ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ arrow ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ Πέμπτη 08 Δεκ 2022
Μενού - Επιλογές
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Ανοιχτή επιστολή της Greenpeace προς τα πολιτικά κόμματα Εκτύπωση Αποστολή με e-mail
greenpeace , Τρίτη, 02 Μάρτιος 2004

Αθήνα, 9-2-2004

Ανοιχτή επιστολή της Greenpeace προς τα πολιτικά κόμματα

Το κλίμα αλλάζει. Εσείς;

Η ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ

Κανένας σώφρων άνθρωπος δεν αμφισβητεί πλέον ότι η ατμόσφαιρα της Γης βρίσκεται σε κρίση και ότι το κλίμα του πλανήτη μας έχει διαταραχτεί. Πρόκειται για ένα πρόβλημα τεραστίων διαστάσεων που δε θα αφήσει ανεπηρέαστο κανένα οικοσύστημα αλλά και καμία οικονομία, όσο αναπτυγμένη και ισχυρή κι αν είναι αυτή. Γι’ αυτό άλλωστε και η παγκόσμια κοινότητα προχώρησε στην υιοθέτηση του Πρωτοκόλλου του Κιότο για την αντιμετώπιση των κλιματικών αλλαγών, γι’ αυτό και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει υιοθετήσει σειρά οδηγιών και στόχων για την προώθηση των καθαρών πηγών ενέργειας και της ορθολογικής χρήσης των ενεργειακών πόρων.

Η χώρα μας, στο πλαίσιο του Πρωτοκόλλου του Κιότο και των συνακόλουθων επιμερισμών ευθυνών σε κοινοτικό επίπεδο, δε θα πρέπει να αυξήσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου ως το 2010 πέραν του 25% πάνω από τα επίπεδα του 1990. Αλλίμονο όμως, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στην Ελλάδα ήδη αυξήθηκαν την περίοδο 1990-2000 κατά 23,4%. Συγκεκριμένα, από 106,1 εκατομμύρια τόνους το 1990, έφθασαν τα 133,8 εκατομμύρια τόνους το 2000. Ειδικότερα για το διοξείδιο του άνθρακα (CO2), το σημαντικότερο αέριο του θερμοκηπίου δηλαδή, η αύξηση στην ίδια περίοδο άγγιξε το 26%, οι δε εκπομπές CO2 το έτος 2000 ήταν 107,8 εκατομμύρια τόνους. Οι δραστηριότητες που έχουν σχέση με την ενέργεια αποτελούν τη μεγαλύτερη πηγή (77,9% περίπου) των αερίων του θερμοκηπίου.

Μια ματιά στο σύστημα ηλεκτροπαραγωγής της χώρας (που ευθύνεται για τις μισές περίπου εκπομπές CO2) αρκεί για να ερμηνεύσει αυτή την περιβαλλοντική αποτυχία. Η Ελλάδα έχει μεγάλο βαθμό εξάρτησης από το ρυπογόνο λιγνίτη στην ηλεκτροπαραγωγή, μια σημαντική εξάρτηση από το πετρέλαιο και χαμηλή διείσδυση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ). Για να ικανοποιηθούν οι ανάγκες της κατανάλωσης σε ηλεκτρική ενέργεια, οι οποίες το 2002 ανήλθαν στις 50,6 TWh (δισεκατομμύρια κιλοβατώρες), η εγκατεστημένη ισχύς έφθασε στα 11.713 MW (μεγαβάτ) μονάδων της ΔΕΗ (ισχύς που αυξηθηκε στα 12.069 MW στα μέσα του 2003) και τα 515 MW από αυτοπαραγωγούς και παραγωγούς ανανεώσιμης ενέργειας, ενώ εισαγωγές κάλυψαν μερικές αιχμές ζήτησης. Το κύριο καύσιμο είναι ο εγχώριος λιγνίτης μικρής θερμογόνου δύναμης, που καλύπτει το 60% περίπου του συνόλου των αναγκών. Το πετρέλαιο, κυρίως για την κάλυψη νησιωτικών συστημάτων μη συνδεόμενων με την ηπειρωτική χώρα, καθώς και το φυσικό αέριο, καλύπτουν το ένα τέταρτο περίπου των αναγκών σε ηλεκτρική ενέργεια (14% και 12,7% αντίστοιχα). Οι ΑΠΕ (συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων υδροηλεκτρικών) κάλυψαν το 2002 μόλις το 8,7%.

Το χειρότερο είναι πως, αν δε ληφθούν επειγόντως επιπλέον μέτρα, θα υπάρξει μία αύξηση των εκπομπών που θα αγγίξει το 35,8% ως το 2010 και η οποία θα εκτιναχθεί στο 56,4% το 2020, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών. Αν τελικά επιβεβαιωθεί η εκτίμηση αυτή, τότε οι κυρώσεις που θα υποστεί η χώρα μας για τη μη τήρηση των διεθνών δεσμεύσεών της, ή τα χρήματα που θα απαιτηθούν για την εξαγορά δικαιωμάτων ρύπανσης μέσω του μηχανισμού της εμπορίας ρύπων, εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσουν σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως.

Είναι σαφές ότι η χώρα μας έχει αποτύχει να τιθασσεύσει τις εκπομπές και δεν έχει καταφέρει να εκμεταλλευτεί το τεράστιο δυναμικό που προσφέρουν οι καθαρές ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αλλά και τα τεράστια περιθώρια για εξοικονόμηση που υπάρχουν. Σημειωτέον, ότι η ελληνική οικονομία είναι κατά 36% περισσότερο σπάταλη ενεργειακά από το μέσο ευρωπαϊκό όρο. Επιπλέον, η Ελλάδα μαζί με την Ισπανία και την Πορτογαλία, είναι οι μόνες ευρωπαϊκές χώρες στις οποίες η ένταση ενέργειας επιδεινώθηκε την περίοδο 1991-2000. Την ίδια ώρα, δεν παρέχεται πλέον κανένα απολύτως κίνητρο για εξοικονόμηση και χρήση ΑΠΕ στον οικιακό και το μικρό εμπορικό τομέα, παρόλο που ο οικιακός-τριτογενής τομέας καταναλώνει το 36% της συνολικής ενέργειας και ευθύνεται για το 40% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Σε μια περίοδο που η ανεργία αποτελεί μείζονα κοινωνική προτεραιότητα δε θα πρέπει να μας διαφύγει το γεγονός ότι οι ΑΠΕ δημιουργούν πολλαπλάσιες νέες θέσεις εργασίας απ’ ότι οι συμβατικές πηγές ενέργειας.

Είναι σαφές ότι δεν μπορούμε να συνεχίσουμε έτσι. Θα πρέπει, το συντομότερο δυνατό να ακολουθήσουμε τα χνάρια άλλων χωρών που αποδείχθηκαν πιο τολμηρές και πιο αποτελεσματικές. Η Ισλανδία, για παράδειγμα, έγινε η πρώτη χώρα που ανακοίνωσε την απόλυτη απεξάρτησή της από τα ορυκτά καύσιμα ως το 2030 και τη στροφή της σε μια “οικονομία του υδρογόνου”. H Βρετανία σχεδιάζει να περιορίσει τις εκπομπές θερμοκηπιακών αερίων κατά 60% ως το 2050, ενώ παράλληλα αποφάσισε να καταργήσει τους ανθρακικούς σταθμούς της ως το 2016 και ταυτόχρονα χρηματοδοτεί την κατασκευή υπεράκτιων αιολικών πάρκων ισχύος 6.000 MW ως το 2010. H Δανία σκοπεύει να καλύψει το 50% των αναγκών της σε ηλεκτρισμό από αιολικά ως το 2030. Το 2001 τα αιολικά κάλυπταν ήδη το 15% των συνολικών αναγκών της χώρας. H Γερμανία είναι έτοιμη να περικόψει τις εκπομπές της κατά 40% ως το 2020 (σε σχέση με το 1990 το οποίο θεωρείται έτος-βάση για την καταγραφή των εκπομπών από το Πρωτόκολλο του Κιότο) αρκεί η Ευρωπαϊκή Ένωση να δεσμευτεί για αντίστοιχη μείωση κατά 30%, ενώ η Γαλλία κάλεσε τις αναπτυγμένες βιομηχανικά χώρες να περιορίσουν τις εκπομπές τους κατά 80% ως τα μέσα του αιώνα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δια στόματος του Προέδρου της Ρομάνο Πρόντι, υπόσχεται ένα ενεργειακό μέλλον απαλλαγμένο από τα ορυκτά καύσιμα στον ίδιο χρονικό ορίζοντα.

ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ GREENPEACE

1. Η Ελλάδα θα πρέπει να θέσει ένα σαφή στόχο και ένα ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα για την απομάκρυνση από τα ρυπογόνα ορυκτά καύσιμα, θέτοντας ως προτεραιότητα την αποδέσμευση από το λιγνίτη και την υποκατάσταση όλων των λιγνιτικών και πετρελαϊκών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής.

2. Η Ελλάδα θα πρέπει να αναθεωρήσει τους στόχους της για την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, αίροντας τα εμπόδια (θεσμικά και γραφειοκρατικά) και ενισχύοντας (με επιπλέον θεσμικά και οικονομικά κίνητρα) τις καθαρές πηγές ενέργειας.

3. Η Ελλάδα θα πρέπει να υιοθετήσει άμεσα τους νέους κοινοτικούς στόχους για ετήσια εξοικονόμηση ενέργειας 1% και να παράσχει τα απαραίτητα κίνητρα για την επίτευξη αυτού του στόχου.

Πιο συγκεκριμένα, για να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι, προτείνονται τα εξής σε επιμέρους τομείς.

1. Αιολική ενέργεια

Για να αξιοποιηθεί το τεράστιο εγχώριο αιολικό δυναμικό πρέπει να επιλυθούν τα τέσσερα βασικά προβλήματα που αποτρέπουν και απειλούν σήμερα την ανάπτυξη των αιολικών πάρκων:

• Ενίσχυση/επέκταση των δικτύων, κατά προτεραιότητα στις βασικές ανεμώδεις περιοχές της χώρας (όπως Θράκη, Εύβοια, Λακωνία), εκεί δηλαδή που από καιρό παρατηρείται κορεσμός και αδυναμία απορρόφησης της ηλεκτρικής ενέργειας από νέα αιολικά πάρκα.
• Απλοποίηση της αδειοδοτικής διαδικασίας. Αν και υπήρξαν νομοθετικές ρυθμίσεις που φιλοδοξούσαν να επιταχύνουν τη διαδικασία αδειοδότησης, η γραφειοκρατία καλά κρατεί. Ελλείψεις και ασάφειες της νέας νομοθεσίας καθυστερούν στην πράξη την έγκαιρη λήψη των απαραίτητων αδειών.
• Διατήρηση και επαύξηση των πόρων του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα για τις ΑΠΕ στο υπό διαπραγμάτευση Γ’ ΚΠΣ. Δεν πρέπει να υπάρξει η οποιαδήποτε συγχώνευση των προβλεπόμενων πόρων που αφορούν στην προώθηση των ΑΠΕ με πόρους που προβλέπονται για τη διείσδυση του φυσικού αερίου ή άλλων ορυκτών καυσίμων.
• Ειδικός χωροταξικός σχεδιασμός ειδικά για τα αιολικά πάρκα. Η ταχεία υλοποίησή του θα προσδιορίσει τις περιοχές εγκατάστασης νέων πάρκων μειώνοντας τις υπάρχουσες ασάφειες για τη χωροθέτηση των αιολικών πάρκων αλλά και τις τυχόν αντιδράσεις τοπικών πληθυσμών.


2. Ηλιακά συστήματα

Οι παρακάτω προτάσεις αξιοποιούν την εμπειρία άλλων χωρών οι οποίες ενισχύουν ουσιαστικά τα ηλιοθερμικά συστήματα.

1. Υποχρεωτική εγκατάσταση ηλιακού θερμοσίφωνα σε όλα τα νέα κτίρια καθώς και σε εκείνα που υφίστανται ριζική ανακαίνιση (κατά το πρότυπο της Βαρκελώνης).
2. Μείωση του ΦΠΑ των ηλιοθερμικών συστημάτων από 18% που βρίσκεται σήμερα στο 0-8% (τουλάχιστον στα ίδια επίπεδα δηλαδή με το φυσικό αέριο και τον ηλεκτρισμό).
3. Γενναία επιδότηση της αγοράς τους (όπως ισχύει π.χ. στη Γερμανία [125 € ανά m2], την Αυστρία [1.100 € ανά σύστημα συν 100-140 € ανά m2] και την Ισπανία [210 € ανά m2]).

Μακροπρόθεσμος στόχος είναι η εγκατάσταση ενός (1) τετραγωνικού μέτρου ηλιοσυλλεκτών για κάθε κάτοικο της χώρας, το αργότερο ως το 2015. Ο στόχος αυτός μεταφράζεται στην εγκατάσταση περίπου 10 εκατ. τετραγωνικών μέτρων συλλεκτών ως το 2015 (περιλαμβανομένων των συστημάτων για θέρμανση και κλιματισμό). Ο στόχος αυτός θα μπορούσε να συνεισφέρει στην αποφυγή της έκλυσης τουλάχιστον 4 εκατ. τόνων διοξειδίου του άνθρακα ετησίως και να κάνει πράξη το όραμα για ένα “ηλιακό μέλλον”.

3. Ένα διαφορετικό μοντέλο για την αποτίμηση της πράσινης κιλοβατώρας

Προτείνεται η τροποποίηση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου και η καθιέρωση του επιτυχημένου γερμανικού μοντέλου, το οποίο προβλέπει διαφορική τιμή κιλοβατώρας ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε τεχνολογίας (άλλη τιμή για την ηλιακή κιλοβατώρα από φωτοβολταϊκά, άλλη τιμή για τη βιομάζα, άλλη για τα αιολικά, κ.λ.π.). Στόχος είναι να βοηθηθούν όλες οι τεχνολογίες να σταθούν στα πόδια τους, ενώ, καθώς εξελίσσεται η τεχνολογία και πέφτουν τα κόστη, η παρεχόμενη τιμή της πράσινης κιλοβατώρας μπορεί να προσαρμόζεται ανάλογα.

4. Υιοθέτηση υποχρεωτικών στόχων για εξοικονόμηση ενέργειας

Προτείνεται η ταχεία υιοθέτηση των στόχων που θέτει το νέο σχέδιο οδηγίας για την εξοικονόμηση ενέργειας που πρότεινε η ΕΕ (8-12-2003). Συγκεκριμένα, προτείνεται η εθνική νομοθεσία να ενσωματώσει τα παρακάτω:

• Ετήσια εξοικονόμηση ενέργειας 1% σε σχέση με τα επίπεδα της περασμένης χρονιάς.
• Ειδικά για το δημόσιο τομέα, ετήσια εξοικονόμηση ενέργειας 1,5% σε σχέση με τα επίπεδα της περασμένης χρονιάς.
• Αμεση προώθηση της νομοθεσίας για τη Χρηματοδότηση από Τρίτους (που έχει παγώσει από το 2002 αν και υπάρχει έτοιμο σχέδιο νόμου), άρση των εμποδίων και κίνητρα για την ανάπτυξη Εταιριών Παροχής Ενεργειακών Υπηρεσιών.
• Παροχή δωρεάν ενεργειακών υπηρεσιών από τη ΔΕΗ, τη ΔΕΠΑ και άλλους ενεργειακούς φορείς προς τους πελάτες τους (του οικιακού τομέα συμπεριλαμβανομένου) με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας.

 

Οι Έλληνες λένε όχι στα μεταλλαγμένα.
Εσείς;

Η ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ

Από το 1996 που ξεκίνησαν οι πρώτες μαζικές καλλιέργειες μεταλλαγμένων οργανισμών στις ΗΠΑ, το θέμα των μεταλλαγμένων, και ειδικότερα οι κίνδυνοι που ενέχουν για τη δημόσια υγεία, τη γεωργία, και το περιβάλλον, βρίσκεται συνεχώς στο επίκεντρο μιας παγκόσμιας δημόσιας συζήτησης. Στη συζήτηση αυτή συμμετέχουν κυβερνήσεις, πολιτικοί, επιστήμονες, κοινωνικοί φορείς, βιομηχανίες τροφίμων, αγροτικοί φορείς, περιβαλλοντικές και καταναλωτικές οργανώσεις, καταναλωτές, αγρότες, πολίτες.

Το Πρωτόκολλο για τη Βιοασφάλεια, το οποίο επικυρώθηκε και από τη χώρα μας πρόσφατα (29.1.2004), επισφραγίζει την ανησυχία της διεθνούς κοινότητας ότι οι μεταλλαγμένοι οργανισμοί αποτελούν μια εν δυνάμει απειλή για τη βιοποικιλότητα, το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία. Ως διεθνής νόμος, αναγνωρίζει το δικαίωμα των κρατών να αρνούνται την εισαγωγή μεταλλαγμένων οργανισμών βάσει της Αρχής της Προφύλαξης, καθώς ολοένα και περισσότερα στοιχεία καταδεικνύουν ότι η απελευθέρωση των μεταλλαγμένων οργανισμών στο περιβάλλον ενέχει ανυπολόγιστους κινδύνους για το μέλλον της ανθρωπότητας και του πλανήτη. Οι συνέπειες από μια τέτοια ενέργεια θα είναι αμετάκλητες.

Οι μεταλλαγμένοι οργανισμοί, είναι ζωντανοί οργανισμοί, μπορούν να αναπαραχθούν, να μεταφερθούν (π.χ με τη γύρη, με τα έντομα) με αποτέλεσμα να εξαπλωθούν χωρίς να υπάρχει τρόπος να τους αποσύρουμε όταν διαπιστώσουμε τις όποιες αρνητικές επιπτώσεις τους.

Αξίζει να τονίσουμε ότι, όπως αποδεικνύει η εμπειρία των χωρών που καλλιεργούν μαζικά μεταλλαγμένα εδώ και οκτώ (8) χρόνια, αυτά δεν έφεραν ούτε καλύτερες αποδόσεις, ούτε μείωση των φυτοφαρμάκων, ούτε μείωση του κόστους, ούτε αύξηση στο εισόδημα των αγροτών. Αντιθέτως, η διεθνής βιβλιογραφία βρίθει πλέον δημοσιεύσεων σχετικά με τις αναμενόμενες αρνητικές επιπτώσεις των μεταλλαγμένων στο περιβάλλον, τη γεωργία και τη δημόσια υγεία.

Σύμφωνα με την έκθεση της Soil Association (Seeds of Doubt, 2002), η οποία στηρίζεται σε δεδομένα από τις ΗΠΑ και τον Καναδά, η μεταλλαγμένη σόγια έχει 6% μικρότερες αποδόσεις από τη συμβατική (11% μικρότερες αποδόσεις από τη συμβατική σόγια ψηλής απόδοσης), η μεταλλαγμένη ελαιοκράμβη (Round Ready Rape) έχει 7,5% μικρότερη απόδοση από τη συμβατική, ενώ ούτε το ανθεκτικό σε ζιζανιοκτόνο μεταλλαγμένο καλαμπόκι (HT- Herbicide Resistant) έδωσε μεγαλύτερες αποδόσεις. Το μεταλλαγμένο καλαμπόκι Βt (έχει μεταλλαχθεί για να παράγει μια τοξίνη που το καθιστά εντομοκτόνο) παρουσίασε μια μικρή αύξηση 2,6% της απόδοσης, η οποία όμως δεν ήταν ικανή να ξεπεράσει το υψηλό κόστος των μεταλλαγμένων σπόρων. Στην Ισπανία, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Αγροτικών Ερευνών το μεταλλαγμένο καλαμπόκι Βt176 παρουσίασε πολύ μικρότερες αποδόσεις από αντίστοιχες συμβατικές ποικιλίες (The Impact of GM corn in Spain, Greenpeace and Friends of the Earth, August 2003).

Οι μεταλλαγμένοι σπόροι, είναι πιο ακριβοί: κοστίζουν 25-40% ακριβότερα από τους συμβατικούς. Για το μεταλλαγμένο καλαμπόκι Bt, η τιμή του μπορεί να είναι 30-35% υψηλότερη από αυτή του συμβατικού (Soil Association Seeds of Doubt, 2002). Αντίστοιχη αύξηση καταγράφεται και για τη μεταλλαγμένη ελαιοκράμβη. Μελέτη που πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ (Benbrook, “When does it pay to plant Bt corn”, Δεκέμβριος 2001) κατέδειξε ότι, για την περίοδο 1996-2001, οι αγρότες ξόδεψαν 659 εκατομμύρια δολάρια για να καλλιεργήσουν το μεταλλαγμένο καλαμπόκι Bt, ενώ η σοδειά τους απέφερε 567 εκατ. δολάρια. Αρα, οι αγρότες υπέστησαν ζημιά ύψους 92 εκατ. δολαρίων (περίπου 3.3 δολάρια ανά εκτάριο).

Ταυτόχρονα, καθώς η ζήτηση για μη μεταλλαγμένα προϊόντα αυξάνεται σε όλο τον κόσμο, οι παραγωγοί που τα καλλιεργούν πετυχαίνουν καλύτερες τιμές στη διεθνή αγορά.

Τα μεταλλαγμένα δε μειώνουν τη χρήση φυτοφαρμάκων. Πρόσφατη ανεξάρτητη μελέτη, που βασίζεται σε στοιχεία του Υπουργείου Γεωργίας των ΗΠΑ, καταδεικνύει ότι τα μεταλλαγμένα φυτά αύξησαν τη χρήση φυτοφαρμάκων (Βenbrook, Impacts of Genetically Modified Engineered Crops on Pesticide Use in the United States: the first eight years, November 2003). Τα τελευταία τρία χρόνια (2001-2003), στις μεταλλαγμένες καλλιέργειες (ανθεκτικές σε φυτοφάρμακα) χρησιμοποιήθηκαν περισσότερα από 33 εκατομμύρια κιλά φυτοφαρμάκων. Πολλοί αγρότες αναγκάστηκαν να ψεκάσουν πολλές φορές για να αντιμετωπίσουν τα ζιζάνια παρά τις υποσχέσεις για το αντίθετο.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των πειραματικών καλλιεργειών που πραγματοποιήθηκαν στη Μεγάλη Βρετανία (Farm Scale Evaluations, Philosophical Transactions: Biological Sciences Journal, Royal Society, October 2003), οι μεταλλαγμένες καλλιέργειες των ζαχαρότευτλων και της ελαιοκράμβης ενέχουν σημαντικές δυσμενείς επιπτώσεις στη βιοποικιλότητα των αγρών, μειώνοντας σημαντικά την ποσότητα των αγριόχορτων και των εντόμων.
Ολοένα και περισσότερες μελέτες καταδεικνύουν ότι η επιμόλυνση των συμβατικών και των βιολογικών καλλιεργειών από μεταλλαγμένους οργανισμούς είναι αναπόφευκτη (Scenarios for co-existence of genetically modified, conventional and organic crops in European agriculture, Joint Research Centre, May 2002, Genetically modified organisms: The significance of gene flow through pollen transfer, Environmental issue report No 28. EEA, 2002, κα).

Σύμφωνα με τη νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία (2001/18 Οδηγία) (σημείωση 4) “Οι ζώντες οργανισμοί που ελευθερώνονται στο περιβάλλον σε μεγάλες ή μικρές ποσότητες, είτε για πειραματικούς σκοπούς είτε ως εμπορικά προϊόντα, είναι δυνατό να αναπαραχθούν στο περιβάλλον και να διασχίσουν εθνικά σύνορα, θίγοντας με τον τρόπο αυτό τα άλλα κράτη- μέλη. Οι συνέπειες μιας τέτοιας ελευθέρωσης μπορεί να είναι αμετάκλητες.”
Όσον αφορά στις επιπτώσεις των μεταλλαγμένων στην υγεία, οι ανησυχίες των επιστημόνων αφορούν στην εμφάνιση νέων αλλεργιών, τοξικής δράσης των μεταλλαγμένων στους ανθρώπους και στα ζώα, καθώς και αύξηση της ανθεκτικότητας σε αντιβιοτικά.

Σημαντικό μέρος της επιστημονικής κοινότητας επισημαίνει ότι χρειάζονται πολυετείς και συστηματικές έρευνες πριν την απελευθέρωση των μεταλλαγμένων οργανισμών στο περιβάλλον, αφού είναι αναγκαίο πρώτα να απαντηθούν τα κρίσιμα ερωτήματα που σχετίζονται με τη σταθερότητα των εισαγόμενων γονιδίων, την πιθανότητα μεταφοράς τους σε άλλους οργανισμούς (οριζόντια μεταφορά γονιδίων), τις μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες επιπτώσεις τους στη χλωρίδα και την πανίδα των αγρών κ.α. Μέχρι να απαντηθούν τα παραπάνω ερωτήματα, όπως επισημαίνει και ο Βρετανικός Ιατρικός Σύλλογος, είναι απαραίτητο να εφαρμοστεί η Αρχή της Προφύλαξης και να ανασταλεί η απελευθέρωση μεταλλαγμένων οργανισμών στο περιβάλλον.

ΙΣΧΥΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

Οι πρώτες μαζικές εξαγωγές μεταλλαγμένης σόγιας από τις ΗΠΑ προκάλεσαν και τις έντονες αντιδράσεις κυβερνήσεων, επιστημονικών φορέων, περιβαλλοντικών και καταναλωτικών οργανώσεων, πολιτών κλπ. Το 1999, ύστερα από πρωτοβουλία της Ελλάδας, στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) επιβάλλεται το μορατόριουμ, δηλαδή το πάγωμα όλων των εγκρίσεων νέων μεταλλαγμένων προϊόντων είτε για καλλιέργεια είτε για εμπορία μέχρις ότου εξασφαλισθεί ότι θα εφαρμοσθεί αυστηρή και συνεκτική νομοθεσία σχετικά με τη σήμανση και την ιχνηλασιμότητα στα τρόφιμα, την αξιολόγηση του κινδύνου και την αντικειμενική ευθύνη.

Η νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία, η οποία θα τεθεί σε εφαρμογή τον Απρίλιο του 2004, καθιστά υποχρεωτική τη σαφή σήμανση για όλα τα τρόφιμα και τις ζωοτροφές που περιέχουν ή προέρχονται από μεταλλαγμένους οργανισμούς. Ταυτόχρονα όμως, η ευρωπαϊκή νομοθεσία αφήνει αδιευκρίνιστα πολλά σημαντικά θέματα που αφορούν: στην προστασία της συμβατικής και της βιολογικής γεωργίας από τα μεταλλαγμένα, καθώς και στην απουσία ενός συστήματος κυρώσεων που θα καθιστά υποχρεωτική την ανάληψη της οικονομικής ευθύνης από τους παραγωγούς μεταλλαγμένων για οποιαδήποτε βλάβη προκαλέσουν, περιβαλλοντική ή οικονομική.

Σε πρόσφατη έκθεσή του, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αναγνωρίζει τις ελλείψεις της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας και υποστηρίζει την απαγόρευση της καλλιέργειας μεταλλαγμένων οργανισμών στην ΕΕ. Επιπλέον αναγνωρίζει, το δικαίωμα των κρατών-μελών να απαγορεύουν ολοσχερώς την καλλιέργεια μεταλλαγμένων οργανισμών σε γεωγραφικά περιορισμένες περιοχές.

Αν οι ελλείψεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας δεν καλυφθούν άμεσα θα οδηγήσουν με μαθηματική ακρίβεια στην υπονόμευση του όλου νομοθετικού συστήματος αλλά και της προστασίας των καταναλωτών, των αγροτών και του περιβάλλοντος.

Οι πιέσεις των πολυεθνικών των μεταλλαγμένων μέσω της κυβέρνησης των ΗΠΑ και του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ) προς την ΕΕ για την αποδοχή των προϊόντών τους εντείνονται. Η υποχώρηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία δηλώνει πλέον έτοιμη να ανοίξει τις ευρωπαϊκές αγορές στα μεταλλαγμένα, επιφορτίζει τα κράτη-μέλη της ΕΕ με την ευθύνη να προασπίσουν τις τοπικές κοινωνίες από τους κινδύνους που ενέχουν τα μεταλλαγμένα για την υγεία, την οικονομία, τη γεωργία και το περιβάλλον.

ΕΛΛΑΔΑ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΑΠΟ ΜΕΤΑΛΛΑΓΜΕΝΑ

Η καλλιέργεια των μεταλλαγμένων αποτελεί τροχοπέδη στην πορεία της ποιοτικής γεωργικής ανάπτυξης και ακυρώνει κάθε σοβαρή προσπάθεια προς την κατεύθυνση ενός περιβαλλοντικά βιώσιμου αγροτικού μοντέλου, αυτού της ποιοτικής γεωργίας, μέσα από σταθερά βήματα που θα εξασφαλίσουν την απεξάρτηση από τα φυτοφάρμακα, την παραγωγή προϊόντων υψηλής ποιότητας, ονομασίας προέλευσης και βιολογικής καλλιέργειας. Όπως έδειξε πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η τυχόν καλλιέργεια μεταλλαγμένων στην ΕΕ ουσιαστικά θα καταστήσει αδύνατη τη βιολογική γεωργία λόγω των αναμενόμενων επιμολύνσεων (Joint Research Centre, Μάιος 2002).

Ειδικά για τη χώρα μας, όλοι οι αρμόδιοι και όλοι οι ενδιαφερόμενοι συμφωνούν ότι λόγω του μικρού γεωργικού κλήρου, του κλίματος, της γεωμορφολογίας, της πολιτιστικής κληρονομιάς, του τουρισμού αλλά και του οικονομικού ανταγωνισμού, η Ελλάδα δεν πρέπει να προχωρήσει στην καλλιέργεια μεταλλαγμένων αλλά να στραφεί προς τη βιώσιμη ποιοτική γεωργία. Ταυτόχρονα, και παρά το γεγονός ότι όλοι συμφωνούν πως η χώρα μας αποτελεί ιδανικό χώρο για την προώθηση της βιολογικής γεωργίας, οι βιοκαλλιεργούμενες εκτάσεις στην Ελλάδα δεν ξεπερνούν το 1% της καλλιεργούμενης γης ενώ στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες το αντίστοιχο ποσοστό είναι περίπου 10%. Είναι λοιπόν σαφές ότι, πέρα από την αντίδραση στα μεταλλαγμένα, η χώρα μας πρέπει να δρομολογήσει άμεσα τα απαραίτητα βήματα που θα εξασφαλίσουν τη στροφή προς τη βιολογική γεωργία και την παραγωγή προϊόντων ποιότητας.

Εν όψει της απειλής των μεταλλαγμένων η κοινωνία των πολιτών, για άλλη μια φορά, συσπειρώνεται και αναλαμβάνει πρωτοβουλίες. Στην Ελλάδα το 93,3% των καταναλωτών είναι αντίθετοι στα μεταλλαγμένα (Ευρωβαρόμετρο, Δεκέμβριος 2001). Αγρότες, καταναλωτές, κοινότητες, περιφέρειες σε όλη την Ευρώπη αλλά και στην Ελλάδα αναλαμβάνουν την ευθύνη να προασπίσουν τις τοπικές κοινωνίες από τους κινδύνους που ενέχουν τα μεταλλαγμένα για την υγεία, την οικονομία και το περιβάλλον και ανακηρύσσουν τις περιοχές τους σε Ζώνες Ελεύθερες από Μεταλλαγμένα. Σε διακήρυξή τους, εννέα (9) περιφέρειες της Ευρώπης (μεταξύ αυτών και η Ροδόπη) ζητούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναγνωρίσει το δικαίωμά τους να ορίζουν την επικράτειά τους ως Ζώνη Ελεύθερη από Μεταλλαγμένα. Στη χώρα μας, ήδη, η Ένωση Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων Ελλάδος (ΕΝΑΕ) ψήφισε ομόφωνα ενάντια στα μεταλλαγμένα και μέχρι στιγμής 13 νομαρχίες ανακήρυξαν τους νομούς τους σε Ζώνες Ελεύθερες από Μεταλλαγμένα.

Η χώρα μας μπορεί να αναλάβει πρωτοβουλίες, όπως το 1999 με την επιβολή του μορατόριουμ, και να προτείνει την απαγόρευση της καλλιέργειας των μεταλλαγμένων οργανισμών στην Ευρώπη και την Ελλάδα. Μέχρι στιγμής σοφά η χώρα μας δεν προχώρησε στην καλλιέργεια μεταλλαγμένων φυτών για εμπορικούς ή για πειραματικούς σκοπούς. Η μόνη εξαίρεση, η καλλιέργεια παράνομου μεταλλαγμένου βαμβακιού, επιβάλει αυστηρούς, εντατικούς, διαφανείς ελέγχους για να αποφευχθούν παρόμοια περιστατικά επιμόλυνσης στο μέλλον.

ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ GREENPEACE:

• Η Ελλάδα θα πρέπει να ανακηρυχθεί σε Ζώνη Ελεύθερη από Μεταλλαγμένους Οργανισμούς και συνεπώς να απαγορεύσει την καλλιέργειά τους.
• Η Ελλάδα δεν πρέπει να επιτρέψει τη χρήση των μεταλλαγμένων οργανισμών στα τρόφιμα και τις ζωοτροφές.
• Η Ελλάδα θα πρέπει να υιοθετήσει σαφές χρονοδιάγραμμα για τη στροφή προς τη βιολογική γεωργία και την παραγωγή προϊόντων ποιότητας, ονομασίας προέλευσης και Μεσογειακής διατροφής.

Για να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι προτείνονται, κατ’ ελάχιστον, τα εξής μέτρα:

1. Στον τομέα του γενετικού υλικού και της γεωργικής παραγωγής

• Αναπαραγωγή και καλλιέργεια των ντόπιων γνωστών ποικιλιών πρωτεϊνούχων φυτών (όπως λούπινα, ρεβίθια) για τη σταδιακή αντικατάσταση της εισαγόμενης μεταλλαγμένης σόγιας ή καλαμποκιού.
• Καταγραφή και αναπαραγωγή του ντόπιου γενετικού υλικού.
• Προώθηση της βιολογικής γεωργίας με τη θέσπιση ενός σαφούς χρονοδιαγράμματος και ποσοτικών στόχων που θα συνοδεύονται από τα απαραίτητα οικονομικά εργαλεία. Ο στόχος του 5% μέχρι το έτος 2010 είναι απολύτως ρεαλιστικός.
• Προώθηση της καλλιέργειας φυτών και παραγωγής Προϊόντων Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ).
• Προώθηση της καλλιέργειας φυτών και παραγωγής προϊόντων που αποτελούν μέρος της παραδοσιακής Μεσογειακής Διατροφής.
• Αναδιάρθρωση των διαθέσιμων κονδυλίων για την επίτευξη των παραπάνω στόχων.

2. Στον τομέα της έρευνας

• Σημαντική ενίσχυση της έρευνας στον τομέα της βιολογικής γεωργίας. Πρέπει επιτέλους να κατανοήσουμε ότι η έρευνα για τη βιολογική γεωργία συνιστά έρευνα σε τομέα αιχμής. Εξασφάλιση των απαραίτητων ερευνητικών κονδυλίων από τη ΓΓΕΤ.
• Δημιουργία εργαστηρίων-τμημάτων βιολογικής γεωργίας στα γεωπονικά πανεπιστήμια της χώρας μας.
• Πάγωμα κάθε πειραματικής καλλιέργειας μεταλλαγμένων φυτών. Είναι γνωστό ότι οι συγκεκριμένες πειραματικές καλλιέργειες αφ΄ενός μεν δεν απαντούν σε κανένα από τα κρίσιμα ερωτήματα που σχετίζονται με την ασφάλεια των μεταλλαγμένων φυτών και τις πιθανές περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις, αφ΄ετέρου δε αποτελούν το πρώτο βήμα για την έγκριση εκτεταμένων καλλιεργειών για εμπορική χρήση.

3. Στον τομέα των ελέγχων και της νομοθεσίας

• Δημιουργία του απαραίτητου νομοθετικού πλαισίου που θα στηρίζει τις αποφάσεις περιοχών της χώρας να ανακηρυχθούν σε Ζώνες Απαλλαγμένες από Μεταλλαγμένους Οργανισμούς. Παροχή των απαραίτητων τεχνικών συμβουλών και υπηρεσιών.
• Ανάληψη ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας για τη νομική κατοχύρωση της δυνατότητας ανακήρυξης κράτους-μέλους σε ζώνη απαλλαγμένη από μεταλλαγμένους οργανισμούς, τον καθορισμό της αντικειμενικής ευθύνης, του διαχωρισμού των μεταλλαγμένων οργανισμών (και προϊόντων) από τα αντίστοιχα συμβατικά σε όλα τα στάδια της παραγωγικής διαδικασίας.
• Αμεση δημιουργία των απαραίτητων ελεγκτικών μηχανισμών για το πολλαπλασιαστικό υλικό (εν όψει μάλιστα της νέας καλλιεργητικής περιόδου και με δεδομένα και τα πιο πρόσφατα περιστατικά παράνομης καλλιέργειας μεταλλαγμένου βαμβακιού στην Ελλάδα). Διαπίστευση των εργαστηρίων σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα. Πραγματοποίηση συστηματικών, έγκαιρων ελέγχων και δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων. Καταστροφή των επιμολυσμένων σπορομερίδων.
• Συστηματικοί έλεγχοι και πιστοποίηση κυρίως σε πρώτες ύλες και δευτερευόντως σε τρόφιμα.
• Απαγόρευση εισαγωγής/ εμπορίας γενετικού υλικού για το οποίο δεν υπάρχει πιστοποίηση και εργαστηριακή ανάλυση που εξασφαλίζουν ότι δεν προέρχεται από ή δεν περιέχει μεταλλαγμένο γενετικό υλικό (σκοπίμως ή κατά λάθος).

Δεδομένου ότι,
• τα μεταλλαγμένα ενέχουν ανυπολόγιστους κινδύνους για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον,
• η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων καταναλωτών απορρίπτει τα μεταλλαγμένα,
• ήδη πολλές Νομαρχίες της χώρας, με ψήφισμά τους, ανακηρύσσουν την επικράτειά τους σε ζώνη απαλλαγμένη από μεταλλαγμένους οργανισμούς,
• η καλλιέργεια των μεταλλαγμένων οργανισμών θα καταργήσει τη δυνατότητα στροφής στη βιολογική γεωργία και την παραγωγή προϊόντων ποιότητας,
η συνέπεια στις όποιες πολιτικές αποφάσεις σας θα κρίνει το κατά πόσο η χώρα μας μπορεί να υλοποιήσει το όραμά της για την αναβίωση της υπαίθρου, την προώθηση ποιοτικών προϊόντων, την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας, την προώθηση της βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας στον αντίποδα των διαδοχικών διατροφικών σκανδάλων.

.
ecocrete.gr .

Τελευταίες δημοσιεύσεις:
Δημοφιλέστερα άρθρα:

ÌΓ ôçí ΓáãΓΓ­Γ©ΓÞ ÷ïñçãßΓʽ ôçò

¸íôáðç & ØçâéΓʽΓÞ ÅðéΓïéíùíßΓʽ
Είσοδος Χρήστη
Ψευδώνυμο

Κωδικός

Ξέχασες τον κωδικό;
Ξεχάσατε τον κωδικό σας?
Δεν έχετε λογαριασμό ακόμα? Δημιουργήστε τώρα!
Έχουμε 32 επισκέπτες σε σύνδεση
Επισκέπτες: 56267383
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:



ΛΑΦΟΝΗΣΙ S.O.S. Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Λαφονησιού. Συλλογή υπογραφών!

Cavo Sidero
facebook group!



Φουρόγατος 78 Μαρ-Απρ 08
Φουρόγατος 77 Ιαν-Φεβ 08
Φουρόγατος 76 Νοε-Δεκ 07
Φουρόγατος 75 Σεπ-Οκτ 07
Φουρόγατος 74 Ιουλ-Αύ 07
Φουρόγατος 73 Μάι-Ιούν 07
Φουρόγατος 72 Μαρ-Απρ 07
Φουρόγατος 71 Ιαν-Φεβ 07
Φουρόγατος 70 Νοε-Δεκ 06
Φουρόγατος 69 Σεπ-Οκτ 06
Φουρόγατος 68 Ιουλ-Αυ 06
Φουρόγατος 67 Μαι-Ιουν 06
Φουρόγατος 66 Μαρ-Απρ 06
Φουρόγατος 65 Ιαν-Φεβ 06


Οικολόγιο 5. 20.01.2010

Οικολόγιο 4. 27.03.2009

Οικολόγιο 3. 12.10.2008
Οικολόγιο 2. 25.07.2008
Οικολόγιο 1. 10.06.2008


Φυλλάδιο της Οικολογικής Πρωτοβουλίας Χανίων για τις επιπτώσεις από τα κινητά και τις κεραίες


 
Οι εισηγήσεις της Ημερίδας "Προοπτικές βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης και μεγάλες τουριστικές επενδύσεις"  9 Δεκ. 2006 στην 5η Συνάντηση του ΟικοΚρήτη

Κίνηση Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον
Κατεβάστε το ενημερωτικό φυλλάδιο για το Διαμετακομιστικό Σταθμό στον κόλπο της Μεσσαράς (.pdf 425k)

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΕΣΣΑΡΑΣ!
Κατά της εγκατάστασης ενός τεραστίου διαμετακομιστικού σταθμού στον κόλπο της Μεσσαράς στη Νότια Κρήτη!

Η Ημερίδα στη Σητεία (27.2.2006) για τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στην Ανατολική Κρήτη

 Γήπεδα Γκολφ
• Οι εισηγήσεις της ημερίδας για τα γήπεδα γκολφ
• ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΣΕ ΑΡΧΕΙΟ .doc ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ! (660k)
Γήπεδα Γκολφ: Παραπομπές
Ο Πόλεμος του Γκολφ στην Ιερή Κοιλάδα του Μεξικού

Φράγμα στο φράγμα Αποσελέμη!!!
 
Τα συμπεράσματα της επιστημονικής ημερίδας για το φράγμα στον Αποσελέμη (.doc)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Το φράγμα στον Αποσελέμη είναι διάτρητο!

ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ECOCRETE: Στην Κεντρική Σελίδα του ecocrete θα βρεις παραπομπές για τα 60 τελευταία άρθρα. Για να διαβάσεις παλαιότερα άρθρα, πήγαινε στις σελίδες των
οικολογικών ομάδων και στο αρχείο άρθρων όπου μπορείς να τα αναζητήσεις θεματικά. Μπορείς ακόμη να χρησιμοποιήσεις την ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ.
Θα βρεις επίσης πάνω από 700 παραπομπές στη σελίδα ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ | ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ | ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ | ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ! | ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ | ΒΙΒΛΙΑ-ΤΥΠΟΣ κ.α.
©2001 - 2004, Ecocrete, All Rights Reserved.
WebSite Created and Hosted by metrovista creative media, Heraklion.