Η σημερινή πράξη του δράματος που ζει εδώ και καιρό η πόλη μας είναι συνέχεια άλλων κι αποτέλεσμα της έλλειψης συνεργασίας και συντονισμού των συναρμόδιων φορέων. Η πολυνομία και η διάχυση των αρμοδιοτήτων στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο οδηγούν σε τέτοια φαινόμενα. Θεωρούμε αναγκαία την τροποποίηση του πλαισίου αυτού ώστε να αποδοθούν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, στο Δ. Ηρακλείου εν προκειμένω, όλοι οι ζωτικοί χώροι της πόλης που σήμερα ανήκουν σε άλλους φορείς ή διαχειρίζονται απ΄ αυτούς. Μέχρι να συμβεί αυτό, οφείλουμε να τηρούμε και να σεβόμαστε το υφιστάμενο πλαίσιο. Θεωρούμε όμως εξίσου αναγκαία τη συνεργασία του Δήμου με όλους τους φορείς της πόλης για το σχεδιασμό και υλοποίηση όλων των αναγκαίων παρεμβάσεων που θα βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των δημοτών και θ΄ αναβαθμίζουν το περιβάλλον μας. Όλοι οι χώροι ανήκουν στους δημότες. Τα προβλήματα είναι κοινά, τα βιώνουν όλοι, δεν έχουν σύνορα και δεν πηγάζουν από τι αρμοδιότητες. Όλοι λοιπόν πρέπει να έχουν λόγο. Δεν είναι κανενός, ούτε του Δ. Ηρακλείου, βιλαέτι ο δημόσιος και ο δημοτικός χώρος για να τον διαχειρίζεται κατά το δοκούν. Είναι καιρός να πέσουν τα συρματοπλέγματα και με ανοικτές διαδικασίες συμμετοχής όλων των φορέων και δημοτών να παίρνονται οι βέλτιστες αποφάσεις, μετά από εμπεριστατωμένες μελέτες και τεκμηριωμένες εναλλακτικές λύσεις. Η στροφή της πόλης στη θάλασσα, ζητούμενο των καιρών και όλων μας, φαίνεται πως οδεύει προς υλοποίηση, αλλά με δύο τρόπους. Ο ένας είναι αυτός που ήδη βιώνουμε, με δρόμους παραλιακούς ταχείας κυκλοφορίας, με τους πεζούς υπό διωγμό, με ιδιωτικά συμφέροντα ν΄ αξιοποιούν τις νέες δυνατότητες συνήθως σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος, με το ατομικό όφελος να κυριαρχεί στο κοινωνικό. Είναι ένα μοντέλο ανάπτυξης που μεγιστοποιεί τα κέρδη, συγκεντρώνει τον πλούτο, εκτινάζει στα ύψη τις αξίες, αποκόπτει στην ουσία τους πολλούς από τις νέες χρήσεις. Ο άλλος είναι αυτός που ακόμα δεν έχουμε βιώσει, των ήπιων παρεμβάσεων, της απόδοσης των χώρων όχι στα Ι.Χ αλλά στους πεζούς και στους πολλούς, της ανάδειξης του πλούτου των μνημείων μας. Είναι ένα άλλο μοντέλο ανάπτυξης, ο δρόμος της ποιότητας και της αειφορίας και σ΄ αυτό πιστεύουμε εμείς. Είναι το μοντέλο που προδιαγράφεται από τη μελέτης της παλιάς πόλης, που τώρα αποδεικνύεται και στην πράξη πως η Δημοτική Αρχή δεν την πιστεύει και θέλει να την ανατρέψει. Σε μια περίοδο που οι χρηματοδοτήσεις και οι δυνατότητες είναι περιορισμένες πρέπει κανείς -εφόσον ευαγγελίζεται πως εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και το κοινωνικό όφελος- να είναι πολύ προσεκτικός και να μην χαραμίζει τις ευκαιρίες που δίνονται. Κρίνουμε λοιπόν τις σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις του Ο.Λ.Η με τα παρακάτω κριτήρια: 1. Εάν είναι εντός των αρμοδιοτήτων του και στα όρια του χώρου που διαχειρίζεται με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, ανεξαρτήτως του ότι κι εμείς ζητάμε την αλλαγή του. 2. Εάν οι σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις είναι συμβατές και σύμφωνες με τους υφιστάμενους σχεδιασμούς κι εγκεκριμένες γενικότερες μελέτες. 3. Εάν είναι στην κατεύθυνση της ήπιας ανάπτυξης, εάν είναι περιβαλλοντικά αποδεκτές, εάν σέβονται κι αναδεικνύουν το μνημειακό μας πλούτο. 4. Εάν απευθύνονται στο κοινωνικό σύνολο κι εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον και δεν έρχονται να υπηρετήσουν ιδιωτικά συμφέροντα και μεμονωμένους.
Κρίνοντάς τα έτσι, διαφωνούμε έντονα και κάθετα με τη σχεδιαζόμενη μαρίνα στον κόλπο του Δερματά γιατί πρόκειται για μια παρέμβαση μεγάλης κλίμακας που απευθύνεται σε λιγοστούς, αλλοιώνει βάναυσα μια περιοχή ιδιαίτερης σημασίας, περιβαλλοντικά αλλάζει ριζικά τη φυσιογνωμία της, υποβαθμίζει το μνημειακό μας πλούτο. Πόσο μάλλον που έχει μείνει στη μέση η μαρίνα Μαλίων, που σε απόσταση 30 χιλιομέτρων μπορεί να καλύψει τις ανάγκες αυτού του είδους τουρισμού. Διατυπώνουμε ακόμα σοβαρές επιφυλάξεις για τον τρόπο υλοποίησης της μεγάλης παρέμβασης που σχεδιάζεται στο Ενετικό λιμάνι, με σύμβαση παραχώρησης και ιδιωτικά κεφάλαια. Με δεδομένο πως εθνικοί ευεργέτες δεν υπάρχουν, είναι φυσικό τα ιδιωτικά συμφέροντα που θα επενδύσουν για να κάνουν απόσβεση και να κερδίσουν να χρεώσουν στο χρήστη, δηλαδή στο δημότη, ακριβά τις υπηρεσίες που θα παρέχουν. Έχει δε αποδειχθεί πως συνήθως βρίσκουν τρόπους να επιβάλλουν στο δημόσιο τους δικούς τους όρους παραχώρησης. Πρέπει, κατ΄ ελάχιστο, να διασφαλιστεί η ελεύθερη πρόσβαση των δημοτών στο χώρο και η μικρότερη δυνατή τιμολογιακή πολιτική χρέωσης των υπηρεσιών. Με τις λοιπές σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις συμφωνούμε και καλούμε τη Δημοτική Αρχή να επανεξετάσει τη στάση της και ν΄ αλλάξει την αδιέξοδο κυκλοφοριακή πολιτική της. Καλούμε όμως όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και ιδιαιτέρως το Γ.Γ της Περιφέρειας, αν πραγματικά θέλουμε να μπει οριστικά τέλος στις άγονες αντιπαραθέσεις και στους αναπτυξιακούς σχεδιασμούς που κάθε φορά κατά το δοκούν τροποποιούνται ή ανατρέπονται, να επισπεύσουν τη μελέτη του Ρυθμιστικού Σχεδίου Ηρακλείου και τη θέσπιση του Οργανισμού του. Πρέπει άμεσα να συγκληθεί το Περιφερειακό Συμβούλιο και να γνωμοδοτήσει για τα όριά του ώστε να συμπεριληφθεί και το Πολεοδομικό Συγκρότημα Ηρακλείου στο σχεδιασμό του ΥΠΕΧΩΔΕ. Μέσα από μια τέτοια θεσμοθετημένη μελέτη του Ρυθμιστικού Σχεδίου της ευρύτερης περιοχής του Ηρακλείου και με τη συλλογική κι ευρείας συμμετοχής Διοίκηση του Οργανισμού που θα υλοποιεί αυτό το Ρυθμιστικό Σχέδιο, ίσως αμβλυνθούν οι αντιθέσεις που καιρό τώρα βιώνουμε, σε όφελος της ήπιας και αειφόρου ανάπτυξης της περιοχής μας, σε όφελος των δημοτών και της ποιότητας ζωής μας. Θεόφιλος Τρουλλινός επικεφαλής της Δημοτικής Κίνησης Δ Η Μ Ο Τ Ι Κ Η Κ Ι Ν Η Σ Η Η Ρ Α Κ Λ Ε Ι Ο Α Ν Θ Ρ Ω Π Ι Ν Η Π Ο Λ Η www.filopolis.gr – e-mail : info@filopolis.grα . ecocrete.gr . |