ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ arrow ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ Πέμπτη 21 Νοέ 2019
Μενού - Επιλογές
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ [3] Εκτύπωση Αποστολή με e-mail
Πόλη - Πράσινο της πόλης
Μανόλης Βουτυράκης , Τετάρτη, 29 Ιούνιος 2005

ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ [3]

ΠΛΑΤΕΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ – ΠΑΡΚΟ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ
ΠΕΔΙΑ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΠΕΖΩΝ ΚΑΙ Ι.Χ

ΤΟ ΠΕΔΙΟ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ

Η αναβάθμιση της πλατείας Ελευθερίας, η οποία είναι και το θέμα συζήτησης του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου αυτές τις ημέρες εκτός από την αντικατάσταση των δομικών υλικών και την περιβαλλοντική βελτίωση, θα έπρεπε να έχει σαν αφετηρία την απομάκρυνση των τροχοφόρων, την βελτίωση των συνθηκών αναψυχής και πρασίνου και την απόδοση της στους πεζούς.

Αναφορικά με τις κοινωνικές επιπτώσεις της πλατείας και του πάρκου, εξαίρεται η σημασία της δημιουργίας περιβάλλοντος που ευνοεί τις κοινωνικές επαφές μεταξύ των ανθρώπων. Πέρα από την αυξημένη πιθανότητας για διαπροσωπικές σχέσεις που προσφέρουν, όταν είναι σωστά σχεδιασμένοι αυτοί χώροι, προσελκύουν κοινωνικές ομάδες που τείνουν να έχουν μικρή σχέση με το ΙΧ αυτοκίνητο (ηλικιωμένοι, παιδιά, γονείς με μωρά κ.α). Απαλλαγμένοι από το άγχος της κυκλοφορίας και την απειλή των τροχοφόρων συμμερίζονται τη ζωή της πόλης που εκτυλίσσεται μπροστά τους με όλα τα ενδιαφέροντα, απρόοπτα κλ.π.

Ας σημειωθεί ότι το στοιχείο που μένει στο μυαλό των ανθρώπων όταν αξιολογούν την ζωντάνια μιας πόλης είναι η ζωτικότητα της κίνησης των πεζών στα κεντρικά σημεία της. Πόλεις με λίγους πεζούς χαρακτηρίζεται έρημες και βαρετές ενώ αντίθετα εκείνες των οποίων οι κοινόχρηστοι χώροι σφύζουν από ανθρώπους τείνουν να εκτιμώνται περισσότερο και να χαρακτηρίζονται ενδιαφέρουσες και ζωντανές.

Από την άλλη πλευρά το αυτοκίνητο έρχεται να καλύψει ακόμη και στο κέντρο της πόλης δύο αδυναμίες της χρήσης των χώρων από τους πεζούς. Με την χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου μπορεί κανείς να μετακινηθεί ακριβώς στη θέση που θέλει, όποτε θέλει σχεδόν εντελώς ανεξάρτητα από εξωτερικές παραμέτρους, εκτός από τους ελεγχόμενους χώρους στάθμευσης όπου η δημοτική αστυνομία έχει αναλάβει τον άχαρο ρόλο της επίδοσης κλήσεων στους παραβάτες.

Ωστόσο η πύκνωση της κυκλοφορίας στην πόλη και ιδιαίτερα στο κέντρο άρχισε να γίνεται αισθητή προτού ακόμα εξαπλωθεί η χρήση του ΙΧ αυτοκινήτου στα πλατειά λαϊκά στρώματα. Η άνοδος των μεγεθών των κυκλοφοριακών φόρτων ακολούθησε την ανάπτυξη των πόλεων σαν συνέπεια της αστυφιλίας που παρατηρήθηκε τις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες.

Εκτός όμως από τη γενικότερη δυσλειτουργία της πόλης λόγω της αναπόφευκτης χρονική επιμήκυνσης των ταξιδιών, η υπερχείλιση του οδικού δικτύου από την αυξημένη χρήση ΙΧ αυτοκινήτων συνεπάγεται πλήθος άλλων αρνητικών επιπτώσεων. Εκτός από τα ζητήματα γενικότερων συνεπειών όπως η υπερθέρμανση του πλανήτη, αναφέρονται οι επιπτώσεις στην υγεία των πολιτών που προκαλούν οι ατμοσφαιρικοί ρύποι αλλά και οι ηχητική και οπτική ρύπανση του περιβάλλοντος, η γενικευμένη ατμόσφαιρα άγχους και νευρικότητας που δημιουργείται στους οδηγούς, τους πεζούς αλλά και τους υπόλοιπους κατοίκους, η δαπάνη για τα καύσιμα που σπαταλούνται στην αναμονή και στις αναγκαστικές παρακάμψεις (ειδικά σήμερα με την εκτόξευση της τιμής των καυσίμων).

Γίνεται συνεπώς αντιληπτό ότι όσο εξυπηρετική και αν είναι, η υπερβολική χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου επιδρά αρνητικά τόσο στον ίδιο τον χρήστη, όσος και στο ευρύτερο περιβάλλον του. Τίθεται όμως θέμα συγκριτικής αποτίμησης των εναλλακτικών μορφών μετακίνησης στην πόλη, το ενδιαφέρον εστιάζεται σε μια όψη του ζητήματος που τελευταία παρουσιάζεται οξυμένο στη πόλη μας. Αυτό αφορά την προβληματική χρήση ΤΟΥ ιχ αυτοκινήτου σε σχέση με τους πεζούς στην πόλη.

Η έλλειψη κυκλοφοριακής αγωγής που συχνά επιδεικνύουν οι οδηγοί δεν σταματά στην συμπεριφορά τους απέναντι σε άλλους οδηγούς αλλά επεκτείνεται και έναντι των πεζών γεγονός που φαίνεται ότι αντιμάχεται όχι μόνο τη βατότητα των ελεύθερων χώρων, αλλά και την αποτελεσματικότητα των ολίγων πεζοδρομήσεων. Θα μπορούσε κανείς να υποστηρίξει ότι υπάρχει μία λανθάνουσα αντιπαράθεση πεζών και τροχοφόρων με αντικείμενο τον κοινόχρηστο χώρο της πόλης, ένα χώρο που τυπικά τουλάχιστον φαίνεται σαφώς μοιρασμένος στα δύο μέρη

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΛΥΣΗ Η ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΤΟΥ Ι.Χ.

Η εξισορρόπηση της κυκλοφορίας στην πόλη, απαραίτητη προϋπόθεση για την βιώσιμη ανάπτυξη της, επιβάλει μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου και όχι κατασκευή Υ.Σ.Α. Αυτό με την προϋπόθεση ανάπτυξης δικτύων μαζικών μέσων μεταφοράς, κατάλληλη χωροθέτηση των χώρων στάθμευσης περιμετρικά των τειχών και εξασφάλιση χώρων για τους πεζούς. Η εμπειρία από τις πεζοδρομήσεις και τις πλατείες στην Λάρισα, στην Πλάκα, στο Ιστορικό Κέντρο της Αθήνας που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί υποδεικνύει ότι, παρά την αρχική καλή πρόθεση της τοπικής η κεντρική Διοίκησης και παρά την αδιαμφισβήτητη περιβαλλοντική αναβάθμιση που προκαλούν, η επιτυχία των χώρων αυτών είναι συνάρτηση ειδικών ρυθμίσεων για την αντιμετώπιση των επιβουλών των τροχοφόρων.

Η Ευρωπαική ένωση έχει δείξει ιδιαίτερη ευαισθησία στο θέμα των δικαιωμάτων των πεζών. Τόσο το Πράσινο Βιβλίο για το Αστικό Περιβάλλον (1990) όσο και η Ευρωπική Χάρτα για τα Δικαιώματα του Πεζού που εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (1988) θέτουν σαφώς την ανάγκη σχεδιασμού της σύγχρονης πόλης με γνώμονα τον πεζό. Έχει ωριμάσει η αντίληψη ότι ο χώρος των πεζών δεν πρέπει να περιορίζεται στον αποσπασματικό χώρο μερικών πεζοδρομήσεων τμημάτων της πόλης, αλλά να απολαμβάνουν ένα ευρύτερο σύνολο με πλατείες και πάρκα, με πράσινο και χώρους αναψυχής, για μια καλύτερη ποιότητα ζωής.

Σε αντίθεση με την χρήση του Ι.Χ. στο κέντρο της πόλης και λόγω των μικρών αποστάσεων του εμπορικού κέντρου του Ηρακλείου, το βάδισμα είναι ο αρχαιότερος και αναμφισβήτητα αποτελεσματικότερος και απλούστερος τρόπος μετακίνησης. Είναι ευέλικτος, δεν επηρεάζεται από σκαλιά η μικρές εδαφικές κλίσεις, δεν έχει ιδιαίτερες απαιτήσεις σε χώρο, συγχρόνως δε ασκεί τον βαδίζοντα θέτοντας σε λειτουργία σημαντικό μέρος του οργανισμού του. Είναι ο πλέον οικολογικός τρόπος μετακίνησης με μόνη πιθανή αρνητική συνέπεια στο περιβάλλον την φθορά ακατάλληλων για το βάδισμα επιφανειών. Είναι σχετικά οικονομικό ενώ παράλληλα αφήνει ελεύθερο τον εγκέφαλο να περιεργαστεί τον περίγυρο επιτρέποντας ακόμα και την σε βάθος αντίληψη του περιβάλλοντος.

Η πόλη ξετυλίγεται σταδιακά στον πεζό βαθμιαία αποκαλύπτει τα αλλεπάλληλα στρώματα μηνυμάτων και πληροφοριών που εμπεριέχει ενώ συγχρόνως μπορεί να κατευθύνει την προσοχή του ακριβώς εκεί που θέλει. Εκτός από την παρατήρηση του περίγυρού του, το βάδισμα του επιτρέπει να συμμετάσχει επενεργώντας στις αρχικές επιλεγμένες διαδρομές του, πλησιάζοντας στα μέρη που του προσκάλεσαν το ενδιαφέρον και αναπτύσσοντας κοινωνικές συχνές με άλλους ανθρώπους.

Μετά από όλες αυτές τις αναφορές, γιατί να κατασκευάσουμε Υπόγειο Πάρκινγκ στην ευρύτερη περιοχή του Πάρκου Γεωργιάδη και της πλατείας Ελευθερίας, καταστρέφοντας κατά το 1/3 το πράσινο που τόσο ωφέλειες λειτουργίες έχει για τους κατοίκους; Γιατί να δημιουργήσουμε κυκλοφοριακή ασφυξία στους στην Δημοκρατίας και την Ικάρου; Γιατί να προσβάλλουμε όλα τα αρχαία μνημεία που περικλείουν την περιοχή Γιατί να υποβαθμίσουμε την ποιότητα ζωής στο κέντρο του Ηρακλείου, Τι θα πούμε στα παιδιά μας για την παντελή έλλειψη πρασίνου στις πλατείες του Ηρακλείου;

Προσωπικά καταβάλλω μια ελάχιστη προσπάθεια στα πλαίσια αλληλεγγύης των γενεών, ώστε να ανακτήσουμε τα υποβαθμισμένα φυσικά στοιχεία της πόλης μας, αυτό αποτελεί πρωταρχική ανάγκη για τα παιδιά μας. Το ζητούμενο εδώ είναι η δυνατότητα να υπάρξει η φύση μέσα στην πόλη μέσα από μια αρμονική σύνθεση των «πλήρων» και «κενών» του αστικού ιστού, αλλά και της βλάστησης που θα συνδυαστεί με τους χώρους αυτούς.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΚΗΣ
ΦΥΣΙΚΟΣ ΠΕΡΙΒ/ΓΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ Σ.Π.Α.Π.Ε.Κ.Ε.Ε.Κ.

Σχόλια

Δεν μπορείς να κάνεις σχόλια.
Πρέπει πρώτα να κάνεις Είσοδο ή να Εγγραφείς στο ecocrete.gr εδώ.


Ξ“ΒŒΞ“οŸƒ ôçí Ξ“οŸƒΞ“Ξ…Ξ“Β£Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“Βž Ξ“Β·Ξ“β€•Ξ“Β±Ξ“Β§Ξ“Β£Ξ“ΒŸΞ“Κ½ ôçò

Ξ’ΞˆΞ“Β­Ξ“Ξ„Ξ“Ξ…Ξ“Β°Ξ“Β§ & Ξ“Β˜Ξ“Β§Ξ“Ξ†Ξ“Β©Ξ“Κ½Ξ“οŸ„Ξ“Βž Ξ“Β…Ξ“Β°Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Ξ‰Ξ“Β­Ξ“ΒŸΞ“Κ½
Είσοδος Χρήστη
Ψευδώνυμο

Κωδικός

Ξέχασες τον κωδικό;
Ξεχάσατε τον κωδικό σας?
Δεν έχετε λογαριασμό ακόμα? Δημιουργήστε τώρα!
Έχουμε 167 επισκέπτες σε σύνδεση
Επισκέπτες: 39669136
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:



ΛΑΦΟΝΗΣΙ S.O.S. Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Λαφονησιού. Συλλογή υπογραφών!

Cavo Sidero
facebook group!



Φουρόγατος 78 Μαρ-Απρ 08
Φουρόγατος 77 Ιαν-Φεβ 08
Φουρόγατος 76 Νοε-Δεκ 07
Φουρόγατος 75 Σεπ-Οκτ 07
Φουρόγατος 74 Ιουλ-Αύ 07
Φουρόγατος 73 Μάι-Ιούν 07
Φουρόγατος 72 Μαρ-Απρ 07
Φουρόγατος 71 Ιαν-Φεβ 07
Φουρόγατος 70 Νοε-Δεκ 06
Φουρόγατος 69 Σεπ-Οκτ 06
Φουρόγατος 68 Ιουλ-Αυ 06
Φουρόγατος 67 Μαι-Ιουν 06
Φουρόγατος 66 Μαρ-Απρ 06
Φουρόγατος 65 Ιαν-Φεβ 06


Οικολόγιο 5. 20.01.2010

Οικολόγιο 4. 27.03.2009

Οικολόγιο 3. 12.10.2008
Οικολόγιο 2. 25.07.2008
Οικολόγιο 1. 10.06.2008


Φυλλάδιο της Οικολογικής Πρωτοβουλίας Χανίων για τις επιπτώσεις από τα κινητά και τις κεραίες


 
Οι εισηγήσεις της Ημερίδας "Προοπτικές βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης και μεγάλες τουριστικές επενδύσεις"  9 Δεκ. 2006 στην 5η Συνάντηση του ΟικοΚρήτη

Κίνηση Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον
Κατεβάστε το ενημερωτικό φυλλάδιο για το Διαμετακομιστικό Σταθμό στον κόλπο της Μεσσαράς (.pdf 425k)

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΕΣΣΑΡΑΣ!
Κατά της εγκατάστασης ενός τεραστίου διαμετακομιστικού σταθμού στον κόλπο της Μεσσαράς στη Νότια Κρήτη!

Η Ημερίδα στη Σητεία (27.2.2006) για τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στην Ανατολική Κρήτη

 Γήπεδα Γκολφ
• Οι εισηγήσεις της ημερίδας για τα γήπεδα γκολφ
• ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΣΕ ΑΡΧΕΙΟ .doc ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ! (660k)
Γήπεδα Γκολφ: Παραπομπές
Ο Πόλεμος του Γκολφ στην Ιερή Κοιλάδα του Μεξικού

Φράγμα στο φράγμα Αποσελέμη!!!
 
Τα συμπεράσματα της επιστημονικής ημερίδας για το φράγμα στον Αποσελέμη (.doc)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Το φράγμα στον Αποσελέμη είναι διάτρητο!

ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ECOCRETE: Στην Κεντρική Σελίδα του ecocrete θα βρεις παραπομπές για τα 60 τελευταία άρθρα. Για να διαβάσεις παλαιότερα άρθρα, πήγαινε στις σελίδες των
οικολογικών ομάδων και στο αρχείο άρθρων όπου μπορείς να τα αναζητήσεις θεματικά. Μπορείς ακόμη να χρησιμοποιήσεις την ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ.
Θα βρεις επίσης πάνω από 700 παραπομπές στη σελίδα ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ | ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ | ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ | ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ! | ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ | ΒΙΒΛΙΑ-ΤΥΠΟΣ κ.α.
©2001 - 2004, Ecocrete, All Rights Reserved.
WebSite Created and Hosted by metrovista creative media, Heraklion.