ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ arrow ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ Παρασκευή 05 Μάρ 2021
Μενού - Επιλογές
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Ελεύθερη κατασκήνωση: για να γίνει ακόμα μια εκδήλωση Εκτύπωση Αποστολή με e-mail
ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ - Φυσιολατρικά, ορειβασία, σπηλαιολογία
Ελένη Καπετανάκη-Μπριασούλη , Πέμπτη, 02 Ιούλιος 2009

Ελεύθερη κατασκήνωση:

για να γίνει ακόμα μια εκδήλωση σεβασμού στο περιβάλλον

Το αίτημα για ελεύθερη κατασκήνωση, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, προβάλλεται συχνά χωρίς ιδιαίτερο σχολιασμό των επιπτώσεων τόσο στο περιβάλλον όσο και στους ίδιους τους κατασκηνωτές. Προβάλλεται επίσης ως δικαίωμα και όχι ως υποχρέωση ταυτόχρονα... Το αίτημα πηγάζει από την αρχέγονη ανάγκη του ανθρώπου για άμεση επαφή με τη φύση, χωρίς μεσολάβηση κανενός είδους, για την εμπειρία της ερημιάς, της απουσίας ανθρώπινης παρέμβασης, ακόμα της απουσίας (πολλών τουλάχιστον) ανθρώπων. Πως φανταζόμαστε τον έναστρο ουρανό μια αφέγγαρη βραδιά, ένα ηλιοβασίλεμα (όχι αναγκαστικά στη Σαντορίνη!), το άκουσμα του βουητού ενός καταρράκτη ή ενός ποταμού, το χάραμα σΆ ένα ακρογιάλι ή ψηλά στο βουνό; Να είμαστε μόνοι, ή με λιγοστή (κι αγαπημένη) παρέα, ή ανάμεσα σΆ ένα πλήθος (με όλο το σχετικό εξοπλισμό) που λίγο διαφέρει από πυκνοκατοικημένη αστική περιοχή; Συγκρίνονται οι εμπειρίες;

Από αυτή την αφετηρία, εξετάζω το αίτημα για ελεύθερη κατασκήνωση που στη σύγχρονη εποχή γίνεται πιεστικό γιατί έχουν μειωθεί ο αριθμός και η έκταση ιδιαίτερα των προσβάσιμων φυσικών περιοχών κι έχουν αυξηθεί ο πληθυσμός και η ζήτηση. Συγχρόνως, όμως, έχει αυξηθεί και ο εξοπλισμός που φέρνουν μαζί τους οι κατασκηνωτές και οι αποστάσεις που διανύουν για να επισκεφθούν τις φυσικές περιοχές. Έτσι, άθελα τους, οι κατασκηνωτές προκαλούν ανεπιθύμητες επιπτώσεις στο φυσικό και το πολιτιστικό περιβάλλον … αλλά και στους ίδιους.

Όπως έχουν τεκμηριώσει πολλές επιστημονικές μελέτες, η χρήση μιας φυσικής περιοχής, από ανθρώπους και ζώα, ακόμα και για απλή διέλευση, δεν είναι τόσο αθώα όσο φαντάζει. Ιδιαίτερα σε οικολογικά ευαίσθητες περιοχές, το χώμα συμπιέζεται ή διαβρώνεται (κυρίως σε πλαγιές) και δυσχεραίνεται η οικολογική λειτουργία του, ευαίσθητα φυτά συνθλίβονται και σταδιακά εξαφανίζονται, διαταράσσονται τα ενδιαιτήματα της χερσαίας, παράκτιας και θαλάσσιας πανίδας και ορνιθοπανίδας, και αυξάνεται η διάβρωση των παράκτιων περιοχών, μεταξύ άλλων. Δεν είναι τυχαίο ότι σε υπερευαίσθητες περιοχές, ακόμα και στο απλό άγγιγμα του εδάφους, η κίνηση των ανθρώπων επιτρέπεται μόνο σε συγκεκριμένα μονοπάτια. Σε περιοχές αρχαιολογικής και γενικότερα πολιτιστικής και ιστορικής σημασίας, η υπερβολική χρήση, από ανυποψίαστους επισκέπτες, προκαλεί βλάβη και φθορά στο αρχαιολογικό υλικό και αλλοιώνει τον χαρακτήρα τους.

Όταν ο πληθυσμός των χρηστών αυξάνεται, ιδιαίτερα σε περιόδους αιχμής, τα αποτελέσματα γίνονται πολύ σοβαρά έως μη αναστρέψιμα. Επιπλέον ανακύπτουν άλλα περιβαλλοντικά προβλήματα όπως ατμοσφαιρική ρύπανση από μετακινήσεις (εξαιρούνται τα ποδήλατα!), θόρυβος, κατανάλωση ενέργειας, συνωστισμός τροχοφόρων και τροχόσπιτων (και όχι μόνο) και παραγωγή σκουπιδιών (δυστυχώς πολλών και δύσκολα βιο-αποδομήσιμων). Τα περισσότερα ίσως δεν είναι αντιληπτά στον μεμονωμένο και μη ενημερωμένο κατασκηνωτή αλλά γίνονται αθροιστικά επιβλαβή όταν όλοι θέλουν να κάνουν ελεύθερη κατασκήνωση ταυτόχρονα (!). Η αισθητική αλλοίωση, τέλος, που προκαλεί μεγάλος αριθμός χρηστών στο φυσικό τοπίο (που είναι το κύριο θέλγητρο και ο βασικός λόγος επίσκεψης για αρκετούς) μειώνει την εμπειρία της ελεύθερης κατασκήνωσης.

Το πλήθος των κατασκηνωτών έχει ανεπιθύμητες επιπτώσεις και στους ίδιους γιατί καταργεί την έννοια της ελεύθερης κατασκήνωσης όπως παρουσιάστηκε στην αρχή. Δεν είναι το ίδιο να ξυπνάς μόνος στην ακρογιαλιά ή στο δάσος και το ίδιο να ξυπνάς μαζί με πολλούς άλλους (που θέλουν να είναι μόνοι!) κι αντί για τη μυσταγωγία της φύσης να βιώνεις άσματα, ομιλίες, θόρυβο μηχανών, καυσαέρια και ότι άλλο συνεπάγεται η μαζική συμβίωση (διότι τελικά περί αυτού πρόκειται).

Το αίτημα για ελεύθερη κατασκήνωση, που ίσως προέρχεται από άτομα υψηλής ευαισθησίας, βασίζεται σε σιωπηλές παραδοχές ή υποθέσεις για τον αριθμό και τη συμπεριφορά των κατασκηνωτών που στην πράξη δεν ισχύουν πάντα. Υπό τις σημερινές συνθήκες, τα μεγάλα μεγέθη είναι αναπόφευκτα ακόμα και στις μοναχικές εμπειρίες…. Η άμεση πρόταση των υποστηρικτών της είναι η θέσπιση κανόνων ΅ορθής συμπεριφοράςΆ, ΅υπεύθυνης κατασκήνωσηςΆ. Ξέρουν, άραγε, ότι υπάρχουν πάμπολλοι τέτοιοι κανόνες στον κόσμο; Και μάλιστα διαμορφωμένοι όχι μόνο από φυσιολάτρες κατασκηνωτές αλλά από διεθνείς και εθνικούς δημόσιους και ιδιωτικούς οργανισμούς προστασίας της φύσης και του πολιτισμού και από οργανισμούς τουρισμού και σωματεία σχετικών δραστηριοτήτων, στα πλαίσια ακριβώς της ίδιας επιδίωξης, της ΅υπεύθυνης απόλαυσηςΆ της φύσης (και όχι μόνο); Η πρόταση είναι προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά ανεπαρκής γιατί η αποτελεσματικότητα οποιουδήποτε κώδικα εξαρτάται από την πιστή τήρηση του από ΟΛΟΥΣ. Και αυτό δυστυχώς δεν είναι καθόλου εύκολο ακόμα και για θέματα που αφορούν την ανθρώπινη ασφάλεια και ζωή όπως ο κώδικας οδικής συμπεριφοράς.

Το θεμιτό αίτημα για ελεύθερη κατασκήνωση αφορά στο φυσικό δικαίωμα του ανθρώπου στην άμεση επαφή με υγιή φύση την οποία έχει υποχρέωση να διατηρεί σε καλή κατάσταση, για να μπορεί να ασκεί αυτό το δικαίωμα … Στη σύγχρονη εποχή των μεγάλων αριθμών και των μεγάλων επιπτώσεων, η προστασία αυτού του φυσικού δικαιώματος, όπως και πολλών άλλων, απαιτεί δράσεις ευρύτερες και ουσιαστικότερες από την απλή σύνταξη κώδικα ΅καλού κατασκηνωτήΆ. Συγκεκριμένα, απαιτεί επιστημονικά ορθό δημόσιο σχεδιασμό που, μέσα από συμμετοχικές διαδικασίες σφαιρικά πληροφορημένων πολιτών, προβλέπει και εκτιμά τις ποικίλες ανάγκες ανθρώπων και οικοσυστημάτων και προτείνει λύσεις που απαντούν σΆ αυτές τις ανάγκες με γνώμονα τη διατήρηση της φυσικής ισορροπίας και την εξασφάλιση κοινωνικά δίκαιης ευημερίας. Ο σχεδιασμός προσδιορίζει ποιες περιοχές μπορούν να δεχτούν συγκεκριμένο αριθμό χρηστών για ορισμένες δραστηριότητες (αποφεύγοντας τις ευαίσθητες ζώνες), φροντίζει για την κάλυψη των αναγκών τους σε χώρο και υποδομές σε κατάλληλες τοποθεσίες και προτείνει κανόνες καλής συμπεριφοράς, μεταξύ άλλων.

Βίωμα αυτού του σχεδιασμού δεν έχουμε σΆ αυτή τη χώρα γιΆ αυτό συχνά πάμε στα άκρα δαιμονοποιώντας νόμους που θεσπίστηκαν για την προστασία των φυσικών δικαιωμάτων των ανθρώπων. Το πρόβλημα δεν είναι πάντα το περιεχόμενο τους αλλά η ορθή εφαρμογή τους. Το ενδιαφέρον είναι ότι όσοι απορρίπτουν τους επίσημους (αδρανείς) νόμους προτείνουν άλλους, εναλλακτικούς ΅νόμουςΆ, κανόνες υπεύθυνης συμπεριφοράς, που όμως κι αυτοί προσκρούουν στο ίδιο πρόβλημα, της πιστής εφαρμογής... Αναπόφευκτα, λοιπόν, θα πρέπει να υπάρχουν κάποια κοινά αίτια στη ρίζα αυτών των προβλημάτων. Με βάση την επιστημονική και προσωπική εμπειρία μου ξεχωρίζω δύο που έχουν σχέση με τον άνθρωπο. Το πρώτο αφορά στην παιδεία, τόσο τη γενική όσο και την περιβαλλοντική. Δεν μπορείς να σεβαστείς κάτι, έμψυχο ή άψυχο, αν δεν γνωρίζεις την αξία του – αξία χρήσης, αξία ανταλλαγής, αξία επιλογής, αξία ύπαρξης. Εκεί σκοντάφτει θλιβερά η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος από τις τοπικές κοινωνίες και παρατηρείται το φαινόμενο να ενεργοποιούνται για τη σωτηρία τους ενδιαφερόμενοι εκτός περιοχής που γνωρίζουν την αξία τους...

Το δεύτερο έχει σχέση με την ερμηνεία της ΅ελευθερίαςΆ ως δικαιώματος του οποιουδήποτε να κάνει ό,τι, όπου, όποτε και όπως θέλει. Τις συνέπειες αυτής της ερμηνείας τη βιώνουμε καθημερινά από το σπίτι μας μέχρι τον κόσμο όλο... Πολλοί σπέρνουν δυστυχίες εν ονόματι της ελευθερίας τους να πράττουν έτσι ή με πρόσχημα την υπεράσπιση της ελευθερίας των άλλων. Δυστυχώς, δεν υπάρχει ελεύθερο γεύμα στη φύση...

Η εναλλακτική ερμηνεία της ελευθερίας, απαραίτητη προϋπόθεση πιστής εφαρμογής οποιουδήποτε κανόνα και η εκ των ων ουκ άνευ συνθήκη ύπαρξης συλλογικοτήτων, κοινωνικής συνοχής και αρμονικής συμβίωσης, αναγνωρίζει τόσο δικαιώματα όσο και υποχρεώσεις όσον αφορά προσωπικά ή συλλογικά αιτήματα. Η τήρηση οποιουδήποτε κανόνα, όπως της υπεύθυνης συμπεριφοράς κατασκηνωτή, συνεπάγεται σεβασμό στα δικαιώματα ...του άλλου, ελευθερία (υποχρέωση) να μην κάνω ό,τι θέλω για να μην παραβιάσω τα δικαιώματα του άλλου. Το βαθύτερο νόημα της ελευθερίας είναι ο σεβασμός της ετερότητας, η υπέρβαση του εγώ... Δύσκολο, αλλά όχι ανέφικτο. Έτσι, για να γίνει αποτελεσματικός ο αγώνας για ελεύθερη κατασκήνωση, θα πρότεινα να αρχίσουμε από την αρχή. Να ορίσουμε πρώτα, δηλαδή, τι είναι ελεύθερη κατασκήνωση;


Ελένη Καπετανάκη-Μπριασούλη
, καθηγήτρια

Τμήμα Γεωγραφίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
e.briassouli@aegean.gr


ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΔΙΑΒΙΩΣΗ ΣΤΗ
iliosporos , 2009-08-03 12:23:58
 
Εδώ και χιλιετίες η διαβίωση στη φύση είναι μια πραγματικότητα για τον άνθρωπο. Η επιλογή της παραμονής σε ελεύθερους, ανοιχτούς δημόσιους χώρους αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα του καθενός/ καθεμιάς από εμάς, το οποίο πρέπει να διαφυλαχτεί. Όπως πρέπει να διαφυλαχτεί με πλήρη υπευθυνότητα και η Μητέρα Γη που μας φιλοξενεί μοιράζοντας απλόχερα τις χαρές της.  
 
Η ελληνική νομοθεσία διαφωνεί όμως και πιο συγκεκριμένα ο Ν.2160/93 (παρ.12 του άρθρου 4) (ΦΕΚ 18/Α/19.7.93) «Ρυθμίσεις για τον τουρισμό και άλλες διατάξεις», απαγορεύει την ελεύθερη κατασκήνωση μέσα από διατάξεις που μετατρέπουν τους κοινόχρηστους ελεύθερους χώρους σε δημόσια περιουσία η οποία «αξιοποιείται» μέσα από τη μίσθωσή της σε ιδιώτες για τη δημιουργία οργανωμένων χώρων κατασκήνωσης και ενοικιαζόμενων δωματίων. Ο συγκεκριμένος νόμος ρυθμίζει τη λειτουργία των καταλυμάτων και των οργανωμένων χώρων κατασκήνωσης απαγορεύοντας την ελεύθερη κατασκήνωση σε κοινόχρηστους χώρους (ακόμα και σε ιδιωτικά οικόπεδα!), επιφέροντας χρηματικό πρόστιμο μέχρι 150 euro και αυτόφωρη σύλληψη για τους παραβάτες. 
 
 
Αντίστοιχα, όσοι κτίζουν αυθαίρετα σε δάση, αιγιαλούς και κοινόχρηστους χώρους συνήθως κερδίζουν και έπαθλο-επιβράβευση της καταπάτησης, τη νομιμοποίηση. 
 
 
Είναι προφανές ότι αυτή η απαγόρευση είναι παράλογη και επιβάλλεται καθαρά για εισπρακτικούς λόγους, για να εγκλωβίσει τους παραθεριστές σε ένα συγκεκριμένο μοντέλο τουρισμού και να προασπίσει το οικονομικό συμφέρων των επιχειρηματιών αφού πλέον δεν θα μπορείς να κάνεις διακοπές στη φύση αν δεν πληρώσεις το αντίτιμο στην ιδιωτική επιχείρηση.  
 
 
Η απαγόρευση της ελεύθερης κατασκήνωσης έχει συνέπειες κοινωνικές, οικονομικές και οικολογικές. Στερεί σε αυτόν που δεν έχει την οικονομική δυνατότητα ή επιλέγει να ζει με χαμηλό επίπεδο καταναλωτικών αναγκών το αναφαίρετο δικαίωμα να χαίρεται τις φυσικές ομορφιές της χώρας του, να απειλείται με κοινωνικό αποκλεισμό που τον μεταβάλλει σε μετανάστη και απόβλητο μέσα στην ίδια του τη χώρα. Η βιομηχανοποίηση του περιβάλλοντος πλήττει πρώτα απ' όλα το ίδιο το αγαθό που φιλοδοξεί να πουλήσει. Αυτό ήδη φαίνεται στην κάμψη που παρουσιάζει ο τουρισμός στην Ελλάδα που δεν έχει πλέον να προσφέρει αμόλυντη παρθένα φύση ή στο παράδειγμα της Ισπανίας όπου ξεκίνησαν να κατεδαφίζουν ξενοδοχεία από τη ζώνη παραλίας. Σε οικολογικό επίπεδο οι συνέπειες είναι ολέθριες. Παραδεισένιοι κολπίσκοι μετατρέπονται σε ιδιόκτητες παραλίες και μαρίνες πετρελαιοκίνητων γιωτ, μονοπάτια μετατρέπονται σε δρόμους που φέρνουν τα αυτοκινούμενα και το καυσαέριό τους σε δάση και ακτές, το πράσινο ξεριζώνεται και καλύπτεται από γκρι τσιμέντο, ρέματα μπαζώνονται, κ.α. 
 
 
Είναι γεγονός πως τη μακροχρόνια ζημιά που προκαλεί η οικονομική υπερ-εκμετάλλευση μιας παραλίας (καταστροφή χλωρίδας και τοπίου, συρρίκνωση ελεύθερων χώρων κλπ.) δεν προκαλούν ούτε όλοι οι ελεύθεροι κατασκηνωτές της χώρας. 
 
 
Η ρύθμιση του Ν.2160/93 πέρα από την παραπάνω εισπρακτική αντίληψη διέπεται και από την αντίληψη ότι οι κατασκηνωτές αποτελούν απειλή για το φυσικό περιβάλλον σε ότι αφορά τη ρύπανση του και τον κίνδυνο πυρκαγιάς. Όπως και σε κάθε άλλη κοινότητα έτσι και σε αυτές των κατασκηνώσεων υπάρχουν προβληματικά μέλη. Η συναίσθηση, όμως, της υπευθυνότητας που υπάρχει στους υπόλοιπους για την προστασία του χώρου που τους φιλοξενεί (και λόγω περιβαλλοντικής ευαισθησίας, αλλά και – κυρίως – για λόγους πρακτικούς έτσι ώστε να τον βρουν στην ίδια κατάσταση τον επόμενο χρόνο), οδηγεί στην απομόνωση ή ακόμα και την απομάκρυνση τέτοιων κατασκηνωτών και στην κατά το δυνατόν αποκατάσταση της καθαριότητας. 
 
 
Η επαφή με τη φύση, η δημιουργία κοινοτήτων μέσα στους χώρους κατασκήνωσης και οι σχέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσα στους κατασκηνωτές είναι από τις βασικές αιτίες επιλογής διαμονής σε τέτοιους χώρους. Η έλλειψη οργανωμένων υπηρεσιών (αποκομιδή σκουπιδιών, χώροι υγιεινής κ.τ.λ.) προάγει την συνυπευθυνότητα, την αυτορύθμιση και την αυτοοργάνωση. 
 
 
Κάνοντας υπεύθυνα ελεύθερη κατασκήνωση θα μας επιτρέψει να απολαύσουμε περισσότερο αυτή την εμπειρία χωρίς να υποθηκεύουμε το δικαίωμα επερχόμενων γενεών σε αυτή την απόλαυση, αλλά και θα ενδυναμώσει τα δικαιώματά μας και τις διεκδικήσεις μας ως ενεργοί πολίτες που θέλουν ελεύθερη πρόσβαση στις φυσικές ομορφιές αυτής της χώρας. 
 
Ως ενεργοί και ελεύθεροι πολίτες αυτής της χώρας πρέπει να απαιτήσουμε άμεσα τη θέσπιση και εφαρμογή αυστηρών μέτρων που 
 
· θα διαφυλάσσουν το δημόσιο και κοινόχρηστο χαρακτήρα των παραλιών και των φυσικών περιοχών, 
 
· θα απελευθερώσουν (από το τσιμέντο και τις περιφράξεις) τουλάχιστον 500 μέτρα παράκτιας ζώνης (από εκεί που σκάει το κύμα και προς την ενδοχώρα) σε πανελλαδική κλίμακα και θα την αποδώσουν στους πολίτες και τη φύση  
 
· θα αποτρέπουν επί της ουσίας την εκτός σχεδίου δόμηση 
 
· θα προάγουν την τοπική συνδιαχείριση των δημόσιων κοινόχρηστων χώρων με την ενεργή συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών και της επιστημονικής κοινότητας, καταρρίπτοντας το δίλημμα κρατική ή ιδιωτική πρωτοβουλία για τη προστασία της φύσης.  
 
 
Ως ενεργοί και ελεύθεροι πολίτες αυτής της χώρας πρέπει να απαιτήσουμε άμεσα επίσης την κατάργηση των παράλογων διατάξεων του Ν.2160/93 που απαγορεύουν την ελεύθερη κατασκήνωση αλλά και να βρούμε τρόπους να αυτορυθμίσουμε της περιοχές ελεύθερης κατασκήνωσης προάγοντας ένα "ηθικό" κώδικα ελεύθερης κατασκήνωσης. 
 
 
Τα παρακάτω είναι μερικές μόνο ιδέες για να απολαύσουμε την ελεύθερη διαβίωση στη φύση πιο υπεύθυνα: 
 
1. Όταν ταξιδεύετε προς την περιοχή ελεύθερης διαβίωσης προτιμήστε τη δίοδο από ήδη υπάρχοντα μονοπάτια για να μην καταστρέψετε τη χλωρίδα και συμβάλετε έτσι στη διάβρωση του εδάφους. Αποφεύγετε τη χρήση αυτοκινούμενων στον αιγιαλό, ιδίως σε περιοχές με ιδιαίτερη βλάστηση αλλά και σε αμμόλοφους. 
 
2. Έχετε πάντα μαζί σας σακούλες απορριμμάτων για να παίρνετε μαζί σας φεύγοντας όχι μόνο τα δικά σας σκουπίδια και ότι πλαστικό ξεβράζει η θάλασσα αλλά και προηγούμενων κατασκηνωτών-λουόμενων όποτε είναι εφικτό. Προσπαθήστε να αφήνετε το χώρο σε καλύτερη κατάσταση από ότι τον βρήκατε. Καλό θα είναι να φτιάξετε ένα ειδικά διαμορφωμένο χώρο για τα σκουπίδια σας αν θα μείνετε ημέρες για να μαζεύετε τις σακούλες απορριμμάτων, ενώ τα οργανικά απορρίμματα (π.χ. αποφάγια, φλούδες) μπορείτε να τα θάβετε σε άλλο ειδικά διαμορφωμένο χώρο, σε απόσταση τουλάχιστον 20 μέτρα από τη σκηνή σας. 
 
3. Για τα ανθρώπινα περιττώματα να σκάβετε μικρούς λάκκους (τουλάχιστον 20 εκ. βάθος) και να τους σκεπάζετε όταν κάνετε την "ανάγκη" σας. Προσοχή δεν θάβουμε τα χαρτιά τουαλέτας γιατί τα ζώα τα ξεθάβουν, προτιμήστε να τα βάζετε σε μια σακούλα απορριμμάτων και να τα πετάτε στους κάδους. Σε περιοχές που κατασκηνώνουν πολλοί ελευθεροσκηνήτες καλό είναι να επιλεχθεί μια τοποθεσία που θα δημιουργηθεί μια βιολογική τουαλέτα με την χρήση ενεργών μικροοργανισμών (www.oiko-em.gr) 
 
4. Αποφεύγετε τις συσκευασίες μίας χρήσης (π.χ. πλαστικά ποτήρια, πιατάκια, σακούλες) και προτιμήστε υλικά-σύνεργα που μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν (π.χ. πάνινες σακούλες, ανοξείδωτες κούπες, πιάτα και μαχαιροπίρουνα). 
 
5. Όταν μαγειρεύετε προτιμήστε τη χρήση συσκευής με γκάζι αντί να ανάψετε φωτιά, κυρίως αν έχετε κατασκηνώσει στο δάσος ή σε περιοχή με ξερή βλάστηση. Σε καμία περίπτωση μην κόβετε δέντρα για καύσιμη ύλη και προτιμήστε ξερά πεσμένα κλαριά, έτσι ώστε να καθαριστεί το δάσος από οτιδήποτε ξερό που θα συμβάλλει στην εξάπλωση μιας πυρκαγιάς, πάντα όμως με πολύ προσοχή. Μην αφήνετε τη φωτιά από το οπτικό σας πεδίο και όταν τη σβήνετε να προσέχετε να έχει γίνει σκόνη χωρίς αποκαΐδια. Αποφεύγετε τη καύση πλαστικών και άλλων τοξικών απορριμμάτων. Καλό θα είναι να έχετε πάντα δίπλα στη φωτιά μπουκάλια με νερό. 
 
6. Αποφεύγετε να πλένεστε στα ποτάμια, τις λίμνες και τη θάλασσα χρησιμοποιώντας απορρυπαντικά, σαμπουάν και οδοντόβουρτσες καθώς θα προκαλέσουν βλάβες στα ψάρια και το οικοσύστημα. Προτιμήστε βιολογικά βιωδιασπώμενα προϊόντα.  
 
7. Αν θελήσετε να μαζέψετε ρίγανη, θυμάρι, κρίταμα και άλλα αρωματικά φυτά, προσπαθήστε να μαζέψετε μόνο όσο χρειάζεστε και ποτέ μην τα κόβετε από τη ρίζα για να ξαναφυτρώσουν. Καλό είναι πάντως να μην απομακρύνετε βλάστηση και άλλα ενδημικά είδη (π.χ. βότσαλα, κοχύλια) από τον τόπο τους. 
 
8. Διατηρήστε τα επίπεδα θορύβου στο ελάχιστο όχι μόνο για να μην ενοχλείτε τους υπόλοιπους κατασκηνωτές αλλά και τους μόνιμους θαμώνες, τη πανίδα της περιοχής. 
 
9. Ενημερωθείτε για τις ομορφιές της περιοχής αλλά και τους κανόνες που τη διέπουν, ιδίως αν είναι προστατευόμενη. Μεγάλη προσοχή σε περιοχές που είναι προστατευόμενες γιατί φιλοξενούν είδη χλωρίδας και πανίδας που απειλούνται με εξαφάνιση. 
 
10. Επικοινωνήστε με τους υπόλοιπους κατασκηνωτές της περιοχής, ενημερώστε τους για τις αρχές του κώδικα και ανταλλάξτε απόψεις για το πως μπορείτε να διαφυλάξετε την περιοχή και να προασπίσετε το δικαίωμά σας για ελεύθερη διαβίωση σε αυτή. 
 
 
Και μερικές νομικές συμβουλές... 
 
Το πλημμέλημα είναι αυτόφωρο, δηλαδή σημαίνει σύλληψη κατευθείαν, αν οι μπάτσοι θέλουν να το τραβήξουν. Μόνη νόμιμη αντίσταση που μπορείτε να κάνετε είναι να μη βγείτε από τη σκηνή και να τους αφήσετε να μπουν μέσα. Η σκηνή θεωρείται κατοικία, καλύπτεται από άσυλο (άρθρο 9 παρ. 1 εδ. α του Συντάγματος) και η είσοδος αστυνομικού οργάνου επιτρέπεται μόνο με ένταλμα. 
 
Η κατασκήνωση απαγορεύεται από την ανατολή ως τη δύση του Ηλίου... οπότε απλά ξεστήστε γρήγορα τη σκηνή σας αν αντιληφθείτε την παρουσία κατασταλτικών μηχανισμών και πάρτε φωτογραφία τα "όργανα" με φόντο την ξεστημένη σκηνή για το δικαστήριο. Το νου σας όμως γιατί το άγρυπνο μάτι της καταστολής ξεκινάει από πολύ νωρίς και τα περισσότερα "πεσίματα" γίνονται το διάστημα 6.30 με 8 το πρωί. 
 
 
Ηλιόσποροι (Δίκτυο Νέων για την Κοινωνική και Πολιτική Οικολογία) 
 
Email: Iliosporoi@yahoo.grΑυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε. 
 
Web: www.iliosporoi.net /// www.myspace.com/iliosporoi

.
ecocrete.gr .

Τελευταίες δημοσιεύσεις:
Δημοφιλέστερα άρθρα:

ÌΓ ôçí ΓáãΓΓ­Γ©ΓÞ ÷ïñçãßΓʽ ôçò

¸íôáðç & ØçâéΓʽΓÞ ÅðéΓïéíùíßΓʽ
Είσοδος Χρήστη
Ψευδώνυμο

Κωδικός

Ξέχασες τον κωδικό;
Ξεχάσατε τον κωδικό σας?
Δεν έχετε λογαριασμό ακόμα? Δημιουργήστε τώρα!
Έχουμε 55 επισκέπτες σε σύνδεση
Επισκέπτες: 48033019
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:



ΛΑΦΟΝΗΣΙ S.O.S. Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Λαφονησιού. Συλλογή υπογραφών!

Cavo Sidero
facebook group!



Φουρόγατος 78 Μαρ-Απρ 08
Φουρόγατος 77 Ιαν-Φεβ 08
Φουρόγατος 76 Νοε-Δεκ 07
Φουρόγατος 75 Σεπ-Οκτ 07
Φουρόγατος 74 Ιουλ-Αύ 07
Φουρόγατος 73 Μάι-Ιούν 07
Φουρόγατος 72 Μαρ-Απρ 07
Φουρόγατος 71 Ιαν-Φεβ 07
Φουρόγατος 70 Νοε-Δεκ 06
Φουρόγατος 69 Σεπ-Οκτ 06
Φουρόγατος 68 Ιουλ-Αυ 06
Φουρόγατος 67 Μαι-Ιουν 06
Φουρόγατος 66 Μαρ-Απρ 06
Φουρόγατος 65 Ιαν-Φεβ 06


Οικολόγιο 5. 20.01.2010

Οικολόγιο 4. 27.03.2009

Οικολόγιο 3. 12.10.2008
Οικολόγιο 2. 25.07.2008
Οικολόγιο 1. 10.06.2008


Φυλλάδιο της Οικολογικής Πρωτοβουλίας Χανίων για τις επιπτώσεις από τα κινητά και τις κεραίες


 
Οι εισηγήσεις της Ημερίδας "Προοπτικές βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης και μεγάλες τουριστικές επενδύσεις"  9 Δεκ. 2006 στην 5η Συνάντηση του ΟικοΚρήτη

Κίνηση Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον
Κατεβάστε το ενημερωτικό φυλλάδιο για το Διαμετακομιστικό Σταθμό στον κόλπο της Μεσσαράς (.pdf 425k)

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΕΣΣΑΡΑΣ!
Κατά της εγκατάστασης ενός τεραστίου διαμετακομιστικού σταθμού στον κόλπο της Μεσσαράς στη Νότια Κρήτη!

Η Ημερίδα στη Σητεία (27.2.2006) για τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στην Ανατολική Κρήτη

 Γήπεδα Γκολφ
• Οι εισηγήσεις της ημερίδας για τα γήπεδα γκολφ
• ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΣΕ ΑΡΧΕΙΟ .doc ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ! (660k)
Γήπεδα Γκολφ: Παραπομπές
Ο Πόλεμος του Γκολφ στην Ιερή Κοιλάδα του Μεξικού

Φράγμα στο φράγμα Αποσελέμη!!!
 
Τα συμπεράσματα της επιστημονικής ημερίδας για το φράγμα στον Αποσελέμη (.doc)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Το φράγμα στον Αποσελέμη είναι διάτρητο!

ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ECOCRETE: Στην Κεντρική Σελίδα του ecocrete θα βρεις παραπομπές για τα 60 τελευταία άρθρα. Για να διαβάσεις παλαιότερα άρθρα, πήγαινε στις σελίδες των
οικολογικών ομάδων και στο αρχείο άρθρων όπου μπορείς να τα αναζητήσεις θεματικά. Μπορείς ακόμη να χρησιμοποιήσεις την ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ.
Θα βρεις επίσης πάνω από 700 παραπομπές στη σελίδα ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ | ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ | ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ | ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ! | ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ | ΒΙΒΛΙΑ-ΤΥΠΟΣ κ.α.
©2001 - 2004, Ecocrete, All Rights Reserved.
WebSite Created and Hosted by metrovista creative media, Heraklion.