ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ arrow ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ Πέμπτη 21 Νοέ 2019
Μενού - Επιλογές
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Κοζάνη: Η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων θέλει και μέτρα κυκλοφοριακής αποσυμφόρησης Εκτύπωση Αποστολή με e-mail
Πόλη - Πράσινο της πόλης
ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΚΟΖΑΝΗΣ , Πέμπτη, 20 Οκτώβριος 2005

Η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων και το στένεμα των δρόμων λύνουν ...μισό πρόβλημα και δημιουργούν δεκάδες

Τα έργα της διαπλάτυνσης των πεζοδρομίων στην Παύλου Μελά και σε άλλες κεντρικές ή μικρότερες οδούς έχουν βέβαια τελειώσει εδώ και πολύ καιρό, ωστόσο η ταλαιπωρία των πεζών και το κυκλοφοριακό καλά κρατούν. Το στένεμα των δρόμων, η εξαφάνιση των τελευταίων νησίδων ελεύθερης στάθμευσης και οι στρατιές από κολωνάκια στους δρόμους έχουν οξύνει τα προβλήματα της κυκλοφοριακής συμφόρησης και της στάθμευσης των αυτοκινήτων. Παράλληλα, με εξαίρεση ορισμένα σημεία, η διέλευση των πεζών ελάχιστα διευκολύνθηκε.

Όταν άρχισε το πρόγραμμα διαπλάτυνσης των πεζοδρομίων σε βάρος των δρόμων δεν εναντιωθήκαμε, παρά τις σοβαρές επιφυλάξεις μας. Το μέτρο αυτό εκ πρώτης όψεως υπερασπίζεται τα δικαιώματα των πεζών, φαντάζει οικολογικό αφού πρεσβεύει ότι το αυτοκίνητο δεν πρέπει να σταθμεύει σε δημόσιο χώρο (το δρόμο) και έχει εφαρμοστεί σε πολλές Ευρωπαϊκές πόλεις. Όταν όμως δε συνοδεύεται από μέτρα κυκλοφοριακής αποσυμφόρησης και αποκέντρωσης της πόλης από μια σειρά λειτουργίες, τότε γίνεται μπούμερανγκ.

Τρία χρόνια μετά τις επεμβάσεις αυτές, θα έπρεπε ο Δήμος να κάνει μια αναλυτική αποτίμηση, ίσως και μια πρόχειρη σφυγμομέτρηση, για να διαπιστωθεί πόσα προβλήματα έλυσε και πόσα δημιούργησε αυτή η πολιτική. Εκτιμούμε ότι το τελικό ισοζύγιο είναι αρνητικό για τους εξής λόγους:

1. Ο πεζός έχει μεν διευκολυνθεί, αλλά όχι όπως αναμενόταν, αφού ένα ποσοστό περίπου 50% των φαρδύτερων πεζοδρομίων έχει καταληφθεί από εμπορεύματα καταστημάτων, τραπεζοκαθίσματα, διαφημιστικά, προθήκες, πάσης φύσεως μηχανάκια, κλπ. Μια βόλτα στην Π. Μελά πείθει και τον πιο δύσπιστο.

2. Τα προβλεπόμενα σημεία προσωρινής στάθμευσης-φόρτωσης καταλαμβάνονται μονίμως από αυτοκίνητα, παρά το συνεχές κυνηγητό της δημοτικής αστυνομίας. Να σημειωθεί εδώ ότι το λειτουργικό κόστος για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας είναι πολύ μεγάλο, αν αναλογιστούμε ότι απασχολούνται μόνιμα 5-6 αστυνομικοί, για την -αναποτελεσματική τελικά- φύλαξη εκατό μέτρων δρόμου.

3. Τα ταξί παραμένουν τελικά στο κέντρο της πόλης με το έτσι θέλω, οι στάσεις των λεωφορείων ομοίως, ενώ οι πάντες «γράφουν στα παλιά τους τα παπούτσια» το δακτύλιο και αυξάνουν το κομφούζιο σε ..συνεργασία με τις εταιρείες μεταφορών, τα βυτία καυσίμων, τα αυτοκίνητα τροφοδοσίας, τους κατασκευαστές, κλπ, που κλείνουν ότι ώρα θέλουν όποιον δρόμο θέλουν.

4. Λόγω απουσίας επαρκών ανακουφιστικών νησίδων προσωρινής στάθμευσης, ή και αυθαίρετης κατάληψης τους, όλοι οι οδηγοί αναγκάζονται να σταματούν στη μέση του δρόμου, είτε γιατί πρέπει να κατεβεί κάποιος επιβάτης, είτε γιατί θέλουν να «πεταχτούν» κάπου, είτε γιατί πρέπει να πάρουν κόσμο (ταξί –αστικά), είτε να φορτώσουν, κλπ. (Η αστυνομία δεν μπορεί να κάνει τίποτα , γιατί είναι αδιανόητο να γράψεις κάποιον για στάση μισού λεπτού. Κάποιες προσπάθειες για επιβολή αυστηρών προστίμων με το παραμικρό, ναυάγησαν λόγω δικαιολογημένης αντίδρασης του εμπορικού κόσμου).

5. Οι θέσεις πάρκινγκ έχουν μειωθεί δραματικά και συχνά αδικαιολόγητα. Το κολωνάκι πάει σύννεφο, όπως και οι ζημιές στα αυτοκίνητα, ενώ είναι κοινό μυστικό ότι όποιος έχει «μπάρμπα στην Κορώνη» μπορεί να βάζει κολωνάκια κατά βούληση για να προστατέψει την πυλωτή του, ή γενικότερα την «επικράτεια» του, να επεκτείνει αυθαίρετα ράμπες πρόσβασης, κλπ.

6. Συχνά σε γωνίες που μπήκαν κολωνάκια για να αποτρέψουν τη στάθμευση, προκαλείται το αντίθετο αποτέλεσμα, αφού οι οδηγοί παρκάρουν.. δίπλα στα κολωνάκια επιτείνοντας τις στενώσεις.

7. Οι φιλόδοξες προσδοκίες του Δημάρχου ότι η κατασκευή υπαιθρίων και υπόγειων πάρκινγκ θα έλυνε το πρόβλημα, δεν επαληθεύτηκαν όπως ο ίδιος παραδέχεται. Προφανής αιτία το ακριβό ενοίκιο των 70 και 100 € το μήνα, το οποίο η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών δεν μπορεί να καταβάλει.

8. Κάθε νέο στένεμα δρόμου, που κόβει π.χ 10 θέσεις στάθμευσης, στέλνει το 1 αυτοκίνητο στο ιδιωτικό πάρκινγκ, και τα υπόλοιπα 9 σε ατέλειωτους γύρους για να καταλήξουν να παρκάρουν σε πιο απόκεντρα τετράγωνα, μεταφέροντας το πρόβλημα στους εκεί μόνιμους κατοίκους. Έτσι όμως επιτείνεται το κυκλοφοριακό, μεγαλώνει ο χρόνος αναζήτησης μιας θέσης στάθμευσης, αυξάνεται το νέφος λόγω αυτοκινήτου (τα νούμερα του ΤΕΙ για τους αστικούς αέριους ρύπους είναι ανησυχητικά), και τεντώνονται επικίνδυνα τα νεύρα οδηγών και πεζών. Επιπλέον τα στενέματα των δρόμων οδήγησαν σε νέες μονοδρομήσεις, οι οποίες με τη σειρά τους αναγκάζουν τα αυτοκίνητα σε μεγαλύτερες διαδρομές (ρύπανση, θόρυβος, μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου, χάσιμο χρόνου) ή καταργούνται στην πράξη από τους ίδιους τους οδηγούς, εκεί που πραγματικά οι μονοδρομήσεις είναι αχρείαστες (απέναντι από το Πανεπιστήμιο).

Αν επιχειρήσουμε να δούμε το θέμα από αισθητικής πλευράς, το όποιο πλεονέκτημα είναι πάλι πενιχρό. Θα είχε έννοια να παραβλέψουμε τα πολλά κυκλοφοριακά μειονεκτήματα αν θέλαμε να αναπλάσουμε μια περιοχή που κρατά ακόμη στοιχεία αρχιτεκτονικής κληρονομιάς. Στην Κοζάνη όμως τι έμεινε να αναδείξουμε ; τις ‘πανέμορφες’ πολυκατοικίες που έχουν πνίξει και ισοπεδώσει τα πάντα και κτίστηκαν – στο κέντρο- χωρίς πυλωτές και γκαράζ ; Ή τους ελεύθερους χώρους που εξαφανίστηκαν και ακρωτηριάστηκαν με κάθου είδους «νόμιμες» και παράνομες προσκυρώσεις και παραχωρήσεις ;

Για να είμαστε δίκαιοι όμως, πρέπει να δώσουμε κάποια συν στη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων, λόγω της δημιουργίας μικρών χώρων πρασίνου, που προβλέπονται στις σχετικές μελέτες. Ωστόσο από το σχέδιο μέχρι την εφαρμογή υπάρχει συχνά μεγάλη απόσταση. Πολλά από τα παρτεράκια που δημιουργήθηκαν μένουν αφρόντιστα και μετατρέπονται σε εστίες σκουπιδιών, ενώ τα δένδρα είτε «τσεκουρώνονται» στα κλαδέματα είτε δεν μπαίνουν καθόλου, όπως στην Π. Μελά που φυτεύτηκαν τα μισά από τα προβλεπόμενα δέντρα.

Η καλύτερη γιατρειά είναι η πρόληψη

Αντί λοιπόν ο Δήμος να κάνει έναν συνολικό απολογισμό της πολιτικής του στο κυκλοφοριακό (μέσω μιας αντικειμενικής μελέτης αξιολόγησης) και να προβεί σε διορθωτικές κινήσεις, συνεχίζει τις πρόχειρες επεμβάσεις και στις γειτονιές, ανάλογα και με τις πιέσεις κάποιων δημοτών, οι οποίοι βλέπουν μια μόνο πλευρά του θέματος, αυτή που βολεύει την… πόρτα τους.

Τελευταίο παράδειγμα η Πλατεία Αυλιώτη, (ο Θεός να την κάνει… πλατεία) η οποία συνδέεται με την Παύλου Μελά. Οι ιθύνοντες του Δήμου αποφάσισαν ότι ήταν απολύτως απαραίτητο να προβούν σε στένεμα του δρόμου σε τρία σημεία εκεί όπου συναντώνται οι δύο βραχίονες της ομώνυμης οδού. Ήδη, πριν ολοκληρωθεί το έργο, η κυκλοφορία των αυτοκινήτων στα στενώματα αντιμετωπίζει δυσκολίες, ένας χώρος για προσωρινή στάθμευση κάποιων μεγάλων οχημάτων (απορριμματοφόρα, βυτία, κλπ), εξαφανίστηκε με τις γνωστές παρενέργειες, ενώ το πάνω τμήμα της οδού Αυλιώτη, που ήταν διπλής κατεύθυνσης, αναγκαστικά γίνεται απλής.

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Κοζάνης είναι βέβαια και παλιό και σύνθετο. Δεν μπορεί όλο να «φορτωθεί» στη Δημοτική Αρχή καθώς η αύξηση του όγκου των αυτοκινήτων υπήρξε κατακόρυφη και ευνοήθηκε σκανδαλωδώς από όλες τις κυβερνήσεις, χωρίς να συνοδεύεται από ανάλογα μέτρα, θεσμοθετημένα στον Γενικό Οικοδομικό Κανονισμό, στα Πολεοδομικά Σχέδια, κλπ. Όμως, παρόλα αυτά οι αρμοδιότητες των Δήμων και οι δυνατότητες τους να απαλύνουν το πρόβλημα είναι αρκετές.

Από τη δεκαετία του 1990, που ως Οικολογική Κίνηση συμμετείχαμε στο Δημοτικό Συμβούλιο, καταθέσαμε πολλές προτάσεις, που έμειναν στα αζήτητα. Δεν είναι βέβαια δυνατόν στα πλαίσια μιας ανακοίνωσης να τις επαναλάβουμε αναλυτικά. Θα σημειώσουμε μόνο τα εξής:

- Στον τομέα της πρόληψης υπήρξε παταγώδης αποτυχία. Το αυτοκίνητο ενθαρρύνθηκε να κυριεύσει την πόλη την περίοδο της άνευ όρων ανοικοδόμησης μετά το σεισμό (όλοι πίεζαν για παρεκκλίσεις και παρανομίες), ενώ η επέκταση του σχεδίου με τους στενούς και στραβούς δρόμους όξυνε το πρόβλημα, για να δώσει τη χαριστική βολή η χωροθέτηση νέων λειτουργιών (πανεπιστήμιο, επέκταση νοσοκομείου, Εφορία) μέσα στην πόλη. Όταν οικοδομούμε ή φορτώνουμε και το τελευταίο τετραγωνικό σε μια πόλη που ασφυκτιά, τότε όχι μόνο δεν παίρνουμε κανένα μέτρο για να μειώσουμε τον όγκο των αυτοκινήτων μέσα στην πόλη, αλλά ενεργούμε ακριβώς αντίθετα. Συνεπώς ας μην ψάχνουμε να ξορκίσουμε το κακό με ασπιρίνες.

- Στον τομέα της κοινωνικής παιδείας, του σεβασμού των πεζών, της ποδηλατικής και πεζοπορικής παιδείας έγιναν ελάχιστα Μια ποδηλασία το χρόνο δεν λύνει το πρόβλημα. Το αίτημα για εσωτερικούς ποδηλατοδρόμους είναι πλέον ανέφικτο, έτσι όπως κατάντησε η πόλη. Οι διαβάσεις είναι μόνιμη πηγή κινδύνου. Στην Κοζάνη όποιος πάει να περάσει τη διάβαση ρισκάρει τη σωματική του ακεραιότητα. Είμαστε η μόνη χώρα, μαζί με την Αλβανία, που οι οδηγοί με περισσή αυθάδεια παραβιάζουν την προτεραιότητα των πεζών στις διαβάσεις και το κράτος σφυρίζει αδιάφορα. Δεν είδαμε ούτε μια φορά τη Δημοτική αστυνομία να επιβάλει πρόστιμο σε οδηγό για αυτό το λόγο. Γιατί ;

- Ένα μέτρο, όπως η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων, που θεωρητικά έχει οικολογική ταυτότητα, αν δεν συνοδεύεται από δέσμη παράλληλων μέτρων, (αποσυμφόρηση κέντρου, κάρτα στάθμευσης για μόνιμους κατοίκους), δημιουργεί πολύ περισσότερα προβλήματα, από όσα λύνει. Δυστυχώς αυτό έγινε και στην περίπτωση μας. Η εγχείριση επέτυχε, αλλά ο ασθενής απεβίωσε...

14-10-2005
ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΚΟΖΑΝΗΣ

Σχόλια

Δεν μπορείς να κάνεις σχόλια.
Πρέπει πρώτα να κάνεις Είσοδο ή να Εγγραφείς στο ecocrete.gr εδώ.


Ξ“ΒŒΞ“οŸƒ ôçí Ξ“οŸƒΞ“Ξ…Ξ“Β£Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“Βž Ξ“Β·Ξ“β€•Ξ“Β±Ξ“Β§Ξ“Β£Ξ“ΒŸΞ“Κ½ ôçò

Ξ’ΞˆΞ“Β­Ξ“Ξ„Ξ“Ξ…Ξ“Β°Ξ“Β§ & Ξ“Β˜Ξ“Β§Ξ“Ξ†Ξ“Β©Ξ“Κ½Ξ“οŸ„Ξ“Βž Ξ“Β…Ξ“Β°Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Ξ‰Ξ“Β­Ξ“ΒŸΞ“Κ½
Είσοδος Χρήστη
Ψευδώνυμο

Κωδικός

Ξέχασες τον κωδικό;
Ξεχάσατε τον κωδικό σας?
Δεν έχετε λογαριασμό ακόμα? Δημιουργήστε τώρα!
Έχουμε 187 επισκέπτες σε σύνδεση
Επισκέπτες: 39669530
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:



ΛΑΦΟΝΗΣΙ S.O.S. Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Λαφονησιού. Συλλογή υπογραφών!

Cavo Sidero
facebook group!



Φουρόγατος 78 Μαρ-Απρ 08
Φουρόγατος 77 Ιαν-Φεβ 08
Φουρόγατος 76 Νοε-Δεκ 07
Φουρόγατος 75 Σεπ-Οκτ 07
Φουρόγατος 74 Ιουλ-Αύ 07
Φουρόγατος 73 Μάι-Ιούν 07
Φουρόγατος 72 Μαρ-Απρ 07
Φουρόγατος 71 Ιαν-Φεβ 07
Φουρόγατος 70 Νοε-Δεκ 06
Φουρόγατος 69 Σεπ-Οκτ 06
Φουρόγατος 68 Ιουλ-Αυ 06
Φουρόγατος 67 Μαι-Ιουν 06
Φουρόγατος 66 Μαρ-Απρ 06
Φουρόγατος 65 Ιαν-Φεβ 06


Οικολόγιο 5. 20.01.2010

Οικολόγιο 4. 27.03.2009

Οικολόγιο 3. 12.10.2008
Οικολόγιο 2. 25.07.2008
Οικολόγιο 1. 10.06.2008


Φυλλάδιο της Οικολογικής Πρωτοβουλίας Χανίων για τις επιπτώσεις από τα κινητά και τις κεραίες


 
Οι εισηγήσεις της Ημερίδας "Προοπτικές βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης και μεγάλες τουριστικές επενδύσεις"  9 Δεκ. 2006 στην 5η Συνάντηση του ΟικοΚρήτη

Κίνηση Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον
Κατεβάστε το ενημερωτικό φυλλάδιο για το Διαμετακομιστικό Σταθμό στον κόλπο της Μεσσαράς (.pdf 425k)

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΕΣΣΑΡΑΣ!
Κατά της εγκατάστασης ενός τεραστίου διαμετακομιστικού σταθμού στον κόλπο της Μεσσαράς στη Νότια Κρήτη!

Η Ημερίδα στη Σητεία (27.2.2006) για τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στην Ανατολική Κρήτη

 Γήπεδα Γκολφ
• Οι εισηγήσεις της ημερίδας για τα γήπεδα γκολφ
• ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΣΕ ΑΡΧΕΙΟ .doc ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ! (660k)
Γήπεδα Γκολφ: Παραπομπές
Ο Πόλεμος του Γκολφ στην Ιερή Κοιλάδα του Μεξικού

Φράγμα στο φράγμα Αποσελέμη!!!
 
Τα συμπεράσματα της επιστημονικής ημερίδας για το φράγμα στον Αποσελέμη (.doc)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Το φράγμα στον Αποσελέμη είναι διάτρητο!

ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ECOCRETE: Στην Κεντρική Σελίδα του ecocrete θα βρεις παραπομπές για τα 60 τελευταία άρθρα. Για να διαβάσεις παλαιότερα άρθρα, πήγαινε στις σελίδες των
οικολογικών ομάδων και στο αρχείο άρθρων όπου μπορείς να τα αναζητήσεις θεματικά. Μπορείς ακόμη να χρησιμοποιήσεις την ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ.
Θα βρεις επίσης πάνω από 700 παραπομπές στη σελίδα ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ | ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ | ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ | ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ! | ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ | ΒΙΒΛΙΑ-ΤΥΠΟΣ κ.α.
©2001 - 2004, Ecocrete, All Rights Reserved.
WebSite Created and Hosted by metrovista creative media, Heraklion.