ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΟΡΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ...ΥΠΟΣΚΑΨΗ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ |
|
|
Μέσα Ενημέρωσης
|
Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ.
,
Σάββατο, 02 Δεκέμβριος 2006
|
Δελτίο Τύπου
Αθήνα, 29/11/2006
Η αναθεώρηση της Οδηγίας "Τηλεόραση χωρίς σύνορα" που αποσκοπεί στον συντονισμό – απλοποίηση της νομοθεσίας για τα οπτικοακουστικά μέσα σε όλα τα κράτη-μέλη, θα ψηφιστεί οριστικά την ημέρα αυτή.
Ποιο θα είναι το αποτέλεσμα; Θα έχουμε μια, χωρίς σύνορα στην διαφήμιση, τηλεόραση, πλήρως ελεύθερη να προβάλλει διαφημιστικά μηνύματα, εκπομπές ή σίριαλ που προωθούν διάφορα προϊόντα και τρόφιμα ανθυγιεινά; Και όλα αυτά να έχουν αποδέκτες τα ίδια μας τα παιδιά, σε μια εποχή που η παχυσαρκία τους αυξάνεται με άκρως ανησυχητικούς [1] ρυθμούς;
Το αποτέλεσμα είναι άγνωστο και θα εξαρτηθεί από την ψήφο όλων των ευρωβουλευτών.
Ελπίζουμε ότι δεν θα ακολουθήσουν το παράδειγμα των Υπουργών που στις 13 Νοεμβρίου ψήφισαν:
- Υπέρ της κρυφής διαφήμισης, με την μορφή της προβολής προϊόντων μέσω εκπομπών ή σίριαλ, μορφή που καθιστά τον διαφημιστικό της χαρακτήρα δυσδιάκριτο ή και αδύνατο να διακριθεί.
- Απέρριψαν την πρόταση για περιορισμό της διαφήμισης τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη-λίπη-αλάτι!!
- Δέχτηκαν την διακοπή των παιδικών προγραμμάτων ανά 30 λεπτά, προκειμένου να προβάλλονται διαφημιστικά μηνύματα στα παιδιά!!
Η ΕΚΠΟΙΖΩ, εν 'όψει της ψηφοφορίας στο Ευρωκοινοβούλιο, καλεί τους Ευρωβουλευτές - και ιδιαίτερα του Έλληνες - στις 13/12/2006, δύο μόλις ημέρες μετά την Παγκόσμια Ημέρα Παιδιού, όταν θα αποφασίσουν με την ψήφο τους για το μέλλον των παιδιών της Ευρώπης και την υγεία τους, να:
1. Μεριμνήσουν για την υγεία του πλέον ευάλωτου πληθυσμού της Ευρώπης.
2. Μεριμνήσουν για την εξάλειψη των αντιφάσεων στις πολιτικές της Ένωσης (δεν μπορεί η απόφαση του Ευρωκοινοβουλίου στην εν λόγω οδηγία να αναιρεί στην πράξη ενέργειες και μέτρα της DG SANCO εναντίον της παχυσαρκίας!).
3. Μεριμνήσουν για την ενσωμάτωση της πολιτικής προστασίας καταναλωτή στις άλλες πολιτικές της Ένωσης και να άρουν τις αντικρουόμενες αποφάσεις,
Ψηφίζοντας
1. υπέρ του περιορισμού, σε όλα τα οπτικό-ακουστικά μέσα, της διαφήμισης, που απευθύνεται στα παιδιά, τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε λίπη, ζάχαρη ή αλάτι.
2. Εναντίον της κρυφής διαφήμισης, με την μορφή της προβολής προϊόντων μέσω εκπομπών ή σίριαλ (product placement).
3. Υπέρ της διακοπής των παιδικών προγραμμάτων ανά 45 λεπτά και όχι 30 λεπτά, για την προβολή διαφημιστικών μηνυμάτων.
Επίσης, καλεί την Ελληνική Πολιτεία:
1. να ακολουθήσει το παράδειγμα της Ανεξάρτητης Βρετανικής Αρχής OFCOM [2] και να λάβει άμεσα μέτρα για τον περιορισμό των διαφημίσεων ανθυγιεινών τροφίμων.
2. Να μεριμνήσει για την εκπλήρωση των δεσμεύσεων που ανέλαβε, υπογράφοντας τον Χάρτη κατά της Παχυσαρκίας [3].
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
1. Τα παχύσαρκα-υπέρβαρα παιδιά της Ευρώπης υπολογίζονται σε 22 εκατομμύρια και αντιπροσωπεύουν πάνω από το 30% του παιδικού πληθυσμού (σύνολο 71,5 εκ.). Κάθε χρόνο, υπολογίζεται ότι 1.200.000 παιδιά προστίθενται στην κατηγορία αυτή.
2. Η Βρετανική OFCOM στις 17 Νοεμβρίου ανακοίνωσε απαγόρευση της διαφήμισης τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε λίπη, ζάχαρη και αλάτι "κατά την διάρκεια όλων των προγραμμάτων με ειδική επιρροή προς τα παιδιά ηλικίας κάτω των 16 ετών, που εκπέμπονται καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας και της νύχτας και σε όλα τα κανάλια". Επίσης, απαγορεύει αυστηρά την διαφήμιση τέτοιων προϊόντων από αναγνωρίσιμα ("επώνυμα") άτομα.
3. Στο Συνέδριο Υπουργών του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας στην Κωνσταντινούπολη στις 18 Νοεμβρίου 2006, 53 Ευρωπαίοι Υπουργοί, συμπεριλαμβανομένου και του Έλληνα Υπουργού Υγείας, υπέγραψαν ένα Χάρτη για την καταπολέμηση της παχυσαρκίας. Μεταξύ άλλων προβλέψεων, ο Χάρτης απαιτεί την λήψη ειδικών ρυθμιστικών μέτρων, συμπεριλαμβανομένης "της υιοθέτησης κανονισμών με στόχο την ουσιαστική μείωση της έκτασης και του περιεχομένου της εμπορικής προώθησης, ειδικά προς τα παιδιά, πλούσιων σε ενέργεια τροφών και ποτών, μέσω της ανάπτυξης διεθνών προσεγγίσεων", όπως ένας κώδικας για το μάρκετινγκ προς τα παιδιά σ'αυτόν τον τομέα.
Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. Ένωση Κατανωλωτών για Ποιότητα Ζωής ekpizo@ath.forthnet.gr
. ecocrete.gr . |