλικά συσκευασίας, αύξηση των ποσοστών συνθετικών υλικών που δεν υπήρχαν πριν, σα συνέπεια των αλλαγών που συντελούνται σταδιακά στο σύγχρονο μοντέλο παραγωγής και κατανάλωσης. Τα πρότυπα της κατανάλωσής μας επηρεάζουν καθοριστικά την παραγωγή απορριμμάτων. Τεράστιες ποσότητες πρώτων υλών καταλήγουν στα σκουπίδια μας, αποτέλεσμα της εξαιρετικά σπάταλης συμπεριφοράς μας. Έτσι μέχρι πρόσφατα η ανεύθυνη διαχείριση των απορριμμάτων συναντούσε την ανοχή των κυβερνήσεων, των πολιτών αλλά και της δικαιοσύνης. Σήμερα εκτός από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και σημαντικό ποσοστό πολιτών αλλά και η δικαιοσύνη φαίνεται να μην ανέχονται άλλο την ανευθυνότητα και την εγκληματική συμπεριφορά απέναντι τόσο στο περιβάλλον όσο και την υγεία μας.

Ο «πόλεμος των σκουπιδιών» μαίνεται σήμερα σε διάφορες περιοχές, χωρίς πάντα να τίθεται το πρόβλημα στην ουσιαστική του διάσταση. Η Ελλάδα έχει ήδη υποχρεωθεί να καταβάλλει πρόστιμα αρκετών εκατομμυρίων εξαιτίας της καταδίκης της από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για την παραβίαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας στην περίπτωση της χωματερής στον Κουρουπητό Χανίων. Ανάλογες περιπτώσεις έχουν παραπεμφθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και υπάρχουν ήδη νέες καταδίκες για τη λειτουργία ακόμα χιλιάδων παράνομων χωματερών.

Αν οι χώροι ανεξέλεγκτης διάθεσης δεν κλείσουν μέχρι το τέλος του χρόνου και δεν αποκατασταθεί το περιβάλλον, είναι πιθανό ότι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο θα επιβάλει πρόστιμο στην Ελλάδα που μπορεί να είναι και 20.000.000 Ευρώ εφάπαξ ή και 40.000.000 Ευρώ ανά εξάμηνο μέχρι να συμμορφωθούμε ως χώρα στις υποχρεώσεις μας για τερματισμό της ανεξέλεγκτης απόρριψης των σκουπιδιών μας. Αν δεν νοιαστούμε άμεσα για το περιβάλλον και για την υγεία μας, ίσως αυτό να κοστίσει πολύ ακριβά ΚΑΙ στην ήδη επιβαρημένη τσέπη μας.

Η κατασκευή ωστόσο σωστά οργανωμένων χώρων ταφής (ΧΥΤΑ) που μπορούσε να αποτελεί μέχρι πριν λίγα χρόνια ένα μικρό μέρος της λύσης, δεν είναι από μόνη της πλέον η λύση. Ως αποτέλεσμα της ευρωπαϊκής και της πρόσφατης εθνικής πολιτικής για τα απόβλητα, δεν μπορούμε πλέον να μιλάμε για συλλογή και –έστω οργανωμένη - ταφή αποβλήτων αλλά για ολοκληρωμένη πολιτική, που σημαίνει πολύ περισσότερα. Δεν μπορούμε πλέον να μιλάμε για χώρους υγειονομικής ταφής των αποβλήτων αλλά μόνο για Χώρους Υγειονομικής Ταφής των Υπολειμμάτων τους.

Και για να πλησιάσουμε στην περιοχή μας τη Μεσαρά, και εδώ οι ΟΤΑ, είναι υποχρεωμένοι σήμερα από την ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία να επεξεργαστούν και να εφαρμόσουν ένα σχέδιο εναλλακτικής διαχείρισης των αποβλήτων, με μείωση, επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση και τελική διάθεση (ταφή ή άλλη ασφαλή μέθοδο) μόνο υπολειμμάτων. Επιμερίζοντας, ταυτόχρονα μέρος της ευθύνης και σε μας τους πολίτες, ώστε να συμμετέχουμε πια ενεργά στην απαλλαγή μας από τα απόβλητα όχι κρύβοντάς τα κάτω από το χαλί αλλά εφαρμόζοντας περιβαλλοντικά υπεύθυνες πολιτικές.

Στην περιοχή μας πιστεύουμε ωστόσο ότι η συζήτηση έχει ξεκινήσει με λάθος τρόπο και από λάθος σημείο.

Δεν είναι πρωτεύον το ζήτημα της τελικής διάθεσης των σκουπιδιών, και άρα η αναγκαιότητα ή μη δημιουργίας ΧΥΤΥ στη Μεσαρά, αλλά ο συνολικός σχεδιασμός της διαχείρισης, με την επεξεργασία και εξέταση πολιτικών που πρωτίστως θα οδηγήσουν στην μείωση, την επαναχρησιμοποίηση, την κομποστοποίηση, την ανακύκλωση και εν τέλει εάν προκύπτουν υπολείμματα στον τρόπο της τελικής διάθεσής τους.

Όλοι οι δήμοι της Μεσαράς παράγουν στερεά απόβλητα των οποίων την ευθύνη επεξεργασίας οφείλουν σήμερα από κοινού όλες οι δημοτικές αρχές να αντιμετωπίσουν με την αρμόζουσα σοβαρότητα. Οι δύο μεγαλύτεροι δήμοι ,Μοιρών και Τυμπακίου, σωστά πράττουν και ανοίγουν τη συζήτηση θέτοντας την από κοινού αντιμετώπιση του προβλήματος διαχείρισης των στερεών αποβλήτων τους, μια και είναι αυτοί που παράγουν και τις μεγαλύτερες ποσότητες. Οι δημοτικές αρχές ωστόσο και των υπολοίπων δήμων της Μεσαράς θα πρέπει να συμμετέχουν ώστε να ληφθούν από κοινού οι όποιες αποφάσεις, αναλαμβάνοντας τις ευθύνες τους απέναντι πρώτα στους πολίτες τους και στη συνέχεια στο πρόβλημα αλλά και την αντιμετώπισή του, αναγνωρίζοντας και σεβόμενοι την αρχή ότι η ορθή και περιβαλλοντικά υπεύθυνη πολιτική διαχείρισης των σκουπιδιών δεν είναι έργο τετραετίας, αλλά έργο ευθύνης με χρονικό ορίζοντα τουλάχιστον πεντηκονταετίας.

Και ενώ η κεντρική και τοπική διοίκηση επικεντρώνουν το ενδιαφέρον τους κυρίως στο να κατασκευάσουν και να λειτουργήσουν Χώρους Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων και να περιορίσουν την ανεξέλεγκτη διάθεση τους στο περιβάλλον - χωρίς πάντως επιτυχία – εμείς οι πολίτες αντιδρούμε στη χωροθέτηση ΧΥΤΥ στην περιοχή μας ακόμα και για τα δικά μας απόβλητα, προτείνοντας πάντα να πάνε κάπου αλλού.

Αποτελεί στοίχημα για τις τοπικές Κοινωνίες το να πειστούμε, εμείς οι πολίτες, για την ορθότητα των επιλεγμένων πολιτικών διαχείρισης και στη συνέχεια να εγκαταλείψουμε την τακτική του ΅Άμακριά από μας και όπου θέλει ας είναιΆΆ.

Η υπάρχουσα ωστόσο κυρίαρχη πραγματικότητα, η για χρόνια αδικαιολόγητη ανοχή σε ακατάλληλες ή παράνομες πρακτικές, η άγνοια βασικών παραμέτρων της σύγχρονης διαχείρισης, ελλείψεις και προβλήματα στη διαχείριση σύγχρονων Χώρων Υγειονομικής Ταφής που έχουν κατασκευασθεί στις περισσότερες περιοχές, έργα που χρηματοδοτήθηκαν και δεν ολοκληρώθηκαν σωστά, έχουν δικαίως αυξήσει τη δυσπιστία μας, απέναντι σε επιστήμονες, τις μελέτες τους, τους πολιτικούς και τις Δημοτικές αρχές.

Και για να μιλήσουμε με γεγονότα έχουμε το παράδειγμα της χωματερής του Μαρουλά στο Ρέθυμνο, που άρχισε να κατασκευάζεται το 1993 ως ΧΥΤΑ, χρησιμοποιήθηκε, χωρίς να ολοκληρωθεί ποτέ το έργο, ενώ χρηματοδοτήθηκε πολλές φορές ακόμα και από την ΕΕ μέχρι το 1998 οπότε έληξε και τυπικά η άδειά της ως ΧΥΤΑ, συνέχισε να λειτουργεί ως ανεξέλεγκτη χωματερή, καταδικάστηκε από την ΕΕ ως επικίνδυνη και παράνομη, επισήμως "έκλεισε" αλλά στην πράξη συνέχισε να χρησιμοποιείται.

Οι πολίτες, που ως σήμερα είτε μοιρολατρικά απέχουν από τη συζήτηση πιστεύοντας ότι «ότι και να πούμε αυτοί ότι θέλουν θα κάνουν», είτε αρνούνται να δεχθούν ότι υφίσταται πρόβλημα του οποίου είναι μέρος, αντιδρώντας σε κάθε πρόταση που αφορά στον δικό τους οικισμό-χωριό-δήμο, οφείλουν να ενημερωθούν και σε κάθε περίπτωση να γνωρίζουν ότι υπάρχουν δικλείδες ασφαλείας απέναντι σε υιοθέτηση μη ορθών πολιτικών διαχείρισης απορριμμάτων.

Πολλές προσφυγές πολιτών στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στη συνέχεια η παραπομπή υποθέσεων στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, αλλά και αποφάσεις ελληνικών δικαστηρίων δημιουργούν σήμερα μια άλλη "κατάσταση" προστασίας μας από νομική άποψη.

Εδώ και πολλά χρόνια τόσο η ευρωπαϊκή όσο και η εθνική νομοθεσία υποχρεώνουν όλους να ακολουθήσουν μια συγκεκριμένη ιεραρχία στη διαχείριση των απορριμμάτων:

Πρώτον! Δεσμευόμαστε πλέον ρητά από την ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία για την εφαρμογή ιεραρχίας στην πολιτική διαχείρισης αποβλήτων, σύμφωνα με την οποία προηγείται η πρόληψη και η μείωση των αποβλήτων, ακολουθεί η επαναχρησιμοποίηση, η ανακύκλωση, συμπεριλαμβανομένης της κομποστοποίησης και η αξιοποίηση – ανάκτηση ενέργειας κι έπονται η τελική ταφή ή άλλες μέθοδοι τελικής διάθεσης των υπολειμμάτων.
 
Δεύτερον! Οδηγία Πλαίσιο για τη Θεματική Στρατηγική για Απόβλητα θέτει συγκεκριμένους και πιο φιλόδοξους στόχους για την πρόληψη αποβλήτων, ενώ Δεύτερη στην ιεραρχία τίθεται η προετοιμασία για την επαναχρησιμοποίηση κι ακολουθεί Τρίτη στη σειρά η ανακύκλωση υλικών.
 
Τρίτον! ¶λλη Οδηγία (2004/12/ΕΚ) θέτει πολύ πιο φιλόδοξους στόχους για το ποσοστό ανακύκλωσης υλικών συσκευασίας (π.χ. ανακύκλωση χαρτιού ή μετάλλων στο 55%, ξύλινων συσκευασιών 15% κα).

Τέταρτον! Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕ, σε ευρωπαϊκό επίπεδο μειώνεται ραγδαία η ταφή αποβλήτων, έχει σταθεροποιηθεί η ποσότητα που καίγεται και αυξάνεται σημαντικά το ποσοστό της ανακύκλωσης και κομποστοποίησης συνολικά, με ορισμένες χώρες να έχουν πετύχει πολύ πιο ενθαρρυντικά αποτελέσματα, ενώ άλλες -όπως η Ελλάδα - να έχουν μείνει αρκετά πίσω και να πρέπει να καλύψουν μεγαλύτερη διαδρομή.

Αν και οι φορείς της κεντρικής και περιφερειακής διοίκησης μιλάνε ακόμα για δημιουργία Χώρων Υγειονομικής Ταφής Αποβλήτων (ΧΥΤΑ), τέτοιοι χώροι δεν επιτρέπονται πια από την ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία. Από τον Οκτώβριο 2002, σύμφωνα με τους κανονισμούς του Ταμείου Συνοχής της Ε.Ε. (που χρηματοδοτεί τα περισσότερα έργα υποδομών στην Ελλάδα) για να χρηματοδοτηθούν από ευρωπαϊκούς πόρους έργα Χώρων Ταφής Αποβλήτων πρέπει να ικανοποιούνται μια σειρά προϋποθέσεις. Σημαντική είναι μεταξύ άλλων η προϋπόθεση που τίθεται ότι οι Χώροι Ταφής θα είναι μόνο για τα υπολείμματα (ΧΥΤΥ) και όχι για όλο τον όγκο των σκουπιδιών, ενώ επικίνδυνα απόβλητα που υπάρχουν ακόμα και στα οικιακά μας απορρίμματα δεν μπορούν να καταλήγουν σε Χώρους Ταφής για μη επικίνδυνα απορρίμματα. «Οι δήμοι που θα εξυπηρετούνται από τους χρηματοδοτούμενους από ευρωπαϊκούς πόρους Χώρους Ταφής Αποβλήτων θα δέχονται μόνο προεπεξεργασμένα απόβλητα και τα συστήματα προ-επεξεργασίας (διαλογή, ανακύκλωση μη οργανικών υλικών) καθώς και το σύστημα συλλογής των ειδικών αποβλήτων (π.χ. ηλεκτρικά - ηλεκτρονικά, μπαταρίες, οχήματα, ελαστικά κλπ).

Να πούμε επίσης ένα ξεκάθαρο όχι στην καύση, ναι στη μείωση και ανακύκλωση των αποβλήτων.

Τελευταία επανέρχεται και το θέμα της καύσης ως μια «μαγική λύση» που θα εξαφανίσει τα σκουπίδια μας. Υπάρχουν όμως κάποια αρχικά θέματα πριν συζητήσει κάποιος για την καύση των απορριμμάτων, τα οποία νομίζουμε αγνοούνται από όσους με καλή, ίσως, πρόθεση θέτουν θέμα καύσης (αν και βέβαια υπάρχουν ισχυρά λόμπι που προωθούν αυτή την τεχνολογία):

Πρώτον! Δεν υπάρχει μαγική λύση που να μας απαλλάσσει χωρίς κόπο από τα σκουπίδια, όποια λύση και αν επιλέγουμε. Η ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων είναι απαραίτητη και η τεχνολογία θα έρθει συμπληρωματικά να υποβοηθήσει στη βάση επιλογών που θα έχουμε ήδη αποφασίσει.

Η καύση, λοιπόν, πρέπει να αντιμετωπίζεται μέσα από αυτή την οπτική. Η μείωση των σκουπιδιών, η αύξηση του ποσοστού ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης είναι μονόδρομοι αλλά και εντελώς αναγκαίο «κακό» σε μια χώρα που δεν έχει την πολυτέλεια να σπαταλάει φυσικούς πόρους που δεν διαθέτει.

Δεύτερον! Η τεχνολογία της καύσης, όπως και κάθε άλλη χρησιμοποιούμενη τεχνολογία, εξελίσσεται και οι τεχνικές και περιβαλλοντικές προδιαγραφές για την εφαρμογή της εξελίσσονται, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι εξαφανίστηκαν τα περιβαλλοντικά και άλλα προβλήματα που προκαλεί. Πριν ληφθεί, λοιπόν, οποιαδήποτε απόφαση που είναι δεσμευτική για τα επόμενα 15-20 χρόνια, πρέπει κανείς να έχει σταθμίσει επακριβώς τις συνέπειες και τα προβλήματα που πρέπει να επιλύσει. Αν σήμερα δεν βρίσκεται εύκολα χώρος ταφής, πόσο εύκολο είναι όσοι σήμερα διαμαρτύρονται για ένα ΧΥΤΥ, να δεχτούν στην αυλή τους μονάδα καύσης καθώς και χώρο ταφής τοξικών υπολειμμάτων;

Τρίτον! Όσο πιο αυστηρό γίνεται το πλαίσιο εφαρμογής μιας τεχνολογίας, όπως είναι η καύση, τόσο πιο μεγάλο είναι το κόστος που συνεπάγεται η επιλογή κατασκευής και λειτουργίας μιας μονάδας καύσης. Μεταξύ άλλων, πρέπει λοιπόν να σταθμίσει κανείς τι και πόσο είναι διατεθειμένος να πληρώσει για μια τέτοια λύση, για να περιορίσει το πρόβλημα της ταφής των απορριμμάτων. Πρέπει να εκτιμήσουμε λοιπόν σωστά τα συνοδευτικά μέτρα και κόστη που συνεπάγεται μια καύση (δημιουργία και λειτουργία ειδικών χώρων ταφής για υπολείμματα, που είναι πλέον αυξημένης τοξικότητας, διαχείριση φίλτρων και άλλου υλικού ως τοξικών αποβλήτων, εφαρμογή κανονισμών που ανταποκρίνονται στις νέες απαιτήσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας). Θα δέχονταν εύκολα η κοινωνία να αυξηθούν κατακόρυφα τα τέλη καθαριότητας που συνεπάγεται μια εγκατάσταση καύσης και μέχρι πόσο θα μπορούσαμε να επιβαρυνθούμε οι πολίτες;
 
Τέταρτον! Η καύση είναι μια τεχνολογία που προϋποθέτει – για να περιοριστούν αλλά όχι να εξαφανιστούν οι επιπτώσεις στο περιβάλλον και την υγεία – πολύ καλή οργάνωση, τεχνογνωσία και άκαμπτη εφαρμογή αυστηρών κανόνων. Μια αστοχία σε αυτό θα μπορούσε να έχει καταστροφικές συνέπειες στην όλη διαχείριση. Το να κλείσει μια βδομάδα ένας χώρος ταφής είναι σοβαρό πρόβλημα. Το να αχρηστευθεί ή να αστοχήσει μια μονάδα καύσης θα είναι η καταστροφή, γιατί δεν θα υπάρχει εναλλακτική λύση. Είναι σε θέση οι όποιοι φορείς διαχείρισης –ιδιαίτερα σε κοινωνίες μεγέθους της Μεσαράς- να αναλάβουν μια τέτοια ευθύνη για τα επόμενα είκοσι ή τριάντα χρόνια; Δυστυχώς, η εμπειρία μας δείχνει (μονάδα μηχανικής ανακύκλωσης στα Λιόσια, μονάδα επεξεργασίας λυμάτων στην Ψυττάλεια) ότι υπάρχει στη χώρα μας σοβαρό θέμα αξιόπιστης διαχείρισης ακόμα και σχετικά πιο απλών μονάδων. Τι μας διαβεβαιώσει ότι δεν θα επαναληφθεί η τραγωδία;

Πέμπτον! Η συζήτηση για την καύση (με όποιες παραλλαγές της) έχει ανοίξει αλλά ένας δημόσιος διάλογος θα πρέπει να είναι βασισμένος σε πραγματικά στοιχεία και τη διεθνή εμπειρία, κάτι που δεν συμβαίνει μέχρι τώρα. Ας μην ξεχνάμε, πάντως, ότι ναι μεν κατασκευάζονται νέα εργοστάσια καύσης, αλλά πολλά περισσότερα κλείνουν ή έχουν αστοχήσει και κυρίως ότι τα νέα σχέδια είναι περιορισμένα. Ας μην ξεχνάμε, επίσης, ότι η πρώτη ελληνική μονάδα καύσης απορριμμάτων που λειτούργησε στη Ζάκυνθο αντιμετώπισε τεράστια προβλήματα λειτουργίας και καταστράφηκε τελικά μερικούς μήνες μετά, από πυρκαγιά!

Στη συζήτηση για τη διαχείριση των απορριμμάτων πρέπει να εμπλακεί η κοινωνία, αλλά το περιεχόμενο της συζήτησης πρέπει να αφορά τη συνολική πολιτική διαχείρισης τους και όχι μόνο το τελευταίο στάδιο της. Η συζήτηση (δημόσια, άμεση αλλά και μέσω των ΜΜΕ) και οι θέσεις που εκφράζονται πρέπει να αφορούν στο πώς θα μειώσουμε δραστικά την ποσότητα των υπολειμμάτων που θα πάνε για ταφή καύση ή ότι άλλο, πως θα επανεντάξουμε στη ζωή μας τα υλικά που σήμερα καταλήγουν στα σκουπίδια, πώς θα αλλάξει το μοντέλο παραγωγής και κατανάλωσης για να γίνει πιο βιώσιμο και τέλος, βέβαια, στο που θα πάνε τα υπολείμματα με ασφαλή τρόπο. Η συζήτηση δεν μπορεί να είναι του στυλ «όχι σε μας τα απόβλητα, να πάνε αλλού» γιατί δεν υπάρχει «κάπου αλλού» που να είναι περισσότερο αποδεκτό απΆ ότι εδώ!

Θα πρέπει επίσης να ξεκινήσει τώρα άμεσα και μαζικά η διαλογή των οργανικών υλικών (αποφάγια, κλαδέματα) στην πηγή και η κομποστοποίησή τους είτε σε επίπεδο μονάδας (οικιακή κομποστοποίηση) είτε σε επίπεδο Δήμου. Έτσι κι αλλιώς έχουμε ως χώρα την υποχρέωση να μειώσουμε άμεσα την ποσότητα των οργανικών που καταλήγουν σε χώρους ταφής αποβλήτων.
 
Η Θέση της ΚΙΝΗΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΜΕΣΑΡΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Η Πρόκληση λοιπόν που συζητάμε σήμερα για μια ορθή διαχείριση των απορριμμάτων είναι να επιτευχθούν:

Η Ιεράρχηση των προτεραιοτήτων που πρέπει να βασίζεται στις αρχές της πρόληψης, της προφύλαξης, και της ανάκτησης στην τριπλή της διάσταση: επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση και ανάκτηση ενέργειας. Η τελική διάθεση πρέπει να είναι ασφαλής και να περιορίζεται μόνο σε υπολείμματα.

Η Κατάρτιση συγκεκριμένου σχεδίου που να περιλαμβάνει την ακριβή χαρτογράφηση των αποβλήτων της περιοχής, τη γεωγραφική κλίμακα του σχεδιασμού, τον όγκο των αποβλήτων, τις συγκεκριμένες δράσεις που θα επιλεγούν και τη χωροθέτηση τους, τον χρονικό ορίζοντα του σχεδιασμού μαζί με τα πιθανά εναλλακτικά μελλοντικά σχέδια επέκτασης / παράτασης, την αρχή διαχείρισης καθώς επίσης να λαμβάνονται υπόψη και οι μηχανισμοί τιμολόγησης οι οποίοι θα απηχούν τις επιπτώσεις που έχει πάνω στο περιβάλλον η διάθεση των αποβλήτων, ώστε να ενθαρρύνεται η μείωση των παραγομένων σκουπιδιών.
• Η ουσιαστική, άμεση και διαρκής ενημέρωση των πολιτών με στόχο την κοινωνική αποδοχή του όποιου σχεδιασμού.

Η συνεργασία ανάμεσα στους δήμους της Μεσαράς, που πρέπει να αποτελεί στόχο υψηλής προτεραιότητας

Και τέλος η εφαρμογή του σχεδιασμού χωρίς παρεκκλίσεις και με διαρκή επαγρύπνηση και λειτουργία των ελεγκτικών μηχανισμών, ιδιαίτερα όπου εμπλέκεται ο ιδιωτικός τομέας.

Το υφιστάμενο Θεσμικό Πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι αρκετά πλήρες και θέτει συγκεκριμένους και χρονικά προσδιορισμένους στόχους. Το ίδιο ισχύει και για το Εθνικό Δίκαιο που έχει ενσωματώσει σε μεγάλο βαθμό τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες, έχει κατανείμει ρόλους κι ευθύνες και έχει αποσαφηνίσει τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα. Ταυτόχρονα υπάρχει πλούσια διεθνής εμπειρία, τεχνογνωσία και τεχνολογίες, με αποτέλεσμα να είναι εφικτή η εφαρμογή και στον τόπο μας μεθόδων διαχείρισης απορριμμάτων που να μπορούν να εξασφαλίσουν σοβαρή μείωση του όγκου τους και πολύ μεγάλα ποσοστά ανακύκλωσης, επανάχρησης, ανάκτησης ενέργειας και κομποστοποίησης.

ΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΠΕΤΑΜΑ!

Από αυτό το σημείο ξεκινούν οι προβληματισμοί μας, στην Κίνηση Πολιτών Μεσαράς για το Περιβάλλον, και αυτό καταθέτουμε εδώ σήμερα.

Μέσα από τη γιγάντωση του προβλήματος της διαχείρισης των απορριμμάτων, από τη μέχρι σήμερα αντιμετώπιση του σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο, εμείς βλέπουμε μια ευκαιρία και ένα στοίχημα να προχωρήσουμε πρώτα απΆ όλα σε ουσιαστικές δράσεις και πολιτικές μείωσης, επαναχρησιμοποίησης ανακύκλωσης και ανάκτησης υλικών ή/και ενέργειας και δευτερευόντως σε αναζήτηση τρόπου και χώρου εναπόθεσης υπολειμμάτων.

Κίνηση Πολιτών Μεσαράς για Περιβάλλον


 

ÌΓ ôçí ΓáãΓΓ­Γ©ΓÞ ÷ïñçãßΓʽ ôçò

¸íôáðç & ØçâéΓʽΓÞ ÅðéΓïéíùíßΓʽ
Είσοδος Χρήστη
Ψευδώνυμο

Κωδικός

Ξέχασες τον κωδικό;
Ξεχάσατε τον κωδικό σας?
Δεν έχετε λογαριασμό ακόμα? Δημιουργήστε τώρα!
Έχουμε 95 επισκέπτες σε σύνδεση
Επισκέπτες: 54654978
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:



ΛΑΦΟΝΗΣΙ S.O.S. Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Λαφονησιού. Συλλογή υπογραφών!

Cavo Sidero
facebook group!



Φουρόγατος 78 Μαρ-Απρ 08
Φουρόγατος 77 Ιαν-Φεβ 08
Φουρόγατος 76 Νοε-Δεκ 07
Φουρόγατος 75 Σεπ-Οκτ 07
Φουρόγατος 74 Ιουλ-Αύ 07
Φουρόγατος 73 Μάι-Ιούν 07
Φουρόγατος 72 Μαρ-Απρ 07
Φουρόγατος 71 Ιαν-Φεβ 07
Φουρόγατος 70 Νοε-Δεκ 06
Φουρόγατος 69 Σεπ-Οκτ 06
Φουρόγατος 68 Ιουλ-Αυ 06
Φουρόγατος 67 Μαι-Ιουν 06
Φουρόγατος 66 Μαρ-Απρ 06
Φουρόγατος 65 Ιαν-Φεβ 06


Οικολόγιο 5. 20.01.2010

Οικολόγιο 4. 27.03.2009

Οικολόγιο 3. 12.10.2008
Οικολόγιο 2. 25.07.2008
Οικολόγιο 1. 10.06.2008


Φυλλάδιο της Οικολογικής Πρωτοβουλίας Χανίων για τις επιπτώσεις από τα κινητά και τις κεραίες


 
Οι εισηγήσεις της Ημερίδας "Προοπτικές βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης και μεγάλες τουριστικές επενδύσεις"  9 Δεκ. 2006 στην 5η Συνάντηση του ΟικοΚρήτη

Κίνηση Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον
Κατεβάστε το ενημερωτικό φυλλάδιο για το Διαμετακομιστικό Σταθμό στον κόλπο της Μεσσαράς (.pdf 425k)

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΕΣΣΑΡΑΣ!
Κατά της εγκατάστασης ενός τεραστίου διαμετακομιστικού σταθμού στον κόλπο της Μεσσαράς στη Νότια Κρήτη!

Η Ημερίδα στη Σητεία (27.2.2006) για τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στην Ανατολική Κρήτη

 Γήπεδα Γκολφ
• Οι εισηγήσεις της ημερίδας για τα γήπεδα γκολφ
• ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΣΕ ΑΡΧΕΙΟ .doc ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ! (660k)
Γήπεδα Γκολφ: Παραπομπές
Ο Πόλεμος του Γκολφ στην Ιερή Κοιλάδα του Μεξικού

Φράγμα στο φράγμα Αποσελέμη!!!
 
Τα συμπεράσματα της επιστημονικής ημερίδας για το φράγμα στον Αποσελέμη (.doc)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Το φράγμα στον Αποσελέμη είναι διάτρητο!

ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ECOCRETE: Στην Κεντρική Σελίδα του ecocrete θα βρεις παραπομπές για τα 60 τελευταία άρθρα. Για να διαβάσεις παλαιότερα άρθρα, πήγαινε στις σελίδες των
οικολογικών ομάδων και στο αρχείο άρθρων όπου μπορείς να τα αναζητήσεις θεματικά. Μπορείς ακόμη να χρησιμοποιήσεις την ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ.
Θα βρεις επίσης πάνω από 700 παραπομπές στη σελίδα ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ | ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ | ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ | ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ! | ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ | ΒΙΒΛΙΑ-ΤΥΠΟΣ κ.α.
©2001 - 2004, Ecocrete, All Rights Reserved.
WebSite Created and Hosted by metrovista creative media, Heraklion.