ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ arrow ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ Δευτέρα 22 Δεκ 2014
Μενού - Επιλογές
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Advertisement

ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΣΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΣΑΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΦΡΟΥΤΑ ΚΑΙ ΛΑΧΑΝΙΚΑ Εκτύπωση Αποστολή με e-mail
Διατροφή
Μαρίνα Ζαχαράκη , Δευτέρα, 26 Σεπτέμβριος 2005

ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΣΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΣΑΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΦΡΟΥΤΑ ΚΑΙ ΛΑΧΑΝΙΚΑ
 
Πάνω από 150 μελέτες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι οι οποίοι τρώνε πολλά φρούτα και λαχανικά έχουν μικρότερο κίνδυνο ανάπτυξης κάποιας μορφής καρκίνου. Η πρόσληψη άφθονων φρούτων και λαχανικών προάγει επίσης την υγεία και με άλλους τρόπους. Η μελέτη DASH (Διαιτητική προσέγγιση για την αποτροπή της Υπέρτασης) έδειξε ότι τρώγοντας 8 με 10 μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα (συν 3 μερίδες γαλακτοκομικών προϊόντων χαμηλών σε λιπαρά) μπορεί γρήγορα και αποτελεσματικά να μειωθεί η πίεση του αίματος.

Τα φρούτα και τα λαχανικά έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε νερό, και χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπος, γεγονός που τα καθιστά ογκώδη και χαμηλού θερμιδικού περιεχομένου. Η αξία των λαχανικών όσον αφορά την απόδοση ενέργειας είναι πολύ μικρή (10-50 kcal/100g). Το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειάς που υπάρχει στα τρόφιμα αυτά προέρχεται από υδατάνθρακες. Αντίθετα, τα φρούτα και λαχανικά αποτελούν πλούσια πηγή βιταμινών, όπως βιταμίνης A, C (ιδιαίτερα τα εσπεριδοειδή, όπως τα πορτκάλια, λεμόνια κτλ) και φολικού οξέος, μετάλλων και φυτικών ινών. Τα πράσινα και τα πορτοκαλί φρούτα και λαχανικά αποτελούν σημαντικές πηγές καροτενοειδών, έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο και υψηλή σε κάλιο. Ωστόσο, η περιεκτικότητα σε βιιταμίνες του συμπλέγματος Β είναι χαμηλή, με εξαίρεση του φολικού όπου τα φυλλώδη λαχανικά αποτελούν σημαντική πηγή.

Τα φρούτα και λαχανικά μπορούμε να τα καταναλώσουμε φρέσκα, κατεψυγμένα, κονσερβοποιημένα, αποξηραμένα ή και σε μορφή χυμού.

Πρόσφατη μελέτη η οποία δημοσιεύτηκε σε έγκυρο επιστημονικό περιοδικό έδειξε ότι η κατανάλωση θρεπτικών συστατικών τα οποία βρίσκονται άφθονα στα φρούτα και τα λαχανικά, όπως το κάλιο, η β-καροτίνη, η βιταμίνη C, και το μαγνήσιο, συσχετίζονται θετικά με την υγεία των οστών.

Η οστική πυκνότητα και ο μεταβολισμός των οστών επηρεάζονται από γενετικούς, ενδοκρινολογικούς, μηχανικούς και θρεπτικούς παράγοντες. Οι περισσότερες έρευνες έχουν επικεντρωθεί στον ρόλο του ασβεστίου στην υγεία των οστών και όχι στα υπόλοιπα μικροθρεπτικά συστατικά. Χαμηλές προσλήψεις βιταμίνης C, καλίου, μαγνησίου και β-καροτίνης σχετίζονται με αυξημένη επαναπορρόφηση οστού. Το μαγνήσιο αποτελεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό θρεπτικό συστατικό για το μεταβολισμό του σκελετού και έλλειψη του μπορεί να αποτελέσει αιτία για εμφάνιση οστεοπόρωσης, (Am J of Clin Nutr, 2000: 71(1))

Πως θα εξασφαλίσετε την θρεπτική αξία των φρούτων και λαχανικών στον μεγαλύτερο βαθμό

Θα πρέπει να θυμάστε ότι τα επίπεδα βιταμινών αρχίζουν να μειώνονται μετά την συγκομιδή του τροφίμου. Όσο μεγαλύτερο χρόνο το προϊόν έχει μείνει στην αποθήκη ή στην μεταφορά, τόσο λιγότερη βιταμίνη C περιέχει.

Η προετοιμασία επίσης του φαγητού παίζει σημαντικό ρόλο. Για να διατηρήσετε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος από την περιεκτικότητα των τροφίμων σε βιταμίνη, να μαγειρεύεται στο ατμό ή στην χύτρα ταχύτητας, με όσο το δυνατόν λιγότερο νερό. Το βράσιμο του προκαλεί την μεγαλύτερη απώλεια βιταμινών λόγω τού ότι το φαγητό παραμένει σε υψηλές θερμοκρασίες για μεγάλο χρονικό διάστημα, πράγμα το οποίο είτε καταστρέφει τις βιταμίνες, είτε τους δίνει την δυνατότητα να διαφύγουν στο νερό, καθώς οι περισσότερες βιταμίνες είναι υδατοδιαλυτές. Τα λαχανικά θα πρέπει να βράζονται σε λίγο νερό και το υπόλοιπο να χρησιμοποιείται στην παρασκευή σαλτσών.

Το χρώμα των λαχανικών είναι μια ένδειξη ύπαρξης βιταμίνης Α σε ένα λαχανικό. Γενικά όσο πιο έντονο είναι το κίτρινο ή το πορτοκαλί τόσο περισσότερη βιταμίνη Α έχει το λαχανικό. Τα εξωτερικά φύλλα των σκουροπράσινων λαχανικών έχουν περισσότερες (μέχρι και 50 φορές) βιταμίνες από τα εσωτερικά φύλλα. Όλα τα λαχανικά δεν έχουν την ίδια ποσότητα βιταμινών και άλλων θρεπτικών ουσιών. Έτσι για να είναι ένα διαιτολόγιο ισορροπημένο αλλά και γευστικό θα πρέπει να υπάρχει ποικιλία λαχανικών που είναι το κλειδί για την κατανάλωση σημαντικής ποσότητας βιταμινών.

Όταν επιλέγουμε φρούτα και λαχανικά θα πρέπει να τα  αγοράζουμε κατά προτίμηση την εποχή του χρόνου που παραδοσιακά εμφανίζονται στη φύση. Τότε έχουν καλύτερη εμφάνιση, άρωμα, καλύτερη γεύση και πιθανότατα έχουν υποστεί και τη μικρότερη επίδραση από φυτοφάρμακα και διάφορα χημικά λιπάσματα. Παρόλο που γίνεται λόγος για την παρέμβαση του ανθρώπου με χημικά μέσα στην παραγωγή των λαχανικών, εντούτοις υπάρχουν κάποια μικρά και απλά τεχνάσματα για να επιλέγουμε τα καλύτερα και αγνότερα λαχανικά. Διαλέγετε φρέσκα φρούτα και λαχανικά όποτε αυτό είναι δυνατό. Και να διαλέγετε πάντα τα κατεψυγμένα προϊόντα από τα φρέσκα προϊόντα εκτός εποχής. Όταν ψωνίζουμε φρούτα και λαχανικά από το μανάβη ή ακόμα καλύτερα από τις λαϊκές αγορές θα πρέπει:

· Να γνωρίζουμε πια είναι η καλύτερη εποχή ωρίμανσης για το συγκεκριμένο λαχανικό

· Να αποφεύγουμε τα λαχανικά που όλα έχουν το ίδιο μέγεθος, το ίδιο χρώμα και το ίδιο βάρος. Πιθανότητα η ανθρώπινη επέμβαση καθόρισε με απόλυτη ακρίβεια το πότε και με πιο τρόπον θα γινόταν η ωρίμανση εις βάρος του φυσικού τρόπου εξέλιξης.

· Να προτιμάμε στις λαϊκές αγορές να ψωνίζουμε από μικροπαραγωγούς που έχουν στον πάγκο τους λίγα φασολάκια, λίγες ντομάτες, λίγο μαϊντανό, λίγες πατάτες κτλ. Πιθανότατα είναι η παραγωγή της ημέρας που έκοψε από το μποστάνι του και δύσκολα μπορεί κάποιος να επέμβει με φυτοφάρμακα σε τόσο μικρή παραγωγή και τόσο μεγάλη ποικιλία.

· Να προτιμάμε να αγοράζουμε λαχανικά με το μικρότερο δυνατό όγκο. Όσο περισσότερες ορμόνες και φάρμακα έχει υποστεί μία παραγωγή τόσο μεγαλύτερο όγκο και σχήμα παίρνουν τα προϊόντα.

· Καλό θα ήταν να μυρίσουμε τα λαχανικά πριν τα αγοράσουμε. Τα προϊόντα του θερμοκηπίου ή αυτά που έχουν υποστεί κάποια παρέμβαση στερούνται το άρωμα του αγνού προϊόντος.

· Να προτιμάμε όσο μπορούμε τα προϊόντα βιολογικής καλλιέργειας και όπου είναι δυνατό να ελέγχουμε και τον φορέα που πιστοποιεί ότι η παραγωγή έγινε με βιολογικές, φιλικές προς τη φύση και το προϊόν μεθόδους.
 
Δημητριακά ολικής αλέσεως, Καρύδια, Φυτική Ίνα. Ιδιαίτερα ωφέλημα για την καρδιά μας!!.
 
Η Διαιτητική Ίνα αποτελεί ένα σημαντικό συστατικό για την επίτευξη και διατήρηση καλών επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα. Σε έρευνα που έγινε βρέθηκε ότι σε άνδρες οι οποίο κατανάλωναν λιγότερο από 25 γραμμ. Φυτικής ίνας ημερησίως εμφάνισαν περισσότερα καρδιακά επεισόδια και άλλες καρδιοπάθειες από εκείνους που έτρωγαν περισσότερες. Η φυτική ίνα πιθανόν επίσης να πολεμάει τον καρκίνο ενώ βοηθάει και στην απώλεια βάρους!

Η φυτική ίνα διαπερνάει το έντερο χωρίς να υποστεί πέψη. Συγκρατεί νερό στο πέρασμα της και αποβάλλεται με τα κόπρανα. Η φυτική ίνα μπορεί να είναι διαλυτή ή αδιάλυτη. Η φυτική ίνα βρίσκεται μόνο στα φυτικά τρόφιμα, ιδιαίτερα στα λαχανικά, φρούτα, τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα καρύδια, και στα όσπρια, τα οποία έχουν και άλλα ποικίλα οφέλη για την υγεία. Η διαλυτή ίνα (η οποία βρίσκεται στα καρύδια, στις νιφάδες βρώμης, στα φασόλια και άλλα όσπρια, στο κριθάρι, στα δαμάσκηνα, και σε πολλά φρούτα και λαχανικά) είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για την μείωση των επιπέδων της χοληστερίνης, πιθανότατα λόγω του ότι απομακρύνει τα χολικά οξέα από το έντερο. Η διαλυτή ίνα βελτιώνει επίσης τα επίπεδα ζαχάρου στο αίμα και φαίνεται να μειώνει την αρτηριακή πίεση. Η βρώμη μπορεί να είναι ιδιαίτερα ευεργετική πηγή διαλυτής ίνας. Οι αδιάλυτες ίνες (βρίσκονται στο ρύζι, στο πίτουρο σταριού, στα δημητριακά ολικής αλέσεως, στους σπόρους, και στην φλούδα των φρούτων και λαχανικών) μπορεί να μειώσει την
απορρόφηση λίπους, ακόμα και να βοηθήσει στην απώλεια βάρους. Μελέτες  ξεχώρισαν τα καρύδια, τα οποία περιέχουν ω-3 λιπαρά οξέα και φυτικές ίνες, ως ιδιαίτερα ευεργετικά για την καδιά λόγω του ότι μειώνουν την κακή «LDL” χοληστερόλη και την ολική χοληστερίνη στο αίμα χωρίς να αυξάνουν τα τριγλυκερίδια.

Τα άτομα τα οποία αυξάνουν την πρόσληψη των διαλυτών φυτικών ινών θα πρέπει να αυξάνουν επίσης την πρόσληψη νερού και υγρών. Είναι προτιμότερο να προσλαμβάνετε τις διαιτητικές ίνες, διαλυτές ή αδιάλυτες, μέσω των τροφίμων και όχι μέσω των συμπληρωμάτων. Και αυτό γιατί τα τρόφιμα πέρα από τις φυτικές ίνες περιέχουν συστατικά τα οποία είναι ωφέλημα για την υγεία.

Μαρίνα Ζαχαράκη
Διαιτολόγος-Διατροφολόγος
marina.zacharaki@gmail.com

Σχόλια

Δεν μπορείς να κάνεις σχόλια.
Πρέπει πρώτα να κάνεις Είσοδο ή να Εγγραφείς στο ecocrete.gr εδώ.


Με την ευγενική χορηγία της

Έντυπη & Ψηφιακή Επικοινωνία
Είσοδος Χρήστη
Ψευδώνυμο

Κωδικός

Ξέχασες τον κωδικό;
Ξεχάσατε τον κωδικό σας?
Δεν έχετε λογαριασμό ακόμα? Δημιουργήστε τώρα!
Έχουμε 12 επισκέπτες σε σύνδεση
Επισκέπτες: 16280254
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:



ΛΑΦΟΝΗΣΙ S.O.S. Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Λαφονησιού. Συλλογή υπογραφών!

Cavo Sidero
facebook group!



Φουρόγατος 78 Μαρ-Απρ 08
Φουρόγατος 77 Ιαν-Φεβ 08
Φουρόγατος 76 Νοε-Δεκ 07
Φουρόγατος 75 Σεπ-Οκτ 07
Φουρόγατος 74 Ιουλ-Αύ 07
Φουρόγατος 73 Μάι-Ιούν 07
Φουρόγατος 72 Μαρ-Απρ 07
Φουρόγατος 71 Ιαν-Φεβ 07
Φουρόγατος 70 Νοε-Δεκ 06
Φουρόγατος 69 Σεπ-Οκτ 06
Φουρόγατος 68 Ιουλ-Αυ 06
Φουρόγατος 67 Μαι-Ιουν 06
Φουρόγατος 66 Μαρ-Απρ 06
Φουρόγατος 65 Ιαν-Φεβ 06


Οικολόγιο 5. 20.01.2010

Οικολόγιο 4. 27.03.2009

Οικολόγιο 3. 12.10.2008
Οικολόγιο 2. 25.07.2008
Οικολόγιο 1. 10.06.2008


Φυλλάδιο της Οικολογικής Πρωτοβουλίας Χανίων για τις επιπτώσεις από τα κινητά και τις κεραίες


 
Οι εισηγήσεις της Ημερίδας "Προοπτικές βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης και μεγάλες τουριστικές επενδύσεις"  9 Δεκ. 2006 στην 5η Συνάντηση του ΟικοΚρήτη

Κίνηση Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον
Κατεβάστε το ενημερωτικό φυλλάδιο για το Διαμετακομιστικό Σταθμό στον κόλπο της Μεσσαράς (.pdf 425k)

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΕΣΣΑΡΑΣ!
Κατά της εγκατάστασης ενός τεραστίου διαμετακομιστικού σταθμού στον κόλπο της Μεσσαράς στη Νότια Κρήτη!

Η Ημερίδα στη Σητεία (27.2.2006) για τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στην Ανατολική Κρήτη

 Γήπεδα Γκολφ
• Οι εισηγήσεις της ημερίδας για τα γήπεδα γκολφ
• ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΣΕ ΑΡΧΕΙΟ .doc ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ! (660k)
Γήπεδα Γκολφ: Παραπομπές
Ο Πόλεμος του Γκολφ στην Ιερή Κοιλάδα του Μεξικού

Φράγμα στο φράγμα Αποσελέμη!!!
 
Τα συμπεράσματα της επιστημονικής ημερίδας για το φράγμα στον Αποσελέμη (.doc)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Το φράγμα στον Αποσελέμη είναι διάτρητο!

ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ECOCRETE: Στην Κεντρική Σελίδα του ecocrete θα βρεις παραπομπές για τα 60 τελευταία άρθρα. Για να διαβάσεις παλαιότερα άρθρα, πήγαινε στις σελίδες των
οικολογικών ομάδων και στο αρχείο άρθρων όπου μπορείς να τα αναζητήσεις θεματικά. Μπορείς ακόμη να χρησιμοποιήσεις την ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ.
Θα βρεις επίσης πάνω από 700 παραπομπές στη σελίδα ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ | ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ | ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ | ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ! | ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ | ΒΙΒΛΙΑ-ΤΥΠΟΣ κ.α.
©2001 - 2004, Ecocrete, All Rights Reserved.
WebSite Created and Hosted by metrovista creative media, Heraklion.