ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ Σάββατο 03 Δεκ 2022
Μενού - Επιλογές
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Πετρελαιαγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης και περιβά Εκτύπωση Αποστολή με e-mail
ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ - Ενέργεια
Γιάννης Σακιώτης , Τρίτη, 17 Απρίλιος 2007
Με την υπογραφή συμφωνίας για αγωγό Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης, ήρθε στο προσκήνιο ο έντονος προβληματισμός για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον που αναμένεται να προέλθουν από την ολοκλήρωση και λειτουργία του μεγάλου αυτού έργου. Επιπτώσεις, οι οποίες όπως επισημαίνουν πολλές οικολογικές οργανώσεις, δεν αφορούν μόνο το πολύτιμο Δέλτα του ποταμού Έβρου, στις εκβολές του οποίου θα τοποθετηθεί η άκρη του αγωγού και ο μεγάλης κλίμακας λιμένας φόρτωσης των τάνκερ, αλλά και συνολικά το Αιγαίο, το οποίο θα μεταβληθεί σε υδάτινο δρόμο μεταφοράς μεγάλων ποσοτήτων πετρελαίου, με σοβαρό τον κίνδυνο πρόκλησης καταστροφής από πιθανό ναυτιλιακό ατύχημα κάποιου τάνκερ.

Η γεωπολιτική διάσταση του αγωγού συζητιέται ήδη επί δεκαπενταετία. Η περιβαλλοντική διάσταση θα μπορούσε να συζητιέται άλλα 15 χρόνια. Και το έργο να καθυστερεί. Ας μην έχουμε αυταπάτες ότι ο αγωγός θα φέρει άλλα, κοινωνικά ή οικονομικά οφέλη, όπως τη μείωση της ανεργίας και νέες επενδύσεις στη Θράκη ή απεξάρτηση της ελληνικής οικονομίας από τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες. Το όφελος από τη λειτουργία του αγωγού είναι ένα και μόνο: για πρώτη φορά μετά την πτώση του υπαρκτού σοσιαλισμού η Ελλάδα αποκτά ξεχωριστή γεωπολιτική σημασία για τη Δύση, καθίσταται "παίκτης" στα διεθνοπολιτικά παίγνια της ευρύτερης περιοχής και συνεπώς ενδυναμώνει τη θέση της και απομειώνει τις υφιστάμενες ή πιθανές να ανακύψουν στο μέλλον απειλές. Μικρή σημασία έχει εάν το ΠΑΣΟΚ σχεδίασε τον αγωγό και η ΝΔ τον εγκαινιάζει.

Έχει όμως μεγάλη αξία το γεγονός ότι σε έναν κόσμο και σε μία περιοχή που οξύνονται οι κρατικοί ανταγωνισμοί, με αυξανόμενες μάλιστα απειλές για τη συνοχή όλων των κρατών στα Βαλκάνια και τη Νοτιο-ανατολική Μεσόγειο, το μοναδικό κέλυφος προάσπισης των ζωτικών συμφερόντων της Ελλάδας ήταν μέχρι σήμερα η σχέση μας με τη Δύση, δηλαδή η αμυντική και διεθνοπολιτική προστασία που μας παρέχουν οι ΗΠΑ – ας μην ξεχνούμε ποιος σταμάτησε την Τουρκία στα Ίμια το 1996 – και η οικονομική και θεσμική αρωγή που μας προσφέρει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Εφεξής, η Ελλάδα θα εξαρτά σε κάποιο αξιόλογο βαθμό την πετρελαϊκή οικονομία της Ευρώπης, μέσω των ρωσικών πετρελαίων που θα φορτώνονται στην Αλεξανδρούπολη.

Ας σημειωθεί εδώ ότι ο αγωγός δεν είναι "δώρο" των Ρώσων, ούτε υφίσταται κάποιο ηθικό, θρησκευτικό ή πολιτισμικό υπόβαθρο που να εξηγεί γιατί προτίμησαν την Ελλάδα για να εξάγουν τα πετρέλαιά τους. Οι Ρώσοι του καθεστώτος Πούτιν είναι ψυχροί υπολογιστές και σκληροί μπίζνεσμεν. Η ανάλυση των δεδομένων που διαθέτουν τους οδήγησε στην επιλογή της Αλεξανδρούπολης και η Ελλάδα έχει την ευκαιρία να αναβαθμιστεί διεθνώς, με ουσιαστικό τρόπο.

Και το περιβάλλον; Αναμφίβολα χρειαζόμαστε ως χώρα -και μάλιστα επειγόντως-απεξάρτηση από το πετρέλαιο και έχουμε ανάγκη άμεσης λήψης μέτρων εξοικονόμησης της ενεργειακής κατανάλωσης και δραστικής στροφής στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Ωστόσο, σήμερα και για τα επόμενα 15 χρόνια, ουδεμία διεθνής οντότητα είναι έτοιμη να διανύσει μεγάλα βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση. Ακόμη και η Ευρωπαϊκή Ένωση που πρωτοπορεί διεθνώς στην προσπάθεια καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής, έθεσε τον φιλόδοξο στόχο του 20% ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές μέχρι το 2020, δηλαδή, το υπόλοιπο 80% θα συνεχίσει να προέρχεται από πετρέλαιο και πυρηνική ενέργεια.

Ακόμη και αν όλα εξελιχθούν με βάση το αισιόδοξο σενάριο και οι ΑΠΕ ενισχυθούν περισσότερο, το πετρέλαιο και η πυρηνική ενέργεια δεν φαίνεται να μπορούν να περιορισθούν σε λιγότερο από το ήμισυ της ευρωπαϊκής ενεργειακής οικονομίας νωρίτερα από το 2040. Συνεπώς, για τα επόμενα 30 χρόνια το πετρέλαιο θα κυλά από κάποιους αγωγούς προς τους καταναλωτές της Δύσης και είναι εξαιρετικά σημαντικό που ένας από τους πιο μεγάλους από αυτούς θα καταλήγει σε ελληνικό έδαφος.

Όσο για την περιβαλλοντική θωράκιση της λειτουργίας του αγωγού και της ασφαλούς και ήπιας ναυσιπλοΐας στο Αιγαίο, αυτή είναι απολύτως ρεαλιστική με τη διαθέσιμη τεχνολογία και αποτελεί αποκλειστικά ζήτημα πολιτικής βούλησης της ελληνικής κυβέρνησης. Απαιτείται η λήψη τεσσάρων απλών μέτρων:

- Η οργάνωση πολλαπλών μηχανισμών ασφαλείας στο χώρο που θα καταλήγει ο αγωγός και στις εγκαταστάσεις φόρτωσης, μπορεί να γίνει με πρότυπο αντίστοιχες, εξαιρετικά υψηλής ασφάλειας εγκαταστάσεις των ΗΠΑ που τηρούν υψηλές προδιαγραφές περιβαλλοντικής προστασίας και εποπτεύονται από την Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος (ΕΡΑ), μια υπηρεσία που δεν απειλεί, αλλά επιβάλλει σοβαρότατες κυρώσεις σε όσους παραβιάζουν την περιβαλλοντική νομοθεσία, η οποία παρά τα περί του αντιθέτου νομιζόμενα είναι πολύ αυστηρή στις ΗΠΑ.

- Η χρήση μικρομεσαίας χωρητικότητας τάνκερ και η απαγόρευση πλεύσης γιγαντιαίων τάνκερ 200.000 τόνων. Εάν κυκλοφορήσουν τέτοια μεγαθήρια στο Αιγαίο, τότε ορισμένα μικρά νησιά θα συντριβούν οπτικά, φαντάζοντας σαν βαρκάκια που θα θαλασσοπνίγονται από τον κυματισμό των προπελών των τάνκερ. Επίσης, είναι απαραίτητη η χρησιμοποίηση επιλεγμένων θαλάσσιων διοδεύσεων, έτσι ώστε να μην υπάρχει οπτική επαφή ανάμεσα στους σπουδαίους παραδοσιακούς οικισμούς και τα γοητευτικά αγροτικά τοπία των Κυκλάδων με τα διαπλέοντα τάνκερ. Ας μην ξεχνάμε ότι το Αιγαίο είναι ένα μοναδικό τοπίο που ανήκει στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά της ανθρωπότητας και όλοι οι Έλληνες και οι Ευρωπαίοι έχουμε καθήκον να προασπίσουμε την αισθητική του.

- Η υποχρέωση όλων των τάνκερ που θα διαπλέουν το Αιγαίο να φέρουν διπλά τοιχώματα. Η ΕΕ έχει ήδη λάβει σχετικές αποφάσεις, ωστόσο, με αίτημα της Ελλάδας έχουν εξαιρεθεί δεκάδες τάνκερ παλαιάς κοπής, με μονά τοιχώματα, επίφοβα για πρόκληση καταστροφών, που στην πλειονότητά τους ανήκουν σε Έλληνες εφοπλιστές.

- Η δημιουργία ειδικής υπηρεσίας περιβαλλοντικής αστυνόμευσης των τάνκερ σε όλο το εύρος των ελληνικών θαλασσών, η οποία δεν θα παρεμβαίνει μόνο μετά από κάποια παρανομία αλλά προληπτικά, με ταχύπλοα σκάφη και σύγχρονο εξοπλισμό, πριν προκληθούν παραβιάσεις.

Η υποστήριξη της δυνατότητας λειτουργίας του έργου με περιβαλλοντική ασφάλεια δεν αναιρεί σε καμία περίπτωση την υποχρέωση της Ελλάδας να εργασθεί σκληρά για την εξοικονόμηση ενέργειας και τη μετάβαση στις ΑΠΕ. Και επίσης, δεν θα πρέπει να εκληφθεί ως παραίνεση στο να αντληθούν και τύχουν εκμετάλλευσης τα ελληνικά πετρέλαια του Αιγαίου ή τα κυπριακά της Μεσογείου, όπως έχω αναλύσει σχετικά πρόσφατα. Πολύ απλά διότι ούτε η Ελλάδα ούτε η Κύπρος έχουν δικαίωμα ως μέλη της Ε.Ε. να συμβάλλουν στην αύξηση της παραγωγής πετρελαίου.

Ο αγωγός Μπουργκάς Αλεξανδρούπολης μπορεί και οφείλει να λειτουργήσει με παράλληλη αποτελεσματική προστασία του περιβάλλοντος, το οποίο είναι κάτι παραπάνω από εφικτό.

Εάν δεν οργανωθεί αυτό το πλαίσιο, τότε είναι προτιμότερο το έργο να μη γίνει ποτέ. Η ευθύνη ανήκει εξ ολοκλήρου στην ελληνική κυβέρνηση.

Γιάννης Σακιώτης


.
ecocrete.gr .


ÌΓ ôçí ΓáãΓΓ­Γ©ΓÞ ÷ïñçãßΓʽ ôçò

¸íôáðç & ØçâéΓʽΓÞ ÅðéΓïéíùíßΓʽ
Είσοδος Χρήστη
Ψευδώνυμο

Κωδικός

Ξέχασες τον κωδικό;
Ξεχάσατε τον κωδικό σας?
Δεν έχετε λογαριασμό ακόμα? Δημιουργήστε τώρα!
Έχουμε 36 επισκέπτες σε σύνδεση
Επισκέπτες: 56174059
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:



ΛΑΦΟΝΗΣΙ S.O.S. Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Λαφονησιού. Συλλογή υπογραφών!

Cavo Sidero
facebook group!



Φουρόγατος 78 Μαρ-Απρ 08
Φουρόγατος 77 Ιαν-Φεβ 08
Φουρόγατος 76 Νοε-Δεκ 07
Φουρόγατος 75 Σεπ-Οκτ 07
Φουρόγατος 74 Ιουλ-Αύ 07
Φουρόγατος 73 Μάι-Ιούν 07
Φουρόγατος 72 Μαρ-Απρ 07
Φουρόγατος 71 Ιαν-Φεβ 07
Φουρόγατος 70 Νοε-Δεκ 06
Φουρόγατος 69 Σεπ-Οκτ 06
Φουρόγατος 68 Ιουλ-Αυ 06
Φουρόγατος 67 Μαι-Ιουν 06
Φουρόγατος 66 Μαρ-Απρ 06
Φουρόγατος 65 Ιαν-Φεβ 06


Οικολόγιο 5. 20.01.2010

Οικολόγιο 4. 27.03.2009

Οικολόγιο 3. 12.10.2008
Οικολόγιο 2. 25.07.2008
Οικολόγιο 1. 10.06.2008


Φυλλάδιο της Οικολογικής Πρωτοβουλίας Χανίων για τις επιπτώσεις από τα κινητά και τις κεραίες


 
Οι εισηγήσεις της Ημερίδας "Προοπτικές βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης και μεγάλες τουριστικές επενδύσεις"  9 Δεκ. 2006 στην 5η Συνάντηση του ΟικοΚρήτη

Κίνηση Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον
Κατεβάστε το ενημερωτικό φυλλάδιο για το Διαμετακομιστικό Σταθμό στον κόλπο της Μεσσαράς (.pdf 425k)

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΕΣΣΑΡΑΣ!
Κατά της εγκατάστασης ενός τεραστίου διαμετακομιστικού σταθμού στον κόλπο της Μεσσαράς στη Νότια Κρήτη!

Η Ημερίδα στη Σητεία (27.2.2006) για τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στην Ανατολική Κρήτη

 Γήπεδα Γκολφ
• Οι εισηγήσεις της ημερίδας για τα γήπεδα γκολφ
• ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΣΕ ΑΡΧΕΙΟ .doc ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ! (660k)
Γήπεδα Γκολφ: Παραπομπές
Ο Πόλεμος του Γκολφ στην Ιερή Κοιλάδα του Μεξικού

Φράγμα στο φράγμα Αποσελέμη!!!
 
Τα συμπεράσματα της επιστημονικής ημερίδας για το φράγμα στον Αποσελέμη (.doc)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Το φράγμα στον Αποσελέμη είναι διάτρητο!

ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ECOCRETE: Στην Κεντρική Σελίδα του ecocrete θα βρεις παραπομπές για τα 60 τελευταία άρθρα. Για να διαβάσεις παλαιότερα άρθρα, πήγαινε στις σελίδες των
οικολογικών ομάδων και στο αρχείο άρθρων όπου μπορείς να τα αναζητήσεις θεματικά. Μπορείς ακόμη να χρησιμοποιήσεις την ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ.
Θα βρεις επίσης πάνω από 700 παραπομπές στη σελίδα ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ | ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ | ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ | ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ! | ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ | ΒΙΒΛΙΑ-ΤΥΠΟΣ κ.α.
©2001 - 2004, Ecocrete, All Rights Reserved.
WebSite Created and Hosted by metrovista creative media, Heraklion.