ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ arrow ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ arrow Οικολογική Ομάδα Σητείας Κυριακή 07 Αύγ 2022
Μενού - Επιλογές
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Θρησκεία, Πολιτική, Λασίθι και Δον Κιχώτης Εκτύπωση Αποστολή με e-mail
Απόψεις
Αντώνης Ανηψητάκης , Παρασκευή, 21 Απρίλιος 2006

Που κολλάει ο Δον Κιχώτης; Μα τον ξαναδιαβάζω τώρα και ομολογώ ότι το πνεύμα του ιδαλγού από τη Μάντσα έχει εγκατασταθεί ανάμεσα στον αμφιβληστροειδή και τον εγκέφαλό μου, επηρεάζοντας την όρασή μου.

11 Aπριλίου 1965, πρωί. Kάπου ανάμεσα Λευκωσία και Λάρνακα, δολοφονούνται από εθνικιστές ο Τουρκοκύπριος Aλή Kαβάζογλου και ο Eλληνοκύπριος Kώστας Mισιαούλης, σύντροφοι στο AKEΛ και στην υπόθεση της ενωμένης Kύπρου. Nεκροί κι αγκαλιασμένοι, στέλνουν το δυνατό τους μήνυμα.

Aπό το βιβλίο «Nισάφι Πιά!» του  K. Xατζηφωτεινού, εκδόσεις Διηνεκές, Αθήνα 2004

Δον Κιχώτης και Θρησκεία

Ο Θεός κατά τας γραφάς έφτιαξε τον άνθρωπο κατ’ εικόνα και ομοίωσή Του.

Το έργο του Θερβάντες γράφτηκε 1600 χρόνια μετά τη γέννηση του Χριστού. Καταγράφει την απαρχή ενός νέου λογοτεχνικού είδους, του μυθιστορήματος. Ο μυθιστοριογράφος, ως μικρός θεός, νομιμοποιεί το δικαίωμά του να φτιάχνει εκ του μηδενός ανθρώπους στο χαρτί, κατ’ εικόνα και ομοίωσή του. Το μυθιστόρημα αποτέλεσε μια ήττα για την ιδεολογική εξουσία της εκκλησίας, αντίστοιχη μ’ αυτήν που τεκταίνεται σήμερα στα εργαστήρια της κλωνοποίησης.  Ήρωες σαν τον Δον Κιχώτη, που αντέχουν, αγαπιόνται  και διαβάζονται ανελλιπώς 400 χρόνια μετά τη γέννησή τους, συνιστούν μια οιονεί θρησκεία, ο βίος τους συνυφαίνεται στη λαϊκή κουλτούρα, όπως ο βίος του Χριστού και των Αποστόλων.

Ακούγοντας απ’ το ραδιόφωνο τους τελευταίους χαιρετισμούς, αναλογιζόμουνα πόσος έρωτας, πόση αγάπη, πόση μεταφυσική αγωνία αποκρυσταλλώθηκε ως τέχνη, ποίηση και μουσική στα εκκλησιαστικά κείμενα. Για αιώνες η καλλιτεχνική δημιουργία, όλες οι τέχνες, περνούσαν απ’ τον μονόδρομο της εκκλησιαστικής τέχνης. Η γένεση του μυθιστορήματος συμπίπτει χρονικά με την χειραφέτηση και των άλλων μορφών τέχνης από τα θρησκευτικά θέματα και συμβαδίζει με την έλευση της αστικής τάξης στο προσκήνιο της Ιστορίας. Επιστήμες και τέχνες περιόρισαν δραστικά το πεδίο της ιδεολογικής επιρροής της Εκκλησίας, ουσιαστικά όμως ποτέ δεν αμφισβήτησαν την αξία των εκκλησιαστικών κειμένων. Στα καθ’ ημάς η χάρις τους κορυφώνεται με το λειτουργικό της Μεγάλης Βδομάδας των Παθών και της Ανάστασης, καθώς συντονίζεται και με την άνοιξη της ελληνικής φύσης. Πιστεύοντες και μη ανυψώνονται,  οι μεν γιατί διαβλέπουν την θεϊκή χάρη, οι δε γιατί θαυμάζουν το μεγαλείο της τέχνης των θνητών.

Λίγο όμως πριν το τέλος της ακολουθίας των Χαιρετισμών, οι αρμόδιοι εκκλησιαστικοί πατέρες θεώρησαν καλό να παρεμβάλουν το μακρύ ανακοινωθέν της Ιεράς Συνόδου για την πιθανή αγιότητα του Βησσαρίωνα. Κατάφεραν να με ξενερώσουν εντελώς, όπως θα ‘λεγαν και οι νέοι μας. Ώστε λοιπόν στο σημερινό κόσμο της αδικίας, της εκμετάλλευσης, των πολέμων, των επιδημιών και των καταστροφών που πλήττουν κυρίως τους αδύναμους, ο Θεός επέλεξε δια του άλιωτου σώματος του Έλληνα μοναχού της μονής Αγάθωνος να μας δείξει σημείο παραδειγματισμού δια το βίον μας. Μακάρι οι ιεράρχες μας να παραδειγματίζονταν από τον Αναστάσιο Τιράνων που κάνει θαύματα με τη δουλειά του αντί να «κατασκευάζουν» θαύματα για να μας δουλεύουν.

Η σωτηρία της ψυχής είναι όντως πολύ μεγάλο πράγμα και αυτό είναι εξ ορισμού το πεδίο των θρησκειών. Η μεταφυσική σφαίρα εξ άλλου παρέμεινε ουσιαστικά αναπαλλοτρίωτη στην αιώνια δικαιοδοσία των θρησκειών, οι οποίες απλώς ανέχονται τον εισοδισμό σ’ αυτήν κάποιων συγγραφέων, ποιητών, φιλοσόφων, και εσχάτως ψυχοθεραπευτών, χωρίς να λείπουν και οι περιπτώσεις του αναθέματος. Οι πιο φωτισμένοι όμως πιστοί αντιμετωπίζουν ως συμμάχους στην αποστολή τους αυτή τους κοσμικούς διανοητές. Έχω υπόψη μου το βραβείο Όσκαρ Πφίστερ που δόθηκε το 2000 στον άθεο Ίρβιν Γιάλομ από την αμερικάνικη «Επιτροπή για την ψυχιατρική και τη θρησκεία». Στην απορία του Γιάλομ «Είστε βέβαιοι; Το ξέρετε ότι εγώ θεωρώ τον εαυτό μου άθεο;»  απάντησαν άμεσα: «Πιστεύουμε ότι έχετε αφιερώσει τη ζωή σας σε ερωτήματα θρησκευτικής φύσεως». Ο ίδιος ο Όσκαρ Πφίστερ εξ άλλου ήταν πάστορας που βρήκε στη διδασκαλία του Φρόυντ ουσιαστική βοήθεια στο ποιμενικό και παιδαγωγικό του έργο. Υπήρξαν καλοί φίλοι και συνεργάτες, ο Φρόυντ τον προσαγόρευε πειραχτικά «άνθρωπο του θεού» κι ο Πφίστερ ονόμαζε τον άπιστο, άθρησκο, Εβραίο Φρόυντ καλό Χριστιανό.

Όμως πολύ πριν ψυχίατροι, ψυχαναλυτές και ψυχοθεραπευτές ασχοληθούν με τη σωτηρία της ψυχής, τη λειτουργία αυτή την επιτέλεσε και συνεχίζει να την επιτελεί το μυθιστόρημα. Οι μυθιστορηματικοί ήρωες έχουν την άνεση να διηγούνται το βίο τους ολόγυμνο, να εξομολογούνται τα πάθη τους, τις μύχιες επιδιώξεις τους και οι καλύτεροι απ’ αυτούς το κάνουν με εξαιρετική διεισδυτικότητα και χάρη προσφέροντας στους αναγνώστες μια ουσιαστική παρηγορία. Δεν είναι λίγο να ανακαλύπτεις πως υπάρχουν σύντροφοι  στην αμαρτία, στην ενοχή και στον ψυχικό πόνο. Όπως δεν είναι λίγο αυτή η «ομοιοπαθητική» να συνυπάρχει με την τέρψη της ανάγνωσης.

Ο Δον Κιχώτης είναι ελεύθερος να ονειρεύεται ένδοξα κατορθώματα για χάρη της ιπποσύνης και της δεσποσύνης του, της Δουλτσινέας. Θυμίζουμε το όνειρο ως την βασιλική οδό για την ανακάλυψη του ασυνειδήτου και τη λύτρωση κατά το Φρόυντ. Θυμίζουμε επίσης τη σημαίνουσα θέση του ονείρου ή του οράματος στην εκκλησιαστική παράδοση. Πόσοι και πόσοι δεν  πίστεψαν, μαρτύρησαν, λυτρώθηκαν, άγιασαν ξεκινώντας από ένα όνειρο. Ο Θερβάντες διηγείται τον ατέλειωτο οίστρο των ονειροπολήσεων του Δον Κιχώτη και ταυτόχρονα τον αποδομεί δουλεύοντας τον ψιλό γαζί με τον εύλογο υλισμό του χωριάτη Σάντσο Πάντσα. Από την ένταση της συνύπαρξης Δον Κιχώτη - Σάντσο Πάντσα αναδύεται ένα λεπτό χιούμορ, ως μειδίαμα θεού στα σχέδια των ανθρώπων.

Δον Κιχώτης, Πολιτική και Λασίθι

Τι είναι αυτό που κάνει το Σάντσο Πάντσα να ακολουθεί τον παλαβό ιππότη, ενώ ξέρει πολύ καλά πόσο μεγάλη τρέλα κουβαλάει; Ο Θερβάντες είναι σαφής. Ο πολύς κόσμος έχει ανάγκη το παραμύθι, πιο πολύ κι απ’ την αλήθεια. Ο πολύς κόσμος έχει ανάγκη από ηγέτες ακόμα και παλαβούς που θα τους προσφέρουν παραμύθι. Τα 400 χρόνια που μεσολάβησαν απ’ την εποχή του Θερβάντες ήταν πολύ λίγα για να απαξιωθεί αυτή του η παρατήρηση. Και στο έργο του ο Θερβάντες μπορεί και μας διασκεδάζει, στην Iστορία όμως που μεσολάβησε πόσο ακριβά δεν πλήρωσε και πληρώνει ακόμα η ανθρωπότητα την ανάδειξη στην ηγεσία ανθρώπων, που το παραμύθι τους αποδείχτηκε εξαιρετικά καταστροφικό.

Το ζητούμενο στην πολιτική είναι να αναδεικνύονται ηγεσίες που το παραμύθι τους, ο μύθος τους, το όραμά τους να είναι λειτουργικό και να οδηγεί σε βελτιώσεις των δημοσίων πραγμάτων. Γι αυτό ας ανιχνεύουμε λίγο και τα εσώτερά τους κίνητρα, ώστε τα πάθη τους να μην οδηγήσουν σε δικά μας παθήματα.

Ας ρίξουμε όμως μια δονκιχοτική ματιά και στα δικά μας, εκλογές γαρ έρχονται, όπου τα διακυβεύματα είναι ευτυχώς λιγότερο δραματικά.

Για την πολιτική έχω υπόψη μου τρεις ορισμούς. Την πολιτική ως τέχνη του εφικτού (Βίσμαρκ), την πολιτική ως ικανότητα να αποφασίζεις ερήμην αυτών που επηρεάζουν οι αποφάσεις σου (Βαλερί) και την πολιτική ως διαχείριση των συμβόλων (Μιτεράν). Aναρωτιέμαι ποιος απ’ τους τρεις ταιριάζει περισσότερο στο ζήτημα του αεροδρομίου Ιεράπετρας. Το θέμα αναδείχτηκε πρόσφατα με αφορμή το αίτημα να γίνει στον ίδιο χώρο αιολικό πάρκο. Eίκοσι χρόνια είναι νομίζω αρκετά για να πείσουν οποιονδήποτε ότι το αεροδρόμιο της Ιεράπετρας συνιστά δονκιχοτικό ανεμόμυλο, ενώ αντίθετα οι ανεμογεννήτριες είναι μια ωφέλιμη επιλογή. Δεν το λέω αυτό από οικολογική ψύχωση, αλλά ως πολίτης που εισέπραξα εν Σητεία τον τίτλο(!) του πεμπτοφαλλαγγίτη, επειδή ακριβώς υποστήριξα πριν κατασκευαστεί το αεροδρόμιο της Σητείας, μια Λασιθιώτικη συνεννόηση για χωροθέτηση του αεροδρομίου στην Ιεράπετρα με παράλληλη ανάδειξη της προτεραιότητας της ολοκλήρωσης του Βόρειου Οδικού ¶ξονα στο νομό μας. Σήμερα με το αεροδρόμιο της Σητείας τελειωμένο, το αεροδρόμιο της Ιεράπετρας συνιστά αναπτυξιακό παραλογισμό. Μ’ αυτή την έννοια ο ορισμός του Μιτεράν είναι νομίζω καλύτερος. Αντί να συντηρούμε νεκρά σύμβολα ας φροντίσουμε να τα ανανεώνουμε.

Όμως ο Δον Κιχώτης στην πολιτική ιστορία έχει καταγραφεί ως τιμητικός τίτλος ανθρώπων που ήταν πιο μπροστά απ’ την εποχή τους, ανθρώπων που έσπειραν χωρίς να θερίσουν οι ίδιοι. “Tι κληροδότησε ο Δον Kιχώτης στον πολιτισμό; Eγώ θα πω: κληροδότησε τον δονκιχωτισμό, κι αυτό δεν είναι λίγο” έχει πει χαρακτηριστικά ο Mιγκελ ντε Ουναμούνο. Διάλεξα λοιπόν τέσσερις φίλους για να τους απονείμω το τίτλο παράλληλα με μια ευχή, δονκιχοτική πάντα.

Θοδωρής Μαυρίλας, αρχιτέκτονας, ως το Δεκέμβρη υπάλληλος της Πολεοδομίας Σητείας. Στα δυο χρόνια που έμεινε στη Σητεία κέρδισε το σεβασμό των συναδέλφων του, μηχανικών και υπαλλήλων, με τη δουλειά του και τον τρόπο του. Στη χειμαζόμενη  δημόσια διοίκηση θα έπρεπε να δίνει σεμινάρια εκσυγχρονισμού. Βρίσκεται στη Ρόδο με άδεια άνευ αποδοχών προσέχοντας τα παιδιά του μια και ο μισθός του ήταν τέτοιος που έπρεπε να διαλέξει ή την Πολεοδομία Σητείας ή την οικογένειά του. Του εύχομαι η επόμενη νομοθετική ρύθμιση του κ. Παυλόπουλου να τον βοηθήσει να πάρει τη θέση που του αξίζει στη Δημόσια Διοίκηση.

Γιάννης Περάκης, δήμαρχος Ιτάνου. Στις μέρες μας το να μπεις στην πολιτική φτωχός και να φύγεις φτωχότερος είναι σπάνιο. Το να φεύγεις όμως όταν είσαι βέβαιος για την επανεκλογή σου είναι ακόμη σπανιότερο. Του εύχομαι στη διάρκεια των μηνών που απομένουν οι ¶γγλοι Eπενδυτές και η Eκκλησία να αποδεχτούν τις σωστές προτάσεις του σχετικά με την επένδυση στο Τοπλού.

Κωστής Χατζηφωτεινός, συγγραφέας, βιβλιοπώλης στον ¶γιο Νικόλαο. Το βιβλίο του «Νισάφι πια»  για την προώθηση της Ελληνοτουρκικής φιλίας έπρεπε να διδάσκεται στα σχολεία. Του εύχομαι να αποδεχτεί κάλεσμα της νέας Υπουργού των Εξωτερικών, να γίνει σύμβουλός της στα Ελληνοτουρκικά θέματα.

Μανώλης Χρυσουλάκης, φιλόλογος, διευθυντής του Γυμνασίου Χαντρά. Σε μια εποχή κρίσης της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και έξαρσης της παραβατικότητας των μαθητών, το γυμνάσιο του Χαντρά έχει το εξαιρετικό χαρακτηριστικό οι μαθητές και οι καθηγητές να γουστάρουν να πηγαίνουν στο σχολείο. Το αποτέλεσμα είναι θεαματικό. Σε σχετική ερώτησή μου απάντησε με θερβαντικό χιούμορ «Γουρούνι και κοπέλι, ως το μάθεις». Του εύχομαι να βρει τρόπο να μας αποκαλύψει το μυστικό της επιτυχίας του.

Καλό Πάσχα σε όλους, δονκιχότες και μη

Επισκέπτης , 2006-05-03 02:04:15
Ποιες είναι οι πρότάσεις του Δ. Ιτάνου προς τους Εγγλέζους σχετικά με το Τοπλόυ ;Ο φοβος του για τα νερά ; τελικά δεν είναι υπερ της επένδυσης;Κι εσυ τελικά είσαι υπερ η κατά ;Είσαι υπερ της παγκοσμιοποιησης , αλλά κατά των Γκολφ. Εινα κι αυτό κάτι .Μήπως αντιφάσκεις και τελικά εκτίθεσαι; Υπάρχει η άποψη οτι το παιχνίδι είναι ¨σικέ". Εντάξει δεν λέω να μη τα λέτε μ ε τους Εγγλέζους,εξάλλου έχουν και καλα επιστημονικά επιτελεια αυτοι, αλλά το πράγμα να πάρει μια τελικά σωστή και κατανοητή μορφή.Να πραγματοποιηθει μια ποιοτική κι όχι απλως της "κονόμας" επένδυση, όπως στο Ν. Ηρακλείου . Κι οι Ηρακλειωτες να κοιτάξουν τα χάλια τους και ν αφήσουνε εμάς να τα βρούμε μονοι μα ς.

.
ecocrete.gr .

Τελευτ. ενημέρωση ( Παρασκευή, 21 Απρίλιος 2006 )

ÌΓ ôçí ΓáãΓΓ­Γ©ΓÞ ÷ïñçãßΓʽ ôçò

¸íôáðç & ØçâéΓʽΓÞ ÅðéΓïéíùíßΓʽ
Είσοδος Χρήστη
Ψευδώνυμο

Κωδικός

Ξέχασες τον κωδικό;
Ξεχάσατε τον κωδικό σας?
Δεν έχετε λογαριασμό ακόμα? Δημιουργήστε τώρα!
Έχουμε 104 επισκέπτες σε σύνδεση
Επισκέπτες: 54546917
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:



ΛΑΦΟΝΗΣΙ S.O.S. Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Λαφονησιού. Συλλογή υπογραφών!

Cavo Sidero
facebook group!



Φουρόγατος 78 Μαρ-Απρ 08
Φουρόγατος 77 Ιαν-Φεβ 08
Φουρόγατος 76 Νοε-Δεκ 07
Φουρόγατος 75 Σεπ-Οκτ 07
Φουρόγατος 74 Ιουλ-Αύ 07
Φουρόγατος 73 Μάι-Ιούν 07
Φουρόγατος 72 Μαρ-Απρ 07
Φουρόγατος 71 Ιαν-Φεβ 07
Φουρόγατος 70 Νοε-Δεκ 06
Φουρόγατος 69 Σεπ-Οκτ 06
Φουρόγατος 68 Ιουλ-Αυ 06
Φουρόγατος 67 Μαι-Ιουν 06
Φουρόγατος 66 Μαρ-Απρ 06
Φουρόγατος 65 Ιαν-Φεβ 06


Οικολόγιο 5. 20.01.2010

Οικολόγιο 4. 27.03.2009

Οικολόγιο 3. 12.10.2008
Οικολόγιο 2. 25.07.2008
Οικολόγιο 1. 10.06.2008


Φυλλάδιο της Οικολογικής Πρωτοβουλίας Χανίων για τις επιπτώσεις από τα κινητά και τις κεραίες


 
Οι εισηγήσεις της Ημερίδας "Προοπτικές βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης και μεγάλες τουριστικές επενδύσεις"  9 Δεκ. 2006 στην 5η Συνάντηση του ΟικοΚρήτη

Κίνηση Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον
Κατεβάστε το ενημερωτικό φυλλάδιο για το Διαμετακομιστικό Σταθμό στον κόλπο της Μεσσαράς (.pdf 425k)

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΕΣΣΑΡΑΣ!
Κατά της εγκατάστασης ενός τεραστίου διαμετακομιστικού σταθμού στον κόλπο της Μεσσαράς στη Νότια Κρήτη!

Η Ημερίδα στη Σητεία (27.2.2006) για τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στην Ανατολική Κρήτη

 Γήπεδα Γκολφ
• Οι εισηγήσεις της ημερίδας για τα γήπεδα γκολφ
• ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΣΕ ΑΡΧΕΙΟ .doc ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ! (660k)
Γήπεδα Γκολφ: Παραπομπές
Ο Πόλεμος του Γκολφ στην Ιερή Κοιλάδα του Μεξικού

Φράγμα στο φράγμα Αποσελέμη!!!
 
Τα συμπεράσματα της επιστημονικής ημερίδας για το φράγμα στον Αποσελέμη (.doc)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Το φράγμα στον Αποσελέμη είναι διάτρητο!

ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ECOCRETE: Στην Κεντρική Σελίδα του ecocrete θα βρεις παραπομπές για τα 60 τελευταία άρθρα. Για να διαβάσεις παλαιότερα άρθρα, πήγαινε στις σελίδες των
οικολογικών ομάδων και στο αρχείο άρθρων όπου μπορείς να τα αναζητήσεις θεματικά. Μπορείς ακόμη να χρησιμοποιήσεις την ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ.
Θα βρεις επίσης πάνω από 700 παραπομπές στη σελίδα ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ | ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ | ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ | ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ! | ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ | ΒΙΒΛΙΑ-ΤΥΠΟΣ κ.α.
©2001 - 2004, Ecocrete, All Rights Reserved.
WebSite Created and Hosted by metrovista creative media, Heraklion.