Η ΜΕΤΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΔΙΚΑΙΩΝΕΙ ΤΟΥΣ ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΙΔΑΣ ΤΗΣ 13ης –ΜΑΙΟΥ-2001 ΚΑΙ ΔΙΝΕΙ ΛΥΣΕΙ ΣΤΟΥΣ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΑΛΙΚΑΡΝΑΣΣΟΥ-ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ ΕΥΡΥΤΕΡΑ (ΗΜΕΡΙΔΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΥ - ΕΞΩΡΑΪΣΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ Ν. ΑΛΙΚΑΡΝΑΣΣΟΥ) Την θέση μου κατ΄ αρχήν για την μετεγκατάσταση του Αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» διατύπωσα δημόσια το 1997 προς το Νομαρχιακό Συμβούλιο όταν μου χρεώθηκε η Μ.Π.Ε για την επέκταση των κτιριακών εγκαταστάσεων, ενός παράλληλου τροχιόδρομου και του πάρκινγκ του υφιστάμενου Αεροδρομίου. Στη συνέχεια ήλθαν στο Γραφείο Περιβάλλοντος της Ν.Α Ηρακλείου εκπρόσωποι του Περιβαλλοντικού –Εξωραϊστικού Συλλόγου Νέας Αλικαρνασσού και μου ζήτησαν να συμμετέχω στην ημερίδα που διοργάνωναν στις 13- Μάιου-2001 με θέμα «Περιβαλλοντικές Επιπτώσεις Από τη Λειτουργία του Αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης». Στην ημερίδα εκείνη που έγινε στον Κινηματογράφο Στούντιο, συμμετείχαν και οι εξαίρετοι ομιλητές και επιστήμονες: 1) Μπιζάκης Ιωάννης: Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου Κρήτης, Χειρούργος, Ωτορινολαρυγγολόγος, 2) Μακαρώνας Νικόλαος: Παιδοψυχίατρος, 3) Ξυλούρης Γεώργιος: Πρόεδρος Επιμελητηρίου Ηρακλείου, 4) Αναστασάκος Παναγιώτης: Ταξίαρχος Πολεμικής Αεροπορίας Ε.Α Πολιτικός Μηχανικός, 5) Νίχλος Ιωάννης: Πρόεδρος του Περιβαλλοντικού Συλλόγου. Επίσης παρευρέθηκαν και συμμετείχαν ο τότε Δήμαρχος Αλικαρνασσού κ Πατεράκης. Ι., και ο σημερινός κ. Σισαμάκης. Ε., σε μια κατάμεστη αίθουσα από απλούς κατοίκους, έως αιρετούς Νομαρχιακούς Συμβούλους, αλλά και Δημάρχους των οποίων οι Δήμοι θα επηρεαζόταν με το ένα ή τον άλλο τρόπο από αυτή την μετεγκατάσταση. Καταθέτω την εισήγησή μου, ως ελάχιστη συνεισφορά στην επίλυση ενός χρονίζοντος και επιβλαβούς για την υγεία των κατοίκων περιβαλλοντικού προβλήματος. «Κυρίες και κύριοι, αγαπητοί φίλοι ήθελα να ευχαριστήσω τον Εξωραϊστικό Περιβαλλοντικό Σύλλογο Αλικαρνασσού για την πρόσκληση του, και θα προσπαθήσω να επιταχύνω την ομιλία μου για να μας δοθεί χρόνος να ανταλλάξουμε απόψεις, γιατί αυτό είναι η ουσία μιας «λαϊκής συνέλευσης» όπως θα έλεγαν οι πρόγονοί μας και αυτό προάγει την Δημοκρατία. Θα ξεκινήσω από την πρώτη επίπτωση που ανέφεραν όλοι, τον θόρυβο. Στο στάδιο της εισήγησης προς το Νομαρχιακό Συμβούλιο (παρόντες είναι εδώ Νομαρχιακοί Σύμβουλοι) για την Μ.Π.Ε που αφορούσε τόσο την επέκταση των κτιριακών εγκαταστάσεων, ενός παράλληλου τροχιόδρομου (προς τον υπάρχοντα 097), αλλά και το πάρκινγκ του υφιστάμενου Αεροδρομίου, αναφέρθηκε πολλές φορές ο θόρυβος, αλλά δεν υπήρχε τότε τρόπος να αντιμετωπίσεις αυτήν την επίπτωση, που βασάνιζε αρχικά τους κατοίκους της ν. Αλικαρνασσού, αλλά του Ηρακλείου. Ο θόρυβος λοιπόν είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα από την λειτουργία του αεροδρομίου, είναι η ηχορύπανση, αφενός λόγω της υψηλής στάθμης θορύβου και αφετέρου λόγω της δυσκολίας που παρουσιάζει η αντιμετώπιση της επίπτωσης αυτής στην ευρύτερη περιοχή. Από 20 διαδοχικές μετρήσεις που πραγματοποίησα σε μια θέση δίπλα στο κτίριο της Περιφέρειας Κρήτης διαπιστώθηκαν τα παρακάτω: Η στάθμη θορύβου από τις προσαπογειώσεις των αεροπλάνων κυμάνθηκε μεταξύ ελαχίστης τιμής 70 ντεσιμπέλ και μεγίστης 100 ντεσιμπέλ. Οι αντίστοιχες τιμές που έγραφε η Μ.Π.Ε για το ίδιο σημείο ήταν 69 ντεσιμπέλ και 96 αντίστοιχα. Βλέπετε υπάρχει μια τάση να μειώνουν τις τιμές για ευνόητους λόγους. Σε κάθε όμως περίπτωση είτε είναι από μετρήσεις με ηχόμετρο όπως έγινε από εμένα, είτε είναι από την μελέτη έχουμε μια υπέρβαση του ορίου (50 ντεσιμπέλ για κατοικημένες περιοχές) κατά 25 ντεσιμπέλ μέχρι και 50 ντεσιμπέλ, ανάλογα με την πηγή που θα επιλέξουμε ως πλέον αξιόπιστη. Αν λάβουμε δε υπόψη μας, ότι η μετρήσεις έγιναν από 19-6-97 (τουριστική περίοδο), όπου η συχνότητα των πτήσεων, γιατί και αυτό έχει μεγάλη σημασία, ήταν περίπου ένα αεροπλάνο ανά 7 λεπτά και συγκεκριμένα από τις 7.00 το απόγευμα έως τις 2.00 μετά τα μεσάνυχτα και με μια μέση διάρκεια εκπομπής από το αεροπλάνο 30 δευτερολέπτων. Από αυτά αντιλαμβανόμαστε άμεσα την ένταση, την διάρκεια του θορύβου και ότι αυτές οι τιμές είχαν επιπτώσεις και μετά τα μεσάνυχτα που ο κόσμος θέλει να κοιμηθεί. Τώρα όσον αφορά το Ηράκλειο σε σχέση με την Αλικαρνασσό θα έπρεπε να κάνουμε μετρήσεις και στην εγγύτερη περιοχή του Δήμου. Επέλεξα να επαναλάβω τις μετρήσεις μπροστά από τον κινηματογράφο « ΚΡΌΝΟ». Η ελάχιστη τιμή εδώ ήταν 75 ντεσιμπέλ και 120 ντεσιμπέλ. Έχουμε δηλαδή εδώ στο κέντρο της Ν. Αλικαρνασσού, μια επί πλέον επιβάρυνση κατά 10 έως 20 ντεσιμπέλ και αυτό πάλι εάν το υπολογίσουμε λογαριθμικά δημιουργεί τεράστια επιβάρυνση για τους κατοίκους της Αλικαρνασσού. Με απλά λόγια μια αύξηση της στάθμης θορύβου κατά 10 ντεσιμπέλ επιφέρει σημαντική αύξηση της ακουστικής όχλησης. Οι επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων, όπως αναλύθηκαν και από τον κ. Μπιζάκη είναι πολλές. Εγώ θα προσπαθήσω να τις εκλαϊκεύσω και να τις ταξινομήσω. Είναι γεγονός ότι καθένας από μας, αισθάνεται εκνευρισμό, δυσκολία συγκέντρωσης της σκέψης και της προσοχής, Επίσης η αϋπνία, είναι από τις πιο εμφανείς επιπτώσεις, αλλά υπάρχουν και άλλες ίσως πιο σημαντικές, όπως ανορεξία, κόπωση, ενδοκρινολογικά προβλήματα, ταχυπαλμία στένεμα των αιμοφόρων αγγείων και υπέρταση. Συνέπεια όλων αυτών είναι η σταδιακή επιβάρυνση της καρδιάς, με συνέπεια την καρδιοπάθεια. Φυσικά δεν πρέπει να ξεχνάμε την πιο άμεση συνέπεια του θορύβου πάνω στην ακοή. ¶νθρωποι ιδιαίτερα εκτεθειμένοι σε μεγάλους και συνεχείς θορύβους, όπως όσοι ζουν κοντά σε αεροδρόμια οδηγούνται σταδιακά σε κώφωση, ενώ πολλοί περισσότεροι είναι εκείνοι στους οποίους μειώνεται η ακουστική ικανότητα με τα χρόνια. Ο ύπνος διακρίνεται σε διάφορες φάσεις που διαδέχονται η μία την άλλη, και όταν διαταραχθεί η σειρά τους, η αν κάποιες φάσεις δεν έλθουν καθόλου, και κυρίως η λεγόμενη rem (ο πιο βαθύς ύπνος, όχι μόνο μειώνεται η ευεργετική και αναζωογονητική επίδραση του πάνω στον οργανισμό αλλά μπορεί να προκληθούν και σοβαρές νευρολογικές διαταραχές. Η θετική επίδραση του ύπνου πάνω στον οργανισμό συνίσταται στη μείωση της συγκέντρωσης κάποιων τοξικών ουσιών της οικογένειας των αμινών σε ορισμένα εγκεφαλικά κύτταρα, και στη μεγαλύτερη παραγωγή ορμονών και αντισωμάτων. Αυτός είναι και ο λόγος που ένας ασθενής αναρρώνει γρηγορότερα και ευκολότερα με τον ύπνο. Η Μ.Π.Ε (Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων) για την αντιμετώπιση της ηχορύπανσης προτείνει τεχνικές μείωσης του θορύβου όπως: μείωση του θορύβου στη πηγή η με ελάττωση της ισχύος του κινητήρα ή αρχική άνοδος μεγάλου βαθμού ή αλλαγή στο σχεδιασμό πτήσης η προτιμητέο σύστημα διαδρόμου ή χρήση ελαττωμένης ισχύος υπεράνω κατοικημένων περιοχών κ.λ.π. Όλες αυτές οι τεχνικές δύσκολα εφαρμόζονται και μειώνουν ελάχιστα τον θόρυβο χωρία να λύνουν κανένα πρόβλημα επειδή στη μελέτη, δεν αναφερόταν καν στην κατασκευή λοξού διαδρόμου, πόσο μάλλον μετεγκατάστασης του αεροδρομίου. Πιστεύω όμως μετά από όλα αυτά ότι η κατασκευή λοξού διαδρόμου με τις υπάρχουσες συνθήκες θα επιβαρύνει επιπλέον την βασική παράμετρο της ηχορύπανσης. Εκτός όμως από την ηχορύπανση υπάρχουν και άλλες περιβαλλοντικές επιπτώσεις που δεν αντιμετωπίζονται σωστά ή και καθόλου από τον υφιστάμενο αερολιμένα όπως: τα υγρά απόβλητα, τα στερεά απόβλητα, η συγκοινωνία, η αισθητική, οι χρήσεις γης γύρω από το αεροδρόμιο και η πλέον σοβαρή από όλες η επικινδυνότητα. Για όλες αυτές όμως θα ασχοληθούμε αναλυτικά σε επόμενα δημοσιεύματα. Συνεχίζεται... ΜΑΝΟΛΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΚΗΣ ΦΥΣΙΚΟΣ ΠΕΡΙΒ/ΓΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ Σ.Π.Α.Π.Ε.Κ.Ε.Ε.Κ. . ecocrete.gr . |