Απάντηση της Επιτρόπου Περιφερειακής Πολιτικής κυρίας Danuta Hubner εξ ονόματος της Ευρωπαίκής Επιτροπής (13.10.2006 P-3975/06EL) Προς απάντηση των δύο ερωτήσεων του αξιότιμου μέλους, η Επιτροπή θα ήθελε να παρατηρήσει τα εξής: 1. Η Επιτροπή δεν έχει ενημερωθεί επίσημα από τις ελληνικές αρχές σχετικά με σχέδια για την κατασκευή σταθμού διαμετακομιστικού εμπορίου στο λιμάνι του Τυμπακίου Κρήτης, ούτε προβλέπεται η συγχρημοτοδότηση τέτοιου είδους έργου στο πλαίσιο του χρηματοδοτικού μέσου του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΔΜ-Μ) ή του τρέχοντος τρίτου κοινοτικού πλαισίου στήριξης στο πλαίσιο των διαρθρωτικών ταμείων. Η Επιτροπή δεν διαθέτει συνεπώς στοιχεία σχετικά με τέτοιου είδους σχέδια ή σχετικά με το ίδιο το έργο. Μολονότι ο αξιότιμος βουλευτής δεν υποδεικνύει την ακριβή τοποθεσία του εν λόγω σχεδίου, πρέπει να σημειωθεί ότι το Τυμπάκι βρίσκεται πλησίον της τοποθεσίας «Εκβολή Γεροποτάμου Μεσσαράς» (GR4310012), η οποία έχει χαρακτηριστεί από την Ελλάδα ως περιοχή ειδικής προστασίας (ΠΕΠ) σύμφωνα με την οδηγία για τα άγρια πτηνά. Δύο άλλες επικαλυπτόμενες τοποθεσίες του δικτύου «Natura 2000» βρίσκονται στη γειτονική περιοχή, δηλαδή η τοποθεσία «Δυτικά Αστερούσια» (GR4310007) που έχει χαρακτηριστεί ως ΠΕΠ, με επιφάνεια 3.403 εκταρίων και η τοποθεσία «Δυτικά Αστερούσια (από Αγιοφάραγγο ως Κόκκινο Πύργο)» (GR 4310004), με επιφάνεια 2.922,24 (ha), η οποία έχει οριστεί ως τοποθεσία κοινοτικής σημασίας (ΤΚΣ) σύμφωνα με την οδηγία για τους βιοτόπους . Συνεπώς, κάθε αναπτυξιακό έργο εντός ή πλησίον των τοποθεσιών αυτών, το οποίο ενδεχομένως θα τις επηρέαζε σημαντικά, πρέπει να εξεταστεί διεξοδικά από τις ελληνικές αρχές και να πραγματοποιηθεί η αξιολόγηση των πιθανών αρνητικών επιδράσεων στις τοποθεσίες, σύμφωνα με τις απαιτήσεις που ορίζονται στο άρθρο 6 της οδηγίας για τους βιοτόπους και στα άρθρα 3 και 4 της οδηγίας για τα άγρια πτηνά. 2. Μελλοντικά, αν οι ελληνικές αρχές προβλέπουν να ζητήσουν από τα διαρθρωτικά ταμεία συγχρηματοδότηση του έργου στο λιμάνι του Τυμπακίου, θα χρειαστεί να πραγματοποιήσουν στρατηγική περιβαλλοντική αξιολόγηση, έτσι ώστε να μπορέσουν να αποδείξουν, πριν από την έγκριση του σχετικού επιχειρησιακού προγράμματος, ότι πληρούν τις απαιτήσεις της οδηγίας για Στρατηγική Περιβαλλοντική Αξιολόγηση (ΣΠΑ). Εξάλλου, επειδή ένα έργο αυτού του είδους θα χαρακτηριζόταν προφανώς ως επένδυση μεγάλης κλίμακας με τη έννοια των άρθρων 39-41 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1083/2006 του Συμβουλίου, της 11ης Ιουλίου 2006, περί καθορισμού γενικών διατάξεων για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και το Ταμείο Συνοχής και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1260/1999, θα χρειαστεί να υποβληθεί στην Επιτροπή πλήρης φάκελος αίτησης, συμπεριλαμβανομένων των πληροφοριών σχετικά με την υλοποίηση της εκτίμησης των επιπτώσεων στο περιβάλλον (ΕΕΠ) (Οδηγία 85/337/EΟΚ του Συμβουλίου όπως τροποποιήθηκε με την οδηγία 97/11/EΚ του Συμβουλίου ) και της ειδικής εκτίμησης των επιπτώσεων στο περιβάλλον, όταν απαιτείται, σύμφωνα με το άρθρο 6 παράγραφος 3 της οδηγίας για τους βιοτόπους, της δημοσιονομικής και κοινωνικοοικονομικής ανάλυσης κόστους-ωφέλειας και των πληροφοριών όπως διευκρινίζονται στο άρθρο 40 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1260/1999 της 21ης Ιουνίου 1999. Σημειώσεις: 1 Οδηγία 79/409/EΚ του Συμβουλίου, της 2ας Απριλίου 1979, περί διατηρήσεως των άγριων πτηνών, ΕΕ L 103 της 25.4.1979. 2 Οδηγία 92/43/ΕΟΚ του Συμβουλίου, της 21ης Μαΐου 1992, για τη διατήρηση των φυσικών οικοτόπων καθώς και της άγριας πανίδας και χλωρίδας, ΕΕ L 206 της 22.7.1992. 3 Οδηγία 2001/42/EΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Ιουνίου 2001, σχετικά με την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων και προγραμμάτων, ΕΕ L 197 της 21.7.2001. 4 ΕΕ L 210 της 31.7.2006. Η γραπτή ερώτηση την οποία υπέβαλε ο βουλευτής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κ. Σταυρος Αρναουτάκης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (14 Σεπτεμβρίου 2006 P-3975/06) Θέμα: Λιμένας Τυμπακίου Κρήτης Σύμφωνα με ενημέρωση από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, την 1η Σεπτεμβρίου 2006 υπογράφηκε Μνημόνιο Συνεργασίας για την ανάπτυξη, διαχείριση και λειτουργία του Λιμένα Τυμπακίου Κρήτης μεταξύ του Έλληνα Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας και του Υπουργού Ναυτιλιακών Υποθέσεων και Αλιείας της Δημοκρατίας της Κορέας. Σύμφωνα με δημοσιεύματα της έγκυρης γερμανικής εφημερίδας Frankfurter Allgemeine Zeitung, αλλά και του τοπικού τύπου, το σχεδιαζόμενο λιμάνι υπολογίζεται να έχει χωρητικότητα ενός εκατ. κοντέινερ, να δέχεται φορτηγά μέχρι 10.000 TEU (Twenty foot Equivalent Units) και να φιλοξενεί έως και 50 πλοία την ημέρα λειτουργώντας όλο το 24ωρο. Ο κόλπος της Μεσσαράς με τις αμμουδιές του αποτελεί ένα καταφύγιο για τις απειλούμενες από εξαφάνιση χελώνες καρέτα καρέτα και ανήκει με βάση την ευρωπαϊκή οδηγία FFH (Fauna Flora Habitat - 92/43/EOK(1)) στις προστατευόμενες περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επίσης, η περιοχή εκτός του ιδιαίτερα υψηλού φυσικού της κάλλους έχει ιδιαίτερο αρχαιολογικό ενδιαφέρον αφού εκεί βρίσκεται το διεθνές αρχαίο λιμάνι της μινωικής πόλης του Κομμού. Η κατασκευή ενός τόσο σημαντικού έργου θα έχει συνέπειες όχι μόνο στη ζωή των κατοίκων της περιοχής αλλά και στο φυσικό περιβάλλον. Λαμβάνοντας υπόψη τα ανάλογου τύπου λιμάνια του εξωτερικού, θεωρείται πιθανό ότι απειλείται με σημαντική θαλάσσια ρύπανση ο κόλπος της Μεσσαράς και γενικότερα οι ακτές της Νότιας Κρήτης, ενώ ακυρώνεται κάθε σοβαρή προοπτική ήπιας και βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης στους τομείς του τουρισμού και της γεωργίας στην περιοχή. Τέτοια σημαντικά έργα θα πρέπει εξαρχής να έχουν ως στόχο τους την αειφόρο ανάπτυξη της περιοχής και να υλοποιούνται με τη συναίνεση της τοπικής κοινωνίας. 1. Έχει ενημερωθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την κατασκευή του εν λόγω έργου; 2. Έχει δοθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή προβλέπεται να δοθεί πριν την έναρξη του έργου και πριν όλες οι διαδικασίες να έχουν δρομολογηθεί ανεπίστρεπτα, μελέτη σκοπιμότητας η οποία να περιλαμβάνει μεταξύ άλλων: τις εναλλακτικές λύσεις για την εγκατάσταση του λιμένα, τις περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις στην ευρύτερη περιοχή της νότιας Κρήτης, καθώς και τις δυνατότητες που υπάρχουν για παράλληλες χρήσεις του λιμένα προς όφελος των κατοίκων της περιοχής και της αειφόρου ανάπτυξης ολόκληρης της Κρήτης;
. ecocrete.gr . |