ΝΑ ΚΗΡΥΧΘΕΙ ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΤΟΠΟΣ Ο ΟΡΜΟΣ ΔΕΡΜΑΤΑ! |
|
|
Οικολογική Παρέμβαση Ηρακλείου -
Κόλπος Δερματά
|
Αυτόνομοι Μηχανικοί Ανατολικής Κρήτης
,
Δευτέρα, 07 Μάιος 2007
|
Μια νέα απειλή για το πολύπαθο ιστορικό κέντρο του Ηρακλείου αποτελεί η πρόθεση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου να δημοπρατήσει ...ένα φάντασμα! Μια προκαταρτική μελέτη που έγινε προ 15ετίας και –μέσα σε μια νύκτα- βρέθηκε να περιλαμβάνεται στο Ν. 2160/93, που αφορά στη δυνατότητα δημιουργίας και λειτουργίας τουριστικών λιμανιών από ιδιώτες.

Τι κι αν από τότε κι ύστερα πολλές συζητήσεις έγιναν, για την περιβαλλοντική και οικονομική σκοπιμότητα δημιουργίας ενός ανεξάρτητου δικτύου τουριστικών λιμανιών, παράλληλου με το αναγκαίο –λόγω της πληθώρας νησιών στη χώρα μας- δίκτυο λιμανιών με πολλές χρήσεις;
Τι κι αν διευκρινίστηκε ότι το πρότυπο που περιγράφει ο Ν. 2160/93 με τις πολλές και ποικίλες λειτουργίες και δραστηριότητες, που προϋποθέτουν πολεοδόμηση σε υπαρκτά και δημιουργημένα από επιχωματώσεις οικόπεδα, δεν αφορά στις πόλεις αλλά σε εγκαταστάσεις που γίνονται σε περιοχές που δεν υπάρχουν οι υποδομές που απαιτούνται για ένα τουριστικό λιμάνι;
Τι κι αν το Ηράκλειο, η πόλη με τα μεγαλύτερα οχυρωματικά έργα στην Μεσόγειο, είναι κηρυγμένος αρχαιολογικός χώρος από το 1965 από το Υπουργείο Πολιτισμού;
Τι κι αν ο όρμος του Δερματά θα έπρεπε από καιρό να έχει κηρυχθεί «ιστορικός τόπος», όπως στις διεθνείς συμβάσεις και στον αρχαιολογικό νόμο προβλέπεται, για τόπους που σηματοδοτούν κάτι το ιδιαίτερο; Γιατί, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό έγινε στον κόλπο του Δερματά, αφού αυτός αποτέλεσε το επίκεντρο της μάχης κατά την εικοσαετή πολιορκία της Ενετικής Candia (1648-1669) από τους Οθωμανούς που σήμανε το τέλος της ιστορίας της, γεγονός που υπερβαίνει τα όρια της τοπικής ιστορίας.
Τι κι αν από το 1996 έχει ξεκινήσει μια υπερώριμη διαδικασία, μετά από εικοσαετή προσπάθεια όσων είχαν αντιληφθεί τη σημασία της, η «Ανάπλαση της παλιάς πόλης Ηρακλείου», με στόχο να διασωθεί ότι απέμεινε από τις καταστροφές που έχουν γίνει στο ιστορικό κέντρο του Ηρακλείου; Διαδικασία που, αν και γνωρίζει απίστευτες παλινδρομήσεις, σηματοδοτεί, την ανάδειξη της ταυτότητας της πόλης μέσα από την ιστορία και τα μνημεία της, την αποσυμφόρηση των λειτουργιών της, την ένταξη πολιτιστικών δραστηριοτήτων διεθνούς εμβέλειας σε συγκεκριμένους ιστορικούς χώρους και αξιόλογα κτίρια, την αποκάλυψη αρχαιολογικών χώρων, το "άνοιγμα" της Παλιάς Πόλης προς την παραλία και την θάλασσα, την απόδοση της Παλιάς Πόλης στον πεζό, στον κάτοικο, στον χρήστη, στον επισκέπτη, με την δραστική μείωση της όχλησης από το Ι.Χ., μεταξύ άλλων και ειδικά στο τμήμα της παραλιακής λεωφόρου στο μέτωπο της Παλιάς Πόλης στη θάλασσα...κλπ ( Υ.Α. ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. αριθ. 45145/36 ΦΕΚ Δ 89/12.2.2002).
Ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, το Δεκέμβριο του 2006, εξασφάλισε τη συναίνεση της Βουλής σε τροπολογία που πρότεινε και που προβλέπει την παραχώρηση στον Οργανισμό Λιμένα Ηρακλείου της περιοχής που προορίζεται για τη δημιουργία του τουριστικού λιμένα Ηρακλείου Κρήτης. Κατόπιν τούτου, εξαγγέλθηκε από τον Οργανισμό Λιμένος η προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού, μετά και από ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε από επενδυτικό όμιλο από το Ντουμπαϊ, μεταξύ των βασικών στόχων του οποίου «η συμβολή του έργου στην αναβάθμιση της αισθητικής του θαλάσσιου μετώπου της πόλης του Ηρακλείου, ώστε να συνάδει με την προστασία και ανάδειξη των ιστορικών μνημείων της περιοχής»!
Η θέση και το εξωφρενικό μέγεθος του έργου θέτουν από μόνα τους το ερώτημα αν, σ΄αυτή τη χώρα όπου έχει χαθεί κάθε μέτρο, υπάρχει ακόμα και λειτουργεί Υπουργείο Πολιτισμού! Αυτόνομοι Μηχανικοί Ανατολικής Κρήτης www.amak.tee.gr . ecocrete.gr . |
Τελευτ. ενημέρωση ( Δευτέρα, 09 Μάρτιος 2009 )
|