ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ arrow ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ arrow Σ.Π.Α.Π.Ε.Κ.Ε.Ε.Κ. Παρασκευή 02 Δεκ 2022
Μενού - Επιλογές
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
ΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛ Εκτύπωση Αποστολή με e-mail
Σ.Π.Α.Π.Ε.Κ.Ε.Ε.Κ. - Ενεργειακό
Μανόλης Βουτυράκης , Τρίτη, 13 Μάιος 2008

1. Ενεργειακά αποθέματα:

Τα συμβατικά καύσιμα, τα οποία αποκαλούνται και "μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειας" περιλαμβάνουν όλες τις μορφές των γαιανθράκων (ανθρακίτης λιγνίτης, τύρφη κ.λ.π), το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο καθώς και τα σχάσιμα πυρηνικά υλικά. Αποκαλούνται και μη ανανεώσιμα γιατί ο χρόνος επαναδημιουργίας τους υπερβαίνει το ένα εκατομμύριο έτη, ενώ απαιτούνται ειδικές συνθήκες πιέσεως και θερμοκρασίας, γεγονός που επιβεβαιώνει την παρατήρηση ότι αποτελούν την κληρονομιά και το πάγια ενεργειακό κεφάλαιο του πλανήτη μας.

Από την άλλη, τα κυριότερα αποθέματα συμβατικών καυσίμων εντοπίζονται σε ορισμένες περιοχές του πλανήτη, με αποτέλεσμα νΆ αναπτύσσονται έντονες πολιτικοστρατιωτικές αντιπαραθέσεις, στη προσπάθεια για τον έλεγχο της εκμετάλλευσή τους. Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, τα βεβαιωμένα αποθέματα πετρελαίου περιορίζονται σε 130 δισεακτομύρια τόνους ισοδύναμου πετρελαίου (Τ.Ι.Π), ενώ του φυσικού αερίου σε 107 δισεκατομμύρια Τ.Ι.Π. Το μέγεθος των βεβαιωμένων αποθεμάτων αποκαλύπτει ότι το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο θα εξαντληθούν μέχρι τα τέλη του εικοστού πρώτου αιώνα

2. Η ενεργειακή εξάρτηση της Ε.Ε.

Η εξάρτηση της Ε.Ε. από εισαγόμενες πηγές ενέργειας αυξάνει συνεχώς, και υπολογίζεται ότι από το 50% σήμερα θα φθάσει το 70% μέχρι το 2030, ίσως και νωρίτερα. Ειδικά για το φυσικό αέριο, η ζήτηση αναμένεται νΆ αυξηθεί κατακόρυφα τα επόμενα χρόνια. Η Ε.Ε., εξαρτάται αυτή την στιγμή κατά τα δύο τρίτα των εισαγωγών της σε φυσικό αέριο από την Ρωσία και την Αλγερία. Η αναλογία αυτή θα αυξηθεί στο άμεσο μέλλον, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες των προς ένταξη υποψηφίων χωρών. Έτσι η πρόσβαση στις νέες πηγές φυσικού αερίου στη. Κασπία και Κεντρική Ασία καθώς και στα κοιτάσματα του Ιράν και της Νότιας Μεσογείου, αποτελούν ζωτικής σημασίας προτεραιότητες για την Ε.Ε.

3. Οι νέες συνθήκες αγοράς και μεταφοράς συμβατικών καυσίμων.

Οι νέες συνθήκες στην παγκόσμια αγορά ενέργειας τα τελευταία χρόνια (αύξηση κατανάλωσης, ακρίβεια, διάδοση φυσικού αερίου) έχουν αναβαθμίσει το ρόλο των Βαλκανίων ως ενεργειακό διάδρομο ανάμεσα στην Ευρώπη και την Κεντρική Ασία. Με αυτή τη λογική, ειδικοί και μη χαράσσουν διαρκώς υποθετικές ή πραγματικές διαδρομές αγωγών διαμέσου των Βαλκανικών εδαφών, διαμορφώνονται διακρατικές και εταιρικές συμμαχίες και βρίσκει έκφραση ο αναδυόμενος ρωσοαμερικάνικος ανταγωνισμός.

Σε ότι αφορά τη μεταφορά του πετρελαίου, το ζητούμενο είναι η παράκαμψη των στρατηγικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου Στενών του Βοσπόρου. Η θαλάσσια αυτή διαδρομή των 17 μιλίων από την μαύρη θάλασσα έως την Μεσόγειο αποτελεί τη βασική δίοδο για την μεταφορά του πετρελαίου της Κασπίας στις δυτικές αγορές και όχι μόνο.

Ο σχεδιασμός χερσαίων αγωγών στη βαλκανική προβάλλει ως λύση για την αντιμετώπιση των αυξημένων αναγκών μεταφοράς πετρελαίου από την Κασπία προς

τα δυτικά. Και σε αυτό το σημείο ο ρωσοαμερικάνικος ανταγωνισμός έχει κάνει αισθητή την παρουσία του.

Η ρώσικη πλευρά υποστηρίζει τον αγωγό Μπουρκάς – Αλεξανδρούπολη, σχεδιαζόμενου μήκους 280 χιλιομέτρων και με δυνατότητα μεταφοράς 35 εκατ. τόνων πετρελαίου ετησίως.

Από την άλλη, υπάρχει το ευθέως ανταγωνιστικό σχέδιο κατασκευής αγωγού από τη Μαύρη θάλασσα στην Αδριατική μέσω Βουλγαρίας – FYROM – Αλβανίας. Ο αγωγός αυτός γνωστός ως ΑΜΒΟ, προβλέπεται να έχει συνολικό μήκος 895 χιλιόμετρα, θα ξεκινά επίσης από το Μπουρκάς και θα καταλήγει στο Αλβανικό λιμάνι της Αυλώνας, έχοντας τη δυνατότητα μεταφοράς έως 43,5 εκ. τόνων πετρελαίου ετησίως.

Ως Τρίτη εναλλακτική λύση είναι το σχέδιο 5 χωρών (Ρουμανίας, Σερβίας, Κροατίας, Σλοβενίας, Ιταλίας) για την κατασκευή αγωγού από την Κωστάντζα Ρουμανίας έως την Ιταλική Τεργέστη. Με συνολικό μήκος 1900 χιλιόμετρα, και με δυνατότητα μεταφοράς περίπου 40 εκατ. τόνων πετρελαίου ετησίως.

4. Η μεταφορά φυσικού αερίου:

Σχετικά με το φυσικό αέριο αυτή τη στιγμή υπάρχουν 4 βασικά ανταγωνιστικά σχεδία χερσαίων αγωγών.

α) South Stream:

Πρόκειται για το ρωσικό σχέδιο διοχέτευσης φυσικού αερίου στη Ευρώπη, το οποίο, κατά τα φαινόμενα, θα έχει δύο κυρίως κλάδους. Ο νότιος – η πέτρα του σκανδάλου στις ελληνοαμερικανικές σχέσεις – θα συνδέει την Ελλάδα με την Ιταλία. Ο βόρειος θα διέρχεται από τη Σερβία και θα καταλήγει, μέσω Ουγγαρίας, στην Αυστρία. Η έναρξη της λειτουργίας του τοποθετείται γύρω στο 2013.

β) TGI (Turkey-Greece-Italy):

Πρόκειται για τον αγωγό ο οποίος πλήττεται από το σχέδιο του νοτίου κλάδου του South Stream. Το πρώτο σκέλος (Τουρκία – Ελλάδα) έχει ήδη ολοκληρωθεί και απομένει η υποθαλάσσια σύνδεση με την Ιταλία. Στην κατασκευή εμπλέκονται η ΔΕΠΑ και η πολιτική Εdison S.p.A. Μέσω του αγωγού σχεδιάζεται η διοχέτευση στην ευρωπαϊκή αγορά αζέρικου φυσικού αερίου, κυρίως από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ

γ) Νabusko.

Πρόκειται για τον λεγόμενο αγωγό της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στο εγχείρημα συμμετέχουν βασικά 6 εταιρείες από τις χώρες που θα διέρχεται: η ΟΜV (Αυστρία η ΜΟL (Oυγγαρία), η Transgaz (Ρουμανία), η Βulgargaz (Βουλγαρία), η ΒΟΤΑ (Τουρκία) και η RWE (Γερμανία). Όπως και ο ΤGI, έτσι και αυτός στοχεύει στη μεταφορά αζέρικου αλλά και τουρκεμνικού και ιρακινού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη. Η έναρξη των εργασιών κατασκευής τοποθετείται στο 2010, με προοπτική ολοκλήρωσης το 2013.

δ) ΤΑP (Trans Adriatic Pipeline)

Πριν από λίγους μήνες η ελβετική EGL Group and Statoilydro υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή και λειτουργία ενός ακόμη αγωγού φυσικού αερίου στην περιοχή. Ο αγωγός σχεδιάζεται να περάσει από την Ελλάδα και Αλβανία και μέσω Αδριατικής να καταλήγει στο Ιταλικό λιμάνι του Λέτσε. Η ολοκλήρωση της κατασκευής του προγραμματίζεται για το 2011, ενώ η τροφοδοσία του θα γίνεται από το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ, όπου είναι μέτοχος η Statoilydro, αλλά και από το Ιράν.

5. Περιβαλλοντικές επιπτώσεις των πετρελαιαγωγών:

Η εμπειρία έχει δείξει ότι οι πετρελαιαγωγοί και τα προγράμματα μεταφορών πετρελαίου συνδέονται αναπόφευκτα με βλαβερές περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις, όπως:

1. Πλημμελής συντήρηση των υπαρχόντων αγωγών πετρελαίου, οδηγεί σε συνεχή μόλυνση των εδαφών και των υδάτων.

2. Οι αποφάσεις που παίρνονται, συνήθως εξυπηρετούν πολιτικά και επιχειρησιακά συμφέροντα, τα οποία είναι εκτός των περιοχών, ενώ ο τοπικός πληθυσμός δεν ενημερώνεται και δεν συμμετέχει στη λήψη αποφάσεων.

3. Η προτεραιότητα που δίνεται στα ορυκτά καύσιμα συμβάλει στη κλιματική αλλαγή.

4. Οι κάτοικοι των περιοχών διέλευσης ανησυχούν για τα προγράμματα μεταφοράς πετρελαίου, αλλά δεν μπορούν νΆ αντιταχθούν στις μεγάλες πολιτικές και εταιρικές δυνάμεις.

5. Οι επηρεαζόμενες περιοχές δεν εκμεταλλεύονται επαρκώς τις δυνατότητές τους για Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και δεν καθίσταται ενεργειακά αυτόνομες.

Έχοντας υπόψη τα παραπάνω, αλλά και τη Συνθήκη για την προστασία του λεκανοπεδίου των ποταμών του Δούναβη, τη Συνθήκη του Βουκουρεστίου, σχετικά με την προστασία της Μαύρης θάλασσας Ενάντια στη Ρύπανση και τα σχετικά Πρωτόκολλα, τη Διακήρυξη της Αδριατικής ως ιδιαίτερα ευαίσθητης θαλάσσιας περιοχής, τη Συνθήκη του ¶ρχους σχετικά με την πρόσβαση στις πληροφορίες, τη δημόσια συμμετοχή στη λήψη απόφασης και την πρόσβαση στη δικαιοσύνη για τα περιβαλλοντικά θέματα:

Καλούνται οι κυβερνήσεις των χωρών των επηρεαζόμενων περιοχών:

1. Να πραγματοποιήσουν μια κοινή στρατηγική για την περιβαλλοντική αξιολόγηση που να περιλαμβάνει όλους τους προγραμματισμένους αγωγούς πετρελαίου και τα σχετικά έργα θαλασσίων μεταφορών και υποδομής.

2. Να πραγματοποιήσουν ξεχωριστές αξιολογήσεις μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για κάθε ένα από αυτά τα προγράμματα.

3. Να προχωρήσουν σε ξεχωριστές αξιολογήσεις για τις επιπτώσεις σε περιοχές του δικτύου, Νatura 2000, σύμφωνα με το άρθρο 6 της οδηγίας της Ε.Ε. καθώς και σε αξιολογήσεις για τις επιπτώσεις σε άλλες προστατευόμενες ζώνες.

4. Να αποκαλύψουν τις διακυβερνητικές συμφωνίες και τις συμφωνίες των κυβερνήσεων των «φιλοξενούντων» περιοχών, τις προκαταρτικές μελέτες, τις αναλύσεις κόστους – κέρδους, τις περιβαλλοντικές εκτιμήσεις, τα σχέδια αντιμετώπισης διαρροών πετρελαίου, και άλλα σχετικά με το πρόγραμμα έγγραφα.

5. Να εξασφαλίσουν την καλή και έγκαιρη, ενημερωμένη και την συμμετοχή του κοινού εξ αρχής, στη λήψη αποφάσεων γύρω από τους αγωγούς και τα προγράμματα μεταφοράς πετρελαίου.

6. Κυρίαρχος του ενεργειακού παιχνιδιού:

H Ρωσία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου μετά τη Σαουδική Αραβία και ο μεγαλύτερος εξαγωγές φυσικού αερίου. Τα έσοδα από την εξαγωγή ενέργειας αντιπροσωπεύουν το 40% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος προβλέπει δε μέχρι το 2020 να είναι η Πέμπτη πλουσιότερη χώρα.

Ο Πούτιν επανεθνικοποίησε τις ενεργειακές εταιρείες και μέσα από αυτές άρχισε να παράγει εξωτερική πολιτική και η Ρωσία να διεκδικεί τον ρόλο στη διεθνή γεωπολιτική σκακιέρα.

Χαρακτηριστικό γνώρισμα της Ρώσικης εξωτερικής πολιτικής είναι η εξαγωγή ενέργειας, και μέσω και μέσω αυτής δημιουργία ενεργειακών συμμαχιών, οι οποίες με την πάροδο του χρόνου δυνατόν να μεταβληθούν σε καθοριστικές πολιτικές συμμαχίες, ανατρέποντας την πρωτοκαθεδρία της Αμερικής και μεταβάλλοντας το μονοπολικό σύστημα σε πολυπολικό

Η διαφορά στην εξωτερική πολιτική της Αμερικής και της Ρωσίας είναι η εξής:

H Ρωσία με όπλο την ενέργεια δημιουργεί φιλίες, ή δε Αμερική με τον τρόπο που διαχειρίσθηκε την ενέργεια έχει έρθει αντιμέτωπη ακόμη και με παραδοσιακούς συμμάχους.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΚΗΣ
ΦΥΣΙΚΟΣ  ΠΕΡΙΒ/ΓΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ Σ.Π.Α.Π.Ε.Κ.Ε.Ε.Κ.



.
ecocrete.gr .


ÌΓ ôçí ΓáãΓΓ­Γ©ΓÞ ÷ïñçãßΓʽ ôçò

¸íôáðç & ØçâéΓʽΓÞ ÅðéΓïéíùíßΓʽ
Είσοδος Χρήστη
Ψευδώνυμο

Κωδικός

Ξέχασες τον κωδικό;
Ξεχάσατε τον κωδικό σας?
Δεν έχετε λογαριασμό ακόμα? Δημιουργήστε τώρα!
Έχουμε 57 επισκέπτες σε σύνδεση
Επισκέπτες: 56170803
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:



ΛΑΦΟΝΗΣΙ S.O.S. Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Λαφονησιού. Συλλογή υπογραφών!

Cavo Sidero
facebook group!



Φουρόγατος 78 Μαρ-Απρ 08
Φουρόγατος 77 Ιαν-Φεβ 08
Φουρόγατος 76 Νοε-Δεκ 07
Φουρόγατος 75 Σεπ-Οκτ 07
Φουρόγατος 74 Ιουλ-Αύ 07
Φουρόγατος 73 Μάι-Ιούν 07
Φουρόγατος 72 Μαρ-Απρ 07
Φουρόγατος 71 Ιαν-Φεβ 07
Φουρόγατος 70 Νοε-Δεκ 06
Φουρόγατος 69 Σεπ-Οκτ 06
Φουρόγατος 68 Ιουλ-Αυ 06
Φουρόγατος 67 Μαι-Ιουν 06
Φουρόγατος 66 Μαρ-Απρ 06
Φουρόγατος 65 Ιαν-Φεβ 06


Οικολόγιο 5. 20.01.2010

Οικολόγιο 4. 27.03.2009

Οικολόγιο 3. 12.10.2008
Οικολόγιο 2. 25.07.2008
Οικολόγιο 1. 10.06.2008


Φυλλάδιο της Οικολογικής Πρωτοβουλίας Χανίων για τις επιπτώσεις από τα κινητά και τις κεραίες


 
Οι εισηγήσεις της Ημερίδας "Προοπτικές βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης και μεγάλες τουριστικές επενδύσεις"  9 Δεκ. 2006 στην 5η Συνάντηση του ΟικοΚρήτη

Κίνηση Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον
Κατεβάστε το ενημερωτικό φυλλάδιο για το Διαμετακομιστικό Σταθμό στον κόλπο της Μεσσαράς (.pdf 425k)

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΕΣΣΑΡΑΣ!
Κατά της εγκατάστασης ενός τεραστίου διαμετακομιστικού σταθμού στον κόλπο της Μεσσαράς στη Νότια Κρήτη!

Η Ημερίδα στη Σητεία (27.2.2006) για τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στην Ανατολική Κρήτη

 Γήπεδα Γκολφ
• Οι εισηγήσεις της ημερίδας για τα γήπεδα γκολφ
• ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΣΕ ΑΡΧΕΙΟ .doc ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ! (660k)
Γήπεδα Γκολφ: Παραπομπές
Ο Πόλεμος του Γκολφ στην Ιερή Κοιλάδα του Μεξικού

Φράγμα στο φράγμα Αποσελέμη!!!
 
Τα συμπεράσματα της επιστημονικής ημερίδας για το φράγμα στον Αποσελέμη (.doc)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Το φράγμα στον Αποσελέμη είναι διάτρητο!

ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ECOCRETE: Στην Κεντρική Σελίδα του ecocrete θα βρεις παραπομπές για τα 60 τελευταία άρθρα. Για να διαβάσεις παλαιότερα άρθρα, πήγαινε στις σελίδες των
οικολογικών ομάδων και στο αρχείο άρθρων όπου μπορείς να τα αναζητήσεις θεματικά. Μπορείς ακόμη να χρησιμοποιήσεις την ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ.
Θα βρεις επίσης πάνω από 700 παραπομπές στη σελίδα ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ | ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ | ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ | ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ! | ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ | ΒΙΒΛΙΑ-ΤΥΠΟΣ κ.α.
©2001 - 2004, Ecocrete, All Rights Reserved.
WebSite Created and Hosted by metrovista creative media, Heraklion.