ΕΡΓΑ ΥΠΟΔΟΜΗΣ & ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗΣ Εδώ και ένα χρόνο παρακολουθούμε την κατευθυνόμενη από τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Κεφαλογιάννη κατασκευή ενός τεράστιου διαμετακομιστικού Λιμανιού στο Τυμπάκι. Το λιμάνι των κοντέινερς που σχεδιάζεται να γίνει στην παραλία του Δήμου Τυμπακίου, θα λειτουργεί για καράβια μέχρι 10.000 TEU (Twenty foot Equivalent Units, μονάδα η οποία ορίζεται από το μήκος ενός κοντέινερ που είναι 20 πόδια). Ανάλογα με τον αριθμό των TEU στοιβάζονται εννιά φορές κάτω από το κατάστρωμα και εφτά φορές πάνω. Το μήκος των καραβιών υπερβαίνει συχνά τα 300 μέτρα ενώ το βύθισμά τους φτάνει τα 15 μέτρα. Το Ελληνικό Υπουργείο Ναυτιλίας υπολογίζει ότι 50 πλοία την ημέρα θα φορτώνουν και θα ξεφορτώνουν στο Τυμπάκι όλο το εικοσιτετράωρο και σύμφωνα με δημοσιεύματα αναμένεται να διακινεί 20 εκατομμύρια κοντέινερς το χρόνο. (Για τη σύγκριση το λιμάνι του Ρότερνταμ διακινεί 8,5 εκατομμύρια) Στην απαίτηση των τοπικών αρχών και φορέων αλλά και στα ερωτήματα που έχουν καταθέσει στη Βουλή βουλευτές του Συνασπισμού και του ΠΑΣΟΚ, καμία συγκεκριμένη ενημέρωση από την κεντρική εξουσία δεν έχει υπάρξει όσον αφορά στο έργο που ο Υπουργός διαπραγματεύεται με επενδυτές από την Κίνα, το Ντουμπάι και πρόσφατα τη Νότια Κορέα. Με αφορμή την πιο πρόσφατη υπογραφή μνημονίου συνεργασίας για την ανάπτυξη, διαχείριση και λειτουργία του Λιμένα Τυμπακίου που υπογράφηκε από τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Μανόλη Κ. Κεφαλογιάννη και τον Υπουργό Ναυτιλιακών Υποθέσεων και Αλιείας της Δημοκρατίας της Κορέας Sung Jin, την επίσκεψη στο Τυμπάκι του Νοτιοκορεάτη Πρέσβη, αλλά κυρίως την επιχειρηματολογία που αναπτύχθηκε από την επιτροπή ενημέρωσης του ΟΛΗ στη συνάντηση της προηγούμενης εβδομάδας με φορείς της περιοχής, αντιπαραθέτουμε τον προβληματισμό μας και μερικά εύλογα ερωτήματα. 1. Το Λιμάνι που συζητά ο κ. Κεφαλογιάννης αφορά σε τεράστια κλειστή έκταση όπου προϊόντα φθάνουν ατελώς, μεταφορτώνονται και προωθούνται με πλοία στην Ανατολική Μεσόγειο, την Αδριατική, τη Μαύρη Θάλασσα. Ποια έργα υποδομής, που δεν είναι ήδη απαραίτητα στη Μεσσαρά, ευνοεί η δημιουργία αυτής της επένδυσης; Πως ένα κλειστό διαμετακομιστικό λιμάνι συνδέεται με την τοπική οικονομία, εκτός από την απομύζηση των ενεργειακών της πόρων και το λαθρεμπόριο; 2. Η περιοχή χωροθέτησης του λιμανιού είναι ο κόλπος της Μεσσαράς και ο Δήμος Τυμπακίου, όπου ο πρωτογενής τομέας, κυρίως θερμοκηπιακές καλλιέργειες, (57,9%) και ο τριτογενής τομέας, κυρίως τουρισμός, (33,6%) εμφανίζονται ιδιαίτερα δυναμικοί. Με ποιο κριτήριο εικάζεται αύξηση της απασχόλησης και πάταξη της ανεργίας; Πόσες θέσεις εργασίες θα χαθούν από την αλλαγή χρήσης γης στην περιοχή και πόσες νέες ειδικευμένες θέσεις θα δημιουργηθούν ώστε να συγκρατηθεί ο πληθυσμός που θα χρειαστεί να αλλάξει απασχόληση; 3. Ο κόλπος της Μεσσαράς αποτελεί καταφύγιο για τις απειλούμενες από εξαφάνιση χελώνες Καρέτα Καρέτα, ανήκει με βάση την ευρωπαϊκή οδηγία Fauna Flora Habitat στις προστατευόμενες περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και βρίσκεται εντός των ορίων του Δικτύου Natura (SPA GR 4310007 και pSCI GR4310004). Επιπλέον η περιοχή εκτός του ιδιαίτερου φυσικού κάλλους έχει ιδιαίτερο αρχαιολογικό ενδιαφέρον αφού εκεί βρίσκεται το αρχαίο λιμάνι της Μινωικής Πόλης του Κομμού. Ποιόν Μεσσαρίτη θα ωφελήσει η μη αναστρέψιμη αλλοίωση και καταστροφή της φυσικής και πολιτιστικής φυσιογνωμίας της περιοχής; 4. Προέβλεψε η αντιπροσωπία ενημέρωσης του ΟΛΗ, την ανάγκη δημιουργίας ξενοδοχειακών μονάδων για να καλυφθεί η ζήτηση που θα προκύψει από τους χιλιάδες κορεάτες και κινέζους επισκέπτες. Φαίνεται να αγνοεί το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας ότι: • Δεν έχει εμφανιστεί ακόμα Λιμενικός Τουρισμός. Μιλάμε για μαζικό ή εναλλακτικό, θρησκευτικό, συνεδριακό, θεραπευτικό κλπ. • Οι αναπτυξιακοί νόμοι αντιμετωπίζουν τον Νότιο άξονα με τα μέτρα του Βόριου. Η Κρήτη στο σύνολό της δεν υπάγεται στις διατάξεις του νόμου για δημιουργία νέων ποιοτικών (όχι απαραίτητα πολυτελών) ξενοδοχείων και καταλυμάτων, στα μεγέθη που ο νότος χρειάζεται να αποκτήσει, και άρα δεν υπάρχει το αντίστοιχο κίνητρο για όποιον θα ήθελε να επενδύσει στο Νότο.
• Ο συνολικός αριθμός επισκεπτών και διανυκτερεύσεων που καλύπτουν σήμερα οι Κινέζοι και Κορεάτες επισκέπτες στο σύνολο του Ελλαδικού χώρου και ολόκληρο το χρόνο, είναι πολύ κατώτερος του αριθμού των Γερμανών, Ιταλών, Γάλλων, Βέλγων και Ολλανδών που επισκέπτονται το Νότο του Ηρακλείου και Ρεθύμνου από Απρίλιο έως και Οκτώβριο. Ας μας πουν λοιπόν πόσο επισκέψιμα είναι τα υπόλοιπα διαμετακομιστικά λιμάνια της Ευρώπης και ποια θα είναι τα αντισταθμιστικά μέτρα για την απώλεια των Τουριστών που από τη δεκαετία του 60 επισκέπτονται την περιοχή με κριτήριο τον φυσικό, πολιτισμικό, αρχαιολογικό, αρχιτεκτονικό και διατροφικό πλούτο της;
Δε σχολιάζουμε το επιχείρημα που αφορά στην αύξηση της υπεραξίας της γης, διότι αυτή ακόμα και αν συμβεί – μάλλον απίθανο μετά την καταστροφή της παράλιας φυσιογνωμίας του Νότου από τα Μάταλα έως την Αγία Γαλήνη και τον ¶γιο Παύλο- ενδιαφέρει ένα πολύ μικρό κομμάτι ιδιοκτητών και όχι το σύνολο των Μεσσαριτών που θίγονται από την επένδυση. Οι εκλογές για την αυτοδιοίκηση πρέπει να αναδείξουν τα προβλήματα της κάθε περιοχής. Στη Μεσσαρά σήμερα είναι ανάγκη να ολοκληρωθούν και να δρομολογηθούν: 1. Τα έργα υποδομής που η Μεσσαρά και ο Νότος δικαιούται και απαιτεί χρόνια τώρα όπως: • Ο κάθετος οδικός άξονας σύνδεσης Βορρά – Νότου • ΧΥΤΑ και χώρος εναπόθεσης των αποβλήτων του Σφαγείου Μοιρών • Βιολογικοί και αποχετευτικά συστήματα – Να προγραμματιστούν και να υλοποιηθούν άμεσα όπου δεν υπάρχουν. • Υγειονομικός σταθμός που να εξοπλιστεί και να λειτουργεί ουσιαστικά.
2. Η προώθηση ισόρροπης και ήπιας αγροτικής ανάπτυξης με έμφαση στη μείωση της χρήσης των φυτοφαρμάκων, στη στροφή προς την ποιοτική και ελεγχόμενη γεωργία, στην τυποποίηση και διάθεση των γεωργικών προϊόντων ονομασίας προέλευσης. 3. Η ήπια και ποιοτική τουριστική ανάπτυξη – χωρίς αντιγραφή των αρνητικών φαινομένων του Βορρά – με σεβασμό στην ταυτότητα της περιοχής αναδεικνύοντας και προβάλλοντας τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα • Τον αρχαιολογικό και πολιτιστικό της πλούτο • Το φυσικό της κάλλος • Την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική της • Τη διατροφή και τα προϊόντα της
4. Η προστασία του περιβάλλοντος με προώθηση έργων που θα αναδείξουν τις περιοχές που έχουν ήδη ενταχθεί ή πρέπει να ενταχθούν σε προστατευόμενες ζώνες όπως ο υγροβιότοπος του Γεροποτάμου, η παραλία των Ματάλων και του Κομμού – τόπος ωοτοκίας της Καρέτα-Καρέτα, οι περιοχές Natura από το Λέντα έως και τον Κολπο της Μεσσαράς, η αρχαιολογική ζώνη από τα Μάταλα και τον Κομμό έως την Αγία Τριάδα, τη Φαιστό και τη Γόρτυνα.
Η αναπτυξιακή προοπτική της Μεσσαράς, το όραμα σύνδεσης του Νότου με την Νοτιοανατολική Μεσόγειο μέσω ενός εμπορικού λιμανιού, ίσως και αεροδρομίου, και η επιθυμία-ανάγκη εξισορρόπησης και ισότιμης ανάπτυξης του Νότου με το Βορρά, δεν συνδέονται με τη δημιουργία του διαμετακομιστικού λιμανιού που διαπραγματεύεται το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Μεσσαρίτες υποψήφιοι Νομαρχιακοί Σύμβουλοι με το Συδιασμό Ηράκλειου: Νομαρχιακή Παρέμβαση των Πολιτών και της Οικολογίας του Μιχάλη Κριτσωτάκη. Βασιλειάδης Ανδρέας Καρκαβατσάκης Γιάννης Λενακάκη Στέλλα Παπαγιαννοπούλου Σύλλα Χριστοδουλάκης ¶γης Ψιμόπουλος Δημήτρης . ecocrete.gr . |