ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ arrow ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ Πέμπτη 21 Νοέ 2019
Μενού - Επιλογές
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ [2] Εκτύπωση Αποστολή με e-mail
Πόλη - Πράσινο της πόλης
Μανόλης Βουτυράκης , Τετάρτη, 29 Ιούνιος 2005

ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ [2]

ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΧΩΡΟΙ ΚΑΙ ΑΣΤΙΚΟ ΠΡΑΣΙΝΟ

Αναφέραμε στο προηγούμενο δημοσίευμα [1], ότι για την κατασκευή Υπόγειου Σταθμού Αυτοκινήτων στη πλατεία Ελευθερίας, απαιτείται σύμφωνα με τους μελετητές, στην άμεση περιοχή μελέτης και συγκεκριμένα στο Πάρκο Γεωργιάδη και το Ενετικό Τοίχος, η κοπή όλων των φυτών που βρίσκονται ανατολικά του κεντρικού διαδρόμου μέχρι το Ηρώο, περιορισμός πρασίνου στη νησίδα νοτιοδυτικά αυτού, όλων των φυτών του πρανούς βόρεια του πάρκου κι όλων των δένδρων στο χώρο επαφής με τα Τείχη.

Όμως σύμφωνα με την απόφαση Σ.τ.Ε 288/2003 τμ Ε’ «Δεν επιτρέπεται η μείωση ή αλλαγή του κύριου προορισμού των χώρων πρασίνου, οι οποίοι αποτελούν βασικό στοιχείο της βιώσιμης πόλης. Είναι ανεπίτρεπτη η de Facto αναίρεση της λειτουργίας των χώρων πρασίνου με πρόβλεψη εντός αυτών άλλων χρήσεων και λειτουργιών (όπως π.χ ο Σταθμός), επιτρεπομένων μόνον των χρήσεων και κτηρίων που υποβοηθούν την απόλαυση του πρασίνου από το κοινό».

Στην απόφαση κατέληξε το Σ.τ.Ε μετά την αίτηση ακύρωσης της υπ’ αρ. 12122/2761/13-5-1999 απόφασης του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., περί τροποποιήσεως του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου του Δήμου Καλαμαριάς (Θεσσαλονίκης), όσον αφορά το Πάρκο Κόρδα με αλλαγή του χώρου αυτού και των χρήσεων γης για την εξυπηρέτηση «χώρων αθλητισμού και πολιτιστικών εγκαταστάσεων». Με την τροποποίηση αυτή επέρχεται αλλαγή του κύριου προορισμού του χώρου ως χώρου πρασίνου - πάρκου.

Το Σ.τ.Ε έχοντα υπόψη το άρθρο 24 παρ. 1 Σ. όπου ορίζεται ότι: «η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος αποτελεί υποχρέωση του Κράτους», ενώ στην παρ. 2 του ιδίου άρθρου ορίζεται ότι: «η χωροταξική αναδιάρθρωση της Χώρας, η διαμόρφωση, η ανάπτυξη και η επέκταση των πόλεων και των οικιστικών περιοχών γενικά υπάγεται στη ρυθμιστική αρμοδιότητα και τον έλεγχο του κράτους, με «σκοπό να εξυπηρετείται η λειτουργικότητα και η ανάπτυξη των πόλεων και να εξασφαλίζονται οι καλύτεροι όροι διαβίωσης».

Από το συνδυασμό του άρθρου 24, του Ν. 1337/1983 (ΦΕΚ Α’ 33) του κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας, προκύπτει ότι δεν επιτρέπεται η μείωση ή η αλλαγή του κύριου προορισμού των χώρων πράσινου, αποτελούντων βασικό στοιχείο της βιώσιμης πόλης.

Παρόλα αυτά τα δεδικασμένα και τα τετελεσμένα είναι άραγε ανεπανόρθωτη η ζημιά για το Ηράκλειο, και είναι καταδικασμένοι οι κάτοικοι αυτής της πόλης να μείνει για πάντα στερημένη από πράσινο; Όχι εντελώς. Η κατάσταση θα μπορούσε να βελτιωθεί σημαντικά μόνο που απαιτούνται ριζοσπαστικά μέτρα και μια θαρραλέα πολιτική βούληση για να τα εφαρμόσει. Ένα τέτοιο μέτρο θα ήταν η απαγόρευση περαιτέρω οικοδόμησης σε ελεύθερους χώρους οι οποίοι θα μπορούσαν να απαλλοτριωθούν και να γίνουν παιδικές χαρές ή πάρκα, ανάλογα με την έκτασή τους. Αυτήν την λύση προτείνει και ο Σάμουελ στο βιβλίο «Οικολογία», έχοντας μάλιστα υπόψη του πόλεις όχι τόσο στερημένες από πράσινο όσο η Αθήνα.

Το μεταναστευτικό ρεύμα προς το Ηράκλειο από την ύπαιθρο είναι βασικός παράγοντας οικοπεδοποίησης ακάλυπτων χώρων, και πρέπει η αστυφιλία που τόσο δεινά έχει προκαλέσει στις πόλεις να αντιμετωπισθεί ριζοσπαστικά από το κράτος. Όμως οι κατά καιρούς κυβερνήσεις δεν έχουν το θάρρος να πάρουν τα μέτρα που χρειάζονται. Μόνο ημίμετρα παίρνονται καμιά φορά, που δεν στοιχίζουν ιδαίτερα, αλλά που δεν βελτιώνουν την κατάσταση. Αλλά οι προϋπόθεσης για την αποκέντρωση είναι αρκετά πολύπλοκο θέμα, για να το διαπραγματευθούμε στα πλαίσια μιας τόσο σύντομης αναφοράς.

Μια άλλη εναλλακτική πρόταση, σοβαρή και πραγματοποιήσιμη είναι η « ανάγκη μείωσης της χρήσης του Ι.Χ.». Παρά την κεφαλαιώδη σημασία της χρήσης του ΙΧ αυτοκινήτου σε εθνική αλλά και οικογενειακή κλίμακα, οι αρνητικές επιπτώσεις από την υπερβολική χρήση σε σχέση με την ισόνομη και αειφόρο λειτουργία τη πόλης επιβάλλουν αντικίνητρα, ακόμα και περιορισμούς με σκοπό την δραστική περικοπή της. Για το λόγο αυτό δεν μπορεί ν’ αναγνωρισθεί « δικαίωμα» στη χρήση του ΙΧ αυτοκινήτου σε βάρος των « δικαιωμάτων των πεζών» Οι αρνητικές επιπτώσεις της γενικευμένης χρήσης του ΙΧ αυτοκινήτου είναι τόσο σημαντικές για την βιώσιμη ανάπτυξης της πόλης, που δεν είναι πλέον αυτονόητο ότι κάθε πολίτης έχει το δικαίωμα να μετακινείται καθημερινά όπου θέλει, πόρτα -πόρτα, με τον τρόπο που αυτός θέλει. Θέτοντας το θέμα διαφορετικά, είναι ζήτημα πλέον εάν κάθε πολίτης μπορεί β να χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο του κατά βούληση απλά επειδή διατίθεται η υποδομή ( οδικό δίκτυο, υπόγεια πάρκινγκ κ.λ.π) ή εάν μπορούν και πρέπει να επιβληθούν περιορισμοί ε αυτού του είδους την ελευθερία.

Αλλά αυτό το θέμα θα μας απασχολήσει σε επόμενο δημοσίευμα.

Συνεχίζεται...

ΜΑΝΟΛΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΚΗΣ
ΦΥΣΙΚΟΣ ΠΕΡΙΒ/ΓΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ Σ.Π.Α.Π.Ε.Κ.Ε.Ε.Κ.

Σχόλια

Δεν μπορείς να κάνεις σχόλια.
Πρέπει πρώτα να κάνεις Είσοδο ή να Εγγραφείς στο ecocrete.gr εδώ.

Τελευτ. ενημέρωση ( Τετάρτη, 29 Ιούνιος 2005 )

Ξ“ΒŒΞ“οŸƒ ôçí Ξ“οŸƒΞ“Ξ…Ξ“Β£Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“Βž Ξ“Β·Ξ“β€•Ξ“Β±Ξ“Β§Ξ“Β£Ξ“ΒŸΞ“Κ½ ôçò

Ξ’ΞˆΞ“Β­Ξ“Ξ„Ξ“Ξ…Ξ“Β°Ξ“Β§ & Ξ“Β˜Ξ“Β§Ξ“Ξ†Ξ“Β©Ξ“Κ½Ξ“οŸ„Ξ“Βž Ξ“Β…Ξ“Β°Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Ξ‰Ξ“Β­Ξ“ΒŸΞ“Κ½
Είσοδος Χρήστη
Ψευδώνυμο

Κωδικός

Ξέχασες τον κωδικό;
Ξεχάσατε τον κωδικό σας?
Δεν έχετε λογαριασμό ακόμα? Δημιουργήστε τώρα!
Έχουμε 364 επισκέπτες σε σύνδεση
Επισκέπτες: 39668559
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:



ΛΑΦΟΝΗΣΙ S.O.S. Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Λαφονησιού. Συλλογή υπογραφών!

Cavo Sidero
facebook group!



Φουρόγατος 78 Μαρ-Απρ 08
Φουρόγατος 77 Ιαν-Φεβ 08
Φουρόγατος 76 Νοε-Δεκ 07
Φουρόγατος 75 Σεπ-Οκτ 07
Φουρόγατος 74 Ιουλ-Αύ 07
Φουρόγατος 73 Μάι-Ιούν 07
Φουρόγατος 72 Μαρ-Απρ 07
Φουρόγατος 71 Ιαν-Φεβ 07
Φουρόγατος 70 Νοε-Δεκ 06
Φουρόγατος 69 Σεπ-Οκτ 06
Φουρόγατος 68 Ιουλ-Αυ 06
Φουρόγατος 67 Μαι-Ιουν 06
Φουρόγατος 66 Μαρ-Απρ 06
Φουρόγατος 65 Ιαν-Φεβ 06


Οικολόγιο 5. 20.01.2010

Οικολόγιο 4. 27.03.2009

Οικολόγιο 3. 12.10.2008
Οικολόγιο 2. 25.07.2008
Οικολόγιο 1. 10.06.2008


Φυλλάδιο της Οικολογικής Πρωτοβουλίας Χανίων για τις επιπτώσεις από τα κινητά και τις κεραίες


 
Οι εισηγήσεις της Ημερίδας "Προοπτικές βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης και μεγάλες τουριστικές επενδύσεις"  9 Δεκ. 2006 στην 5η Συνάντηση του ΟικοΚρήτη

Κίνηση Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον
Κατεβάστε το ενημερωτικό φυλλάδιο για το Διαμετακομιστικό Σταθμό στον κόλπο της Μεσσαράς (.pdf 425k)

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΕΣΣΑΡΑΣ!
Κατά της εγκατάστασης ενός τεραστίου διαμετακομιστικού σταθμού στον κόλπο της Μεσσαράς στη Νότια Κρήτη!

Η Ημερίδα στη Σητεία (27.2.2006) για τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στην Ανατολική Κρήτη

 Γήπεδα Γκολφ
• Οι εισηγήσεις της ημερίδας για τα γήπεδα γκολφ
• ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΣΕ ΑΡΧΕΙΟ .doc ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ! (660k)
Γήπεδα Γκολφ: Παραπομπές
Ο Πόλεμος του Γκολφ στην Ιερή Κοιλάδα του Μεξικού

Φράγμα στο φράγμα Αποσελέμη!!!
 
Τα συμπεράσματα της επιστημονικής ημερίδας για το φράγμα στον Αποσελέμη (.doc)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Το φράγμα στον Αποσελέμη είναι διάτρητο!

ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ECOCRETE: Στην Κεντρική Σελίδα του ecocrete θα βρεις παραπομπές για τα 60 τελευταία άρθρα. Για να διαβάσεις παλαιότερα άρθρα, πήγαινε στις σελίδες των
οικολογικών ομάδων και στο αρχείο άρθρων όπου μπορείς να τα αναζητήσεις θεματικά. Μπορείς ακόμη να χρησιμοποιήσεις την ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ.
Θα βρεις επίσης πάνω από 700 παραπομπές στη σελίδα ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ | ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ | ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ | ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ! | ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ | ΒΙΒΛΙΑ-ΤΥΠΟΣ κ.α.
©2001 - 2004, Ecocrete, All Rights Reserved.
WebSite Created and Hosted by metrovista creative media, Heraklion.