ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ arrow ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ arrow Σ.Π.Α.Π.Ε.Κ.Ε.Ε.Κ. Παρασκευή 02 Δεκ 2022
Μενού - Επιλογές
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Ενέργεια (από το κάρβουνο στο πετρέλαιο και από το φυσι Εκτύπωση Αποστολή με e-mail
Σ.Π.Α.Π.Ε.Κ.Ε.Ε.Κ. - Ενεργειακό
Μανόλης Βουτυράκης , Σάββατο, 13 Οκτώβριος 2007


α) Η ενέργεια αποτελεί τη βάση της οικονομίας και της διαβίωσης:

Σύμφωνα με την επιστήμη της Φυσικής, ενέργεια ενός σώματος είναι η ικανότητά του να παράγει έργο. Είναι μια από τις κύριες ιδιότητες της ύλης και απαραίτητος όρος για την ύπαρξη και την ανάπτυξη της ζωής. Η παραγωγή και η ορθολογική κατανομή ενέργειας είναι, ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζεικάθε χώρα όσον αφορά την οικονομική της ανάπτυξη και τη βελτίωση του επιπέδου ζωής των κατοίκων, με αποτέλεσμα η ενεργειακή πολιτική - που περιλαμβάνει συνοπτικά την εξασφάλιση, την εξοικονόμηση και την διάθεση ενέργειας – νΆ αποτελεί το πρώτιστο μέλημα των κυβερνήσεων. Η απαίτηση του 21ου αιώνα είναι η επινόηση τεχνικών βελτίωσης, όσον αφορά την παραγωγή, εξοικονόμηση, και τη διάθεση ενέργειας με το λιγότερο περιβαλλοντικό κόστος. Η ηλεκτρική ενέργεια είναι μια μορφή ενέργειας, για την οποία ερίζουν πολλά κράτη, ενώ ο τρόπος παραγωγής της έχει φέρει αντιμέτωπους τους οικολόγους με τους οικονομολόγους, τους περιβαλλοντολόγους και τους σκεπτικιστές. Οι αντιπαραθέσεις αυτές έχουν αναγάγει τη ζήτηση πετρελαίου σε μείζων γεωπολιτικό διακύβευμα (γεωπολιτική είναι η ανάλυση των αντιπαραθέσεων που οδηγούν σε σύγκρουση για την κυριαρχία πάνω σε ορισμένα εδάφη ποικίλων αγαθών).

Οι καταναλωτές στις ανεπτυγμένες χώρες απαιτούν ενέργεια διαθέσιμη κατά βούληση, ασφαλή, καθαρή και διακριτικά παρεχόμενη, ενώ είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα για χάρη της ποιότητας. Το πετρέλαιο ήταν δύο φορές πιο ακριβό από τον λιγνίτη όταν πρωτοεισήχθη στην αγορά πάνω από έναν αιώνα πριν, αλλά η αποτελεσματικότητα του, η ευκολία στη χρήση και η καθαρότητά του όταν χρησιμοποιήθηκε στις μηχανές εσωτερικής καύσης οδήγησε στην οικονομία του πετρελαίου. Από την άλλη η πλειονότητα του πληθυσμού του πλανήτη έχει πιο θεμελιώδεις ανάγκες. Πάνω από 2 δις άτομα μόλις που καλύπτουν τις βασικές ενεργειακές τους ανάγκες, ενώ 1 δις άτομα δεν καλύπτουν ούτε καν αυτές.

β) Παραγωγή ενέργειας από πρωτογενείς πηγές:

H ενέργεια εκδηλώνεται με διάφορες μορφές (κινητική, θερμότητα, ηλεκτρισμός, φωτισμός, πυρηνική, αιολική, ηλιακή κ.λ.π.) και με την βοήθεια της τεχνολογίας μετατρέπεται από μια μορφή σε άλλη (με τις ανεμογεννήτριες από αιολική σε ηλεκτρική και με τα Φ/B από ηλιακή σε ηλεκτρική).Από τις μορφές αυτές της ενέργειας, η ηλεκτρική είναι εκείνη που απαιτεί τις μεγαλύτερες ποσότητες καυσίμων, αλλά και η πλέον διαδεδομένη στους καταναλωτές.
Η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας επιτυγχάνεται με την εκμετάλλευση διαφόρων πρωτογενών πηγών ενέργειας, η οποία παρουσιάζει μεγάλες διαφοροποιήσεις από χώρα σε χώρα.

Έτσι, το ποσοστό των πηγών για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας ανάλογα με τη διαθεσιμότητα πρώτων υλών κάθε χώρας έχει ως εξής:

1) Αραβικές πετρελαιοπαραγωγές χώρες: Πετρέλαιο (100%). 2) Φυσικό αέριο: Ολλανδία (65%), Ιρλανδία (45%). 3) Λιθάνθρακες: κυριαρχούν στη Νότια Αφρική (95%), τη Δανία (90%), τη Μ. Βρετανία (65%), τις ΗΠΑ (60%) και την Ισπανία (πάνω από 40%). 4) Ο Λιγνίτης: Πρώην Ανατ. Γερμανία (91%), και στην Ελλάδα (65%), ενώ συνδυασμός Λιγνίτη και Λιθανθράκων στην Κίνα (περίπου 75%) και στην πρώην Δυτ. Γερμανία (55,4 %). 5) Πυρηνική ενέργεια: το ποσοστό της πυρηνικής ενέργειας στην παραγωγή ηλεκτρικής είναι υψηλό έως σχετικά υψηλό στη Γαλλία (75%), το Βέλγιο (61%), την Ουγγαρία (48%), τη Σουηδία (47%), τη Νότια Κορέα (45%), Ελβετία (42%), Ταϊβάν (39%) και Γερμανία (29,6%) 6) Υδροηλεκτρική ενέργεια: ανεπτυγμένες χώρες: Νορβηγία: (99,5%), Αυστρία (64%), Καναδάς (62%), Ελβετία (55%) καθώς και σε αναπτυσσόμενες, όπως Γκάνα (99%), Βραζιλία (93%), Κένυα (83%) και Βενεζουέλα (61%).

γ) Παράγοντες που επηρεάζουν το παγκόσμιο ενεργειακό τοπίο:

1) Ο πρώτος παράγοντας είναι η διαθεσιμότητα των ενεργειακών πηγών:
Σχετικά με το πετρέλαιο υπάρχουν διαφορετικές απόψεις για το πόσο εύκολα θα είναι διαθέσιμο, ενώ όλοι συμφωνούν ότι η ζήτηση θα είναι πολύ μεγάλη στα επόμενα χρόνια, με την Κίνα και την Ινδία να απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας (μερικοί υπολογίζουν ότι τα υπάρχοντα κοιτάσματα θα επαρκέσουν για 50 χρόνια).Επίσης τα αποθέματα του Λιγνίτη, είναι ακόμη περισσότερα και θα διαρκέσουν για δύο τουλάχιστον αιώνες. Αυτό που οι επιστήμονες πιστεύουν για την απεξάρτηση του πλανήτη από το πετρέλαιο, είναι ότι αυτό θα συμβεί όταν η τεχνολογία καταστήσει την παραγωγή και αποθήκευση καυσίμου υδρογόνου σε χαμηλές τιμές. Επίσης η προώθηση των Α.Π.Ε., ειδικά στην Ευρώπη που έχει μεγάλη εξάρτηση από το πετρέλαιο, οδηγεί με αργό αλλά σταθερό ρυθμό στην εισαγωγή μικρότερης ποσότητας πετρελαίου.

2) Ο δεύτερος παράγοντας που θα διαμορφώσει μελλοντικά την ενεργειακή εικόνα του πλανήτη είναι οι νέες τεχνολογίες:
Κάθε μέρα ανακαλύπτονται και νέες τεχνολογίες στο τομέα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίες όμως προς το παρόν είναι ακριβές, αλλά και στις τιμές που διατίθενται σήμερα, είναι ικανές να αλλάξουν δραστικά τον τρόπο ζωής μας, αλλά και την ενεργειακή χρήση παγκόσμια. Η ευρεία εισαγωγή του ηλεκτρισμού στις αρχές του εικοστού αιώνα είχε ως αποτέλεσμα θεμελιώδεις αλλαγές στην βιομηχανία παραγωγής, στην οργάνωση των επιχειρήσεων και στη ζωή των ανθρώπων γενικότερα. Η μηχανή εσωτερικής καύσης μας έδωσε μια τρομερή ελευθερία στην μετακίνηση, πολλαπλασίασε την κατανάλωση πετρελαίου και οδήγησε στη βιομηχανική επανάσταση. Ακολούθησε τεχνολογική επανάσταση. Τον τελευταίο καιρό υπάρχει ένα φοβερό ενδιαφέρον αναφορικά με τις Ανανεώσιμες Πηγές και τον ρόλο που θα παίζουν την μελλοντική παραγωγή ενέργειας. Δύο τεχνολογίες Α.Π.Ε είναι ικανές να αλλάξουν για πάντα το ενεργειακό τοπίο: είναι τα φωτοβολταϊκά στοιχεία και οι κυψελίδες καυσίμου, στις οποίες στηρίζεται η οικονομία του υδρογόνου.

3) Ο τρίτος και καθοριστικός παράγοντας που θα επηρεάσει το ενεργειακό σύστημα του πλανήτη είναι οι κοινωνικές και ατομικές επιλογές:
Οι περιβαλλοντικές κρίσεις που έπληξαν και πλήττουν τον πλανήτη και οι οποίες κατά κύριο λόγο οφείλονται στις εκπομπές αερίων από τα ορυκτά καύσιμα, σε συνδυασμό με τις πετρελαϊκές κρίσεις, οι οποίες προκαλούν αλυσιδωτές επιπτώσεις στην οικονομία επηρεάζουν αρνητικά τους καταναλωτές. Η συγκυρία τέτοιων φαινομένων σε συνδυασμό με της επιλογές των καταναλωτών (κοινωνικές και ατομικές) θα οδηγήσουν εκ των πραγμάτων στην αντικατάσταση του πετρελαίου και των προϊόντων με άλλα προϊόντα νέας τεχνολογίας φιλικής προς το περιβάλλον.

Η αυτοκίνηση του μέλλοντος:

Στα πλαίσια αυτά η Shell για τα επόμενα πενήντα χρόνια στηρίζεται στην ανάπτυξη της καύσης του Υδρογόνου και στην ανάπτυξη της οικονομίας υδρογόνου. Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξε ανατρέχοντας στο παρελθόν και συγκεκριμένα στο 1900.

Τότε οι αρχικοί νικητές της μάχης γι α την κίνηση του αυτοκινήτου ήταν οι ατμομηχανές (πρώτη ύλη κάρβουνο). Η επανάσταση της αυτοκίνησης ξεκίνησε με καύσιμο (πετρέλαιο) που προμηθευόταν ο καταναλωτής από το παντοπωλείο σε δοχείο και όχι από την ύπαρξη ενός οργανωμένου συστήματος διάθεσης του καυσίμου. Τα βενζινάδικα στήθηκαν πολύ αργότερα για λόγους οικονομίας κλίμακας. Σήμερα οι κατασκευαστές αυτοκινήτων γνωρίζουν ότι αυτοκίνητα κυψελών με καύσιμο Υδρογόνο αντιπροσωπεύουν το πνεύμα της εποχής. Τα αυτοκίνητα αυτά δεν ρυπαίνουν (το καυσαέριο είναι υδρατμοί), είναι αθόρυβα και υψηλών αποδόσεων. Η πρόβλεψη είναι ότι μέχρι το 2025 ένα τέταρτο των αυτοκινήτων στις ανεπτυγμένες χώρες θα χρησιμοποιούν κυψέλες με καύσιμο υδρογόνο.

Την ίδια εποχή, η αναδυόμενη Κίνα θα αντιμετωπίσει μια μη αποδεκτή κατάσταση, ολικής εξάρτησης από το εισαγόμενο πετρέλαιο, ενώ στην ίδια κατάσταση θα βρεθεί και η Ινδία. Ένα τρόπος για την αυτοκινητοβιομηχανία να σπάσει την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα αλλά και το υπάρχων δίκτυο μεταφοράς και διακίνησης καυσίμου είναι αρχικά η ανάπτυξη ενός δικτύου διανομής που να στηρίζεται στα Super Markets ή και στην κατΆ οίκον διανομή. Έχει υπολογιστεί ότι 12 λίτρα καύσιμο υδρογόνο σε κυψέλες είναι ικανά για 400 χιλιόμετρα αυτονομία. Αν η διείσδυση των κυψελίδων καυσίμου στις αναπτυσσόμενες χώρες είναι αυτή που προαναφέραμε, τότε η Κίνα και η Ινδία θα αναπτύξουν ένα σύστημα μεταφορών και παραγωγής ενέργειας γύρω από οικονομικές κυψελίδες καυσίμου με καύσιμο υδρογόνο από δικές τους πηγές.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι είναι θέμα χρόνου που κάποια μέρα θα αποκτήσουμε αυτοκίνητα που θα κινούνται με κυψελίδες καυσίμου το οποίο θα μεταφέρει υδρογόνο για καύσιμο, ενώ ταυτόχρονα θα είναι φιλικά στο περιβάλλον και στον άνθρωπο. Όλα αυτά θα βοηθήσουν στο να μειωθούν τα αέρια του φαινομένου του θερμοκηπίου και να γίνει μια πιο ορθολογική χρήση των ορυκτών καυσίμων που είναι έτοιμα να εξαντληθούν. Αρκεί βέβαια η έρευνα πάνω σε αυτά τα θέματα να συνεχίσει καθώς βέβαια και η χρηματοδότηση των προγραμμάτων αυτών αν θέλουμε όλα τα παραπάνω να γίνουν πραγματικότητα.

Η εποχή του φθηνού πετρελαίου τελείωσε.

1) Κατανάλωση ενέργειας και αποθέματα πετρελαίου:

Η παραγωγή και σε, ακόμα μεγαλύτερο βαθμό, η κατανάλωση ενέργειας εξαρτώνται άμεσα από τη γενικότερη κατάσταση της οικονομίας. Μετά από μια περίοδο μικρής αύξησης της ενεργειακής κατανάλωσης στις αρχές της δεκαετίας του 1980, κατά το διάστημα 1985 -1990, το οποίο αντιστοιχεί σε περίοδο μεγάλης οικονομικής ανάπτυξης, παρατηρήθηκε επίσης, μεγάλη άνοδός της.

Το διάστημα από 1970 -1990, η παγκόσμια κατανάλωση ενέργειας αυξήθηκε κατά 65,3 %.Η κατανάλωση αυτή επήλθε το 1979 σε 6,3 δις. ΤΙΠ: Tόνους Iσοδύναμου Πετρελαίου (ΤΙΠ=11600 KWh), στη συνέχεια όμως μειώθηκε λόγω της πτώσης της παγκόσμιας βιομηχανικής παραγωγής και των μέτρων τα οποία εντάθηκαν μετά την δεύτερη πετρελαϊκή κρίση (1979) για να ακολουθήσει και πάλι ανοδική πορεία μετά το 1984.

Κυριότερη πρωτογενής πηγή όσον αφορά την κατανάλωση ενέργειας παρέμεινε και κατά το 1990 το πετρέλαιο, με ποσοστό συμμετοχής 38,5% στη συνολική κατανάλωση. Η κατανάλωση του πετρελαίου παρουσίασε μεγάλη αύξηση τις δεκαετίες του 1960 και του 1970, εξαιτίας κυρίως του πολλαπλασιασμού του αριθμού των επιβατικών αυτοκινήτων, μετά από το 1979 όμως, που το ποσοστό του ανήλθε σε 46,9%, παρατηρείται συνεχής μείωση.

Τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου μειώνονται με γοργούς ρυθμούς, κάτι που δυσχεραίνει την επιχειρηματική δραστηριότητα των πετρελαϊκών εταιρειών. Στα επόμενα δέκα χρόνια, μόλις επτά χώρες θα έχουν τη δυνατότητα να ικανοποιήσουν την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου, αυτές είναι: Ρωσία, Ιράκ, Καζακστάν, Καναδάς
Σαουδική Αραβία, Βενεζουέλα και Ιράν.

Τα παγκόσμια αποθέματα των πρωτογενών ενεργειακών πηγών είναι πολύ δύσκολο να υπολογισθούν επακριβώς. Οι περισσότεροι και πλέον έγκυροι επιστήμονες, αλλά και οι πετρελαϊκές εταιρείες συγκλίνουν στο ότι ο μέσος χρόνος των οικονομικώς εκμεταλλεύσιμων αποθεμάτων είναι περίπου 50 χρόνια από σήμερα.

2) Γιατί οι τιμές του πετρελαίου ανεβαίνουν:

Τους τελευταίους μήνες έχει αναπτυχθεί ένας διαρκής διάλογος αναφορικά με την πορεία των διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου και των παραγόμενων προϊόντων. Είναι προφανές ότι το ζήτημα έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις, ιδιαίτερα όταν ο τελικός καταναλωτής αντιλαμβάνεται άμεσα την τωρινή πορεία των αυξήσεων στις τιμές των καυσίμων σε σύγκριση με το πρόσφατο παρελθόν. Βέβαια η πετρελαϊκή βιομηχανία λειτουργεί με κύκλους δεκαετιών, ενώ οι καταναλωτές θέλουν λύσεις σήμερα.

Ως εκ τούτου, η πετρελαϊκή βιομηχανία έρχεται να δώσει απάντηση στα 3 καίρια ερωτήματα που τίθενται:

1) Θα συνεχισθεί η άνοδος των τιμών; 2) Θα υπάρχει επάρκεια στην παραγωγή πετρελαίου; 3) Είναι επαρκή τα παγκόσμια αποθέματα για την κάλυψη της ενεργειακής ζήτησης σε μακροπρόθεσμα ορίζοντα;

Στα ερωτήματα 2 και 3, έχουμε δώσει απάντηση στη μέχρι τώρα έρευνα για την "ΕΝΕΡΓΕΙΑ", μένει να εξετάσουμε το πρόβλημα των τιμών.

Για την άνοδο των τιμών έχουν κατατεθεί αρκετοί λόγοι από ειδικούς αναλυτές. Οι περισσότεροι συγκλίνουν σε πέντε λόγους.

α) Ο πρώτος λόγος είναι, επειδή ο "κόκκινος γίγαντας" αφυπνίσθηκε από την ενεργειακή αδράνεια και καθώς σημειώνει αλματώδη ανάπτυξη της αυτοκινητοβιομηχανίας αυξάνεται σταθερά η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου (αργού και προϊόντων). Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι, οι εγχώριες πηγές πετρελαίου δεν επαρκούν πλέον για να καλύψουν τις ενεργειακές ανάγκες της Κίνας. Για αυτό η Κίνα αύξησε κατά 20% το ποσοστό εισαγωγής αργού, σε σχέση με πέρυσι. Σύμφωνα δε με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ η ζήτηση της Κίνας σε πετρέλαιο υπερδιπλασιάστηκε την τελευταία δεκαετία, καθώς η παραγωγή της ανάπτυξης είχε κατά μέσο ρυθμό 8,7% ετησίως. Σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΙΜF) το 25% της αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου ως το 2030 θα προέλθει από την Κίνα.

β) Ο δεύτερος λόγος που αυξάνει τις τιμές του πετρελαίου διεθνώς είναι η ελάττωση των αποθεμάτων αργού πετρελαίου και προϊόντων που φυλάσσονται από διάφορες χώρες, από εταιρείες εμπορίας, διυλιστήρια και κρατικές δεξαμενές. Και όπως είναι φυσικό, η μείωση των αποθεμάτων οδηγεί τις τιμές προς τα επάνω. Στην άνοδο των τιμών συμβάλλουν επικουρικά και η διαρκής κάμψη της ρώσικης παραγωγής, εξαιτίας της απαρχαιωμένης τεχνολογίας που χρησιμοποιείται, σε συνδυασμό με την έλλειψη επενδύσεων.

γ) Ο τρίτος λόγος, αμιγώς συγκυριακός είναι η διεθνής γεωπολιτική αστάθεια που επικρατεί σε ορισμένες χώρες όπως, Βενεζουέλα και η Νορβηγία με επαπειλούμενες απεργίες, το Ιράκ και το Ιράν με πολιτικές και πολεμικές εντάσεις κ.α. Στα παραπάνω ήρθε να προστεθεί και μια σειρά τυφώνων που μετατρέπονται σε τροπικές καταιγίδες στον Ατλαντικό, και οι οποίες επιβραδύνουν τις υποθαλάσσιες εξορύξεις.

δ) Ο τέταρτος λόγος που αυξάνει την διαμόρφωση των τιμών, προέρχεται από τα διυλιστήρια. Με βάση τη διαμόρφωση των τιμών σε αυτά, καθορίζουν την τιμολογιακή τους πολιτική οι εταιρείες εμπορίας και διακίνησης πετρελαίου, καθώς και οι πρατηριούχοι καυσίμων – που με τη σειρά τους διαμορφώνουν τις τιμές καταναλωτή. Αλλά και οι τιμές στα διυλιστήρια διαμορφώνονται από τις τιμές των ναύλων των πετρελαιοφόρων, οι οποίες με τη σειρά τους επηρεάζονται από το ύψος των ασφαλίστρων, αλλά και το κόστος καυσίμων μεταφοράς. Τον τελευταίο χρόνο είδαμε τα ναύλα να εκτινάσσονται στα ύψη, για ευαίσθητους προορισμούς, όπου επικρατεί πολιτική αστάθεια ή επαπειλούνται συρράξεις.

ε) Ο πέμπτος λόγος και ίσως ο κυριότερος που ανεβάζει τις τιμές του πετρελαίου είναι γιατί υπάρχουν προβλήματα στην αύξηση παραγωγής, με αποτέλεσμα η εκθετική αύξηση της ζήτησης να μην μπορεί να καλυφθεί. Σχετικά με το πρόβλημα αυτό επειδή την τελευταία δεκαετία με τις τιμές διάθεσης του πετρελαίου σε χαμηλά επίπεδα, δεν διατέθηκαν κονδύλια ώστε να γίνουν διεθνώς οι απαραίτητες γεωτρήσεις και έτσι δεν υπάρχουν περιθώρια για αύξηση στη παραγωγή. Βέβαια κάθε χρόνο ανακαλύπτονται νέα τα οποία αναπληρώνουν τρόπον τινά, αυτά που ήδη έχουν χρησιμοποιηθεί επιμηκύνοντας τον σχετικό χρόνο επάρκειας.

Αλλά καθώς εξαντλούνται τα προσβάσιμα καύσιμα, η έρευνα μετατίθεται υποχρεωτικά σε πιο δυσπρόσιτες περιοχές π.χ πολύ μεγάλα βάθη, υποθαλάσσια κοιτάσματα έρημοι, ζούγκλες κ.λ.π, οπότε ανεβαίνει σημαντικά το κόστος παραγωγής. Με απλά λόγια οι υψηλές τιμές του μαύρου χρυσού σημαίνουν πετρελαϊκά κοιτάσματα των οποίων ήταν αντιοικονομική όταν η τιμή του πετρελαίου ήταν 20-30 $, τώρα έχουν αρχίσει να συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον των πετρελαϊκών εταιρειών.

Τα προηγούμενα περιγράφουν το ενεργειακό πρόβλημα το οποίο οφείλεται στην αποκλειστική εξάρτηση του ενεργειακού συστήματος από τα ορυκτά καύσιμα και κυρίως το πετρέλαιο. Σήμερα το 80% της ενέργειας προέρχεται από τα ορυκτά καύσιμα, το 14% από ανανεώσιμες πηγές ενεργείας-Α.Π.Ε. και 6% από πυρηνικούς σταθμού.

3) Η λύση του ενεργειακού προβλήματος:

Είναι φανερό ότι για την επίλυση του ενεργειακού προβλήματος, το οποίο είναι άμεσα συνδεδεμένο μα το περιβαλλοντικό, είναι απαραίτητο να ελαχιστοποιηθεί η χρήση ορυκτών καυσίμων. Οποιαδήποτε όμως λύση θα πρέπει να εξασφαλίζει τις αξίες, τις παραδόσεις, την ευημερία και τις ελευθερίες του κοινωνικού συνόλου. Προς την κατεύθυνση αυτή, έχει γίνει ευρύτερα αποδεκτή η ανάγκη υλοποίησης τριών στρατηγικών με διαδοχικές χρονικές περιόδους. Συγκεκριμένα:
α) Η στρατηγική ορθολογικής διαχείρισης γνωστής και ως στρατηγική εξοικονόμησης ενέργειας. β) Η στρατηγική της υποκατάστασης των συμβατικών ενεργειακών πηγών με Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. γ) Η στρατηγική έλευσης στο ενεργειακό σύστημα του υδρογόνου ως ενεργειακού φορέα.

Μανόλης Βουτυράκης
Φυσικός Περιβαλλοντολόγος
Πρόεδρος του Συλλόγου Προώθησης των Α.Π.Ε. στην Κρήτη (Σ.Π.Α.Π.Ε.Κ.Ε.Ε.Κ.)
manolisboyt2007@yahoo.gr


.
ecocrete.gr .

Τελευτ. ενημέρωση ( Σάββατο, 13 Οκτώβριος 2007 )

ÌΓ ôçí ΓáãΓΓ­Γ©ΓÞ ÷ïñçãßΓʽ ôçò

¸íôáðç & ØçâéΓʽΓÞ ÅðéΓïéíùíßΓʽ
Είσοδος Χρήστη
Ψευδώνυμο

Κωδικός

Ξέχασες τον κωδικό;
Ξεχάσατε τον κωδικό σας?
Δεν έχετε λογαριασμό ακόμα? Δημιουργήστε τώρα!
Έχουμε 54 επισκέπτες σε σύνδεση
Επισκέπτες: 56170443
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:



ΛΑΦΟΝΗΣΙ S.O.S. Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Λαφονησιού. Συλλογή υπογραφών!

Cavo Sidero
facebook group!



Φουρόγατος 78 Μαρ-Απρ 08
Φουρόγατος 77 Ιαν-Φεβ 08
Φουρόγατος 76 Νοε-Δεκ 07
Φουρόγατος 75 Σεπ-Οκτ 07
Φουρόγατος 74 Ιουλ-Αύ 07
Φουρόγατος 73 Μάι-Ιούν 07
Φουρόγατος 72 Μαρ-Απρ 07
Φουρόγατος 71 Ιαν-Φεβ 07
Φουρόγατος 70 Νοε-Δεκ 06
Φουρόγατος 69 Σεπ-Οκτ 06
Φουρόγατος 68 Ιουλ-Αυ 06
Φουρόγατος 67 Μαι-Ιουν 06
Φουρόγατος 66 Μαρ-Απρ 06
Φουρόγατος 65 Ιαν-Φεβ 06


Οικολόγιο 5. 20.01.2010

Οικολόγιο 4. 27.03.2009

Οικολόγιο 3. 12.10.2008
Οικολόγιο 2. 25.07.2008
Οικολόγιο 1. 10.06.2008


Φυλλάδιο της Οικολογικής Πρωτοβουλίας Χανίων για τις επιπτώσεις από τα κινητά και τις κεραίες


 
Οι εισηγήσεις της Ημερίδας "Προοπτικές βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης και μεγάλες τουριστικές επενδύσεις"  9 Δεκ. 2006 στην 5η Συνάντηση του ΟικοΚρήτη

Κίνηση Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον
Κατεβάστε το ενημερωτικό φυλλάδιο για το Διαμετακομιστικό Σταθμό στον κόλπο της Μεσσαράς (.pdf 425k)

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΕΣΣΑΡΑΣ!
Κατά της εγκατάστασης ενός τεραστίου διαμετακομιστικού σταθμού στον κόλπο της Μεσσαράς στη Νότια Κρήτη!

Η Ημερίδα στη Σητεία (27.2.2006) για τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στην Ανατολική Κρήτη

 Γήπεδα Γκολφ
• Οι εισηγήσεις της ημερίδας για τα γήπεδα γκολφ
• ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΣΕ ΑΡΧΕΙΟ .doc ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ! (660k)
Γήπεδα Γκολφ: Παραπομπές
Ο Πόλεμος του Γκολφ στην Ιερή Κοιλάδα του Μεξικού

Φράγμα στο φράγμα Αποσελέμη!!!
 
Τα συμπεράσματα της επιστημονικής ημερίδας για το φράγμα στον Αποσελέμη (.doc)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Το φράγμα στον Αποσελέμη είναι διάτρητο!

ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ECOCRETE: Στην Κεντρική Σελίδα του ecocrete θα βρεις παραπομπές για τα 60 τελευταία άρθρα. Για να διαβάσεις παλαιότερα άρθρα, πήγαινε στις σελίδες των
οικολογικών ομάδων και στο αρχείο άρθρων όπου μπορείς να τα αναζητήσεις θεματικά. Μπορείς ακόμη να χρησιμοποιήσεις την ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ.
Θα βρεις επίσης πάνω από 700 παραπομπές στη σελίδα ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ | ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ | ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ | ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ! | ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ | ΒΙΒΛΙΑ-ΤΥΠΟΣ κ.α.
©2001 - 2004, Ecocrete, All Rights Reserved.
WebSite Created and Hosted by metrovista creative media, Heraklion.