ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ arrow ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ arrow Σ.Π.Α.Π.Ε.Κ.Ε.Ε.Κ. Σάββατο 26 Σεπ 2020
Μενού - Επιλογές
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Η άλλη όψη του τουρισμού στις τοπικές κοινωνίες Εκτύπωση Αποστολή με e-mail
Σ.Π.Α.Π.Ε.Κ.Ε.Ε.Κ. - Περιβάλλον
Μανόλης Βουτυράκης , Δευτέρα, 01 Σεπτέμβριος 2008

1. Μαρτυρία:
Μεθυσμένοι νεαροί, σεξουαλικά όργια και βιασμοί, βίαια επεισόδια και ανεξέλεγκτη εγκληματικότητα παρουσιάζουν τα Μάλια της Κρήτης. Μια καθημερινή εικόνα αρένας με πρωταγωνιστές νεαρούς αλλοδαπούς, που το αλκοόλ τους ωθεί σε ακρότητες ακόμα και παρουσία αστυνομικών. Οι ντόπιοι αισθάνονται ελεύθεροι πολιορκημένοι από την ασυδοσία και τα επεισόδια που δημιουργούν οι μεθυσμένοι τουρίστες, καθώς η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο.
Στα Μ.Μ.Ε φαίνεται καθαρά, ότι οι μεθυσμένοι δεν σέβονται ούτε τον αστυνομικό διευθυντή, ούτε τον εισαγγελέα. Οι θρασύτατοι νεαροί με αλλοπρόσαλλο και προκλητικό ντύσιμο επιδίδονται σε ερωτικές περιπτύξεις στη μέση του δρόμου και μάλιστα μπροστά στα μάτια διερχομένων.
Το ποσοστό εγκληματικότητας τυπικά αυξάνεται με την αύξηση και αστικοποίηση της περιοχής. Η αύξηση του μαζικού τουρισμού συνοδεύεται συχνά από αυξημένη εγκληματικότητα. Η παρουσία ενός μεγάλου αριθμού άλλων τουριστών που διαθέτουν για ξόδεμα πολλά λεφτά και συχνά κουβαλούν τιμαλφή όπως κάμερες και κοσμήματα, έλκει περισσότερο τους εγκληματίες και συνεπάγεται δραστηριότητες, όπως ληστείες ή εμπόριο ναρκωτικών. Επιπλέον, αν και ο τουρισμός δεν είναι η αιτία για σεξουαλική εκμετάλλευση παρόλα αυτά παρέχει εύκολη πρόσβαση σε αυτήν.

2.Τα αίτια των κοινωνικό-πολιτιστικών επιπτώσεων:
Οι κοινωνικό-πολιτιστικές επιπτώσεις του μαζικού τουρισμού και των τυπικών μορφών του, αφορούν τα αποτελέσματα που έχουν στις τοπικές κοινωνίες οι άμεσες και έμμεσες σχέσεις με τουρίστες και η αλληλεπίδραση τους με την τουριστική βιομηχανία.Εξαιτίας πολλών αιτιών, οι τοπικές κοινωνίες που φιλοξενούν τον τουρισμό συχνά αποτελούν και το πιο αδύναμο συμβαλλόμενο μέρος στις σχέσεις αλληλεπίδρασης με τους φιλοξενούμενους τους και με τους φορείς παροχής υπηρεσιών. Οι αρνητικές επιπτώσεις ανακύπτουν, όταν ο τουρισμός φέρει αλλαγές στα συστήματα αξιών και συμπεριφοράς και για αυτόν το λόγο απειλείται η γηγενής ταυτότητα. Επί πλέον, οι αλλαγές συχνά συμβαίνουν στη δομή της κοινωνίας, στις οικογενειακές σχέσεις, στους συλλογικούς παραδοσιακούς τρόπους ζωής, στις τελετές και στον τομέα ηθικής.
Οι αλλαγές συμπεριφοράς και ηθών είναι λογικό να αναμένονται στην τοπική κοινωνία. Καθίσταται όμως σαφές ότι οι κοινωνικές αλλαγές στη χώρα υποδοχής δεν πρέπει να αποδίδονται απόλυτα στην ανάπτυξη του τουρισμού καθώς οι τεχνολογικές και κοινωνικές αλλαγές στο ευρύτερο περιβάλλον σε συνδυασμό με το αυξημένο εισόδημα αποτελούν συχνά τα κύρια αίτια αυτών.
Καθώς στην Ελλάδα δεν έχουν πραγματοποιηθεί συστηματικές ανθρωπολογικές –κοινωνιολογικές μελέτες για τον ρόλο του τουρισμού γενικά, δεν είναι δυνατόν να γίνουν παρά μόνο κάποιες επισημάνσεις αναφορικά με κοινωνικές επιπτώσεις για τις οποίες η τουριστική ανάπτυξη είτε είναι η βασική αιτία, είτε έχει συμβάλλει σε κάποιο βαθμό, για παράδειγμα:
-Εγκατάλειψη παραδοσιακών δραστηριοτήτων (π.χ. αλιεία, γεωργία). Μια τέτοια αλλαγή πέρα από τις όποιες κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις συνεπάγεται συχνά αρνητικές επιπτώσεις για το φυσικό υποδοχέα της περιοχής. Η εγκατάλειψη για παράδειγμα του παραδοσιακού τρόπου καλλιέργειας με τις αναβαθμίδες στα περισσότερα νησιά εμπεριέχει τον κίνδυνο της διάβρωσης του εδάφους.
-Αποθάρρυνση των νέων από διαδικασίες επαγγελματικής κατάρτισης.
-Το εύκολο κέρδος που υπόσχεται η απασχόληση στον τομέα του τουρισμού ενθαρρύνει τους νέους από την ενασχόληση τους με χειρωνακτικές εργασίες (π.χ. γεωργία) ή με αυτές που απαιτούν μακροχρόνιες σπουδές. Η απουσία βέβαια κατάρτισης αποδεικνύεται τελικά σημαντικός περιορισμός για την ίδια την ποιοτική ανάπτυξη. Η απουσία βέβαια κατάρτισης αποδεικνύεται τελικά σημαντικός περιορισμός για την ίδια την ποιοτική ανάπτυξη του τουρισμού.
-Εύκολο πρόσβαση σε επαγγέλματα χωρίς υποδομή και μακροπρόθεσμες προοπτικές
-Δημιουργία μεικτών οικογενειών (σύζυγοι διαφορετικών εθνικοτήτων).

3. Αλλαγές στην τοπική ταυτότητα και αξίες:
Οι τυπικές μορφές τουρισμού μπορούν να προκαλέσουν αλλαγή ή απώλεια της τοπικής ταυτότητας και των αξιών, γεγονός που οφείλεται σε αρκετές σχετιζόμενες επιδράσεις όπως:
1) Εμπορευματοποίηση των τοπικών πολιτιστικών αξιών: O τουρισμός μπορεί να μετατρέψει τον τοπικό πολιτισμό σε εμπορικά προϊόντα. Στην περίπτωση που μειωθούν οι θρησκευτικές παραδόσεις, τα τοπικά έθιμα και οι γιορτές προκειμένου να προσαρμοστούν στις προσδοκίες των τουριστών, καταλήγουμε σε μια αλλαγή της πολιτιστικής ταυτότητας και "αναδημιουργούμενης εθνολογίας"
2) Τυποποίηση : Οι διάφοροι προορισμοί κινδυνεύουν να τυποποιηθούν μέσα στην όλη διαδικασία ικανοποίησης των τουριστικών επιθυμιών, ενώ από τη μια πλευρά το τοπίο, τα καταλύματα, το φαγητό, τα ποτά κ.λ.π.. θα πρέπει να ικανοποιούν την επιθυμία των τουριστών για κάτι καινούργιο και άγνωστο σε αυτούς, από την άλλη δεν πρέπει να είναι τόσο καινούργια και παράξενα, με τις συνήθειές τους διότι στη πραγματικότητα πολύ λίγοι τουρίστες ψάχνουν ουσιαστικά για εντελώς καινούργια πράγματα.
3) Πολιτιστικές αντιθέσεις:
Λόγω του γεγονότος ότι ο τουρισμός αφορά τη μετακίνηση ανθρώπων σε διαφορετικές γεωγραφικές τοποθεσίες και την καλλιέργεια κοινωνικών σχέσεων ανάμεσα σε άτομα τα οποία διαφορετικά δεν θα συναντιόταν, μπορεί να παρουσιαστούν πολιτιστικές αντιθέσεις ως αποτέλεσμα των διαφορών που διακρίνουν τους πολιτισμούς, τις εθνικές και θρησκευτικές ομάδες, τις αξίες, τον τρόπο ζωής, τις γλώσσες και τα επίπεδα ευημερίας. Η συμπεριφορά των κατοίκων απέναντι στην τουριστική ανάπτυξη μπορεί να παρουσιαστεί μέσα από τα στάδια της ευφορίας όπου οι επισκέπτες είναι ιδιαίτερα καλοδεχούμενοι, της απάθειας, της ενόχλησης και πιθανώς του ανταγωνισμού όταν αρχίζει να αναπτύσσεται αντιτουριστική συμπεριφορά ανάμεσα στους τοπικούς. Οι πολιτικές αντιθέσεις είναι πιθανό να προκύψουν επιπλέον λόγω:
-Οικονομικών ανισοτήτων – ανάμεσα στους τοπικούς και τους τουρίστες, οι οποίοι ξοδεύουν περισσότερα από όσα συνήθως ξοδεύουν στην πατρίδα τους.
-Ενόχλησης που οφείλεται στην τουριστική συμπεριφορά. Οι τουρίστες συχνά από άγνοια ή απροσεξία, δεν εκτιμούν τα τοπικά έθιμα και ηθικές αξίες.
4) Φυσικές επιρροές.
Οι φυσικές επιρροές που ασκεί ο αυξανόμενος τουρισμός σε έναν προορισμό μπορεί να προκαλέσουν κοινωνικό άγχος, καθώς επηρεάζουν την τοπική κοινωνία. Τα κοινωνικό- πολιτιστικά μειονεκτήματα στη περίπτωση αυτή περιλαμβάνουν:
-Πολιτιστική υποβάθμιση: ζημιά στην πολιτιστική κληρονομιά μπορεί να προκύψει από : βανδαλισμούς, ρύπανση και παράνομη αφαίρεση στοιχείων πολιτιστικής κληρονομιάς, η με αλλαγή του ιστορικού τοπίου που περιβάλλει την περιοχή.
-Αντιπαραθέσεις σχετικές με την χρήση των πόρων :όπως ανταγωνισμός ανάμεσα στον τουρισμό και στους τοπικούς πληθυσμούς για τη χρήση των πρωταρχικών πόρων όπως νερού και ενέργειας, κυρίως λόγω των λιγοστών αποθεμάτων.
-Αντιπαραθέσεις με παραδοσιακές χρήσεις γης: μπορεί να προκύψουν σε παράκτιες περιοχές, όταν η κατασκευή ξενοδοχείων και τουριστικών υποδομών στην ακτογραμμή αποκόπτει την πρόσβαση των τοπικών σε μέρη όπου επιτρέπεται το παραδοσιακό ψάρεμα, καθώς και την οποιαδήποτε αναψυχική χρήση των περιοχών.
5) H βασική αιτία του φαινομένου: Σύμφωνα με τον κ. Γ. Ευαγγέλου, πρόεδρο των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (ΗΑΤΤΑ), "υπάρχουν πέντε σημεία (Κάβος Κέρκυρα), (Μάλια Κρήτη), (Καρδάμαινα Κω), (Λαγανάς Ζακύνθου), όπου κατά κάποιο τρόπο εφαρμόζονται προγράμματα σεξοτουρισμού και αλκοολοτουρισμός. Εμείς αυτά τα χαρακτηρίζουμε πακέτα που βλάπτουν το τουριστικό μας προϊόν. Η χώρα μας αντλεί από την αγγλική τουριστική δεξαμενή ένα μεγάλο κομμάτι τουρισμού χαμηλότατου επιπέδου. Αφιερωθήκαμε στο να προσελκύσουμε αυτού του είδους την πελατεία, η οποία έχει ως πρώτο κριτήριο τη χαμηλή τιμή. Εμείς, οι ίδιοι, βάζοντας την ετικέτα του φτηνού και φτηνιάρικου προϊόντος ξεπουλήσαμε τον τουρισμό μας". Σύμφωνα με τον κ. Ν. Λαμπρινό, "η περιοχή Μαλίων αποτελεί μια εξαίρεση χωρίς ανταγωνισμό καθώς φιλοξενεί επισκέπτες από τον κοινωνικό πυθμένα της αγγλικής κοινωνίας. Το φαινόμενο πρωτοεμφανίστηκε στον Άγιο Νικόλαο μέσω του Club 18-30 με φασαρίες, μεθύσια και ναρκωτικά και το αποτέλεσμα ήταν να αντιδράσει ο κόσμος, να γίνουν αυτοδικίες από τους ντόπιους και εν τέλει να εκδιωχθούν". Στην πορεία, οι tour operators ανακάλυψαν τα Μάλια, "όπου 12.000 κλίνες απευθύνονται στον κοινωνικό πυθμένα, ενώ υπάρχει χαλαρή εφαρμογή του νόμου και ανοχή απο την τοπική κοινωνία".
 
5. Συμπέρασμα : Χωρίς να αναλύσουμε με καθαρώς οικονομικά κριτήρια τον τουρισμό, σύμφωνα με τα οποία οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις δεν μπορούν να θεωρηθούν η λύδια λίθος για την οικονομική ευμάρεια της χώρας. Μπορούμε με τα παραπάνω δεδομένα να συμπεράνουμε ότι τουρισμός σε μεγάλο βαθμό είναι υπεύθυνος για την αλλοίωση που επέρχεται στην κοινωνικό- πολιτιστική συμπεριφορά του λαού μιας χώρας με μεγάλη τουριστική κίνηση.
Οι ξένοι τουρίστες, είναι ως ένα βαθμό, τα πρότυπα που μεταφέρουν στην χώρα μας τις τάσεις που διαμορφώνονται εκάστοτε στις δικές τους πατρίδες και αναφέρονται στις συνθήκες διαβίωσης, στις σχέσεις τους με την οικογένεια τους ή την κοινωνική ομάδα τους, στην Ηθική, στην Δικαιοσύνη, την Τέχνη, την Αισθητική.

Μανόλης Βουτυράκης
Φυσικός Περιβ/γος

Σχόλια

Δεν μπορείς να κάνεις σχόλια.
Πρέπει πρώτα να κάνεις Είσοδο ή να Εγγραφείς στο ecocrete.gr εδώ.


Ξ“ΒŒΞ“οŸƒ ôçí Ξ“οŸƒΞ“Ξ…Ξ“Β£Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“Βž Ξ“Β·Ξ“β€•Ξ“Β±Ξ“Β§Ξ“Β£Ξ“ΒŸΞ“Κ½ ôçò

Ξ’ΞˆΞ“Β­Ξ“Ξ„Ξ“Ξ…Ξ“Β°Ξ“Β§ & Ξ“Β˜Ξ“Β§Ξ“Ξ†Ξ“Β©Ξ“Κ½Ξ“οŸ„Ξ“Βž Ξ“Β…Ξ“Β°Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Ξ‰Ξ“Β­Ξ“ΒŸΞ“Κ½
Είσοδος Χρήστη
Ψευδώνυμο

Κωδικός

Ξέχασες τον κωδικό;
Ξεχάσατε τον κωδικό σας?
Δεν έχετε λογαριασμό ακόμα? Δημιουργήστε τώρα!
Έχουμε 356 επισκέπτες σε σύνδεση
Επισκέπτες: 45287865
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:



ΛΑΦΟΝΗΣΙ S.O.S. Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Λαφονησιού. Συλλογή υπογραφών!

Cavo Sidero
facebook group!



Φουρόγατος 78 Μαρ-Απρ 08
Φουρόγατος 77 Ιαν-Φεβ 08
Φουρόγατος 76 Νοε-Δεκ 07
Φουρόγατος 75 Σεπ-Οκτ 07
Φουρόγατος 74 Ιουλ-Αύ 07
Φουρόγατος 73 Μάι-Ιούν 07
Φουρόγατος 72 Μαρ-Απρ 07
Φουρόγατος 71 Ιαν-Φεβ 07
Φουρόγατος 70 Νοε-Δεκ 06
Φουρόγατος 69 Σεπ-Οκτ 06
Φουρόγατος 68 Ιουλ-Αυ 06
Φουρόγατος 67 Μαι-Ιουν 06
Φουρόγατος 66 Μαρ-Απρ 06
Φουρόγατος 65 Ιαν-Φεβ 06


Οικολόγιο 5. 20.01.2010

Οικολόγιο 4. 27.03.2009

Οικολόγιο 3. 12.10.2008
Οικολόγιο 2. 25.07.2008
Οικολόγιο 1. 10.06.2008


Φυλλάδιο της Οικολογικής Πρωτοβουλίας Χανίων για τις επιπτώσεις από τα κινητά και τις κεραίες


 
Οι εισηγήσεις της Ημερίδας "Προοπτικές βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης και μεγάλες τουριστικές επενδύσεις"  9 Δεκ. 2006 στην 5η Συνάντηση του ΟικοΚρήτη

Κίνηση Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον
Κατεβάστε το ενημερωτικό φυλλάδιο για το Διαμετακομιστικό Σταθμό στον κόλπο της Μεσσαράς (.pdf 425k)

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΕΣΣΑΡΑΣ!
Κατά της εγκατάστασης ενός τεραστίου διαμετακομιστικού σταθμού στον κόλπο της Μεσσαράς στη Νότια Κρήτη!

Η Ημερίδα στη Σητεία (27.2.2006) για τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στην Ανατολική Κρήτη

 Γήπεδα Γκολφ
• Οι εισηγήσεις της ημερίδας για τα γήπεδα γκολφ
• ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΣΕ ΑΡΧΕΙΟ .doc ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ! (660k)
Γήπεδα Γκολφ: Παραπομπές
Ο Πόλεμος του Γκολφ στην Ιερή Κοιλάδα του Μεξικού

Φράγμα στο φράγμα Αποσελέμη!!!
 
Τα συμπεράσματα της επιστημονικής ημερίδας για το φράγμα στον Αποσελέμη (.doc)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Το φράγμα στον Αποσελέμη είναι διάτρητο!

ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ECOCRETE: Στην Κεντρική Σελίδα του ecocrete θα βρεις παραπομπές για τα 60 τελευταία άρθρα. Για να διαβάσεις παλαιότερα άρθρα, πήγαινε στις σελίδες των
οικολογικών ομάδων και στο αρχείο άρθρων όπου μπορείς να τα αναζητήσεις θεματικά. Μπορείς ακόμη να χρησιμοποιήσεις την ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ.
Θα βρεις επίσης πάνω από 700 παραπομπές στη σελίδα ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ | ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ | ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ | ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ! | ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ | ΒΙΒΛΙΑ-ΤΥΠΟΣ κ.α.
©2001 - 2004, Ecocrete, All Rights Reserved.
WebSite Created and Hosted by metrovista creative media, Heraklion.