ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ arrow ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ Πέμπτη 21 Νοέ 2019
Μενού - Επιλογές
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ [1] Εκτύπωση Αποστολή με e-mail
Πόλη - Πράσινο της πόλης
Μανόλης Βουτυράκης , Κυριακή, 26 Ιούνιος 2005

ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ [1]

- Η ΠΛΑΤΕΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΥΠΟΓΕΙΟ ΠΑΡΚΙΝΓΚ
- ΤΟ ΑΣΤΙΚΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΚΑΙ Η ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΕΡΗΜΗΝ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ

«Τότε που οι άνθρωποι στο Ηράκλειο ήτανε γνώριμοι μεταξύ τους, τα χαμηλά σπίτια γεμάτα αγιοκλήματα και μυρωδάτα λουλούδια και στα καφενεία οι άνθρωποι σύχναζαν για ένα ουζάκι τότε υπήρχαν και οι πλατείες με το πράσινό τους, τις ιστορίες τους και το ιδιαίτερο τους χρώμα. Με τον καιρό το Ηράκλειο άλλαξε.Τα σπίτια με τις αυλές αντικατέστησαν πολυκατοικίες, τα λουλούδια περιορίσθηκαν στις γλάστρες στα μπαλκόνια, οι παλιές πλατείες εκσυγχρονίσθηκαν, έχασαν την ομορφιά τους, το χρώμα τους και όλα έγιναν τσιμέντο»

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Μετά την ολομέτωπη επίθεση κατά του πράσινου, κυρίως από εργολάβους τεχνικών έργων με την δικαιολογία της κατασκευής τεχνικών έργων, που έφθασε την πόλη μας σε επίπεδα ερημοποίησης με φυτοκάλυψη κάτω του 1%, έρχεται η χαριστική βολή με την κατασκευή του έργου «ΙΔΡΥΣΗ ΥΠΟΓΕΙΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΣΤΗ ΠΛΑΤΕΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ».

Σύμφωνα με την αρχιτεκτονική προμελέτη θα δημιουργηθεί ένα κτίριο που θα αποτελείται από 11 ημιεπίπεδα, με είσοδο στο ανώτερο επίπεδο από την Λεωφόρο Δημοκρατίας, μετά τον δημιουργούμενο κυκλικό κόμβο και στο μεσαίο επίπεδο με τον υφιστάμενο δρόμο στην βόρεια πλευρά του πρανούς. Εκεί χωροθετείται και η έξοδος οχημάτων συνδυαζόμενη με «πλυντήριο» Ο σταθμός αυτοκίνητων θα έχει αυτόματες μηχανές πληρωμής στάθμευσης (να μην ξεχνιόμαστε!) Το σύνολο των υλοποιημένων θέσεων στάθμευσης είναι 605 και σύμφωνα με το Π.Δ. 455/76 χαρακτηρίζεται ως σταθμός μεγάλου μεγέθους.

Η πρόσβαση των οχημάτων στον Υ.Σ.Α. θα γίνεται από δύο εισόδους εκ των οποίων η μια (Πύλη Α) θα βρίσκεται επί της οδού Ικάρου πλησίον της εισόδου πεζών στα τείχη και η άλλη (Πύλη Β) από την Λεωφόρο Δημοκρατίας έναντι του δημοτικού πάρκου. Η επιφάνεια του κυρίως κτιρίου είναι 18.425 m2, ενώ των διακεκριμένων κτιρίων είναι 375 m2, έτσι η συνολική επιφάνεια θα είναι 18.800 m2.

Το μελετούμενο έργο βρισκόμενο στην καρδιά του Ηρακλείου, θα επηρεάσει άμεσα την περιοχή του πάρκου Γεωργιάδη και το Ενετικό Τοίχος όπου υπάρχει σημαντικός αριθμός δένδρων. Τα τεχνικά έργα που θα γίνουν για την κατασκευή του Σταθμού αυτοκινήτων έχουν ως αποτέλεσμα την κοπή «όλων των φυτών που βρίσκονται ανατολικά του κεντρικού διαδρόμου μέχρι το Ηρώο, αρκετά στη νησίδα πρασίνου νοτιοδυτικά αυτού και όλα τα φυτά του πρανούς βόρεια του πάρκου». Όλα αυτά αναφέρονται στην προμελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (κεφ. ΙΙΙ –10). Επίσης πρόκειται να εκριζωθούν όλα τα δένδρα στο χώρο επαφής με τα τείχη, υπο το βλέμμα του Ελ Βενιζέλου και του Νικ. Φωκά..

Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου θίγονται στοιχειωδώς σε απλό ερωτηματολόγιο, της Κ.Υ.Α 69269/90, πίνακας 3, χωρίς μάλιστα να αναφέρονται επιπτώσεις από την κατασκευή και λειτουργία του έργου, ωσάν να επρόκειτο να κατασκευασθεί με μαγικό τρόπο χωρίς την παρέμβαση του ανθρώπου. « Το έργο αυτό είναι καταδικασμένο από την ίδια την μελέτη, αλλά και από την νομολογία του Σ.τ.Ε, το οποίο με την απόφαση 287/2003 Τμ. Ε’, ακύρωσε την έγκριση περιβαλλοντικών όρων « ίδρυσης και λειτουργίας υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων κάτω από την κεντρική πλατεία Πύρου των Ιωαννίνων» για το λόγο ότι εκδόθηκε χωρίς την απαιτούμενη έρευνα, βάσει πλήρους μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων (Περιβάλλον και Δίκαιο τόμος 8ος, Ιανουάριος 2004, σελίδα 89).

ΤΟ ΑΣΤΙΚΟ ΠΡΑΣΙΝΟ

Οι μηχανικοί και οι τοπικοί άρχοντες, για να τύχουν την εκτίμηση των κατοίκων της πόλης, θα έπρεπε να σχεδιάσουν την πόλη για τον άνθρωπο, ν΄ αντανακλούν, καταγράφουν και αποτυπώνουν στην πολεοδομική δομή και στα οικοδομήματά τους τις κοινωνικές, πολιτιστικές και λοιπές δραστηριότητες των πολιτών – χρηστών της.

Τα Δημόσια Κτίρια και οι Δημόσιοι Υπαίθριοι Χώροι – Δρόμοι, πλατείες και Πάρκα – κατά κύριο λόγο δημιουργήθηκαν (υποτίθεται) για να εξυπηρετούν ανάγκες, δραστηριότητες και αξίες για μετακίνηση και στάση, συναλλαγή και αναψυχή, συγκέντρωση και επικοινωνία, πολιτισμό και κοινωνικές λειτουργίες και ακόμα παραγωγή πολιτικής και δημοκρατίας.

Όταν οι ανώνυμοι άνθρωποι της μάζας έγιναν πολίτες της συμμετοχής τότε και ο κλειστός ή ανοικτός χώρος της συγκέντρωσης τους απέκτησε τα κατάλληλα χαρακτηριστικά και ιδιότητες για την εξυπηρέτηση των παραπάνω αξιών.

Στις πλατείες και τους δρόμους ο άνθρωπος συνολικά και ομαδικά γιορτάζει και αγαπάει, ζει και υπάρχει, διαμαρτύρεται, διαλύει και συνθέτει., για αυτό και οι χώροι αυτοί θέλουν ιδιαίτερη φροντίδα και προσοχή καθώς γίνονται τμήματα του αυτού του.

Στα χαρακτηριστικά του «Δημόσιου Υπαίθριου Χώρου» συμπεριλαμβάνεται απαραίτητα και η παρουσία της φύσης. Η συμμετοχή της φύτευσης στον σχεδιασμό έχει πολλαπλή σημασία και πολύπλευρη ωφέλεια. Η οργανωμένη ιδίως φύτευση συμβάλλει αισθητικά, λειτουργικά, και περιβαλλοντικά στην αναβάθμιση των Υπαίθριων Χώρων και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του σχεδιασμού της.

Στην σχεδιαστική προσέγγιση του τοπίου της πόλης και για την επίτευξη σωστών αισθητικών και λειτουργικών αποτελεσμάτων, απαιτείται η γνώση των μορφολογικών χαρακτηριστικών των φυτικών ειδών, των ιδιοτήτων και της φύτευσης τους για την αισθητική αποδοχή ή απόρριψη και για τον βαθμό λειτουργικότητας τους στον χώρο.

Η πόλη είναι ένα ευαίσθητο, τεχνητό οικοσύστημα, που έχει πολύ μεγάλη σημασία για τους ανθρώπους, γιατί απλούστατα οι περισσότεροι άνθρωποι ζουν εκεί. Σαν τεχνητό οικοσύστημα μπορούμε να πούμε βρίσκεται κυριολεκτικά στο έλεος του ανθρώπου, για τις εισροές και εκροές του και κάθε λογής ρυθμίσεις του. Ένα σημαντικό πρόβλημα είναι η έλλειψη χώρων αναψυχής και πράσινου.

Οι χώροι αυτοί είναι αρκετά σπάνιοι, ώστε να μην καλύπτουν τις ανάγκες των κατοίκων μιας σύγχρονης πόλης. Ιδαίτερα σε πόλεις όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο, η αναλογία πρασίνου ανά κάτοικο είναι περίπου 2m2, τη στιγμή που σε πολλές πόλεις ευρωπαϊκές η αναλογία είναι πάνω από 20 m2.

Αποτέλεσμα της κατάστασης αυτής είναι η ατμοσφαιρική ρύπανση, οι καύσωνες, οι πλημμύρες, η ηχορύπανση, οι ανθυγιεινές συνθήκες ζωής και γενικότερα η διόγκωση της αστικής ρύπανσης.

Είναι πλέον φανερή η σημασία του πράσινου ως ενεργής βιομάζας και παράγοντα βελτίωσης του περιβάλλοντος και κρίνεται σκόπιμο να θυμηθούμε μερικά ενυπωσικά νούμερα:

- Το πράσινο μειώνει τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος κατά 3 έως 4 βαθμούς περίπου..

- Ένα στρέμμα φυλλικής επιφάνειας συγκρατεί περίπου τέσσερις τόνους σκόνης, ενώ ένα τ.μ φυλλικής επιφάνειας μειώνει το θόρυβο κατά δώδεκα ντεσιμπέλ.

- Ένα στρέμμα πρασίνου συγκρατεί το όζον που παράγεται από τη λειτουργία 20 αυτοκινήτων, ενώ ένα στρέμμα δενδρώδους επιφάνειας απορροφά περίπου 400 κιλά διοξειδίου του άνθρακα.

Συνεχίζεται...

ΜΑΝΟΛΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΚΗΣ
ΦΥΣΙΚΟΣ ΠΕΡΙΒ/ΓΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ Σ.Π.ΑΠ.Ε.Κ.Ε.Ε.Κ.

Σχόλια
πλατεία Ελευθερίας
metasound , 2006-02-15 09:01:10
Αγαπητέ φίλε. Είναι συνειδητή η επιλογή μου να μην «ξανακατέβω» στο Ηράκλειο, που είναι η γενέτειρα μου. Ο λόγος; Ένα μικρό παράδειγμα είναι η πλατεία της Ελευθερίας. Όχι σαν πολεοδομικό δεδομένο αλλά σαν ένα δείγμα κοινωνιολογικής νοοτροπίας που κατατρώγει τον τόπο μας εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Η αστικοποίηση και η ανάπτυξη (κύρια οικονομική) δεν μπορεί να πει κανείς ότι είναι κατακριτέα στο βαθμό που αυτή δεν λειτουργεί σε βάρος της γενικότερης ανάπτυξης που είναι και πολιτισμική και επιστημονική. Αλλά δεν γίνεται, δυστυχώς έτσι. Οι εικαστικές αναπαραστάσεις θα μπορούσαν να αφήσουν κάποιον αδιάφορο ίσως. Όμως η αντίληψη ότι, η έννοια της πλατείας, ενσωματώνεται στην αναπαράσταση της πολιτισμικής ταυτότητας του τόπου, είναι αληθινή πέρα για πέρα. Ακόμα και αν αυτό φαίνεται απόλυτο η πραγματικότητα υπάρχει και ας τη δουν οι ενδιαφερόμενοι.  
Είναι παλιά η εικόνα της πλατείας με τις «πράσινες καρέκλες». Ένας κόμβος κοινωνικής συνοχής (έστω νυφοπάζαρο, έστω οικογενειακής σύναξης, έστω κυριακάτικης βόλτας, έστω βόλτας για το παγωτό, τα σποράκια, τις παρελάσεις κ.ά.). Δεν λέμε να γυρίσουμε εκεί. Αλλά εκείνες οι κεραίες που θυμίζουν δίκτυα της “vodacoun” (πλαστική της παρακμής), το άχρωμο νεκρό πνεύμα μιας πλατείας-δρόμου όπου το παιδάκι πρέπει να κρατά το χέρι του γονιού, πια, για να περάσει κ.ά. ΔΕΙΧΝΟΥΝ με το δάκτυλο τεντωμένο (και ίσως την ανοικτή παλάμη του Καζαντζάκη μας) ότι ο πολιτισμός και τα πολιτιστικά δρώμενα έρχονται σε τελευταία μοίρα στον τόπο μας. Η πλατεία (και όχι μόνο αυτός ο χώρος) στρογγυλή σαν το ευρώ γίνεται κοινωνικά απωθητική και όχι συσπειρωτική. Δεν θέλω να σας κουράσω άλλο αλλά για μένα πια ισχύει πια αυτό: «Πατρίδα μου είναι ο τόπος, όπου η ψυχή μου αγαλλιάζει…» 
Επισκέπτης , 2006-05-09 07:34:33
καταπληκτικο

Δεν μπορείς να κάνεις σχόλια.
Πρέπει πρώτα να κάνεις Είσοδο ή να Εγγραφείς στο ecocrete.gr εδώ.


Ξ“ΒŒΞ“οŸƒ ôçí Ξ“οŸƒΞ“Ξ…Ξ“Β£Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“Βž Ξ“Β·Ξ“β€•Ξ“Β±Ξ“Β§Ξ“Β£Ξ“ΒŸΞ“Κ½ ôçò

Ξ’ΞˆΞ“Β­Ξ“Ξ„Ξ“Ξ…Ξ“Β°Ξ“Β§ & Ξ“Β˜Ξ“Β§Ξ“Ξ†Ξ“Β©Ξ“Κ½Ξ“οŸ„Ξ“Βž Ξ“Β…Ξ“Β°Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Ξ‰Ξ“Β­Ξ“ΒŸΞ“Κ½
Είσοδος Χρήστη
Ψευδώνυμο

Κωδικός

Ξέχασες τον κωδικό;
Ξεχάσατε τον κωδικό σας?
Δεν έχετε λογαριασμό ακόμα? Δημιουργήστε τώρα!
Έχουμε 238 επισκέπτες σε σύνδεση
Επισκέπτες: 39669338
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:



ΛΑΦΟΝΗΣΙ S.O.S. Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Λαφονησιού. Συλλογή υπογραφών!

Cavo Sidero
facebook group!



Φουρόγατος 78 Μαρ-Απρ 08
Φουρόγατος 77 Ιαν-Φεβ 08
Φουρόγατος 76 Νοε-Δεκ 07
Φουρόγατος 75 Σεπ-Οκτ 07
Φουρόγατος 74 Ιουλ-Αύ 07
Φουρόγατος 73 Μάι-Ιούν 07
Φουρόγατος 72 Μαρ-Απρ 07
Φουρόγατος 71 Ιαν-Φεβ 07
Φουρόγατος 70 Νοε-Δεκ 06
Φουρόγατος 69 Σεπ-Οκτ 06
Φουρόγατος 68 Ιουλ-Αυ 06
Φουρόγατος 67 Μαι-Ιουν 06
Φουρόγατος 66 Μαρ-Απρ 06
Φουρόγατος 65 Ιαν-Φεβ 06


Οικολόγιο 5. 20.01.2010

Οικολόγιο 4. 27.03.2009

Οικολόγιο 3. 12.10.2008
Οικολόγιο 2. 25.07.2008
Οικολόγιο 1. 10.06.2008


Φυλλάδιο της Οικολογικής Πρωτοβουλίας Χανίων για τις επιπτώσεις από τα κινητά και τις κεραίες


 
Οι εισηγήσεις της Ημερίδας "Προοπτικές βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης και μεγάλες τουριστικές επενδύσεις"  9 Δεκ. 2006 στην 5η Συνάντηση του ΟικοΚρήτη

Κίνηση Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον
Κατεβάστε το ενημερωτικό φυλλάδιο για το Διαμετακομιστικό Σταθμό στον κόλπο της Μεσσαράς (.pdf 425k)

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΕΣΣΑΡΑΣ!
Κατά της εγκατάστασης ενός τεραστίου διαμετακομιστικού σταθμού στον κόλπο της Μεσσαράς στη Νότια Κρήτη!

Η Ημερίδα στη Σητεία (27.2.2006) για τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στην Ανατολική Κρήτη

 Γήπεδα Γκολφ
• Οι εισηγήσεις της ημερίδας για τα γήπεδα γκολφ
• ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΣΕ ΑΡΧΕΙΟ .doc ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ! (660k)
Γήπεδα Γκολφ: Παραπομπές
Ο Πόλεμος του Γκολφ στην Ιερή Κοιλάδα του Μεξικού

Φράγμα στο φράγμα Αποσελέμη!!!
 
Τα συμπεράσματα της επιστημονικής ημερίδας για το φράγμα στον Αποσελέμη (.doc)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Το φράγμα στον Αποσελέμη είναι διάτρητο!

ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ECOCRETE: Στην Κεντρική Σελίδα του ecocrete θα βρεις παραπομπές για τα 60 τελευταία άρθρα. Για να διαβάσεις παλαιότερα άρθρα, πήγαινε στις σελίδες των
οικολογικών ομάδων και στο αρχείο άρθρων όπου μπορείς να τα αναζητήσεις θεματικά. Μπορείς ακόμη να χρησιμοποιήσεις την ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ.
Θα βρεις επίσης πάνω από 700 παραπομπές στη σελίδα ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ | ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ | ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ | ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ! | ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ | ΒΙΒΛΙΑ-ΤΥΠΟΣ κ.α.
©2001 - 2004, Ecocrete, All Rights Reserved.
WebSite Created and Hosted by metrovista creative media, Heraklion.